Převodník ADI-2 Pro RME doporučuji audiofilům i do studia Rozhovor s Tomášem Kašparem z Kobdzey studia + 2 super vychytávky

Jak má zvukař i bubeník Tomáš Kašpar z Kobdzey studia ve Štětí zapojen ADI-2 Pro RME? Je s ním spokojen, nebo naopak? To vše vám Tomáš prozradí v krátkém interview a navíc poskytne 2 super vychytávky: jak s ADI-2 Pro porovnávat IN a OPUT signály nebo používat různé frekvenční vzorkování zároveň!

Témata: rme

K jakému účelu používáte AD/DA převodník ADI-2 Pro| RME, k záznamu nebo poslechu?

Používám ho k záznamu i k poslechu.

Jak jej máte zapojen?

Je zapojen přes USB, používám Cubase 8.5 a monitory mám Amphion Two 18 s Amp 500 zesilovačem.

Liší se zvukově – barevně od jiných převodníků?

Zde nemohu objektivně soudit, používám FF800 a v porovnání s ní je rozdíl slyšitelný. Člověk si ale nesmí myslet, že ten rozdíl bude obrovský . Já osobně jsem se zvukovou kvalitou převodníku maximálně spokojen.

Někteří uživatelé říkají, že je až příliš krystalicky čistý…

Vím, na co se zde naráží, produkty RME mají pověst zvukově čisté avšak poněkud unylé nezajímavé charakteristiky. Znám to právě u FF800. Pro mě bylo zajímavé si přečíst názory na ADI 2 Pro masteringových inženýrů na fóru Gearslutz, kteří tento převodník porovnávali s Mytek Brooklyn nebo Forsell MADA 2 a dalšími v této kategorii.

Zasekl se vám někdy při nahrávání, tj. vyprodukoval jitter – chybějící datový kus nahrávky?

Ne.

Propojujete jej s dalšími audio kartami? Přes jaké rozhraní?

Mám možnost ADI 2 Pro propojit s FF800 přes SPDIF, ale zatím jsem to nezkoušel, nebyl důvod. 

Jaké uživatelské skupině byste převodník speciálně doporučil?

Doporučuji tento převodník jak audiofilům tak na běžné používání do studií – tedy jak pro poslech, tak pro nahrávání. Uvítal bych na něm cosi na způsob monitoringu příchozího signálu přes TotalMix, ale chápu, že toto nebylo při výrobě záměrem. Nicméně u RME na tuto potřebu asi i mysleli a vybavili ADI 2 Pro možností paralelního výstupu (2x XRL out plus 2x jack asym. out) a do phones ¾ lze naroutovat monitoring vstupu.

1. Takže pokud např. vyšlu stereo signál z počítače (XLR OUT), abych ho prohnal přes HW a přivedl zpět do complu (XLR IN), mohu díky možnostem paralelního výstupu a monitoringu přes phones ¾ poslouchat čistý nebo upravený signál (nutno dodat, že k tomu potřebuji spoluúčast jednoduchého monitor kontroleru s přepínáním mezi dvěma stereo vstupy (v mém případě NOS McOne Active). Další situace s podobnou konfigurací mi umožní poslouchat playback signál a k němu přimíchat vstupní signál – tedy když například něco nahrávám k již nahraným stopám, přičemž sám nahrávaný signál jde nijak neporušen jak z main OUT (XRL) tak do main IN (XLR). Možná se tento způsob jeví jako složitý, ale umožňuje to použít ADI 2 jako klasickou zvukovou kartu a nebýt závislý na hodnotě buffer size při monitoringu vstupního signálu (nepoužívám proto příposlech přes funkci v DAW), a tedy mám při poslechu minimální sluchově nezaznamenatelnou latenci.

2. Další věc, co mě na ADI 2 Pro baví, je, že pokud např. při mixu OTB vedu z DAW (řekněme v 48 či 96 kHz formátu) vícestopý signál přes kartu s více výstupy a tento signál smíchám např. v summing mixeru, při návratu tento signál vedu do ADI 2 Pro a mohu ho nahrát v sw digicheck (RME sw) v rozdílné vzorkovací frekvenci (např. 44,1 kHz). Toto vše se děje v jednom complu, kdy DAW (např. FF800) v play režimu je nezávislé na Digicheck (ADI 2 Pro) SW v record režimu.

Tyto dva uvedené příklady mi přijdou natolik zajímavé a užitečné pro práci ve studiu, že jsem je uvedl.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře