Co je akustika a proč je dobré ji mít ve studiu pod kontrolou?

Proč lidé kupují akustické produkty? Zajisté, musí být nějaký důvod pro investice do produktů, které ovládají zvuk. Je to jednoduchá potřeba získat co nejlepší užitek ze zvukových systémů v našich místnostech. Ale ve skutečnosti by mohla ta hlavní otázka znít třeba: Proč vůbec potřebujeme ovládat zvuk?

Tato otázka nás na několik příštích minut přivede na výpravu za zvukovými charakteristikami a chováním zvuku, zvláště v prostředí uzavřené místnosti, jakým je studio, domácí kino nebo dokonce divadelní sál.

Přestože lidé nemusí mít hluboké vědecké poznatky o zvuku, dáte mi za pravdu, že většina z nás již zažila situaci, kde jste si na určitém místě řekli: “Tady je ale hrozný zvuk”, a to nehovoříme o hudebních stylech… máme na mysli to, že jsme přišli do místnosti, kde si uvědomujeme, že je něco špatně se zvukem uvnitř, ať už je to příliš dlouhá ozvěna nebo nás zvuk prostě mate. To se děje, protože se zvukem je to stejné, jako se světlem lampy v místnosti, kde je okno. Cesta světla totiž není pouze přímá mezi lampou a povrchem, který stojí před ním (ať už je to podlaha nebo stěna), ale světlo pokrývá celou dostupnou plochu místnosti a dokonce prochází oknem i do dalších místností. A tak je to i se zvukem. Zdrojem může být cokoliv, zvuk však vždy vyplňuje celou místnost ve všech směrech a dokonce prochází i do jiných místností přes podlahu, strop i stěny, jelikož zvukové vlny mohou procházet libovolným pevným, tekutým či plynným materiálem. Dobrá, akustika je zkrátka cesta zvuku, ovlivněná fyzikálními vlastnostmi prostoru, kde vznikl a to je ten důvod, proč chtějí klienti dobrou akustiku. A právě proto společnosti, vyrábějící akustické produkty, vyvíjejí materiály, které interferují s fyzikálními vlastnostmi prostoru, takže se nakonec setkáváme s místnostmi, které mají dostatečnou distribuci zvuku, což zajišťuje jasnost řečeného slova a “plnost” přehrávané hudby.

Budeme-li v tomto smyslu chápat vlastnosti místnosti, pak to, čemu se skutečně chceme vyhnout, jsou akustické defekty, jako: odrazy, náhodné ozvěny, dozvuky a stojaté vlnění.

Zkuste s námi držet krok a my vám ukážeme, jak se každá z těchto věcí projevuje ve vaší vlastní místnosti, čímž však brání v plném využití všech možností vašeho zvukového systému. Naštěstí existují řešení a my vám je v krátké chvíli ukážeme!

Odrazy

Odrazy jsou akustickým jevem, který se děje v jakémkoliv druhu místnosti, bez ohledu na její tvar, funkci nebo velikost, přičemž ovlivňuje chování zvuku při jeho dopadu na hladký povrch.

Jak jsme již uvedli, zvuk se nepohybuje jen po přímkách od zdroje do ucha posluchače, ale zvukové vlny přicházejí z různých míst, plynou v různých směrech a jakmile se setkají s překážkou, např. se stěnou, reagují tím, že vznikne “opačná vlna”, jakoby zvuk vznikl v jiném zdroji, než v tom původním, reálném.

Takže výsledek si umíme asi jednoduše představit. Namísto čistého zvuku, je posluchač značně zmatený, jelikož zvuk nepřichází pouze z jeho audio systému, ale z celé okolní místnosti, jak vidíte na obrázku.

Jedním z nejdůležitějších důsledků, který přináší odrazy, je ozvěna, která vzniká, když se odražený zvuk významně odlišuje od přímého zvuku.

Aby nalezla řešení, položila si věda jednoduchou otázku: “Jestliže problém vzniká, jakmile se zvuková vlna dotkne povrchu, a jestliže není možné to změnit, jak tedy můžeme tyto zvukové vlny “zachytit” a zastavit je, nebo alespoň utlumit?

Odpověď přišla poměrně rychle a postavila pěnové a jiné materiály na privilegovanou pozici balíčku akustických řešení, jež souvisí s pojmem ABSORPCE. Produkty s akustickou absorpcí, vyrobené ze speciální pěny, se chovají jako energetické převodníky, zachycují odrazy (zvukovou energii) ze zvukového zdroje a díky kladenému odporu je převádějí na tepelnou energii, čímž tlumí jejich sílu a tím umožňují zvuku v povoleném prostoru získat čistotu, právě tak, jak to vidíte na obrázku.


Jenomže pěna není komplexním řešením, díky své struktuře, tvaru, hustotě a řadě dalších veličin, musí být opracována při dodržování technologických postupů. Z toho plyne, že Věda nám udělala startovní čáru a Vicoustic se postará o zbytek.

K vašim službám je nyní připravena celá řada akusticky absorpčních produktů. Navržené absorpční řady vám umožní získat co nejlepší využití zvukového systému, podle scénáře vysokého akustického výkonu, různých alternativ moderních úprav, vyhovujících legislativě ohledně materiálů, včetně splnění požárních směrnic. Některé z absorpčních produktů vidíte zde:



Rezonační vlny

Rezonanční vlny se obvykle projevují v nízkých frekvencích, reprezentují akustický jev zvukových vln přesně stejné dlouhých, jako jsou rozměry místnosti, nebo polovičních (další stojaté vlnění vzniká paralelně k původnímu). Rezonanční vlny jsou hlasitější a trvá déle než zmizí a proto také více matou posluchače, zvláště, když si uvědomíme, že je zde minimálně 6 ploch v místnosti.

Rezonační vlny je možné řešit pomocí lapačů Vicoustic Bass Trap, jako jsou ty, které vidíte na obrázcích níže.

 


Dalším způsobem, jak naložit s odrazy je DIFUZE. Také v této otázce Vicoustic představuje nejlepší poměr výkonu, ceny a designu na trhu.

Difuzní produkty pracují s odraženými zvukovými vlnami tak, že je dělí na menší. Sice i tyto menší vlny procházejí místností, ale již neinterferují s přímým zvukem a proto předchází akustickému zkreslení, jak vidíte i na tomto obrázku.

Pokud s nimi správně naložíte, pak získaný efekt difuze zvuku pocítíte v celé místnosti, že je “plnější” a “prostorovější”. A protože perfektní prostředí je také o estetice, naši vývojáři a designéři vymysleli řadu difuzních produktů. Design se může měnit – dobrý výkon však nikoliv.

 

Je důležité poznamenat, že komplexní akustické řešení místnosti bude obvykle kombinací absorpčních a difuzních produktů. Na základě tohoto a dalších pravidel, a také, aby se zjednodušil celý proces výběru a aplikace akustického opracování, aniž byste potřebovali využít služeb konzultanta v oboru akustiky, Vicoustic vyvinul sadu SOLUTIONS, kombinující absorpční a difuzní produkty, ze kterých si můžete vybrat díky nastavitelným filtrům v naší online databázi (velikost, určení místnosti i rozpočet). Samozřejmě, pokud hledáte specifickou úpravu nebo pomoc konzultanta, jsme vám k dispozici.


Každá z těchto místností byla navržena v kombinaci absorpčních a difuzních panelů, jako jsou Bass Traps, o nichž najdete podrobné informace na stránkách – www.vicoustic.com

Nyní, když jsme uvedli naši hlavní produktovou řadu a jejich základní funkce, budeme pokračovat dalšími akustickými defekty, které lze rovněž řešit absorpčními a difuzními produkty.

Zbloudilé odrazy, dozvuk

Zbloudilé odrazy jsou ty, které vícekrát narážejí na paralelní povrchy v místnosti, tam a zpět. Tyto odrazy jsou kombinací neabsorbovaných odrazů, přebíhajících uzavřenou místností, jež společně posilují a prodlužují existující zvuk, dokonce i když zdroj původního zvuku již mlčí. To znamená, že ve chvíli, kdy přímý zvuk v uchu posluchače již zaniká, odražený zvuk se znovu objeví a budí dojem, že zvuk dále pokračuje.

Jak zbloudilé vlny, tak dozvuk způsobují zmatení posluchače. Naštěstí, obojí je možné řešit absorpčními a difuzními produkty Vicoustic.

Jak jsme již v tomto dokumentu ukázali, akustika je přirozený a snadno pochopitelný zvukový jev. Jakmile si vše zasadíte do kontextu, budete moci získat lepší pojem o úpravách akustického prostoru, nikoliv jako něčeho extra a v podstatě nadbytečného, budete-li uvažovat o investici do kritického zvukového prostoru. Zveme vás opět k nahlédnutí do našeho hlavního katalogu a k využití širokých možností naší nabídky.
Neváhejte vznést jakýkoliv dotaz nebo názor. Vicoustic je více než jen komerční referenční odkaz na akustiku. Váš prostor a vaše specifické potřeby jsou ve středu našeho zájmu! Inovace jsou jádrem naší mise!

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře