Glenn Proudfoot: RODE mikrofony jsem si prosadil Jak nahrával kytarový virtuoz své nové sólové album a na jakou techniku nedá dopustit

Australský kytarový mág Glenn Proudfoot je českému publiku dobře známý už od doby, kdy se postavil po boku Michaela Kocába a Klaudy Kryšpína na pódium jako kytarista v sestavě Pražského Výběru II. A když před časem v Praze natáčel své další sólové album, nemohli jsme odolat a museli se zeptat, s jakou technikou pracuje.

Jak jsi nahrával svoje kytary?

Všechny kytary jsme nahrávali v pražském studiu Michaela Kocába. Vždycky jsme se snažili získat co nejčistší signál, jak jen to bylo možné. Docílili jsme toho použitím kombinace skvělých mikrofonů a umístění kytarových aparátů do akusticky dynamické místnosti, která dovolí zesilovačům „dýchat“. Je pro mě také velice důležité použití páskového mikrofonu pro zachycení okolního prostoru zesilovače. Pokud je páskový mikrofon dobře umístěný, získáte přirozený dozvuk prostoru, což je opravdu důležitá věc, kterou využijete později při mixáži.

Jaké mikrofony jste použili a jakým způsobem? A proč právě tyto?

Používáme kombinace mikrofonů, tím hlavním je Rode NT1. Máme také Rode Ribbon NTR pro snímání prostoru. Budeme využívat kombinaci více mikrofonů v závislosti na tom, jaký zvuk hledáme, ale základem pro můj zvuk je Rode NT1. Dostal jsem nějaké nové Rode mikrofony, které budou použity pro následující nahrávání. Kompletní sadu použijeme pro záznam kytar a vokálů, jsem z toho nadšený.

Ty jsi vlastně odborník na Rode mikrofony. Co způsobilo, že jsi byl vybrán marketingem značky.

Pracoval jsem s úžasnými producenty a hudebníky v Austrálii i na celém světě. Vždy jsem preferoval Rode mikrofony a dokonce jsem s několika cestoval, když jsem jel nahrávat. Setkal jsem se s kluky z firmy Rode v Německu, kde jsme mluvili o spolupráci. Již tehdy jsem toužil po Rode mikrofonech a prosazoval jsem je v době výstavby svého nového studia.

Jaké předzesilovače a procesory jsi při nahrávání použil?

To záleží na tom, v jakém studiu pracuji. Ve studiu v Praze jsme měli předzesilovače Focusrite, v Austrálii značka Neve a ve svém studiu mám API 512, kytarovou sérii 500. Na trhu existuje v dnešní době mnoho úžasných produktů, já jsem opravdu velkým fanouškem modulů série 500, je to pro hudebníky dostupné a vysoce kvalitní řešení bez nutnosti uvalení hypotéky na jejich dům. Jsou to velice malé moduly, snadno přenosné ve dvou rackových slotech, výborné pro mobilní studio.

Jaký DAW systém používáš a proč?

Ve všech studiích, kde pracuji, včetně mého, běží Pro Tools. Pro mě jsou Pro Tools velice přátelským systémem a je to průmyslový standard. Mohu upřímně říct, že každé studio, ve kterém jsem pracoval, používá Pro Tools a nikdy jsem nepřemýšlel o tom, že bych používal něco jiného.

Používáš nějaké simulace zesilovačů?

Mám tendenci využívat simulace, když hudebně tvořím, ale když jdu nahrávat, používám reálné zesilovače a mikrofony. Závisí to na hudbě. Pokud zvuk vytvořím pouze pomocí simulace a je dobrý, tak jej rád použiju.

Jak nahrávka vznikla? Protože Virgil Donati a Billy Sheehan žijí v US, přišli osobně nebo jste pracovali online?

Album jsme začali já a Michael vytvořením základu pomocí bicích programů, já jsem nahrál demo kytary a basu do bicích smyček. Pak Michael začal aranžovat hudbu, napsal a nahrál vokály. Když jsme měly hotové písničky na takové úrovni, se kterou jsme byli spokojeni, poslali jsme je Virgilovi přes Dropbox do LA. Ten začal pracovat na bicích a přes Dropbox nám poslal surové soubory zpět. My jsme pak natáhli jeho zvukové soubory (WAV) do našich projektů a pokračovali jsme v práci. Stejným způsobem jsme pracovali s Billym, jen jsme mu poslali stopy bicích od Virgila.

Kde byla nahrávka masterována?

Konečná mixáž a mastering byly dělány v Melbourne v Austrálii. Finální mix dělal Peter ‚Reggie‘ Bowman v ‚Screamlouder Productions‘ a mastering udělal Cameron Mitchell. S Peterem Bowmanem jsem spolupracoval na mých posledních čtyřech albech. Je to úžasný producent a zvukový inženýr. Byla to pro mě přirozená volba, dát i toto album jemu.

Jak dlouho trvalo vytvoření videa?

Zvládli jsme všechno během jednoho dne, kolem šestnácti hodin. Samozřejmě mnoho času se strávilo přípravou každého snímku a organizací všeho. Používali jsme jen jednu kameru s malou obsluhou. Všichni odvedli úžasnou práci a udělali všechno proto, aby se to zvládlo během jednoho dne.

Jakou jste používali kameru a proč?

Používali jsme kameru 4k Black Magic, vybral ji Michael. Je to úžasná kamera, filmová kvalita za neuvěřitelnou cenu. Je také velice jednoduchá na obsluhu a dobře mobilní. Nemohu uvěřit, jak výkonná tato věc je, při rozměrech kapesní digitální kamery. Vřele doporučuji tuto kameru pro všechny kapely, které si chtějí udělat klipy. Prostě úžasné!

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře