logo Disk

Perfektní hlas moderátora před kamerou: hendka, Shotgun a BoomPole Je rozdíl v barvě hlasu, když moderátora točíte přes ruční nebo směrový mikrofon? Jak velký?

Víte jak správně nahrát hlas moderátora před kamerou? Jaké existují mikrofony, kam je umístit a na jakém místě získáte jaký signál? Vše se dá řešit, ale vždy je dobré být připraven a ohlídat si záludnosti, které každá ze situací přináší.

Kategorie: Film & Video - Tipy & Triky
Ondřej Jirásek | 22. června 2018
Témata: rode

Jednou z nejstarších a stále funkčních technik je nahrávání ručním mikrofonem. Hlavně v případě interview a tlačenice před hercem či politikem umožní dostat se co neblíže ke zdroji a mít signál čistější, než kdybychom použili třeba směrový mikrofon na kameře.

Nahráváme ručním mikrofonem

„Hendka“ neboli mikrofon do ruky má díky své konstrukci a velké membráně lepší citlivost a tím i absorpci. Oproti drobnějším klopovým nebo dlouhým směrovým mikrofonům mívá vyrovnanější frekvenční charakteristiku – je plnější v basech. Protože jde o mikrofon mobilní, mohu jej rychle dostat před ústa osoby, se kterou natáčím video interview. Na druhé straně je „hendka“ mikrofon objemný a stíní v záběru kamery.

Ve světě reportáží je běžné, že na protivětrné ochraně bývá umístěno logo vysílací stanice. Mikrofon může dokonce obsahovat i štítek, na který mohu samolepku s logem nalepit.

Rode Reporter disponuje odnímatelným štítkem pro umístnění loga rozhlasové či TV stanice.

Tip1: Začněte mluvit až ve chvíli, kdy máte kapsli mikrofonu na správném místě před ústy. Totéž naučte osobu, kterou zpovídáte. V opačném případě bude dynamika signálu nevhodně „plavat“. Když ji později posprodukčně vyrovnáte, změníte tím „cik cak“ hladiny hlasitostí. V důsledku toho začne plavat barva hlasu, hladiny vlastních šumů z nahrávacího řetězce i míra externích hluků v pozadí hlasu. Signál tak bude nevyrovnaný ba škaredý.

Tip: k ručnímu mikrofonu patří i set pro bezdrátový přenos

Směrový mikrofon se zaměří na vybraný okruh zvuku

Směrový mikrofon může být blízko úst, namířen přímo na ně a přitom nemusí být viděn v záběru kamery. Tehdy bude hlas zřetelný i průrazný.  „Směrák“ vak může stát i dál od zdroje, například na kameře, na stojanu, zavěšen na rámu. Anebo jej můžeme přenášet mobilně na mikrofonní tyči či pistoli.

Čím bude mikrofon delší, tím více bude stoupat jeho směrovost. Zároveň se však bude měnit i jeho frekvenční charakteristika – bude mít horší křivku v basech. Jinými slovy už jeho barva nemusí být tak plná a teplá, ale spíše tenčí a více do výšek.

Shotgun Rode NTG4+ má užší směrovou charakteristiku i vlastní baterii uvnitř těla

Směrový mikrofon na tyči – BoomPole

BoomPole neboli teleskopická tyč je skvělá v případě, jak již bylo řečeno, že nechceme, aby nebyl mikrofon v záběru kamery vidět. Umožňuje rovněž sledovat mluvčího při chůzi, nebo když sedá, vstává, zkrátka se různě hýbe. Tyč ale vyžaduje další osobu se sluchátky, která ji nese a která to navíc se zařízením umí.

Teleskopická tyč Rode BoomPole je variabilní, její délka se pohybuje mezi 0.85 m až 3 metry

Tip2: Ohlídejte si, že je směrový mikrofon do košíku dobře zasazen a košík od tyče dobře odtlumen. Ruce při přenášení a posunování do tyče různě bouchají a nechceme, aby tyto třebas tišší bouchance byly přeneseny na tělo mikrofonu.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře