Jak vybrat správný mikrofon do studia. Potřebuji drahý? Vybíráme mikrofon do studia, na jeviště i ke kameře - Díl 1. Čitelnost signálu

Za kolik koupit kvalitní mikrofon, aby zaznamenával plný, sytý signál? Mohu mikrofony střední třídy vyrobit nahrávku jako s těmi Hi End ? Které technické vlastnosti vzít v úvahu při nákupu? Poradí vám nový nadupaný seriál!
Témata:

Potřebuji drahý „majk“?

3 tipy hned na začátku vám napoví, jak získat kvalitní náběr:

Tip 1: Vytlumte nahrávací místnost

Budete-li nahrávat v akusticky suché, bezodrazové místnosti, omezíte ozvěny od stěn a tím i nežádoucí dozvuk vytvářející šumovou složku v užitečném signálu. Užitečný signál zůstane maximálně čitelný, tj. bude průraznější a melodie či figura se tak snadněji v hustší harmonii prosadí.

Tip 2: Nasměrujte správně mikrofon

Postavíte-li mikrofon blízko kontaktně k nástroj, správně nasměrujete a nástroj bude hrát dynamicky vyrovnaně, zlepšíte absorpci náběru. Nahrajete mikrofonem mnohem plnější a tím průraznější signál.

Tip 3: Generujte signál s plnou tónovou složkou

Bude-li hráč produkovat barvu s převažující plnou tónovou/harmonickou složkou a minimem ruchů či šumů, takový signál potom hustším prostředím opět snadněji proleze. V praxi to znamená, že kytarista bude hrát blíže ke kobylce, ale generovat čistý tón, ne pazvuky. Trumpetista se do toho opře v patřičné míře, aby trubku plně rozezněl, ale na tak aby práskala apod.

Pokud dodržíte tahle pravidla, světe, div se! S mikrofony střední třídy získáte mnohem nadupanější náběr než neumětel s těmi nejdražšími. A získáte surovinu, která půjde postprodukčně mnohem lépe upravovat.

Postprodukčně šum příliš nespravíte

Např. bude-li v barvě převládat tónovost a vyšší harmonické budou mít dostatečný, ba velký odstup od vždy přítomné leč dynamicky slabé ruchové složky, kompresí či ekvalizací na brysknosti či průraznosti už tolik neubude. Bude-li v náběru silný šum, zesílením daného pásma (jak ekvalizací, tak kompresí) signál sice zhlasíte, díky přítomnému šumu však zesilujete barvu matnou, rozmazanou (pokud to není záměr!).

Který vybrat, když nemám tolik kačáků?

Hi end mikra se pohybují od 20/30 tisíc až po 150 tisíc Kč. Já jsem ale jen student nebo třeba zvukař poloamatér a tolik prostě nemám, nebo nemohu investovat. Na všech fórech mne nejrůznější frájové ubíjejí argumenty, že když nebudu mít Neumann U 87 nebo AKG C12, nevím, co dobrý mikrofon je, a kvalitní snímek prostě nenatočím. Babo raď! Co dělat?

POZNEJ VÍCE:

Bohužel bez exkurze do akustiky se neobejdete! Nebojte, není toho zase tolik. Tak vzhůru do toho:

SNR ovlivňuje čitelnost signálu

SNR v angličtině znamení Signal to Noise Ratio, zjednodušeně česky přeloženo Odstup signálu od šumu. Proč jej musí výrobci mikrofonů i dalších zařízení uvádět?

Šum ve zvuku způsobuje totéž co v obraze. Pokud je sklo okna dokonale čisté, vidíme téměř každý detail. Pokud je šedé a natož mléčné, zastírá barvy i tvary. Z původního obrazu pak rozeznáme jen polovičku či méně. Stejně se chová šum ve zvuku: je-li šum tichý (do 24 dB), hlasitý užitečný signál (80-90 dB) zásadně nezastře.

Pokud začíná být šum hlasitější (nad 25 dB), razantně vstupuje do užitečného signálu a maskuje jej.

Tip 4: Ohlídejte si SNR

Ohlídejte si v manuálech a prospektech mikrofonů, že poměr Signal/Noise leží nad hranicí 80 dB. Od úrovně 90 dB jde už o odstup velice solidní.

 

Odkud se šum bere?

Jednak šumí jako každé elektronické zařízení vlastní mikrofon. Snahou výrobců je samozřejmě tuto nežádoucí kulisu razantně eliminovat. Povinně však musí uvádět údaj Equivalent Noise level, anebo Self Noise.

Tip 5: Jaký vlastní šum mirkofonu mohu akceptovat?

  • Existují úrovně vlastního šumu, podle kterých jsou mikrofony tříděny? Ano! Napoví vám o výrobcích hodně.
  • Vlastní šum do 10 dB-A je považován za exelentní.
  • Úroveň 11-15 dB-A je považována za velmi dobrou.
  • Úroveň 20-23 dB-A je akceptovatelná, nahráváte-li hlasité nástroje.
  • Vše nad úroveň 24 dB-A již není vhodné pro studiové mikrofony. 

Co v nahrávacím řetězci ještě šumí?

Zvláště předzesilovače a zesilovače, díky nelinearitě elektronických komponentů. Ale také zvukové AD/DA převodníky i monitory.

Může však šumět i zdroj (hudební nástroj), a to způsobuje ztrátu čitelnosti jeho tónové složky. Flétna ve spodní poloze, kde má malý počet alikvótů a nízký odstup tónové složky od šumu, působí mnohem zastřeněji než v poloze vyšší, kde je tomu přesně naopak.

Významnou roli ale hraje odrazivost místnosti, kde nahráváme. V špatně tlumené vzniká reverb, což je vlastně druh ruchu. A ten rovněž snižuje brilanci užitečného signálu.

Mikrofony střední třídy už mají Signal to Noise Ratio na dostatečné úrovni, obvykle přijatelných 80 dB a velmi uspokojivých nad 90 dB. S takovýmhle zařízením už mohu zaznamenat standardní, dobře čitelný signál.

Pozn. Válka SNR: řada výrobců se chlubí SNR mikrofonů až nad 140 dB. Takový odstup je však v praxi k ničemu. A navíc paradoxně existuje řada staromilců, kteří určitou úroveň šumu v mikrech vítají a upřednostňují jejich jiné vlastnosti!
 

Tak za kolik?

Záleží, na jakého prodejce, slevy, akce a jiné faktory narazíte. Obecně lze ale říci, že kvalitní mikrofon lze koupit od 10 000 -15 000 Kč a výše. Mnohem důležitější je vaše know how, jak a pro co daný typ používat. Jak správnou pozicí nahrávání a nastavením parametrů vylepšovat jeho dílčí slabiny. Každý přístroj i člověk je má!

Příště: Max SPL - maximální akustický tlak
Popříště: konstrukce a citlivost mikrofonů
 
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře