Recenze: Numark CDMIX USB Konzole pro bary, mobilní i začínající DJs.

Duální CD přehrávače mají nespornou výhodu ve své kompaktnosti a all-in-one koncepci, kde všechno potřebné máte takříkajíc v jedné krabici. Značka Numark má s výrobou tohoto typu přehrávačů dlouholeté zkušenosti, které zúročila při výrobě nejnovějšího modelu CDMIX USB. Jeho recenzi pro portál DJForum.cz připravil Václav Klouda.

Ne každý mladý začínající diskžokej, nebo majitel hudebního baru, má v začátcích dostatek finančních prostředků na nákup hudební techniky té nejvyšší kvality a tak hledá nějakou dostupnější alternativu, která uspokojí jeho základní potřeby, kterými jsou zpravidla přehrávání hudebních skladeb na konvenčních médiích (CD a USB Flash) s možností jejich mixu. Dalším nárokem je připojení mikrofonu a integrace do hudebního systému, který “hraje” zákazníkům i ve chvíli, kdy neprobíhá nějaká akce či párty. Přesně na tuto skupinu koncových klientů se tentokrát zaměřila firma, která je jednou z nejdéle působící na DJ trhu, produktem, který nese označení CDMIX USB. Už samotný název napovídá, že se jedná o CD přehrávače i s USB rozhraním a mixážním pultem. Takovému systému se říká konzole a její výhodou je samozřejmě to, že vše potřebné pro mixování muziky se slovním projeven je integrováno v jednom zařízení a odpovídá dnes trendovému označení Plug-n-Play.Tedy zastrč a hraj.Tím je myšleno, že se stačí pouze výstupním audio kabelem připojit do výkonového aparátu, zapnout napájení a hrát. Jak tedy Numark konzole funguje?

Popis zařízení

Jak už bylo naznačeno, jedná se o systém All-in-One, tedy o dva CD-USB přehrávače a mixážní pult. Z hlediska signálových zdrojů nejsme omezeni pouze na ty dva zmíněné, ale lze využít i externí. Jedná se až o dva mikrofonní vstupy, kdy jeden z nich je možné přepnou do režimu linkového vstupu. Aktuální informace o přehrávaných skladbách jsou zobrazeny na jednoduchých LCD zobrazovačích s modrým podsvícením. Všechny knoflíky jsou umístěny na horní sklopené desce. Zadní strana patří konektorům pro napájení a pro signály. Zpředu jsou umístěny vysouvací CD mechaniky se systémem odolávajícím otřesům.

Ovládací prvky a jejich funkce

Začneme tou nejpodstatnější částí a to jsou dva přehrávače. Každý z nich má samostatný displej z tekutých krystalů s modrým podsvícením a bílým textem. Ukazují uběhlý či zbývající čas (Elapse / Remain) - přepínaný knoflíkem TIME, název skladby nebo souboru MP3, číselně index skladby/adresáře a jejich celkový počet, rychlost v BPM a aktuální zrychlení nebo zpomalení tempa v procentech. Pro volbu zdroje skladeb slouží tlačítko Source, který vybírá z jednoho ze dvou USB vstupů, nebo z příslušné CD mechaniky (nelze navolit “sousední”). Aktuální výběr je indikován jednou ze tří červených LED diod. Procházet mezi adresáři lze rotačním enkodérem v levém horním rohu s možností potvrzení výběru stiskem (pro odchod o úroveň výše slouží tlačítko vedle enkodéru). Samotné přehrávání se ovládá podsvícenými tlačítky PLAY/PAUSE a CUE. Pro vytvoření smyčky (funkce LOOP) slouží tlačítka IN/OUT. RELOOP nám pomůže se do opuštěné smyčky znovu vrátit. Je-li opakování aktivní, všechny tři tlačítka blikají a na displeji svítí nápis RELOOP. Rychlost přehrávání lze měnit tahovým potenciometrem, umístěným zprava od zobrazovače. Jeho rozsah je možné volit v intervalech +/- 4, 8, 16 a 100 procent (tlačítkem se symbolem %). Aktuální výběr zobrazuje příslušná červená LED, jedna ze tří, nebo všechny tři naráz pro 100%. Dočasné zrychlení, nezbytné k tomu, aby se daly dvě skladby spolu sesynchronizovat, můžeme provést buď tlačítky +/- PITCH BEND, nebo malým JOG-WHEEL kolečkem na levé straně od LCD. Tempo lze dále “naťukat” tlačítkem TAP. MASTER TEMPO je již klasická funkce, která zachová výšku tóniny přehrávané skladby i při změně rychlosti. Efektová jednotka je dalším elementem pro ovlivnění přehrávání. Jejich chování se mění právě již zmíněným JOG-WHEEL kolečkem. Pokud je aktivní SERACH, pohybujeme se zrychleně v rámci skladby. SCRATCH simuluje chování vinylové desky, REVERSE spouští zpětný chod a BRAKE postupné zastavování či spouštění (musíme samozřejmě zmáčknout PLAY-PAUSE).

Návaznost jednotlivých přehrávaných skladeb můžeme určovat buď v režimu po jedné (SINGLE), nebo postupně za sebou (CONT.) a nebo lze naprogramovat sekvenci v režimu PROGRAM. Tuto funkci si jistě mnozí z vás pamatují z Hi-Fi CD přehrávačů.

Mixážní pult má několik kanálů a uprostřed hlavní LED indikátor vybuzení spolu s CROSS-FADERem. Kanály přehrávačů označené jako 1 a 2 mají třípásmový ekvalizér (BASS-MIDD-TREBBLE), nastavení citlivosti (GAIN) a míchací hlasitost nastavitelnou tahovým potenciometrem. Na levé straně jsou další dva, řekněme doplňkové kanály, určené pro mikrofon, nebo jeden z nich volitelně pro linku. Mají opět voliče GAIN, ale tentokrát pouze dvoupásmový ekvalizér, pro každý kanál zvlášť. Naopak na pravé straně je MASTER s volbou provozu MONO-STEREO a modul pro sluchátka s řízením hlasitosti a výběru signálu (CUE – příposlech, nebo PGM - hlavní výstup). CUE, jako volba příposlechu, má tlačítko se symbolem sluchátek pod každým ze čtyř kanálů.

Zkráceno. Plnou verzi najdete na portálu DJforum.cz. Autorem recenze je Václav Klouda.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!