logo Disk

Recenze: PreSonus Studio One 3 Nová generace profesionálního hudebního studia

Ačkoli patří Studio One od americké značky PreSonus mezi nejmladší DAW aplikace na trhu, řadí se mezi ty nejoblíbenější. Aktuálně se tento produkční program, který jako takřka jediný nabízí nativní podporu českého jazyka, dočkal už 3. generace. Recenzi pro portál Audiozone napsal Mirek Píša.

Kategorie: Studio - Recenze
Audiozone.cz | 16. prosince 2015

Pokud se rozhodneme spočítat profesionální DAW programy, stačí nám na to prsty rukou - moc jich není. Některé jsou zaměřeny na určitý styl práce nebo přímo na druh hudby, těch opravdu univerzálních napočítáme velmi málo. Některé mají dlouholetou tradici, jiné se do skupiny programů zapojily rychlým vývojem a přinášením inovací. Do té druhé skupiny patří program Studio One firmy PreSonus, který vznikl v roce 2009 a nyní přichází ve své třetí verzi.

Na první pohled zaujme upravené uživatelské rozhraní. Uživatelé, kteří na novou verzi přejdou rovnou z dvojky, budou asi napoprvé rozčarováni. Grafici ve firmě PreSonus celkem hodně zapracovali na vzhledu programu. Byla změněna barva ze světle šedé na tmavou, což je dobré při delší práci, kdy nejsou tak namáhány oči. Další změnou je přechod na plochý design. Naštěstí není stoprocentní a tak program stále vypadá plasticky a přitom moderně. Mně osobně se nový design jeví jako vyvážený a přehledný. Studio One 3 bych tak zařadil mezi graficky povedené programy.

David Ellefson z Megadeth si vybral Studio OneProdukční program PreSonus Studio One používá i hvězdný basista metalových Megadeth David Ellefson. Přečtěte si proč si vybral právě toto DAW a jak se mu s ním pracuje.

V nastavení je možné aktivovat přizpůsobení pro vysoké DPI a program si vzhled upraví, aby byl lépe čitelný na monitorech s vysokým rozlišením jako je 4K nebo Retina displeje. Myšleno je také na vícemonitorový systém. Základní rozhraní zůstává na hlavním monitoru, na dalších je možné zobrazit mixer, průzkumníka nebo editor.

Lepší čitelnost se bude hodit i u dotykových displejů, na které je program Studio One 3 dokonale připraven. Pomocí prstů je možné program ovládat podobně jako mobilní telefon. Dotykem ovládacího prvku na displeji tak můžeme ihned nastavit určitý parametr. Pomocí dvou prstů lze zvětšovat nebo zmenšovat časovou osu. Program je možné ovládat dotykem také na dálku a to pomocí aplikace Studio One Remote pro iPad. Jde o ideální řešení pro zvukaře a interprety v jedné osobě, kteří si mohou sami spustit nahrávání rovnou od mikrofonu a nastavit si odposlech a další parametry.

Arranger Track

Mezi největší novinky patří aranžovací stopa. Ta pracuje tak, že se v časové ose označí úsek skladby - například refrén - a vytvoří se blok. Takto je možné rozdělit celou skladbu na různé bloky, které lze pojmenovat a poté libovolně skládat. Tento systém nabízí například i konkurenční Cubase, ale ve Studiu One se s aranžovací stopou lépe pracuje. Vytvořený blok je možné ihned kopírovat, přesouvat nebo mazat, jakoby se jednalo o part v audio nebo MIDI stopě, což velmi usnadní tvorbu skladby a její varianty. Už není potřeba označovat desítky stop pro kopírování, stačí jen vzít jediný blok a kopírovat ho.

Scratch Pads

Pro uchování nápadů a ještě rychlejší aranžování je součástí aranžovací stopy také Scratch Pads. Jedná se o jakési odkládací plochy, kam je možné odložit nebo kopírovat bloky z aranžovací stopy a ty upravovat, aniž by se změnil blok v původním aranžmá. Prakticky by se to dalo přirovnat k virtuálnímu skicáku, ve kterém lze vytvořit několik variant jednoho bloku, vyzkoušet si nápady a jednoduše vytvářet nové verze skladby.

PreSonus AudioBox iTwo StudioSoftware Studio One ve verzi Artist je součástí velkého množství produktů značky PreSonus. Jako produkty jedné značky mají výhodu v bezproblémové integraci a tak například s balíkem PreSonus AudioBox iTwo Studio můžete začít ihned tvořit.

Extended FX Chains

Pokud chtěl uživatel dříve přidat efekty do stopy, stačilo v průzkumníku efekty vyhledat, uchopit je myší a vložit do stopy. Takto je možné vkládat efekty sériově za sebou, ale co v případě, že si chce uživatel vytvořit paralelní kompresi? V minulé verzi musel kombinovat group stopy a řešit složité propojování. Nová verze přichází s funkcí Extended FX Chains. Ta dovoluje pomocí funkce Routing View vložit do jednoho slotu libovolný počet efektů, které je možné zapojit jak v sérii, tak i paralelně. Pomocí funkce Split lze dokonce jednotlivé větve rozdělit buď paralelně, nebo kanálově, kdy je levý a pravý kanál zpracováván samostatně nebo dokonce frekvenčně s nastavitelnou dělicí frekvencí. To umožňuje vytvořit například vícepásmový kompresor z oblíbených efektů a další kombinace. Mohou tak vznikat zajímavé kombinace efektů, které by se jinak dávaly dohromady velmi složitě.

Multi Instruments

Obdobou funkce Extended FX Chains zaměřené na efekty je funkce Multi Instruments určená pro virtuální nástroje. Vytvoření multistopy je snadné, pokud již existuje nástrojová stopa, stačí na ni vložit další nástroj a program nabídne možnost nový nástroj nahradit nebo ho zkombinovat se stávajícím. Další možností je vložit z průzkumníku do stopy některý připravený preset Multi Instruments. Výhoda této funkce je v množství kombinací různých nástrojů a vytváření barevných vrstev. Když jsme u vrstvení - u jednotlivých nástrojů je možné nastavit klávesový rozsah přímo v rozhraní. Pro dynamický rozsah se musí vložit MIDI efekt Input Filter, kde je možné nastavit jak klávesový, tak i dynamický rozsah, ve kterém bude nástroj hrát. Takto lze získat kombinace nástrojů a prakticky vytvořit nové typy, které ani program sám o sobě nenabízí. Jednoduchými kroky je možné vytvořit kopie legend jako jsou Roland nebo Ensoniq s nadýchanými zvuky.

Macro

K čemu by ovšem byla kombinace nástrojů a efektů, kdyby se nedala jednoduše ovládat. Proto byl program doplněn o Macro ovládání, které je tvořeno osmi otočnými ovladači, osmi tlačítky a dvěma XY pady. Parametry se k ovladačům přiřadí pomocí editor, stačí vybrat konkrétní parametr a přetáhnout ho na Macro ovladač. Tato jednoduchá a přesto propracovaná metoda dovoluje vložit pod jeden ovladač i několik parametrů a nastavit jim průběh a minimální a maximální limity s možností inverzního průběhu. Macro ovladače je možné automatizovat ve stopě songu a oživit nástroje nebo efekty při hře.

Nové nástroje a efekty

S každou novou verzí se hudební programy rozšíří o nějaký ten nový nástroj a efekt. Studio One 3 není výjimkou - nabídka se rozšířila na celkový počet 36 efektů, pět nástrojů a čtyři MIDI efekty. Někomu se to může zdát málo, ale vězte, že virtuální efekty a nástroje pokrývají veškeré možné potřeby studiových hráčů a zvukařů. S pomocí základní výbavy je možné vytvořit song od nahrání až po kompletní mastering.

Mai Tai

Monofonní syntezátor Mojito nově doplňuje polyfonní simulace analogového syntezátoru Mai Tai. Uživateli nabízí dvojici oscilátorů se čtyřmi základními vlnami a integrovaným suboscilátorem a dále šumový generátor. Odtud zvuk putuje do modulu Charakter. Jedná se vlastně o Wavesharping efekt, který tvaruje zvukové vlny podle třinácti algoritmů. Ty zahrnují průběhy jak analogových nástrojů, tak i formantových filtrů až po harmonické typy. Efekt velkou měrou ovlivňuje harmonické složení základních průběhů vycházejících z oscilátorů a šumového generátoru. Samozřejmě nechybí ani filtr s nastavitelnou frekvencí, rezonancí, driverem a Punch zdůrazněním Attacku. Uživatel může využít pět typů filtrů, dva 24dB a jeden 12dB low-pass, jeden 12dB high-pass a kombinaci obou - 12dB band-pass filtr.

Parametry nástroje lze modulovat pomocí matrice se šestnácti sloty, ve které je možné využít několik MIDI parametrů, dva LFO oscilátory a celkem tři ADSR obálky. O konečný zvuk nástroje se stará sedm efektových jednotek zahrnujících modulační efekty, zpoždění, dozvuk, zkreslení, řízení panoramy nebo žádaný Gate pro moderní styly. Zatížení procesoru není velké a hodně záleží na nastavení parametru kvality v nástroji. Je záměrně přepínatelný, aby bylo možné ulehčit procesoru u partů, které nejsou hlavní. Zároveň také ovlivňuje kvalitu zpracování a výsledný zvuk nástroje, čímž lze i simulovat nekvalitní převodníky u prvních digitálních nástrojů.

Celkový zvuk nástroje mne mile překvapil, dovede produkovat všechny barvy vintage nástrojů, díky propracované modulaci a efektům lze docílit i moderních barev. Obzvláště basy jsou pěkně silné a znějí hezky i v nižších polohách, kde jiné nástroje již mívají problémy.



Presence XT

Druhým novým nástrojem je Presence XT. Jedná se o sampler přehrávač s dodávanou velkou knihovnou vzorků. Ta obsahuje přes 14 GB dat zahrnujících všechny akustické barvy. Komu by to nestačilo, má možnost importovat vzorky formátů EXS, Giga, SoundFont a Kontakt verze 4 a nižší. Vzorky jsou čteny přímo z disku, čímž je zaručena rychlost načtení a možnost využití velkých vzorků. Presence XT akceptuje i multivzorky, dynamické vrstvy a artikulace, které jsou k dispozici pouze u knihoven vytvořených přímo pro nástroj.

Pro úpravu zvuku má nástroj podobné funkce jako Mai Tai. Nabízí filtr pro úpravu frekvence a rezonance nástroje, dva LFO oscilátory a dvě ADSR obálky. Dále je k dispozici efektová jednotka a stejně jako u Mai Tai modulační matrice pro úpravu zvuku v reálném čase.

Dodávaná knihovna má nadstandardní kvalitu. Zvuky jsou dobře vybrány a zabírají kompletní škálu nástrojů od pian přes basy, dechy, akustické a elektrické kytary až po perkuse a bicí.

Pro portál Audiozone napsal Mirek Píša. Zkráceno. Plná verze zde.

 

     
     
  PDF: Srovnání verzí programu PreSonus Studio One  
     
     
     
  Kde koupit produkty značky PreSonus?  
     
     

Chcete se dozvědět více?

Milan Včelař

Milan se dlouhodobě věnuje produktům pro studiovou práci, profesionální mixáž i živé ozvučení a to nejen jako zkušený produktový specialista, ale především jako dlouholetý uživatel.

Kontaktovat jej můžete na presonus@disk.cz 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře