Recenze: Waldorf Streichfett Smyčcový syntetizér v desktopovém provedení

Německý výrobce Waldorf přišel v letošním roce s novinkou v podobě kompaktního zvukového modulu s tajemným názvem Streichfett. Názvem, který si pohrává s myšlenkou vyvinout simulátor klasických smyčcových syntetizérů sedmdesátých let minulého století a to v novém, moderním provedení a s „tlustým“ zvukem. 

Jak se to výrobci povedlo se pokusíme zjistit v následujícím testu.

Historické pozadí


Především je potřeba uvést na pravou míru fakt, že si nástroj Waldorf Streichfett nemáme plést s emulací smyčcových nástrojů a orchestru v klasickém, akustickém pojetí. V průběhu 70. let 20. století vzniklo na poli hudební elektroniky několik zajímavých nástrojů, které se v mnohém vymykaly standardní koncepci tzv. polyfonního syntetizéru s klasickou subktraktivní metodou a kaskádou oscilátor - filtr - zesilovač. Namísto omezeného počtu hlasů (obvykle 4 až 12) a nezávislými obálkami pro hlas se jedná o koncepci mateřského oscilátoru s oktávovými děličkami, často společným spínacím obvodem (obálkou), filtry a dalšími pomocnými obvody, zejména efekty typu phaser či tremolo. Tato koncepce, která vychází více z elektronických varhan, se vyznačuje plnou polyfonií. Úzká specializace nástrojů tohoto typu se kromě smyčců hodila už jen na simulaci dechů (brass) a byla tu a tam doplňována sekcí syntetizéru s jedním či několika málo hlasy pro vedoucí hlas (soprán) nebo naopak nejhlubší (bas). Za všechny představitele celé řady slavných nástrojů jmenujme např. alespoň Solina String Ensemble, ARP Omni nebo Hohner-Logan String Melody. Nástroje byly hojně využívány mnoha muzikanty, například Wendy Carlos nebo Jean-Michelem Jarrem.

Popis

Waldorf Streichfett si bere za předlohu koncepci výše uvedených historických nástrojů, ale žádný z nich jako konkrétní vzor. Vychází spíše z obecné koncepce a nabízí plnou polyfonii generátoru (128 hlasů, plné MIDI), plně polyfonní generátory obálek jednoduchého typu AR (oproti tzv. parafonní - společné obálce použité např. u nástroje ARP Omni I a II), efektovou jednotku a přidanou osmihlasou sekci Solo. Vše je provozováno digitálně pomocí DSP.

Provedení, ve kterém je Waldorf Streichfett nabízen, vychází z podoby modulů Rocket či 2-Pole, tedy stejná plastová krabička s kovovým vrchním panelem. Ten obsahuje popisky v netradičním růžovém pojetí a nabízí regulátor hlasitosti (společný pro hlavní i sluchátkový výstup) a ovládání sekcí Strings, Solo, Efekt a Memory.

Sekce Strings je pro tento zvukový modul klíčová. Potenciometrem Registration se volí plynulý poměr charakteru zvuku oscilátorů, filtrů a dalších obvodů. Místo diskrétní volby např. Violin, Cello nebo Bass na podobných nástrojích se jedná téměř o nekonečné možnosti. Průběh dráhy otočného potenciometru je ocejchován po segmentech a to výmluvně - Violin, Viola, Cello, Brass, Organ a Choir. Dále je možno volit oktávou polohu (základní, o oktávu výše nebo obě současně) a dalším přepínačem změnu charakteru zvuku blíže smyčcům (Strings) nebo naopak sboru (Chorus). Tlačítko Ensemble zapíná bohatší (zdvojenou) zvukovou podobu této sekce, kterou uzavírá dvojice potenciometrů Crescendo (Attack) a Release.

Sekce Solo nabízí také plynulou možnost volby charakteru zvuku. Slouží k tomu potenciometr Tone, který přechází od nastavení Bass přes E-Piano, Clavi a Synth až po Pluto. V této sekci se dá zvolit, jestli bude hrát po celé šířce (rozsahu) klaviatury spolu se smyčci, nebo pouze vlevo (Low) či vpravo (High) od nastavitelného bodu (Split Key). Sekce Solo dále nabízí efekt Tremolo - rychlost, hloubka a šířka stereo efektu se zde mění současně jediným potenciometrem. Nechybí také jednoduchý generátor obálky s parametry Attack a Decay/Release. Volit lze buď perkusivní obálku (Attack, Decay) nebo plnou obálku s hodnotou Sustain 100 % (Attack, Release). Obě sekce Strings a Solo lze nastavit do libovolného vzájemného poměru hlasitostí potenciometrem Balance.

Společná sekce Effect nabízí ovládání tří efektů najednou: Animate (LFO modulace výšky tónu), Phaser a Reverb. Zajímavostí je to, že všechny tři efekty lze použít současně. Přepínačem se volí pouze to, kterému efektu budou měněny parametry. Jediným potenciometrem se pak nastavuje společná hloubka, rychlost modulace (Animate, Phaser) a zpětná vazba (Phaser). U prostorového efektu se mění současně velikost (délka) dozvuku a poměr přímého signálu k efektovanému.

Posledním blokem ovládacího panelu je sekce Memory. Zde se ukládají čtyři kompletní nastavení nástroje ve třech bankách, takže máme k dispozici celkem 12 paměťových míst.

Zadní panel nástroje nabízí MIDI vstup a výstup, hlavní audio výstup (levý a pravý) v provedení dvojice konektorů jack 6.3 mm a sluchátkový výstup (minijack 3.5 mm). Posledním přípojným bodem je USB konektor typu B pro napájení z přibaleného adaptéru nebo propojení s počítačem. V druhém případě se kromě napájení modulu nabízí standardní Class Compliant propojení pro obousměrný přenos MIDI signálu a update operačního systému jediným kabelem.

Pro portál Audiozone.cz napsal Ondřej Urban. Zkráceno. Celý článek najdete zde.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře