Recenze: Cymatic Audio Live Recorder LR-16 Jednoduchý, pohotový a univerzální vícestopý rekordér

Svět audiozařízení je přepestrý a není složité v něm zabloudit. Ten, kdo se do tohoto světa vydá, ať už jen jako divák, nebo s úmyslem obohatit svoje vybavení, se setká s přístroji různého určení, technické úrovně a samozřejmě i ceny. 

Vedle sofistikovaných výrobků nabitých funkcemi, které uživatel mnohdy ani neocení, a opravdu profesionálních přístrojů konstruovaných s ohledem na efektivní využití a odolnost v každodenní profesionální praxi nacházíme na audiotrhu i maximálně jednoduchá zařízení určená pro méně zkušené uživatele, pro něž je navíc při koupi rozhodující i cena. Je pak otázkou, do jaké míry je užitná hodnota a cena v souladu.

Napsáno pro portál Audiozone.cz. Zkráceno. Plné znění najdete zde.

 

Představitelem výrobků z této kategorie je šestnáctistopý rekordér LR-16, který nedávno uvedla na trh společnost Cymatic Audio. Je to přístroj v mnohém zajímavý, má však některá zásadní omezení, což je nepochybně daň za jednoduchost obsluhy a příznivou cenu. Pro mnoho zájemců by to však mohl být v dobrém slova smyslu dělník, jenž práci, která je od něj očekávána, zastane. Pojďme se s ním seznámit.

Do stop!

Jak stoupají nároky na výsledný zvukový záznam, stoupají nároky i na jeho pořízení. Od hudebních žánrů, v nichž jiný než vícestopý primární záznam (pohrdlivě nazývaný náběr) není z mnoha důvodů možný, rozšířilo se vícestopé nahrávání i do oblastí, kde se dlouho vystačilo s primárním záznamem stereofonním. I zde je důvodů více, jeden z nejpodstatnějších je ten, že primární vícestopý záznam je možné zpracovat také do vícekanálových reprodukčních formátů (surround). Postprodukční zpracování multimikrofonního záznamu pak dává možnost kompenzace časově fázových rozdílů jednotlivých mikrofonních signálů. Naopak argumentace, že vícestopý záznam zachrání to, co se při natáčení nepodařilo (např. optimální práce s mikrofony), je iluzorní. Zkušenost potvrzuje, že nemá-li zvukař barevnou a balanční představu výsledného tvaru již při natáčení, nevytvoří si ji nikdy.
Vícestopý záznam tedy začal mezi záznamovými formáty jednoznačně převažovat. Proto se na trhu objevila celá řada rekordérů nejrůznější koncepce (včetně velmi kompaktních) a vícestopý záznam se stal široce dostupným.

Co je LR-16

Cymatic Audio LR-16 je dalším z řady přístrojů pro vícestopý záznam zvuku. Přiznám se, že jsem byl jižjiž připraven automaticky použít slovní spojení vícestopý záznam a reprodukci zvuku, jenže to právě není pravda. LR-16 umožňuje pouze stereofonní reprodukci zvukových souborů z předem připravené složky. Záznamovým médiem je buď flashdisk nebo pevný disk formátovaný jako FAT-32, mostem mezi centrálou a úložištěm je USB 2. Vedle zcela autonomních vícestopých rekordérů, o nichž jsem na stránkách tohoto časopisu také psal, které zaznamenávají jednotlivé zvukové soubory na paměťové karty, je LR-16 zástupcem té skupiny rekordérů, které zaznamenávají materiál na standardně formátovaný pevný disk, přičemž zvukové soubory uspořádávají do konvenční adresářové struktury. Pevný disk je po ukončení záznamu možno ihned připojit k počítači a po importu souborů do DAW zahájit zpracování. Odpadá přesun či přepis na jiná datová úložiště.

Mimo to, že LR-16 je šestnáctistopým rekordérem, je po připojení k počítači i zvukovým rozhraním s uspořádáním vstupů a výstupů 16 / 2. To v důsledku znamená značnou univerzalitu a nákladovou nenáročnost. S jedním zařízením lze záznam (například live) pořídit a po patřičném propojení do postprodukčního systému i dokončit, a to včetně případného dotáčení dalších vrstev playbackem. Spolupráce s počítačem je bezproblémová, v případě PC je nutno nainstalovat patřičné ovladače (poté se zobrazí virtuální mix jako u jiných běžných rozhraní), v prostředí Mac OS není třeba instalovat nic. Veškerá nastavení se řeší přes utilitu Audio Midi Setup.

Závěr - uplatnění

Rekordér LR-16 společnosti Cymatic Audio je vícestopým zvukovým záznamníkem, jehož funkce a ovládání jsou, jak se říká, „oholeny až na kost“. Znamená to, že jeho uplatnění bude zejména tam, kde je zapotřebí začít záznam okamžitě bez přípravy, zejména tedy v konfiguraci pevné instalace. Jeho místo by tedy mohlo být třeba ve zkušebnách, kde mohou mnohdy vzniknout cenné záznamy aspirující na postprodukční zpracování, v kostelech a modlitebnách pro zachycení hudebních produkcí, v jednacích sálech pro záznam řečníků a diskutérů apod, kdy příprava notebooku se zvukovým rozhraním přináší komplikace a ztrátu času. Ve všech těchto (a jistě i dalších) aplikacích přijde vhod nejen pohotovost k okamžitému záznamu, vyhovující parametry, ale i jim zcela odpovídající cena.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře