logo Disk

Cubase 6 a 6.5 Historie Cubase (3. díl)

Cubase 6 byla na trh uvedena přesně dva roky po uvedení Cubase 5. Znovu došlo k přejmenování jednotlivých verzí Cubase. Nejvyšší verze stále nenese žádné přízvisko a jmenuje se prostě Cubase 6. Nižší verze s omezenými funkcemi nese název Cubase Artist 6 a základní verze nese označení Cubase Elements 6. 

Kategorie: Co se děje | Studio - Aktuality
Martin Jirsák | 15. listopadu 2014

Ve verzi 6 došlo opět k řadě změn a přibyly nové funkce v oblasti MIDI i audio. Pro uživatele počítačů Apple a Mac OS X je zásadní novinkou zavedení 64-bitové Cubase i pro tuto platformu.  
V audio oblasti je jednou ze zásadních novinek kvantizace zvukového materiálu, především bicích. Díky tomu lze srovnat nepřesně hrající nahrávku bubeníka nebo jiného zvukového (ideálně ovšem perkusivního) materiálu. Díky sloučení celé sady bicích do jedné skupiny, detekci jednotlivých úderů pomocí Hitpointů a následnému nastavení priorit mezi jednotlivými stopami (kopák, snare, tomy, hi-hat, činely...) lze dokonale doladit rytmické nepřesnosti. Díky společným střihům a posunům ve všech stopách současně nedojde nikdy ke změně vztahu fází mezi jednotlivými stopami, a tak není potřeba se o tento problém starat. Cubase navíc automaticky vytvoří přechody mezi jednotlivými střihy, díky čemuž jsou přechody plynulé a neznatelné.

Kvantizace bicích v Cubase 6

Jednotlivé zvuky sady akusticky nahraných bicích lze navíc přímo nahradit jiným zvukem a to buď přímo zvukem z integrovaného Groove Agent One a nebo jakýmkoliv jiným zvukem, který je řízen z MIDI. Původní zvuk lze novým zvukem buď úplně nahradit a nebo zdvojit, případně znásobit.
 
Již dlouhý čas bylo možné v Cubase pracovat s vrstvami, tzv. Lanes. Ty umožňují vícenásobný záznam zvukového nebo MIDI materiálu do jedné stopy pod sebou v různých verzích. Tím, že jsou jednotlivé verze v jediné stopě, používají stejné efektové procesory i směrování signálu, lze mezi nimi snadno přepínat. Tak je možné vytvořit například několik verzí jedné části skladby (například sloky) a následně zvolit, která z variant se nejlépe povedla a tu vybrat pro další zpracování. V řadě konkurenčních aplikací se tato funkce postupně objevuje teprve v posledních letech, obvykle pod názvem Take. V Cubase 5 je možné mezi jednotlivými vrstvami střihat a jednoduše přecházet. Díky tomu lze použít určité takty z jedné vrstvy a jiné z další vrstvy. Teoreticky lze používat neomezený počet vrstev. Lze tak z různých variant vytvořit jednu dokonalou a bezchybnou výslednou variantu. A to velice rychle. Vrstvy jsou dobře použitelné i pro záznam či tvorbu improvizovaného sóla a následného sestavení výsledného sóla z jednotlivých částí různých záznamů.

Pro kytaristy byla do Cubase přidaná kompletně nová a plnohodnotná sekce kytarového vybavení. Pod názvem VST Amp Rack se skrývá 7 modelů legendárních kytarových zesilovačů, 16 stomp boxů, 6 klasických speaker kabinetů a dva druhy studiových mikrofonů. Díky tomu stačí pouze připojit elektrickou kytaru přímo d zvukové karty, nahrát čistý signál a o podobu zvuku se starat přímo v Cubase. A to třeba až v okamžiku mixu, takže kytara perfektně do mixu zapadne. Ať už jde o jazz, rock nebo metal, k dispozici je řada různých presetů.

Přepracovaný byl také LoopMash, který nyní nese číslici 2. Byl rozšířen počet groovů, mezi kterými lze v LoopMash rychle přepínat z původního počtu 12 groovů na současných 24. K dispozici je více než 20 nových efektů, které lze navíc ovládat přímo z MIDI.


LoopMash 2
 
Zásadní změny se událi na poli virtuálních nástrojů. HALion One byl nahrazen novým univerzálním virtuálním nástrojem HALion Sonic SE, který vychází z hudební pracovní stanice HALion Sonic a ten je součástí sampleru HALion 4. HALion Sonic SE, který je součástí Cubase 6, je na rozdíl od původního HALion One multi-timbrální. To je obrovská výhoda zejména pro tvůrce MIDI skladeb, kteří tak již nutně nepotřebují žádný další virtuální nebo hardwarový nástroj. Kompletní MIDI skladbu mohou udělat v Cubase 6, včetně práce se všemi 16 MIDI kanály, což nebylo s HALion One z Cubase 5 možné. Pochopitelně se také rozšířil počet presetů nástrojů na celkem 1900 zvuků.
Zásadnější novinkou je ale VST Expression 2 (v návaznosti na VST Expression z Cubase 5) a s touto technologií související Note Expression. Díky těmto dvěma technologiím padlo omezení MIDI, které určovalo, že parametry všech současně znějících not na jednom MIDI kanálu (obvykle tedy jednoho stejného zvuku) jsou upravovány společně. V případě znějícího akordu a aplikace vibráta, bylo na všech tónech akordu vibráto naprosto shodné. To stejné platilo pro libovolný jiný parametr, jako je ohýbání tónu (Pitch Bend), ostrost zvuku, hloubky jednotlivých efektů, atd., atd. Cubase 6 se díky Note Expression chová k jednotlivým tónům souzvuku naprosto samostatně. A tak je skutečně možné i pro současně znějící tóny v jednom MIDI kanálu měnit různé parametry jednotlivých not nezávisle na ostatních notách daného MIDI kanálu. Každá jedna MIDI nota nebo MIDI kontrolér jsou vnímány jako jedna samostatná jednotka. Toho rádi využijí zejména tvůrci klasické orchestrální hudby, kteří tak mohou dát například celou sekci smyčců do jediného kanálu a jediné stopy a následně měnit hlasitosti a vytvářet veškeré artikulace a živost nástrojů nezávisle, jako by se jednalo o stopy oddělené. Tak se také šetří výkon počítače. Novou vlastnost ale mohou využít všichni muzikanti, kteří pracují s MIDI a chtějí, aby jejich hudba byla rozmanitá a živá. Této vlastnosti mohou využít všechny nástroje kompatibilní s novou verzí standardu VST 3.5. Tato doposud poslední verze standardu VST, byla uvolněna spolu s Cubase 6, a tak s ní již mohou tvůrci virtuálních nástrojů počítat.

VST Expression 2
Rozšířeno bylo i samotné VST Expression, které nyní umožňuje obousměrnou komunikaci s virtuálním nástrojem. Virtuální nástroje kompatibilní s VST 3.5 umí automaticky přenášet nastavení artikulace každého samotného zvuku nástroje do VST Expression mapy. Pro přepínání artikulací již tedy není potřeba vyžadovat VST Expression mapy přímo od výrobce daného virtuálního nástroje a nebo je vytvářet osobně. Mapa je natažena automaticky.
Cubase 6 také přináší řadu dalších drobných vylepšení, který usnadňují práci. Grafické prostředí bylo od Cubase 5 mírně upraveno a zpřehledněno. Mezi novinky v grafickém prostředí patří například možnost barevného rozlišení faderů v okně Mixer pro jednotlivé typy stop (Audio, Instrument, MIDI, Group, Send).
V současné chvíli je tedy Cubase plnohodnotným softwarovým DAW (Digital Audio Workstation – digitální zvuková pracovní stanice) se vším všudy. V Cubase je pochopitelně možné plnohodnotně, ale také rychle a elegantně pracovat s MIDI událostmi. Je možné natáčet a editovat zvuk, dolaďovat zpěvy, kvantizovat bicí, upravovat tempo, podle kterého se upraví také nahraný materiál. Součástí je řada rozmanitých virtuálních nástrojů, včetně univerzálního HALion Sonic SE nebo bicího modulu Groove Agent One. nechybí ani kvalitní studiové efekty, kterých je 60, včetně kompletního kytarového aparátu VST Amp Rack. Cubase tak najde široké uplatnění od domácích studií pro začátečníky, písničkáře nebo tvůrce malých hudebních projektů, přes tvůrce a zvukaře větších a středně velkých projektů, až po skladatele nejvyšší světové úrovně (jako je napříkladHans Zimmer, který je dlouholetým uživatelem Cubase) a špičková nahrávací studia.
  
Cubase 6.5
Na začátku roku 2012 byla vydána Cubase 6.5. Jednalo se o první z placených x.5 upgradů (a nutno říci, že to zákazníci nesli dost těžce) a zatím se zdá, že Steinberg budou touto cestou pokračovat. Upgrade na verzi x.5 stojí zlomek nové plné verze (cca 10%), přesto obvykle nabízí řadu zajímavých novinek. Možná jde jen o způsob, jak zajistit to, aby čísla verzí Cubase nerostla zbytečně moc rychle.

Virtuální nástroje
Součástí upgradu byly dva nové virtuální nástroje: PadShop (vlastně se jedná o omezenou verzi samostatného virtuálního nástroje PadShop Pro) a Retrologue.
PadShop je virtuální nástroj postaven na bázi granulární syntézy. Jedná se o takový typ syntézy, ve kterém jsou ze zvukového materiálu vybírány velmi kratičké části, které jsou následně přehrávány v různém pořadí (obvykle náhodném). Například i ze zvuku vrzajících dveří tak lze vytvořit velmi pěkný zvuk. Obvykle se jedná o tzv. pady, tedy podkladové zvuky s dlouhým trváním, které se ve svém průběhu obvykle proměňují. Technicky je vše samozřejmě zajištěno tak, aby mezi jednotlivými vzorky nedocházelo k praskání, tedy střihy jsou prováděny vždy přesně v nule, případně se mezi jednotlivými kratičkými částmi vždy provede ještě kratší prolnutí.



PadShop

Retrologue je simuluje klasické "retro, analogové" (odsud ten název) syntezátory. K dispozici jsou dva oscilátory, jeden subosdilátor a jeden šumový generátor. Naprostá klasika. Každý z oscilátorů nabízí čtyři tvary průběhu vlny: sinusoida, trojúhelník, pila a obdélník. Nepřekvapí ani další sekce: Filter, Amplifier (ADSR obálka) a dvě efektové jednotky. Je to opravdu klasika a tak také zní.

Virtuální efekty

Přidány byly také dva nové efekty – jednoduchý ekvalizér a zajímavý filter. DJ-EQ je opravdu hodně jednoduchý ekvalizér, v podstatě se dá doslova říci: basy-středy-výšky. Frekvence jsou jasně a napevno dané: 100Hz je dole (funguje jako filter), 10kHz je nahoře (opět funguje jako filter) a uprostřed na 1500Hz je Bell.

Zato MorphFilter je opravdu zajímavý. Nastavit lze dva protichůdné filtry s různou strmostí 6/12/24 (případně Bell 12 a 24). Pak se lze pomocí jednoho ovladače pohybovat ve prostoru (x-y souřadnice) a filtr jednoduše, ale poutavě zvuk proměňuje. Vše je samozřejmě možné automatizovat.
Do VST AmpRack přibyly kytarové krabičky.

Práce s vrstvami
Vylepšena byla práce s vrstvami, tzv. Comp nástroj, tedy to, co bylo představeno v Cubase 6 pro vytvoření skvělého takeu poskládáním z většího počtu záznamů téhož úseku. Od verze Cubase 6.5 je možné rozstřihnout regiony pouze v hlavní stopě a automaticky se provedou střihy na stejném místě ve všech vrstvách dané stopy. Nástroj Comp pak umožňuje jednoduchým kliknutím na region vybrat, který take bude ve výsledné nahrávce použit.

Kvantizace zvuku
Do panelu pro kvantizace bylo přidáno nenápadné, ale ve svém důsledku velmi zajímavé tlačítko AudioWarp. Po jeho aktivaci se kvantizace zvukového materiálu chová jinak, než dosud. AudioWarp jako takový má na starosti natahování a smršťování zvuku, aniž by se měnila jeho frekvence. Ve výsledku to znamená, že když v kvantizačním panelu rozstřihnete zvukový soubor podle nastavených pravidel (Slice) a následně nastavíte mřížku, podle které se bude kvantizovat, výsledný zvuk se jen hloupě neposouvá, jak tomu bylo dosud. Vlastně se jednotlivé úseky zrychlují a zpomalují tak, aby zapadly do mřížky. To má za následek výrazně konzistentnější zvuk, který na sebe plynule a naprosto logicky navazuje. Vzhledem k tomu, že se obvykle jedná o časově velmi malé změny (a vzhledem ke kvalitnímu algoritmu), lidské ucho se časové komprese a expanze ani nevšimne.
Kvantizace zvuku s AudioWarp
 
SounCloud a FLAC

Nutno říci, že s verzí Cubase 6.5 se Steinberg trošku "probudil" a začal více komunikovat s okolním světem. Důsledkem toho je možnost exportu na světově uznávaný hudební cloud server SoundCloud, ale také podpora formátu zvukových souborů FLAC. FLAC je bezestrátový komprimovaný zvukový formát. To znamená, že zvukový soubor, který má určitou délku délku, bude menší, než jaká je velikost nekomprimovaného souboru typu WAV (nebo AIFF). Komprese je ale bezestrátová, takže nedochází ke ztrátě kvality zvuku, jako je tomu u MP3 souborů. Lze si to představit podobně jako kdyby byl WAV soubor zkomprimován pomocí ZIP. Kvalita zůstává, ale velikost souboru je menší. Komprese a dekomprese je prováděna v reálném čase. Vyžaduje tedy vyšší výkon počítače, ale zase stačí menší úložiště.

64bitový ReWire
Další nenápadnou novinkou byla podpora 64-bitového ReWire. Tento standard se nejčastěji používá pro komunikaci s aplikacemi Reason nebo Ableton Live (v roce 2012 byl ale Ableton Live ještě stále 32-bitový). Od této chvíle je tedy možná komunikace s jakoukoliv 64-bitovou aplikací pomocí ReWire.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře