Jak vybrat správný mikrofon do studia. Potřebuji citlivý? Vybíráme mikrofon do studia, na jeviště i ke kameře - Díl 2. Citlivost

Musím mít citlivý mikrofon, abych zaznamenal hutný signál? Mohu i se středně citlivými mikrofony vyrobit průraznou nahrávku? Jak? Podle jakých údajů mám vybrat citlivost mikrofonu? Podle dB – decibelů nebo Voltů? Podle SPL? Existují nějaké úrovně citlivosti? Poradí vám nový seriál!

 

Témata: -mikrofonrode

K čemu vůbec potřebuji citlivý mikrofon? Nejde to bez něj?

Existují samozřejmě nástroje, které produkují hutný, plný témbr (např. trombón, zkreslená kytara ad.), který „proleze vším“. Proto je poměrně čitelně zaznamená i mikrofon s vyšší hladinou vlastního šumu a navíc méně citlivý. Avšak i barevně průrazné instrumenty, např. pozoun mění během písničky hlasitost a brilanci tónů. V důsledku toho jejich tišší a hebčí tóny zaznamenají jinak mikrofony s různou velikostí membrán a tím i jinou absorbcí. Citlivější mikrofon s nízkým vlastním šumem nabere nástroj prostě plněji i detailněji.

Tip 1: Nespokojte se s jedním průměrným číslem, barva není všude stejná

Mikrofon nenabírá rovnoměrně v celém spektru, to je, nenabírá dynamicky stejně basy, středy či výšky. Navíc nahrává jiné barvy v pianissimu (tiché dynamice), mezzoforte (střední dynamice) a forte (v hlasité dynamice). Testujte, srovnávejte, sdílejte zkušenosti! Díky různé frekvenční charakteristice, maximálnímu tlaku i citlivosti fungující odlišně v různým barevným a dynamickým rovinách sekne každý mikrofon jiným nástrojům. Středně citlivý mikrofon dynamicky a barevně vyrovnaný může většinu nástrojů mnohem lépe vykreslit než supercitlivý, ale nevyrovnaný.

Tip 2: Nastavte pečlivě vstupní úroveň, jinak dojde ke zkreslení

Pozor, u mikrofonu je nutné obezřetně nastavit vstupní úroveň vůči hlasitému signálu. Navíc má-li vstupní signál plné spektrum (barvu)! Při špatném nastavení vstupní úrovně (gainu) dojde velmi lehce ke zkreslení. A musíme průběžně hlídat jak tuto úroveň, tak i hlasitost zdroje (např. zdali saxofon během písničky nepřidává na dynamice).

Tip 3: Na mikrofon se silným šumem a nízkou citlivostí raději sytý a dynamicky vyrovnaný instrument

Mám-li k dispozici jen mikrofony s vyšší hladinou vlastního šumu, potom by měl nahrávaný muzikant přitlačit, zesílit dynamiku a zhutnit tón (vyprodukovat plnější barvu). Stejnou hlasitost a témbr by měl dodržovat po celý záběr, „tejk“.  Můžete mu samozřejmě pomáhat potenciometrem, hrozí ale, že do signálu se zvedající se vstupní hlasitostí budete přidávat vlastní šum.

Jak citlivost správně určit?

POZNEJ VÍCE:

Čeká nás znovu krátká exkurze do akustiky. 

Častěji než s termínem citlivost se setkáte s anglickým Sensitivity. Nesmí vás překvapit, že existuje dvojí číselné vyjádření citlivosti – evropské a americké, nadto americké bývá často prodejci nesprávně zkráceno jen na jednotky decibelů (dB) bez další specifikace.

Evropská reálná citlivost v milivoltech

Evropská měření předpokládají zásadní konstantu – vyrovnaný akustický tlak, a to 1 Pascal (94 dB SPL), jež odpovídá 10 mikrobarům (µbar). Měření se provádí puštěným tónem o předepsaném kmitočtu 1 kHz (h2/c3), navíc v tzv. otevřeném obvodu, nezatíženém výstupem mikrofonu. Za těchto podmínek měříme výstupní úroveň signálu, vlastně napětí. Výsledná citlivost bývá vyjádřena v milivoltech, tedy mV. Úplná číselná informace by pak měla např. vypadat: 20 mV/Pa (94 dB SPL).

Americké odčítání od ideálního mikrofonu v decibelech

Americký model pracuje s ideálním hypotetickým mikrofonem, ten má na výstupu napětí 1 V (1000 mV) rovněž při vstupním akustickém tlaku 1 Pa (tedy 94 dB). Vyjádření citlivosti zde staví na konstantě – výstupní hlasitosti hypotetického mikrofonu vyjádřenou v decibelech (dB). Protože ideální mikrofon je vždy mnohem hlasitější než jakýkoliv skutečný mikrofon, citlivost skutečných mikrofonů pak vychází v záporných hodnotách, např. -52,5 dB při 1V/Pa.

Záporným číslem rozumíme rozdíl od ideální referenční hladiny/citlivosti.

Tip 4: Nižší číslo v dB - vyšší citlivost

Pozor, máme-li dva mikrofony, A s citlivostí – 45 dB při 1V/Pa a B s citlivostí – 55 dB při 1V/Pa, nižší číslo zde znamená lepší citlivost (tedy Áčko je o 10 dB citlivější/hlasitější).

Tip 5: Pozor: prodejci na zastírají špatnou citlivost!

Výrobci často u amerického vyjádření citlivosti neuvádějí výchozí konstantu (tedy při 1V/Pa) a u decibelů zapomínají přidat záporné znamínko. Může to však být i trik, aby zastřeli špatnou citlivost výrobku.

Jaké kategorie citlivosti známe?

Mezi velmi citlivé patří kapacitní a elektretové mikrofony, které vykazují hodnoty až několik desítek mV, výborně se hodí i pro snímání tišších nástrojů, jejichž směrové vyzařování rychle poklesá, tj. např. už ve vzdálenosti 2-3 metrů a dále už nástroj vnímáme jako velmi tichý. Citlivý mikrofon jej však stále dobře sejme. 

Obecně můžeme říci, že citlivost kondenzátorových „majků“ se pohybuje od evropských 8 až 32 mV/Pa (amerických -42 až -30 dB při 1V/Pa). 

 Novější dynamické modely s neodymiovým magnetickým systémem disponují obvykle střední citlivostí v jednotkách milivoltů. Snesou hodně hlasitý signál, aniž musíme příliš ztišovat vstupní úroveň na předzesilovači (pre-amp). Navíc dynamické mikrofony nepřenášejí tolik nechtěné ťukance rukou i jinak na tělo přístroje. A omezují nežádoucí přeslechy, tzv. prosakování sousedních nástrojů.

Typická citlivost dynamických mikrofonů leží v úrovni od 1 po 4 mV/Pa, neboli -60 až -48 dB při 1V/Pa.

Starší dynamické modely nebo páskové typy (ribbon) mívají nízkou citlivost, hodnoty pod 1 mV. Tady už musíme na pre-ampu řácky přidat vstupní úroveň (gain) a ani to nemusí vždy dostatečně pomoci. Na druhé straně může být zastřená barva správně „vintage“.

Tip 6: Konverzní tabulka to přepočítá za vás

Co když jsem se setkal s jinou normou vstupního akustického tlaku (např. 74 dB SPL), anebo chci srovnat jen výstupní napětí mikrofonů v milivoltech ne v decibelech? Použijte překlápěcí tabulky na http://www.sengpielaudio.com/calculator-transferfactor.htm Hodnoty vám vmžiku přepočítají.

 

 Shrnuto: Takže jakou vlastně citlivost a jaký mikrofon za kolik? 

Většina mikrofonů střední třídy ať kondenzátorových nebo dynamických, natož třídy Hi-End nabízí výše zmíněné standardy. Co do citlivosti prostě vyhovují. I když samozřejmě, čím se mikrofon v dané kategorii pohybuje u vyšších čísel, tím lépe.

Není to však ukazatel jediný. Více než na citlivosti samé záleží na propojenosti citlivosti s frekvenční a směrovou charakteristikou, s úrovní vlastního šumu a odstupu od něj, na maximálním tlaku i na tzv. dynamickém rozpětí přístroje.

V tomto případě je důležité říci, že mikrofony kondenzátorové mají obvykle nízký šum. Citlivost u nich nehraje tak důležitou roli. Jinak je to u mikrofonů dynamických. Napětí užitečného signálu je mnohem nižší, a tak se šikne každý milivolt, který zvýší odstup užitečného signálu od vlastního šumu, zde obvykle silnějšího. Zde už vybírejte pečlivě! Dobrý lov!

 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře