logo Disk

Recenze: Ableton Push 2 a Live 9.5 Update populární produkční DAW a druhá generace firemního kontroléru

Ableton jde s DAW Live vlastní cestou a odlišuje se v mnoha aspektech od jinak docela jednotné konkurence. Ačkoli lze s Live použít téměř jakékoli MIDI zařízení, přišel Ableton v roce 2013 spolu s verzí Live 9 i s vlastní vizí, jak přenést koncept Live do fyzické podoby. Teď je tu Live 9.5 a Push 2.

Kategorie: Studio - Recenze | DJing - Recenze
Audiozone.cz | 15. dubna 2016

První dojmy

Těžko mohu skrývat nadšení z obchodní stránky věci. Ableton se umí prezentovat výrazně, odlišně a moderně a balení Push 2 je toho krásnou ukázkou. Krabice je promyšlená a po otevření je vidět, že si s vymyšlením balení někdo dal práci. Jistě, na funkci to nemá vliv, ale ukazuje to trošku na péči o to, co je vidět až po zakoupení produktu. Díky dvěma protikusům dobře tvarovaného polystyrénu může krabice zároveň sloužit i jako transportní kufr, protože uložit Push 2 zpět tak jak patří je záležitost několika vteřin.

Fyzicky působí Push 2 parádně. Je samozřejmě vyroben v Číně, ale evidentně za o dost jiné peníze než průměrný produkt podobného ražení. Plasty jsou na první pohled velmi kvalitní a všechno precizně lícuje. Otočné enkodéry jsou pevné a všechny mají stejný odpor při otáčení. Musím uznat, že ačkoli si nijak nepotrpím na „dizajny“, tohle se vážně povedlo. Je to přesně ten typ zařízení, který zaujme i úplného laika, ačkoli ten samozřejmě netuší, k čemu může sloužit. A to přístroj nemusí být ani zapnutý. Plně rozsvícený kontrolér pak vyvolá ještě další stupeň nadšení. Co si budeme nalhávat, věci, které hezky svítí, jsou zkrátka základním stavebním kamenem každého studia.

Rozdíly v hardwaru oproti předchozí verzi

Ačkoli vypadá druhá generace rámcově stejně, rozdílů se najde hned několik. Celý kontrolér je tenčí a má téměř zcela zapuštěná tlačítka. Matice dynamicky citlivých padů je zapuštěna jen částečně. Všechny enkodéry jsou nyní v jedné řadě nahoře a to včetně ovladače pro tempo a swing a hlavního faderu. Displej je větší, barevný, grafický a nabízí tak výrazně rozšířené možnosti, o tom však detailněji dále. Tlačítka pro volby související s displejem jsou nyní rozdělena do dvou řad, jedna se nachází nad displejem přímo pod enkodéry a druhá pod ním. Tlačítka jsou černá s barevným podsvícením a tím pádem jsou všechny prvky kontroléru černé, kromě 64 padů. Podle reakcí uživatelů na internetu jsou pady barevně lehce odlišné a citlivější než u předcházejícího modelu. Všechna tlačítka mají podsvícení, resp. „prosvícení“ a jejich funkce je tak viditelná přímo na nich. Díky tomu je možné Push 2 používat i bez jakéhokoli dalšího přisvícení a tím, že mačkáme „přímo“ svítící nápisy, nemůžeme udělat chybu. Jedinou věcí, která mi v souvislosti s tlačítky vadí, je fakt, že je potřeba zmáčknout je poměrně dost silně. Asi jde o zvyk, ale mám pocit, že někdy je trochu zbytečně obtížné tlačítko promáčknout a může to komplikovat situaci, kdy potřebujeme být rychlí, například při živé produkci.

Nový displej

Tato změna je pochopitelně velmi zásadní, protože výrazně zasahuje do stránky jak pohledové a orientační, tak i pracovní. Původní displej byl takový, jaký očekáváme od zařízení podobného typu. Je ale vidět, že se vše posouvá dál a i ostatní výrobci vybavují svůj hardware lepšími zobrazovacími jednotkami pro větší uživatelské pohodlí. Integrace displeje do funkčnosti Push 2 se podle mne skutečně vydařila. Kromě toho, co očekáváme, tedy že na displeji vidíme parametry, jež v danou chvíli můžeme ovládat pomocí enkodérů a změny hodnot se nám v reálném čase zobrazují, nabízí tentokrát Push 2 mnohem víc. Například už i při nastavování jednoduchých zařízení jako jsou filtry máme tam, kde to dává smysl, zobrazenou grafickou reprezentaci volby - třeba typ filtru nebo tvar modulační vlny. Velmi zajímavé je také skutečně funkční a poměrně dost pohodlné procházení bank při načítání nových zvuků či zařízení. Displej se přepne do sloupcového zobrazení, kde máme v každém sloupci jednu úroveň struktury knihovny. Nemusíme se tedy nikam nořit a vracet zpět. Pomocí dotyku enkodéru snadno aktivujeme příslušný sloupec, čili vše je velmi rychlé a intuitivní. Se zapnutým Preview se zvuky rovnou přehrávají pro náslech a ten zvolený pak načteme pomocí pravého spodního tlačítka displeje. To jediné mi přijde jako zbytečně zpomalující, ale vzhledem k tomu, že enkodéry nemají funkci tlačítka, je to asi dobré řešení.

Vpravo vedle displeje se nacházejí přepínače pro jeho funkce - je to čtveřice Device, Browse, Mix a Clip. Velmi často se ale v kontextu operací přepíná displej sám - to platí zejména pro Device a Browse, tedy nastavování nástrojů na stopě a vyvolání před chvílí popsaného prohlížeče knihovny. V módu Mix se zobrazí grafické indikátory úrovně pro právě zobrazené kanály (tedy maximálně osm najednou). Tyto indikátory odpovídají přepracovanému způsobu zobrazení z Live 9.5, zobrazují tedy jak špičku, tak RMS. Pomocí enkodérů můžeme nastavovat úroveň faderu kanálu, hodnotu vidíme jak graficky, tak číselně. Prostřednictvím horních tlačítek displeje se snadno dostaneme k dalším nastavením mixu, jako je panorama a úrovně sendů.

V módu Clip vidíme a můžeme měnit parametry právě zvoleného objektu v Session View. Pro MIDI objekty je to poměrně jednoduché, ale u audio objektů vidíme na displeji i vlnu, nastavení začátku a konce přehrávání atd. I s takovými částmi projektu můžeme tedy přímo z kontroléru poměrně slušně pracovat a ne je jen spouštět. Můžeme také upravovat parametry Warp.

Některé další volby jsou realizovány pomocí přidržení příslušného tlačítka, což vyvolá dočasnou změnu módu displeje. To samo o sobě není nové, ale vzhledem ke grafickým možnostem nového hardwaru je to velmi přehledné.

Ableton od začátku

Ableton od začátku | Naučte se pracovat s LiveS naším video-seriálem zvládnete základy práce s Abletonem raz dva. V téměř dvou desítkách videí vás Patrik Veltruský provede základní obrazovkou, nastavením zvukovky a kontrolerů a ukáže vám i pár tipů na zvuk bicích, ekvalizaci, mix nebo vokály.

Srovnání s Akai Professional APC40 mk2

Ačkoli konkurenční kontrolér působí sám o sobě také velmi hezky, při přímém srovnání s Push 2 je znát rozdíl třídy. APC40 mk2 je totiž mnohem plastovější a výrazně víc zapadá do představy o tom, jak asi vypadá MIDI kontrolér, ačkoli má také velmi kvalitní enkodéry a skvělé podsvícení hlavní matice. Zásadním funkčním rozdílem je to, že matice APC řady jsou obecně tlačítka určená ke spouštění klipů, kdežto Push obsahuje dynamicky citlivé pady, které jsou multifunkční. APC řada nám tak nabízí pouze kvalitní hardwarové ovládání programu jako takového včetně parametrů nástrojů a automatizace, ale nenabízí a nerozšiřuje kreativní možnosti tak jako Push.

Počet enkodérů je sice u APC40 mk2 vyšší, ale vzhledem k míře integrace a kombinaci s diplejem je Push 2 i přesto v oblasti nastavování parametrů praktičtější. Push 2 nemá fadery, ale to bohatě vyrovnává Mix módem displeje. V čem naopak APC vyniká je přítomnost crossfaderu a přiřazovacích tlačítek pro každý kanál, což se zejména pro živé hraní velmi hodí.

Hlavní módy ovládání pomocí Push 2

Tato část bude pro uživatele původního Push možná v něčem pouhé opakování, ale myslím, že je dobré si shrnout současný stav. Způsoby užívání samozřejmě souvisejí s tím, jak se zrovna chová hlavní matice padů, což je spojeno s tím, jaký máme zvolený kanál a jaké na něm máme nástroje. Push je zavěšen na volby uvnitř Live, čili je jedno, jestli stopu, se kterou chceme pracovat, zvolíme kliknutím myší nebo pomocí tlačítek kontroléru.

Pokud máme na stopě Drum Rack, rozdělí se matice na tři oblasti. Levá spodní čtvrtina jsou hrací pady pro 16 nástrojů v základním Drum Racku, pravá spodní čtvrtina nám ukazuje pozici ve smyčce při přehrávání a horní polovina je 32krokový sekvencer. Vše je velmi snadné a intuitivní a i nový uživatel se hned zorientuje a začne hrát. Všechna další nastavení jste schopni udělat buď přímo pomocí ostatních tlačítek, nebo prostřednictvím kombinace tlačítka a volby pomocí displeje (a k němu přidružených enkodérů a tlačítek). Vzhledem k tomu, že i zvuky je možné relativně pohodlně měnit přímo z Push 2, není skutečně vůbec třeba dívat se na obrazovku počítače a vše funguje jako ucelený samostatný nástroj. Pomocí tlačítka Layout můžeme přepnout mapování na plné pouze u not a tím případně využít všechny pady pro jednotlivé zvuky najednou.

Dalším módem je práce s jednoduchým samplerem Simpler, který byl v Live 9.5 přepracován. Tyto změny velmi souvisejí i s integrací do Push 2 a výrazně těží z nového grafického displeje. Načtený sample se nám zobrazí přímo na něm včetně lokace markerů a pozice při přehrávání. Simpler můžeme kompletně ovládat a to včetně jeho módu. Podle této volby se automaticky mění mapování padů. Pro Classic a One-shot (přehrávání celého samplu po jeho „odpálení“) je matice v módu MIDI not a pro Slicing mód se přepne a zobrazuje aktivní počet padů podle počtu částí, na které je sample rozřezán. Práce je tedy opět velmi intuitivní, nemusíme nic mapovat, přemýšlet, na které MIDI notě ještě máme nějaký zvuk, na vše máme vizuální zpětnou vazbu. Z Push 2 se v tuto chvíli stává ucelený jednoduchý kreativní sampler a opět se nemusíme vůbec dívat na obrazovku počítače, kde Ableton Live běží.

Výhodné sety Ableton Live a Push 2

Výhodné sety Ableton Live a Push 2Nabídka značky Ableton obsahuje kromě samostatných produktů také dvojici výhodných balíků softwaru Ableton Live a hw ovladače Push 2. Zakoupíte-li tyto dva produkty společně jako set, můžete ušetřit více jak 2000 Kč oproti nákupu produktů samostatně.

Módem, který se hodí téměř pro všechny ostatní situace, je mód MIDI not, kde se celá matice namapuje s poměrně velkým překryvem - proto se při zmáčknutí rozsvítí často hned několik padů najednou, ačkoli posíláme jen jednu MIDI notu. Míra překryvu závisí na nastavení stupnice, které můžeme pomocí dedikovaného tlačítka a voleb na displeji velmi rychle měnit. Pokud máme zvolenou nějakou klasickou stupnici, budou některé notové výšky najednou vidět hned třikrát. Pokud přepneme na chromatickou stupnici, vše se roztáhne a míra opakování stejných výšek se sníží. Pomocí intenzity podsvícení můžeme mít stále zobrazenou libovolnou stupnici. Vizuální rozdíl je výrazný, čili vždy víme, v jakém módu jsme - pokud svítí matice celá, jsme v módu stupnice, pokud vidíme všelijaké tvary, máme zapnutou chromatiku.

Předchozí dva módy umožňují ještě přepnout do zobrazení sekvenceru, kde horní řada v matici ukazuje polohu ve smyčce a zbytek noty jednotlivých výšek. Při přehrávání přebíhá přes matici zelený sloupec reprezentující pozici.

Samozřejmě můžeme přepnout matici do módu Session a využívat ji pro spouštění jednotlivých klipů, tak jako u ostatních maticových kontrolérů pro Ableton Live. Tlačítka pro přepínání rozlišení při práci s MIDI pak slouží jako odpalovače jednotlivých scén, zastavování jednotlivých klipů či stop je třeba provádět přidržením tlačítka Stop Clip a volbou stopy. APC40 má na tuto funkci dedikovaná tlačítka, ale mám pocit, že tenhle způsob je vlastně bezpečnější.
Kromě toho všeho je ještě možné přepnout Push 2 do uživatelského módu a mapovat ho zcela libovolně jako jakýkoli jiný kontrolér.

Pro portál Audiozone.cz napsal Jindřich Kravařík. Zkráceno. Plnou verzi najdete zde.

Seznam ověřených prodejců produktů značky Ableton

Přečtěte si také:

Nabušený launchpad na steroidech AKAI Pro APC64 (1. část)

Nebudu chodit kolem horké kaše. Ihned po rozbalení APC64 vás do očí praští nabušený kus hardwaru, který vás namotivuje okamžitě zapnout počítač, rozjet Ableton a zjistit, jak mocný…

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře