Hanz Sedlář: LP-16 používám prakticky denně a zatím mě nezklamal Kolik projektů s ním zvládá a jak je spokojen se zvukem, spolehlivostí nebo praktičností?

Hanz Sedlář je skladatel a bubeník, který spolupracuje třeba s Jankem Ledeckým, hraje s kapelou Drumphonic a věnuje se spoustě dalších projektů. Pro svoji práci si vybral multitrackový přehrávač LP-16 a tak jsme ho vyzpovídali, k čemu jej používá a proč se rozhodl právě pro značku Cymatic Audio.

Z jakého důvodu používáš multitrackový přehrávač při live produkci? A kolik kanálů v současné době využíváš? 

Už dlouho využívám při živém vystoupení podklady, nebo i samostatný klik. Řeším to už řadu let a jsem rád, že se na trhu konečně objevilo něco takového, jako je Cymatic Audio LP-16. V projektu Drumphonic nyní využívám stereo podklad (L+R), stopu s klikem a taky experimentuju se surround verzí, kdy pošlu do beden, které jsou za lidmi speciální podklad určený pro tyto účely. Na lidi to působí velmi zajimavě. Jinak, když někde vystupuju sám, využívám ještě zvlášť stopy pro basu, kytaru, nebo ostatní nástroje, které mě virtuálně doprovází. Do budoucna uvažuju také o využití midi rozhraní, které LP-16 nabízí. Třeba pro ovládání světel, nebo přepínání zvuků na klávesových nástrojích. 

Proč padl výběr zrovna na Cymatic Audio a co je jeho hlavní předností? Jaké zařízení jsi používal předtím? 

Cymatic Audio jsem začal používat na doporučení Pavla Vlacha z DISKu. Dlouho jsem hledal podobnou krabičku, která by uměla bez použití počítače přehrát několik stop nezávisle na sobě. Dříve jsem používal Mac se zvukovkou, taky jsem používal jen stereo výstup z počítače, kdy jsem měl v levém kanálu mono podklady a v pravém kanálu klik. Ovšem, když hrajete fesťák v horkých letních dnech a v zápalu boje na vás kytarista vylije petku s vodou, není úpně ideální mít vedle sebe tak křehké zařízení, jako je počítač. Navíc když má člověk trošku opocené ruce, přestává reagovat touchpad atd. To byl důvod, proč jsem přešel na starý minidisc přehrávač od Yamahy - MD4S. Ten funguje skvěle, ale na jeden disk se vejde pouze 40 minut záznamu, takže bylo potřeba měnit disky během koncertu. Další nevýhodou byla velikost přístroje, dále že se tam audio signál musel nahrát v reálném čase a nedalo se už nic udělat s pořadím skladeb. Všichni mě neustále přesvědčují, ať to vyřeším, jako ostatní a pouštím to jednoduše z iPhonu (Levá podklad, pravá klik), ale copak má mono smysl? Netrávím desítky hodin ve studiu při vytváření podkladů pro to, abych to pak pouštěl mono! :-)

A co zvuková kvalita? A co spolehlivost?

O kvalitě zvukového signálu myslím nemůže být pochyb. Je to opravdu velmi kvalitní přístroj, který operuje s wav soubory 48/24. Já jsem osobně zatím žádnou ztrátu na kvalitě signálu nezaznamenal. Výstupy jsou plně symetrické přes jack konektor a za celou dobu co ho používám jsem nezpozoroval nějaký brum, šum, nebo cokoliv, co by narušilo čistotu puštěného signálu. Co se týče spolehlivosti, tak mě zatím nezklamal. Používám ho prakticky denně i při cvičení na bicí, takže zatím vše v pořádku. :-)

Jak připravuješ "podklady" do přehrávače, děláš je sám nebo ti je vyrábí někdo jiný?

Veškeré podklady jsem si vždycky vytvářel sám. Už od dob kapely segment, kde jsem s podklady začínal. Zabývám se i skladbou hudby pro orchestry, komorní, nebo symfonické a proto mě aranžování skladeb hrozně baví. Většinou vytvářím podklady za pomocí virtuálních nástrojů od East West. Hodně se zaměřuju na symfonické orchestry a klasické nástroje a musím říct, že jsem zatím na věrnější zvukovou banku nenarazil, samozřejmě když pominu živý orchestr. :-) Pokud jde o sólové nástroje, snažím se je vždy nahrát živě, ať už jde o klarinet, nebo třeba housle. Jednoduše to napíšu do not a poprosím kamarády, kteří mi to zahrají ve studiu. Alespoň si tak stále udržuju kontakt se skvělými muzikanty. Veškeré aranže píšu stejně většinou v notách, takže si pak jen vyberu, které nástroje by bylo vhodné nahrát živě a podle toho se zařídím.

Jaké SW pro výrobu používáš? 

Pokud jde o psaní partitur a partů, využívám Sibelius od Avidu. Jako hlavní multitrack SW využivám Cubase. Mám ale také Pro Tools, které používám v případě, když potřebuju kompatibilitu s jinými studii, se kterými spolupracuji. Na něco také používám Logic, který je v určitých směrech hrozně zábavný.

V jakých kapelách hraješ a kde Cymatic používáš? 

Jako hlavní hudební složku mám projekt DRUMPHONIC, tady využívám cymatic audio na plno a tenhle projekt je hlavním důvodem, proč jsem si ho pořídil. Dále v projektu Rocksymphony, nebo s Jankem Ledeckým. S Jankem uvažujeme o využití podkladů a asi nebude dlouho trvat, než se objeví cymatic audio i u něj v kapele. Občas taky vystupuju sám, kde využívám LP-16 jako takovou virtuální doprovodnou kapelu. Je super, když můžete pustit podklad nejen ve dvou stopách, ale klidně po nástrojích zvlášť. Pro zvukaře je to skvělé usnadnění práce. Ne vždy je totiž poměr nástrojů, které uděláte ve studiu totožný s poměry na živo přes PA. 

Popsal bys nějaké tvoje hlavní pozitiva a negativa LP-16?

Plusy

  • malý, kompaktní a jednoduše ovladatelný přístroj
  • možnost tvoření playlistů včetně automatického přehrávání další skladby
  • midi rozhraní, které je synchroně spuštěno s audiem
  • operuje s USB 2.0 flash disky a ne s vnitřní pamětí, což je velmi praktické, když ho používáte třeba ve více kapelách

 Mínusy

  • I přesto, že je to opravdu skvělý přístroj by si zasloužil levnější verzi s menším počtem výstupu a tím by byl pro většinu kapel dostupnější
  • Nedokáže přehrát dvě skladby po sobě bez pauzy, vždy se objeví kratičká pauza na pár ms, která nám už brání tomu mít třeba intro, které navazuje na první skladbu koncertu, jako samostatný track
  • Některé USB 3.0 flash disky nefungují
  • Donedávna ještě nešly skladby přetáčet, to ale opravili novým firmwarem

Díky za rozhovor!

 

Hanz Sedlář

web stránky: www.hanzsedlar.cz
FB: https://www.facebook.com/hanzsedlar/
YouTube kanál: https://www.youtube.com/hanzsedlar

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře