logo Disk

Recenze: M-Audio Code 61 Nejvyšší model nové řady řídících klaviatur M-Audio

Značka M-Audio, známá svou širokou nabídkou zařízení pro domácí nahrávání v letošním roce představila novou řadou MIDI řídicích klaviatur pod názvem Code, jež navazují na dlouhou tradici úspěšných ovladačů této značky. Recenzi nejvyššího modelu Code 61 napsal pro Audiozone Ondřej Urban.

Kategorie: Studio - Aktuality | Pódium - Aktuality
Ondřej Urban | 3. listopadu 2015

Popis

M-Audio Code 61 je kompaktní MIDI/USB řídicí klaviaturou pro spolupráci s počítači a/nebo MIDI zařízeními. Oproti předchozím kontrolérům (dnes již nevyráběné) řady Axiom Pro příchází s mnohem „hranatějším“ tvarovým pojetím. Nástroj je proveden v bílé barvě a ožije po napojení na USB port počítače nebo napájecí adaptér a to mj. díky barevnému podsvětlení ovládacích prvků (viz dále).

Na vrchním panelu najdeme postupně zleva šestnáct rychlostně citlivých padů pro programování bicích nástrojů nebo spouštění samplů, nad nimi se nacházejí známá kolečka Modulation a Pitch Bend. Napravo od nich se nachází ovládací centrum s LED displejem (šestinásobný LED sedmisegmentový displej) pro zobrazování různých parametrů a sadou tlačítek pro programování. Jelikož je pojetí displeje i tlačítek trochu minimalistické, k ovládání slouží také dolní dvě oktávy klaviatury a to v kombinaci s tlačítkem Edit. Mezi tlačítky dále nechybí možnost transpozice klaviatury a padů nahoru a dolů po oktávách, tlačítka transportu DAW a tlačítka náležející režimu Zone, kdy klaviatura vysílá na čtyřech nezávislých zónách.

Ovladače Code jsou aktuálně k dispozici pouze v černém provedení.

Následuje sada devíti tahových potenciometrů (faderů) s délkou dráhy 30 mm a devíti programovatelných tlačítek pod nimi. Napravo vedle faderů najdeme sekci rotačních enkodérů a XY dotykovou destičku pro vysílání různých povelů ve dvou navzájem kolmých osách.

Na zadním panelu nelezneme zprava vstup pro externí napáječ, který není součástí balení, ale pokud využíváme USB připojení, není ho ani třeba. Vedle něj najdeme spínač napájení, který je překvapivě proveden jako tlačítko - nástroj se zapíná krátkým a vypíná dlouhým stiskem. Následuje USB konektor typu B pro zapojení USB kabelu (je součástí balení), vstupy pro pedály typu spínač (Sustain) a kontinuální kontrolér (Volume/Expression). Nabídku panelu připojení uzavírá dvojice MIDI portů - vstup a výstup.

V balení najdeme kromě vlastní klaviatury Code 61 a USB kabelu už jen stručnou uživatelskou příručku (pokročilý manuál je třeba si stáhnout z webu výrobce) a licenční kartu pro aktivaci a stažení aplikace Ableton Live Lite a dvou syntetizérových nástrojů (plug-in) - Loom a Hybrid AIR Music Technology. Code 61 nepotřebuje žádné ovladače a vyžaduje existenci operačního systému Windows 7 a vyšší na platformě PC nebo Mac OS X 10.7 a vyšší u počítačů Apple.

Klaviatura

M-Audio Code 61 nabízí klaviaturu o rozsahu pěti oktáv (61 kláves) s rychlostní citlivostí a funkcí Aftertouch. Profil kláves připomíná klavír, ale jedná se jen o tvarovou příbuznost - klaviatura není vyvážená a už vůbec není kladívková. Nicméně v dané kategorii působí velmi solidním dojmem a je příjemně hratelná. Bohužel trpí obdobnou nectností jako ostatní modely i od jiných výrobců: osa uchycení kláves je poměrně blízko, takže při „zanoření“ hráčovy ruky více do černých kláves je poměrně tuhá, zatímco na samotné hraně kláves zase velmi měkká. Od klaviatury této kategorie jistě nemůžeme očekávat plnohodnotnou vyváženou profesionální kvalitu, ale svůj účel plní dobře a pro nahrávání hudby v elektronickém studiu a pro zadávání MIDI povelů do počítače je naprosto skvěle použitelná. Příjemný je i Aftertouch, i když nelze příliš jemně odlišovat jednotlivé body dotisku kláves. Klavituru je možné transponovat v plném rozsahu MIDI not (0-127) pomocí tlačítek Transpose a lze také nastavovat různé křivky průběhu rychlostní citlivosti.

Pady

Už jsme si zvykli na výskyt bicích padů na řídicích klaviaturách tohoto typu. Zde jsou ovšem umístěny poměrně netradičně vlevo vedle klaviatury. Jistě to je zajímavý přesun (srovnejme s umístěním padů na klaviturách řady Axiom na opačném konci klaviatury), který podporuje možnost spouštět např. samply a bicí nástroje levou rukou, při hře melodií či akordů rukou pravou. Jako hráči na klávesy mi však trochu vadí fakt, že jsou pady umístěny „v cestě“ při ovládání koleček Pitch Bend a Modulation. Rád se například při hře sóla levou rukou opřu o tělo nástroje, aby prsty levé ruky mohly ovládat zmíněná kolečka. Zde však dlaní omylem lehce spouštím pady. Je to však jistě otázka zvyku, každopádně je pozitivní, že je padů na ploše levé části klaviatury o něco víc (Axiom jich měl osm).

Padům lze přiřadit různé funkce - především jsou to povely Note On/Off pro spouštění bicích nástrojů. Může to být ale také libovolný MIDI kontrolér a to v různých režimech: absolutním, kdy pad vyšle danou hodnotu vybraného kontroléru buď při prvním stisku, nebo při i uvolnění, a také relativním, který zvýší nebo sníží hodnotu zadaného parametru o 1. Stejně tak lze přiřadit i povel Program Change. Pady jsou barevně podsvětleny a lze si tak pro lepší přehlednost uživatelsky nastavit různé barvy pro odlišné funkce. Pady jsou jinak dobře hratelné, dostatečně velké a k dokonalosti jim chybí snad jen tlaková citlivost (Aftertouch). Naštěstí lze měnit křivky rychlostní citlivosti.

Pro portál Audiozone.cz napsal Ondřej Urban. Zkráceno. Plná verze zde.

Kde koupit ovladače M-Audio Code?

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu: