Rupert Neve Design SHELFORD Channel to nejlepší z éry vývoje Ruperta Neve v jedné krabici

Roman "Masha" Šandor hodnotí Shelford Channel. který přibyl do Studia Mercury. Jak se mu líbí modul od ikonického Ruperta Neve? Jak hrají předzesilovač, ekvalizér, kompresor ad.? Na jaké nástroje nebo prosesy SHELFORD Channel nejčastěji používají? Lituje "Masha" své investice nebo naopak?

Studiová technika, nesoucí podpis tohoto fenomenálního vývojáře již několik desítek let, zaručuje vysokou kvalitu, muzikálnost a specificky „tlustou“ barvu u všech jeho výrobků a proto se stala velice žádanou ve všech prestižních světových nahrávacích studiích. Značka Neve se stala synonynem pro nejlepší studiovou techniku a nejlepší zvukové nahrávky, které posloucháme od sedmdesátých let minulého století. To nejlepší z toho, co Mr. Neve navrhnul a uvedl v praxi za svou dlouhou kariéru nyní poskládal do jediného 1U vysokého a 19“ širokého modulu, s použitím moderních technologií. Takže jsou to vlasně vintage Neve moduly postavené s dnešními technologiemi tak, aby neztratily nic ze své zvukové poutavosti, ale naopak nabídly něco navíc pro větší flexibilitu a vyšší nároky v dnešních digitálních studiích.

Co je Shelford Channel?

Je to kompletní mono kanál, který je jakoby vytržen z velkoformátové konzole. Obsahuje mikrofonní, nástrojový a linkový předzesilovač vzoru 1073, tří pásmový parametrický EQ postavený skloubením EQ 1064 a EQ 1073 a nakonec skvělého diodového – můstkového kompresoru 2254. To vše v 1U vysokém a 19“ širokém boxu připraveného pro montáž do standartního studiového racku. Je zde spousta možností konektivity od Thru konektoru na předním panelu pro poslání signálu dál třeba do basového komba při nahrávání baskytary až po konektory link na zadním panelu, pro spárování dvou modulů. Ale o tom si povíme později v podrobnějším popisu. Název Shelford nese podle malé vesničky v anglii, která leží poblíže Cambridge, a kde Rupert Neve v 60. a 70. letech minulého století  začínal, a  kde právě vyvinul ty největší skvosty. Celý přední panel je proveden v šedé barvě podobné z modulů 1073, jen v lesklém provedení s bílými popisy a spoustou barevných knobů a podsvícených tlačítek. Úplně napravo pak najdeme pěkný podsvícený VU metr v klasickém ručičkovém provedení s přepínáním pro kompresor a výstupní úroveň. Vrchní krycí plech je perforovaný, aby bylo lépe odváděno teplo.

Předzesilovač

Předzesilovač je postaven podle slavného a nejžádanějšího NEVE 1073 a jedná se o diskrétní předzesilovač třídy A s transformátorem, který je zde velmi důležitý, neboť je to právě on, který má zásadní vliv na zvuk a je to právě on, který tvoří nezaměnitelný Neve charakter. Speciálně pro Shelford serii byl vyvinut nový transformátor s označením RN4012 s velmi nízkým šumem. Zisk předzesilovače je až 72 dB. Předzesilovač je na předním panelu v levé části. Najdeme zde vysokoimpedanční nástrojový vstup DI a jeho Thru průchozí výstup pro další propojení třeba s nástrojovým kombem nebo jiným předzesilovačem, dále tlačítko GND Lift pro odkostření DI vstupu, přepínač MIC/LINE a DI, dvanácti polohový přepínatelný potenciometr MIC GAIN vstupní úrovně od 0 až 66 dB – tedy co krok to 6 dB a potenciometr TRIM, kterým můžeme ještě jemně doladid vstupní úroveň a to +/-6 dB. Nad ním je LED s označením SIGNAL, která problikává a svítí zeleně pokud je signál na vstupu a při přebuzení vstupu přechází do červené barvy. Dále v této části najdeme červeně podsvícené tlačítko 48V Fantom pro kondenzátorové mikrofony a žlutě podsvícené tlačítko pro otočení fáze. Nakonec je tu High-Pass filtr pro ořezání nežádoucích spodních pásem, který aktivujeme žlutě podsvíceným tlačítkem HPF a pomocí potenciometru HPF FREQ vybereme frekvenci od 20 do 250 Hz(12 dB/oct). Vše je velmi přehledné a intuitivní, nastavení vstupní úrovně je díky potenciometru TRIM bezproblémové a samotný předzesilovač i bez použití dalších částí Shelford channelu zní velmi transparentně, detailně a přitom měkce.

 Ekvalizer

Třípásmový parametrický ekvalizer v Shelford channel je jak píše Mr. Neve to nejlepší s klasických ekvalizérů, které za svou kariéru sestrojil. Pro nízká pásma se zde vycházelo z cívkového ekalizéru 1064, který byl oblíben pro své krémové, rezonanční basy. Středy a výšky vychází z modelu 1073 s použitím kondenzátorů. Nejedná se zde ale o klon, protože zde jsou přidána pásma jak směrem dolů tak i nahoru. Navíc jsou zde tlačítka PEAK (šířka pásma) pro LF a HF (basy a výšky) a tlačítko MID HI Q pro středy. Jedná se tedy o skvěle zmodernizovaný EQ, který v dnešní době, kdy se frekvenční kraje nahrávek roztahují, tedy nižší basy a vyšší výšky, skvěle funguje a nabízí vše co potřebujeme. Pokud píšu o roztahování frekvenčního spektra, stačí si poslechnout ač skvělé nahrávky z osmdesátých let nebo začátku devadesátých let, a dnešní nahrávky digitální nebo digitálně masteringované. A nemyslím jejich hlasitost ale frekvenční rozsah. Takže Mr. Neve jde s dobou a to si zaslouží palec nahoru. Mimochodem on sám píše o tom, že dnešní požadavky na techniku jsou jiné než před čtyřiceti lety a on sám by tenkrát nebyl schopen Shelford channel vyrobit, protože technologie které jsou dnes v té době neexistovaly.

Pojďme se ale podívat, jaká frekvenční pásma nám Shelford nabízí.

Basy: 35 – 60 – 100 – 220 Hz, +/-15dB , LF Peak

Středy: 220 – 400 – 900 Hz – 1k8 – 3k5 – 7k5, +/-15dB, MID HIQ

Výšky: 8 kHz a 16 kHz, +/-15dB, HF Peak

Musím napsat, že jsem byl nejprve trochu v rozpacích z jen dvou frekvenčních pásem pro výšky, ale už je mi jasné, že Mr. Neve ví proč jen tyto dvě. Jsou totiž plně dostačující pro veškerou práci. Nejedná se zde o chirurgický masteringový EQ, ale o ekvalizér pro nahrávání, případně míchání a tady je vše v pořádku. Funguje fantasticky, zní krásně. Vždy mi pomůže signál vylepšit, dodat přítomnost a jiskru. Samozřejmě se dá pro celý řetězec vypnout  tlačítkem EQ IN  nebo řadit až za kompresor pomoci tlačítka PRE EQ v sekci kompresoru.

Pro majitele šasi modulů 500 je dobrou zprávou, že RND tento EQ vyrábí i jako samostatný modul série 500 pod označením RND 551 s malými odchylkami výběru frekvencí na středních pásmech.

Kompresor

Kompresor v Shelford channelu je diodový – můstkový a vychází z modelu 2254, tedy snad prvního kompresoru, který Rupert Neve navrhnul a který je dnes velmi vyhledávaný a velmi drahý, ve stereo páru až 300.000,-Kč !!!

Tento kompresor v Shelford channel je opravdu skvělý a pokud chceme pracuje se signálem opravdu velmi šetrně. Pojďme se na něj podívat podrobněji, protože jeho ovládání v tomto případě není úplně standartní, jak jsme u většiny kompresorů zvyklí, přesto práce s ním je velice snadná a intuitivní.

Kompresor nám nabízí šest kompresních poměrů :

RATIO: 1.5:1, 2:1, 3:1, 4:1, 6:1 a 8:1 šestipolohovým otočným přepínačem,

TRESHOLD  v rozmezí -25 dB až 20 dB potenciometrem, který má 31 kroků s aretací

GAIN: -6 dB až +20 dB potenciometrem, který má 31 kroků s aretací

TIMING: FAST, MF, MED, MS, SLOW, AUTO, šesti polohový otočný přepínač, 

BLEND: 0 – 100 % , otočný potenciometr, postupně přimíchává kompresi do signálu, jedná se vlastně o paralelní kompresi

Dále zde najdeme tlačítko HPF to S/C, kterým aktivujeme potenciometr HPF FREQ z předzesilovače, a můžeme si tak nastavit která pásma nemá kompresor zpracovávat a to tedy v rozmezí 20 – 250 Hz, to je super funkce s využitím HPF.

Pokud bychom chtěli ovšem jít frekvenčně výš, připojíme do postraního řetězce jiný, externí EQ pomocí TRS konektorů na zadním panelu přístroje  a  aktivujeme tlačítko S/C INSERT, který je také v této kompresorové části.

Další tlačítko PRE EQ nám umožňuje zařadit kompresor před EQ. Tlačítko LINK spáruje dva přístroje, pokud je na zadním panelu propojíme pomocí TRS konektorů, což nám dává možnost nahrávat stereo signál, nebo oba zapojit na BUSS sběrnici třeba při míchání na klasické konsoli nebo při summingu. Poslední dvě tlačítka jsou FAST pro rychlejší attack a release a tlačítko pro zapnutí kompresoru COMP IN.

Jak jste si jistě všimli, nenajdete zde žádné prvky Attack a Release, ty jsou totiž zahrnuty v přepínači TIMING a věřte, že si z šesti nabízených možností a v kombinaci s funkcí FAST vždy vystačíte. Oproti původnímu 2254 je tento kompresor podstatně tišší a umí být i rychlý, což původní 2254 nebyl. To ale právě nebylo možné ztechnologických důvodů.

Textura a výstup

Než opustí signál Shelford channel, je zde ještě možnost přidání textury do signálu. Jedná se o přidávání harmonických složek pomocí sycení výstupního transformátoru. Jsou zde RED Silk – více výšek a přítomnosti a BLUE Silk – více hedvábnější a hladší zvuk.Textura se dá přidávat do signálu pomocí potenciometru TEXTURE. Jako výstupní transformátor byl pro Shelford channel vyvinut Dual Tap RN2042 se čtyřmi jádry. Nakonec v této části najdeme podsvícený VU metr s LED signalizující přebuzení a přepínač pro VU metr VU SELECTION: Output a Reduction.

Zadní panel

Zadní panel je v černém provedení a najdeme tu XLR vstup pro mikrofon a Linkový signál, dále čtyři TRS konektory pro S/C a LINK , dva XLR konektory pro výstup, z toho jeden o 6 dB slabší pro připojení do digitálního zařízení, přepínač GND pro odkostření celého přístroje a nakonec síťový konektor pro 220V a bohužel i vypínač celého přístroje. Bohužel umístění vypínače na zadním panelu považuji za velmi nepraktické v době dnešních malých studií, kdy se komponenty montují do stolů a studia se vypínají. Zkrátka vypínač má být vepředu a basta. 

Závěr

Studio Mercury letos zakoupilo dva Shelford Channel a musím s potěšením napsat, že každá chvíle práce s nimi je radost a radost je i výsledek. Podle výrobních čísel 217 a 218 je jasné, že se neprodávají jako housky na krámu, ale tak to má být. Jedná se o to nejlepší co je možné na trhu dnes koupit a tak by asi nebylo úplně dobře pro profesionální studia aby tento skvost měl každý kutil ve svém domácím studiu. Kvalita zpracování, zvuková kvalita, variabilita, konektivita to vše je určeno opravdu pro vážnou práci. Přesto že jeho cena je 102 590,-Kč, nelituji ani jedné koruny za tyto úžasné přístroje. Používám je jak při nahrávání, tak při míchání. Díky zdvojeným vstupům a výstupům je mám ještě zainsertované do Sumačního pultu SSL X-Desk a s oblibou je používám ve stereu na bicí. Při nahrávání na zpěv, kytaru a baskytaru a vlasně na vše co se playbackuje. RND Shelford Channel je můj hlavní pracovní nástroj při záznamu. Chystám se ale zkusit ho v páru a link módu i na BUSS insert. Uvidíme......... 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře