Člověk má k dispozici 10 prstů na mixování krátké interview s Milanem Včelařem o Presonusu FaderPort 8

Proč by měl zvukový inženýr míchat 10ti prsty? Je to jiné než malovat myší? Stačí vám 8 faderů nebo potřebujete větší počet? Jaké další komponenty nabízí standarní MIDI kontroler a jak spolupracují s DAW? Vyzpovídali jsame produktového manažera Milana Včelaře.

Témata: presonus

Proč by si měl člověk vůbec DAW kontroler - mixpult pro ovládání editačního programu koupit? Nestačí mu prostě myš a klávesnice?

Jde především o rychlost práce na projektu a komfort ovládání. Ty ocení zejména profesionálové, pracující na zakázku, Myš a klávesnice nemohou nahradit  klasický způsob míchání, tzn. s fadery „pod rukama“. Myší nelze ovládat nezávisle více faderů či parametrů v DAW software, klasická mixáž „jako na mixpultu“ tak v podstatě není možná a nezbývá než míchat projekt parametr po parametru a zapisovat provedené změny do automatizačních křivek, což je značně nekomfortní i v podmínkách domácího malého studia.

Nepočítáme-li dělníky na pile, má obvykle člověk k dispozici 10 prstů a ty na myši pro tahání faderů a knobů v DAW prostě nevyužijete. S kontrolerem můžete pracovat na projektu v reálním čase, tzn. pustit si skladbu a míchat „naživo“ a následně pak již provést drobné korekce. Jen s myší a klávesnicí je toto v podstatě nemožné.

 

Jaké jsou z tvého pohledu tebe, produktového manažera výhody Presonusu FaderPort 8? Co jedinečného nabízí, že to nemají ostatní DAW kontrolery?

Cílem firmy Presonus určitě nebylo vyvinout revoluční kontroler přinášející nové převratné možnosti v ovládání DAW. Ač je to v dnešní době podivné, trh s DAW ovladači je poměrně malý a pokud vybíráte ten správný pro své studio, máte na výběr mezi několika málo typy.

Klasické a osvědčené profi kontrolery jako MACKIE Universal Control nebo AVID Artist Mix jsou cenově výrazně výše než FaderPort 8, který ale nabízí tytéž možnosti integrace a funkcionality jako „dospělé“ kontrolery – např. dotykově citlivé motorizované fadery nebo podporu protokolů Mackie Control a HUI.

FaderPort 8 je vůbec nejlevnějším kontrolerem s podporou HUI, což umožňuje jeho použití s Pro Tools. Unikátní je pak jeho hluboká integrace s továrním DAW Studio One, jehož odlehčená verze Artist je i součástí balení.

Je počet 8 „faderů“, motorizovaných táhel – potenciometrů dostatečný?

Počtem 8 faderů jsou vybaveny i  kontrolery vyšší kategorie a ceny. Samozřejmě ideálem je mít pod rukou tolik faderů, kolik zrovna používám stop v DAW, ale v rámci kompaktnosti a úspory místa na pracovním stole je 8 faderů přijatelným kompromisem. Samozřejmě do vrstev dalších kanálů (9-16, 17-24, 25-32,…..) se lze přepnout jediným stiskem tlačítka na kontroleru.

Slyšel jsem i hlasy, že systém pultů Presonus je příliš komplikovaný….

Upřímně řečeno, na internetových fórech jsem si přečetl spoustu výhrad na toto téma, většinou však právě pouze v té „obecné“ rovině, že „je to složitý – divný – komplikovaný atd. atd.“ Když jsem se  však ptal na konkrétní výhrady, diskuze většinou skončila a nepamatuju se, že bych dostal nějaký konkrétní příklad.

Někteří „machři“ v oboru zvukařském  dokážou hodnotit ovládání digitálního pultu, který ještě ani není na trhu, na základě pouhého obrázku… Tyhle obecné výkřiky nelze brát vážně a pokud chce někdo diskutovat o konkrétních nedostatcích či připomínkách, rád se mu budu věnovat ať už osobně nebo veřejně například na našem Facebooku. 

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře