Honza Košulič: Rozdíl mezi 44,1 kHz a 88,2 kHz. Slyšíme jej? Interview se zvukovým mistrem ze Studia Orlí na JAMU

Studio Orlí na JAMU je jedno z nejlépe materiálně vybavených v české kotlině. Navíc je zásobeno klasickými virtuózy z „akadémie“. Zvukař Honza Košulič má proto jedinečné zkušenosti technické (např. s PREAMPY, MADI, RME systémy) i muzikantské (různá komorní tělesa i orchestry).

Co dnes budeš natáčet?

Dneska pouze chystám studio pro někoho, a to sice pro dabingový projekt. Tuším, že Věry Kadlecové, který ovšem točí Jirka Topol Novotný.

Jak to zapojíš?

Jeden mikrofon, video s Timecodem, zvuk z původního videa, video „odkuk“ pro režii a pro dabéra.

Pro jaké žánry je vaše studio určené? Pro kolik muzikantů najednou?

Nejvíce se hodí pro komorní vážnou hudbu v obsazení cca klavírního kvinteta maximálně a pro jazzovou hudbu. I Big Band se sem vejde, to už je takové hraniční. Pop a rock tady dělat jde, větší obsazení vážné hudby tady dělat v zásadě už nejdou. Studio je malé.

 

Na jaké DAW ve studiu natáčíte a v čem stříháte?

DAW máme Pro Tools HD Native 10.

Proč jste se tak rozhodli?

Z té palety, která tady je k dispozici, je nejkompatibilnější s okolním světem - rozhlasem, televizí - především jsme na Pro Tools zvyklí.

Jaké máte AD převodníky?

AD i DA jsou RME M32. Spokojeni jsme velmi.

Popiš celý váš nahrávací a poslechový řetězec od mikrofonu přes datové úložiště až po audio monitory.

Mikrofony přes systém přípojných míst pevně instalovaných ve studiu připojujeme do předzesilovačů, které jsou k dispozici. Většinou do předzesilovačů z pultů Solid State Logic duality SE, v případě potřeby máme ještě TubeTech nebo Focusrite ISA 430 – to používáme spíš výjimečně.

Po předzesílení převádíme „REM“éčkama signál do digitální podoby M32AD (1 kus). Z tohoto převodníku jde signál po MADI do MADI routeru firmy Direct Out m1k2. Studio je zapojené tak, že veškeré MADI zařízení jsou připojené právě do tohoto routeru. Router je řízený přes síťový protokol a přepojování jednotlivých MADI streamů mezi sebou se děje zde, takže do routeru Direct Out m1k2 je připojená i karta AVID HD MADI.

 Skrz kartu AVID HD MADI točíme do Pro Tools to, co potřebujeme. Zpětně ven z AVID HD MADI přes opět MADI router pošleme signál do DA převodníku RME M32, ovšem už ve verzi DA, a vracíme se zpět buď do jednotlivých kanálů anebo do poslechové matice Solid State Logic Duality SE.

Na jakou frekvenci nejčastěji natáčíte a proč?

Já se držím pravidla pracovat v samplovací frekvenci výstupního formátu. Takže vím-li, že projekt jde jenom na „CéDéčko“, používám 44,1kHz. Vím-li, že jde projekt primárně do digitální distribuce, používám 48 kHz. Já osobně nepoužívám vyšší samplerity, řekne-li si klient, běžně děláme v 88,2 nebo v 96 kHz, není to problém – umíme to. Pro běžné projekty, třeba pro školu ale vyšší samplerity nepoužíváme.

 

Myslíš, že je to ve zvuku rozdíl?

Já ho neslyším… Aj, teď jsem si naběh´…

Nejsi ale sám…

No, mám zkušenost s nekvalitními DA převodníky, které mají špatné výstupní filtry nebo respektive nedostatečně strmé výstupní filtry. Tady je rozdíl mezi 44,1 a 88,2 lehce znatelný na odezvě na vysokých frekvencích. S RME M32 převodníky, které máme k dispozici, nejsem, na materiálu který děláme, schopen rozdíl poznat.

Používáte automatizované fadery? Natáčí a míchá se vám s nimi lépe?

Používáme. Osobně si myslím, že bez nich se dneska už člověk v řadě projektů neobejde. Hodně práce děláme přímo na analogovém pultu, který automatizaci sice má, ale je tak krkolomně ovladatelná, že ji používáme velmi zřídka.

 „SSL“ko má disponuje aktuálně rozšířením, které se jmenuje Duality Delta, které umožňuje automatizovat fadery pomocí pluginy v DAWku. Automatizaci faderů na analogovém pultu lze pak kreslit tužkou. Toto rozšíření bohužel nevlastníme, není zadarmo, je placené, takže jsme si je ještě nekoupili,

Pokud potřebujeme automatizaci, tak automatizujeme v počítači a sčítáme přes analogový pult, na kterém provádíme maximálně makro změny rukou v reálném čase.

 

 

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře