Pult StudioLive III: Vše v jedné vrstvě a nekřížím ruce jak chobotnice Se zvukovým mistrem Pavlem Vlachem o pultech PreSonus třetí generace

Pavel Vlach patří k vytíženým pódiovým zvukařům nejrůznějších žánrů. Přešel na 3. generaci PreSonus pultů -  StudioLive 32. Proč na 32 kanálů? Jaký byl přechod na vyšší verzi? Jak má nástroje a efektování zorganizováno? Jak sběrnice a grupy? Používá pro ovládání pultu i iPad?

Témata: presonus

Používáš jako zvukař mixpult PreSonus StudioLive III? Pro jaká složení kapel a jaké žánry?

Používám pulty PreSonus už od první generace, začínal jsem na StudioLive 16.4.2. Pak více jak dva roky StudioLive 32.4.2.Ai. Žánry, kterými za rok projdu, jsou rozmanité: jazz, blues, dechovka, folk, big beat, alternativa, big band. Až po nejtěžší žánr, kterým je flétnový soubor naší mateřské školy.

Kolik kanálů máš a proč?

Používám pulty v maximální konfiguraci, tedy 32 kanálů. I při tomto počtu faderů má pult kompaktní velikost. Vlezu se s ní všude, i když to dá zabrat, fyzicky ho utáhnu sám. Proč 32? Protože sem si nějak zvykl mít všechny kliky dostupné bez nutnosti stránkování a zatím jsem nenarazil na akci, kde by mi 32 nestačilo. I když už jsem měl pult mockrát plný.

Bylo pro tebe těžké přejít z generace II na generaci III? Co ti zabralo nejvíce času?

Přechod nebyl tak drastický. Už delší dobu používám rackový pult Presonus RM32Ai, který se ovládá pomocí aplikace na tabletu. Ta je hodně podobná struktuře pultu, takže co se týká ovládání, tak to problém nebyl. Sem tam člověk musí trochu zapnout mozek, když potřebuje nějaké systémové nastavení „mute, group ad.“. Ale to je jen otázkou zvyku.

Nahráváš na PreSonus i live vystoupení? Co například?

Nahrávám jenom na přání kapely, pak jim dám záznam, aby si s tím dělali, co chtějí. Časy, kdy sem nadšeně točil kde co, jsou už dávno pryč. Jen se mi hromadil materiál v PC.

Připravuješ si své vlastní presety nebo vystačíš se šablonami z fabriky?

Při přípravě akcí začínám obvykle presety z fabriky a to hlavně, když není čas na zvukovku nebo ji není možné kvůli běžícímu programu udělat. Prostě tam naházím presety, které fungují velice dobře a jako výchozí mně stačí. Pak v průběhu produkce efekty dolaďuji na tělo písniček a kapely. Vlastní presety ale už pak neukládám ani nevytvářím.

Jak máš zorganizovány sběrnice a grupy? 

Co mě hodně baví je User Layer, kam si nasázím vše, co potřebuju k produkci kapely samé. Abych měl vše v jedné vrstvě a nemusel přepínat a křížit ruce jako chobotnice. To je asi zvyk ze StudioLive 32.4.2, kde bylo vše dostupné okamžitě. Takže si tam nasázím sólové nástroje, 3 kliky z bicích + DCA bicích, returny hallů a je to.

Využiješ i ovládání přes tablet či iPhone? Jak?

Ovládání přes iPad používám často, ať už na doladění zvuku na FOH, že si sednu k lidem do sálu a můžu to korigovat. Častěji ale při práci a zvukovce na pódiu, kdy jsme přímo s hudebníky a můžu jim míchat poslech a přitom slyším tu změnu sám. Nejvíce se mi to osvědčilo v případě, že zvučím mladou kapelu, která nemá moc zkušeností a chce klasicky do monitoru od každého něco. Nebo vlastně neví, co chtějí nebo jak nahlas.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře