Recenze: RODELink Filmmaker Kit Další generace bezdrátových mikroportů

Digitální bezdrátový systém RODELink rozpoutal po svém představení pořádné vlny. Sada obsahující přijímač umístitelný do sáněk kamery nebo fotoaparátu, vysílač s úchytem na opasek a precizní klopový mikrofon Lavalier umožňuje bezpečný a dostatečně silný přenos signálu na vzdálenost až 100 metrů!

Ne náhodou jsem v podnadpisu zvolil text z obalu nového mikroportu RODELink Filmmaker. Podtitul totiž přesně vystihuje, co se v tomto segmentu zvukové techniky právě děje. Jsme svědky změny technologií - pro bezdrátový přenos zvuku se doposud pro mikroporty používala FM syntéza a ta je v současnosti nahrazována digitálním bezdrátovým přenosem. RODE tak nemusí dohánět „rozjetý vlak“ konkurence, ale naopak spolu s ostatními výrobci startuje digitální éru bezdrátového přenosu zvuku.

Je zajímavé sledovat, jak firma RODE postupně obsazuje jednotlivé segmenty trhu s profesionální technikou. Její zdařilé velkomembránové mikrofony doplnily směrové mikrofony k natáčení v exteriérech. Protože firma RODE přišla na trh s mikrofony poměrně pozdě, musely svým protějškům vždy konkurovat cenou. Nebylo to však na úkor kvality zvuku a mikrofony RODE si tak své místo ve studiích i „na place“ našly.

Digitál, nebo analog?

V profesionální praxi byla dlouho zakořeněna nedůvěra k digitálním mikroportům. Ani výrobcům se do digitálních bezdrátových technologií příliš nechtělo. Teprve s příchodem vysílání DVB-T a postupným zahušťováním frekvenčního spektra se při natáčení začaly objevovat problémy s nalezením volných frekvencí. A tehdy se ukázala potřeba zvuk přenášet efektivněji - v digitalizované podobě, komprimované ztrátovými nebo bezztrátovými algoritmy.

V současnosti pokračuje trend stále se zahušťujícího radiového provozu a v budoucnu bude volných frekvencí stále ubývat. Digitální mikroporty jsou z principu velmi odolné k rušení. Využívají technologii rozprostřeného spektra - podobně jako například bezdrátově ovládané drony. Vysílač a přijímač jsou spojeny kódovaným signálem na dvou frekvencích. Přijímač neustále mnohokrát za sekundu skenuje volné frekvence a analyzuje jejich rušení. V případě, že kvalita spojení poklesne, dá přijímač vysílači pokyn k přeladění na jinou, tedy volnou frekvenci a spojení může nerušeně pokračovat. Z podstaty digitálního přenosu však plyne také nevýhoda oproti analogu. Zvuk je o něco zpožděný a toto zpoždění se u některých systémů může i měnit. RODELink má však digitální přenos vyřešen velmi dobře. Signál je zpožděn o pouhé 4 ms a toto zpoždění je naprosto konstantní. Nezmění se ani při výpadku signálu.

Různí výrobci využívají také různé části frekvenčního pásma. RODELink využívá bezlicenční pásmo 2,4 GHz, které je volně použitelné ve většině zemí světa a není proto potřeba vyrábět pro každý region jinak naladěné mikroporty. Bohužel mají bezdrátové přenosy na takto vysoké frekvenci určitá omezení. Například oproti přenosům využívajícím UHF pásmo prochází signál mnohem hůře pevnými překážkami. Při testu fungoval RODELink bez výpadků, byla-li mezi přijímačem a vysílačem nejvýše jedna pevná překážka (zeď). U dvou za sebou jdoucích překážek a vzdálenosti cca 15 m však již docházelo k částečným výpadkům signálu. U překážky tvořené třemi zdmi a při vzdálenosti přibližně 20 m signál vypadl úplně.

RODELink funguje nejlépe při přímé viditelnosti mezi přijímačem a vysílačem. Na poli obklopeném zástavbou rodinných domků s desítkami zapnutých Wi-Fi routerů začal signál vypadávat teprve po cca 50 metrech.


Co najdete v krabici?

Přijímač RX-CAM a vysílač TX-BELT jsou poměrně velké plastové krabičky, rozhodně větší, než jaké naleznete u konkurence. Zajímavostí je, že antény jsou ukryty uvnitř krabiček a nelze je tedy ulomit. Kvalita použitých plastů není příliš valná. Na přijímači je výrobcem umístěna noha pro zasunutí do lyžin fotoaparátu, kterou je možné odmontovat a přijímač pak působí kompaktněji. Pomocí pérové spony ho lze potom zavěsit například za brašnu přenosného mixpultu. Vysílač má také stejnou pérovou sponu sloužící k jeho připoutání za opasek a vejde se jak do kalhot, tak do náprsní kapsy saka. Celkový vzhled je trochu „laciný“, rozhodně bych se vyhnul nějakému hrubšímu zacházení.

Přijímač a vysílač pracují v bezlicenčním pásmu 2,4 GHz. Pro bezdrátový přenos využívají technologii rozprostřeného spektra, přičemž jsou neustále propojeni na dvou frekvencích. Systém opakovaně monitoruje volné frekvence a přeskakuje mezi nimi tak, aby byl přenos kvalitní. Tato technologie dává systému RODELink velkou odolnost proti rušení a nemusíte se tak bát pracovat v oblastech s mnoha Wi-Fi zařízeními. Zvuk je vzorkován frekvencí 44,1 kHz při 24 bitech.

Přibalený mikrofon je velmi kvalitní a je k němu nezvykle bohaté příslušenství. V krabici naleznete klopový držák, molitanový windschutz (ochranu proti větru) a mini windjammer (chlupy - ochranu proti silnějšímu větru).

Protože výrobce cílí na filmaře natáčející na digitální zrcadlovky, je k propojení přijímače a fotoaparátu přibalen krátký kroucený kabel 3,5 mm mini jack. Ten přivádí signál do levého i pravého zvukového kanálu zrcadlovky (nebo jiného recorderu). Je škoda, že není přibalen kabel s XLR konektorem, kterým jsou opatřena všechna profesionální zařízení, ale vyzkoušel jsem s úspěchem kabel CL100 od mikroportů Sennheiser.

Pro portál Pixel.cz napsal Vladimír Chrastil. Zkráceno. Plná verze zde.

 

Chcete se dozvědět více?

Pavol Behún

Pavol se dlouhodobě věnuje studiovým mikrofonům a pódiovému vybavení pro kytaristy, klávesisty i další hudebníky. Jako dlouholetý kytarista a zkušený producent má k těmto produktům velmi blízko.

Kontaktovat jej můžete na rode@disk.cz.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře