logo Disk

Recenze: IK Multimedia iRig Acoustic Stage (musicstage.cz) Digitální mikrofonní systém pro akustickou kytaru.

Italská firma IK Multimedia rozšiřuje svoje softwarové know how i do hardwarové podoby. Stačí jen vzpomenout na mnoho příslušenství k iOS zařízením, které vlastně vznikly jako doplňující sortiment k softwarovým produktům.

MUSICstage.cz | 24. května 2017

Ať to jsou virtuální kytarové aparáty, vokální procesory nebo hudební nástroje, vždy si zákazník může vybrat i příslušenství v podobě zvukového převodníku, mikrofonu, klaviatury nebo jen propracované držáky na mobil či tablet. Právě sortiment pro kytarové hráče je jednou z nejvíce žádaných položek ve výrobním programu firmy IK Multimedia. Všechny položky pro snímaní nebo záznam nesou označení iRig.

Nejnovějším přírůstkem je systém pro snímání akustické kytary iRig Acoustic Stage. Je přímým následovníkem mikrofonu iRig Acoustic, který je určen pro telefony a tablety se systémy iOS. iRig Acoustic Stage rozšiřuje mikrofon ještě o digitální DSP procesor, umístěný v samostatné krabičce. Systém iRig má za úkol nahradit nebo doplnit vestavěné piezo snímače v elektroakustických kytarách a vylepšit tak zvuk při živém hraní i ve studiu.

Balení

Normálně se o balení a jeho obsahu moc nerozepisuji, ale zde mi potěšila výbava, tak mi to nedalo. V klasické papírové krabici se nachází další černá krabička, za které máte pocit, že držíte něco výjimečného. Černá barva v kombinaci s usazeným červeným manuálem dělají luxusní dojem, jako když rozbalujete drahý mobilní telefon. O to větším překvapení je plastová krabička uvnitř. Je zapínatelná na zip a tvoří pevný obal pro veškerý obsah balení. Uživatel zde najde mikrofon, DSP jednotku, dvě baterie typu AA a držák na opasek. Vše má své síťované přihrádky, takže se nemůže stát, že by obsah při transportu měnil svou pozici a tím se mohl poškodit. Na krabičku velikosti mýdla (DSP jednotka) je to hodně dobře vyřešeno. Perfektní.

Mikrofon

Jak jsem již zmínil, iRig Acoustic Stage se skládá z dvou hlavních částí, a to mikrofonu a DSP jednotky. Mikrofon je označován jako MEMS (MicroElectrical-Mechanical System). Tento typ mikrofonu je používán již několik let u mobilních telefonu. Jsou spolehlivé, s plochou frekvenční křivkou a nabízí vysokou odolnost vůči mechanickým vibracím a hluku. Zvuk mikrofonu má věrné podání, kterému samozřejmě pomáhá DSP procesor v externí krabičce. Mikrofon se s procesorem propojuje pomocí 1,5m dlouhého a velmi tenkého kabelu, opatřeným 2,5mm jack konektorem.

Zde vidím první malý mínus. Tenoučký kabel bude náchylný na mechanická poškození. Když už jej uživatel nechtěně neutrhne, tak se časem bude lámat při častém balení. Snad to firma IK Multimedia bude mít vyřešené i servisně, jinak by uživatel musel koupit celé nové balení. Uvidíme v budoucnu.

Na kytaru se mikrofon nacvakne na okraj ozvučnice, k čemuž je přizpůsoben i držák na mikrofonu. Z vnější strany má kryt ve tvaru trsátka, z druhé je háček na umístění k nástroji. Součástí je i vestavěný MEMS mikrofon, který se tím umístí přímo do ozvučnice. Už zde je patrný rozdíl oproti piezo snímačům, které snímají kmit rezonanční desky, kdežto iRig snímá akustické vlny celého nástroje, jako by jej snímal velký mikrofon.

Velkou výhodou tohoto systému uchycení je možnost připnout mikrofon prakticky k jakémukoliv nástroji s rezonančním otvorem, ať je to kytara, basa, ukulele, housle, čelo a další.

Jak hraje snímač se zabudovaným mikrofonem a jak mini kombo do kapsy?

iRig Acoustic Stage je speciální snímač, který se pokládá k vyzařovacímu otvoru na španělce, protože má v sobě zabudovaný i malý mikrofon. Jak hraje? Lektoři z Kytarového Institutu…

John McLaughlin: „iRig Acoustic Stage mě doslova ohromil“

Co říká kytarový virtuóz John McLaughlin na iRig Acoustic Stage - kytarový snímač se zabudovaným mikrofonem? Jak přenáší zvuk jeho Wechtera? Jak zvládá jeho superrychlé laufy nebo…

Recenze: IK Multimedia iRig Acoustic Stage (Nový Populár)

"Ak ste považovali svoj pôvodný snímač za kvalitný, tento efekt je dosť prekvapujúci." Nechte se překvapit a přečtěte si novou recenzi Martina Chrobáka pro slovenský hudební časopi…

Recenze: IK Multimedia iRig Acoustic Stage (Muzikus)

"Firma IK Multimedia přišla s velmi jednoduchým, a hlavně extrémně levným řešením ozvučení akustických kytar. Rovnou mohu říci, že je to řešení použitelné, i když nemůže nahradit m…

DSP jednotka

Černá krabička velikosti mýdla v sobě ukrývá několik komponentů. Signálová cesta z mikrofonu vstupuje do kvalitního předzesilovače, který zesílí zvuk na vyšší úroveň. Ten se převede na digitální signál a postupuje do DSP procesoru. Digitální signál je interně zpracováván ve 32bitové kvalitě ve vzorkovací frekvenci 48 kHz, takže je zaručena nejvyšší přesnost zpracování a skoro nulová latence.

(....)

*** Toto je zkrácená verze recenze. Její kompletní znění najdete na portálu www.musicstage.cz ***

Závěr

iRig Acoustic Stage je ideálním pomocníkem pro všechny hráče na akustické nástroje. Nejvíce jej ocení hráči při živém vystoupení, kde jim výrazně pomůže jak v ozvučení nástroje, tak i s potlačením zpětné vazby. Praktický je i jako pomocník do studia, kde je možné nahrávat zvuk rovnou do počítače pomocí USB rozhraní. Pokud máte nástroj, který nemá vestavěný snímač, je iRig Acoustic Stage ideálním řešením na jeho ozvučení a pokud nástroj snímač má, v kombinaci s iRig systémem lze zvuk jen vylepšit.

Pro portál MUSICstage.cz napsal Mirek Píša

Kde koupit iRig Acoustic Stage?

Chcete se dozvědět více?