Člověk má pocit, že slyší všechno, co tam je Interview se specialistou na reprobedny, Kakaxou, o monitorech PreSonus R80

Jaké audio monitory koupit, aby nelhaly? A aby nestály desítky tisíc? Uznávaný odborník Kakaxa otevřeně hovoří o svém hledání ideálních reprobeden. Které všechny vyzkoušel a proč se nakonec rozhodl pro PreSonus R80. Ptal se Ondřej Jirásek.

Jaké nahrávky jsi „míchal či mástroval“ na pár PreSonus R80? Co to bylo za žánr, jaké nástroje?

Já už několik let dělám výhradně mastering. Míchání se docela úspěšně bráním. Pokud ho někdo chce, čeká až rok (smích). No a za ty 4 měsíce, co tyhle bedny mám, jsem mástroval například projekty Pavel Petran, Marqet, Bordel, Harmcore, Divadlo Minor ad.

Jak si měl monitory rozestavěny, z jaké vzdálenosti jsi je poslouchal?

Mám je 1 m 40 cm od uší, už docela dlouho, tradičně. S pozicí zvukaře tvoří rovnostranej trojúhelník. Téměř. Jen malinko šířeji díky displeji, kterej mám velkej.

V jakém prostředí?

Prostředí … tady je v domě taková místnost zhruba 5 x 4 m a asi 2 a půl metru strop. Tlumení je tady … trošičku jsem to přehnal, teď se budem stěhovat a už to tak nepřeženu s těma tenčíma akustickýma pěnama, které trošku žerou vejšky. Dole v baráku leží míchací studio, který je větší a který jsem dělal později, a tam jsem už byl opatrnější a používal tlustý tabulky, 5 a půlky a kde to šlo ještě tlustší. V zásadě dneska všem zdůrazňuji, aby nějaký třícentimetrový naprosto nepoužívali. Vůbec. Doporučuji, co jsem našel, nějakou devíticentimetrovou, říkají tomu čokoláda. Má totiž takový vzor. Je fakt laciná a má velký účinek i na nižších středech.

Prostor je pravidelný?

Já jsem v podkroví, trochu ve výklenku, takže ta místnost není zcela pravidelná. Navíc, jak jsem říkal trochu přetlumená a ve zvuku mírně krabicovější. Na druhé straně je tu OSB podlaha, žádný koberce, ale difúzory a kmitací panely. Nemám basový pasti, dělaný na hmotu. Poslechovka je mnou laděná na uši, i když ne úplně100%ně, jak bych chtěl…

...ale znáš ji….

… a vlastně tím jak je menší a ty vejšky zatlumenější, tak mám poslech přesnější. Dole ty samý bedny hrají veškovějc, svítivějc, znělejc, ale taky trošku rozmazanějc. Protože tam jsou o chlup dál a protože ta místnost je prostě větší a nemá tolik tlumenejch vějšek. Je to rozdíl. Když vodím lidi poslouchat, nejdřív jim to pustím dole a potom nahoře. Tady ta vzdálenost 1,40 díky přetlumení vypadá, jako bys byl mnohem blíž.

Adaptoval ses na R80tky rychle, nebo sis musel na jejich zvuk zvykat?

Já jsem teď strašně spokojený. Zvykat jsem si hlavně musel, že jsem si předtím zvyk na jiný bedny. Jo. Jediný, co bych ještě trochu potřeboval, že by byly malinko agresívnější na vyšších středech. Vony jsou v podstatě trochu měkký. Ale cokoliv zkouším jinýho, tak je tak strašně nevyrovaný, že si raději zvyknu na určitou měkkost.

Člověk slyší všechno, co tam je    

Jak se ti mástry povedly?

To se nedá říct dřív než za 2 roky. Já je mám teprve 4 měsíce. Vždycky má člověk pocit, že je to dobrý. Když se ale dnes po letech dostanu ke svejm starejm mástrům, tak jsem zděšenej.

Fakt?

Výjimečně nejsem. Ale skoro pravidelně jsem zděšenej.

Co za bedny jsi měl předtím?

Po dva roky jsem si těžce navyk na Genelec 8050, který maj strašně jiný vyšší středy. Pozná se to hlavně na zkreslených kytarách. Zrovna poslední kapela Vosí hnízdo, kterou jsem míchal na „Genelekách“, se dělala strašně blbě, protože z tý kytary se stane taková čárka, posunutá, pak zase nic, pak zase jo. Je to hutný, ale vlnkatý. A tohle se na těch Er 80tkách vůbec neděje. Tam je to bohatý, plný, vyrovnaný. A najednou člověk má pocit, že… že je to prostě normální. Že slyší všechno, co tam je. Neposunutě. Bez děr.

Zkrátka rovně.

Hele, na první poslech si můžeš říct, že to může být mdlý proti nějaký agresívnější bedně, ale je to prostě tak dobře vyrovnaný, má to tolik nižších středů, které se běžně z beden dávají pryč, aby to lidem hrálo hezky.

Tyhle bedny máme teď ve třech studiích. Všude používáme, že se zvedne ten vejškáč, tam je možnost jenom o deci, což pomůže právě těm vyšším středům. Dál trošku naopak laborujem s tzv. „space“, funkcí pro nastavení blízkosti od zdi. Je nastavená tak, že zabírá už na nižší středy. Pomocí 1,5 stupně, když se sníží, se nižší středy opačně uberou. Na ně je totiž málokdo zvyklej. R80tka generuje totiž opravdu strašně moc nižších středů. Je jedna z nejbohatších na tohle pásmo.

S klukama ve studiu jsme se strašně snadno shodli, že nám sedí

To může být vlastně hlavní charakteristika tohohle monitoru?

To jo: tučnost. Nemyslím basy, ale oblast od 200ky do 800ky. Takhle jsem to nikde jinde neslyšel.

Já to měl navíc ještě složitý, že v tu samou dobu přišly ty MTM 66 (Presonus Eris E66, pozn. redakce), ty dvou reprákový a ty mne taky zaujaly. Ve chvíli, kdy se člověk předělává z něčeho dřívějšího na něco nový, tak trvá, než se nějak rozhodne. Tak furt jsem byl nalomenej, jestli ty 66ky? Ale bohužel těm 66kám ty vyšší středy značně chyběj. Ustoupí zpěvy, ubydou kytary. Beru je jako dobrou bednu Bé.

Málokdy jsme ve studiu s klukama za jedno, komu sedí jaký sluchátka a jaký bedny. Tady jsme se ale strašně snadno všichni shodli, že tohle je ono. A máme je teď jako hlavní už několik měsíců. Klukům vychází mixy dobře, jen laborujeme s parametrem tučnější nebo méně tučné nižší středy. Každejch 14 dnů něco maličko přepneme, abysme nezkameněli.

Odkazy na mástrované skladby:

     
     
  Kde koupit produkty značky PreSonus?  
     
     

Chcete se dozvědět více o produktech PreSonus

Milan Včelař

Milan se dlouhodobě věnuje produktům pro profesionální mixáž, živé ozvučení i studiovou práci a to nejen jako zkušený produktový specialista, ale především jako dlouholetý uživatel.

Kontaktovat jej můžete na presonus@disk.cz 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře