S Vibes o UAD2 Rozhovor s Ondřejem Říhou

Vzhledem k tomu, že je Ondřej Říha (Projekt Vibes – More Than Just Music) je stálým zákazníkem DISKu, poprosili jsme ho, aby se podělil o zkušenosti s produkty značky Universal Audio, které používá ke své každodenní práci.

Ondro, jsi majitelem karty UAD QUAD, které pluginy při práci nejvíce používáš?

Nejvíce samozřejmě kompresor LA2A, který mi učaroval stejně jako 1176. Příjemně mě potěšilo rozšíření řady o další dva modely, které mají jiný charakter. Z equalizérů preferuju Neve 1073 a 1081, které i bez jakékoliv změny korekcí příjemně barví zvuk, pro rychlé ořezání spodních frekvencí jsem si oblíbil Harrison 32C, líbí se mi křivka nastavení LP filtru, je daleko přirozenější než u ekvalizérů Cubase. Na chirurgii určitě Pultec a Pultec Pro. A vůbec, ekvalizérů používám z UAD dost. Když už si s ekvalizací nevím rady, pomůže mi vždy Manley Massive Passive, to je opravdu věrný klon originálu. Z modulačních efektů jsem si nejvíce oblíbil Cooper Time Cube MK II Delay. Používám ho hlavně u mono signálu na vytvoření sterea. Moog filtr je také velice dobře použitelný.

A co reverby?

Abych se přiznal, dávám spíše přednost reverbům z Powercore a Lexiconu. Na druhou stranu Lexicon 224 Digital Reverb mě hodně baví. Právě pracuji na jednom dubstepovém tracku a právě 224ku jsem použil s maximálním feedbackem u několika zvuků. Studený neosobní digitální dozvuk, který neztrácí na hlasitosti ani po 10 sekundách se vám dostane pod kůži a drží celou skladbu. To se mi z jiným reverbem nepodařilo. EMT 250 je dalším kandidátem na experimentování. A to už jsme skoro u delayů, takže kromě zmiňovaného Time Cube delaye mě baví i  EP34 Tape Echo, je to krásnej analogovej delay se samooscilací.

Napadá tě něco, co bys u UAD přivítal?

V prvé řadě sidechain ve všech pluginech, kde je to jen možné. Možnosti používání Sidechainu při skládání jsou obrovské a otevírají dveře k experimentování. Nemusíme se tu bavit o osvědčené klasice kopáku, který řídí kompresor pověšený na smyčcích. Baví mě experimentování se zdrojovým signálem a tak absence sidechainu u UAD mě fakt mrzí. Co se týká pluginů, líbilo by se mi softwarové zpracování slavného Eventide H3000 nebo novějšího H8000, plánuji si ho koupit v hardwarové verzi, ale přece jen v software by byl více použitelný, navíc si myslím, že výkon UAD na to postačuje. Také bych uvítal softwarové zpracování hardwarových synthesizerů. Když mohl být Virus pro Powercore (a že je dost vydařený), proč nepřijít se softwarovou verzí třeba nějakého Waldorfa a nebo se pokusit o klon nějakého skutečného analogu jako je ProOne, Oberheim Xpander a další?

Zatím jsme se bavili jen o software, Universal Audio však nabízí celou řadu HW produktů, setkal ses již s nimi a mohl si je vyzkoušet?

To, že Universal Audio rozšíří svou nabídku o hardwarové produkty, jsem tušil už od začátku. Byl to z jejich strany dobrý obchodní tah a myslím si, že se hodně vyplatil. S hardwarem velké osobní zkušenosti bohužel nemám. Cenově spadají do vyšší kategorie. Hodně se zajímám o vybavení studií profesionálních producentů. Nejčastěji u nich vídávám Teletronix LA-2A a 1176LN. Sám jsem si před nedávnem koupil Multi Channel 4-710d, jenž mě potěšil hned v několika ohledech. Výborně vymyšlená koncepce za velmi přijatelnou cenu. UAD 4-710d tak vlastně nabízí čtyři preampy, s legendárním kompresorem 1176 plus další 4 kanály pro připojení linkových vstupů. Navíc je preamp vybavený Wordclockem. Dost jsem si ho oblíbil a hodně ho využívám k náběrům ve studiu. První dva kanály používám k náběrům zpěvu a basů, líbí se mi možnost přibarvování zvuku pomocí lampy. Je fajn, že saturaci lze plynule měnit a volit tak poměr mezi polovodičovým zesílením a lampovým zkreslením. Další dva kanály používám ve stereu k náběru synthesizerů. Škoda jen, že nejde kanály spárovat, ale problém s nastavením sterea nemám.

Co jsem hodně ocenil jsou další 4 linkové vstupy, mám na nich připojený klon VCA kompresoru SSL G4000. Kromě ručičkových ukazatelů je moc fajn i ledková indikace všech vstupů, není problém vybudit signál 4-710d na maximum a nepřebudit ho. Výhodou je i možnost připojení dalšího efektu do insertu. Plánuji koupit stereofonní lampový distortion Thermionic Culture Vulture a používat ho na insertu vstupů 3/4. Myslím, že by to virtuálním analogům jako je Nord Lead určitě prospělo. :) Jinak se mi líbí řešení UAD Apollo. Myslím si, že koncept je velmi zdařilý a uživateli přinese tu nejvyšší kvalitu. Dílensky mu není co vytknout, předčil moje očekávání. Sám bych o něm uvažoval, kdybych nepotřeboval tolik vstupů a výstupů. Přijal jsem nabídku od Music Store k jeho otestování, tak se mu pořádně podívám na zoubek. Recenze by měla vyjít v tomto čtvrtletí.

Poslední dobou dost často slýchávám názory, že v dnešní době rychlých procesorů již nákup akceleračních karet nemá budoucnost. Co s i o tom myslíš?

Tak to slýchávám taky. Na jednu stranu je to tak. Výpočetní výkon dnešních procesorů je opravdu úctyhodný a poradí si s kdejakým pluginem, ale na druhou stranu některé nové VST instrumenty dokáží výrazně užrat z výkonu a vždycky to tak bude. Na UAD se mi líbí, že si nechává záležet s převodem hardware na software a dělá to dobře. To že s pluginem pracuji, jako se skutečným originálem mě pořád baví. Vím, že největším negativem je cena jednotlivých pluginů, ale člověka to nutí ke střídmosti a víc se soustředit na vlastní práci, než stahováním kvanta pluginů z Warezu. Myslím, že konkurence kvalitních nativních pluginů, například z dílny Waves, je už v současné době pro Universal Audio velkým oříškem a on na ně reaguje cenovými akcemi. A to nám, uživatelům, může vždy přijít vhod. Ještě jednu výhodu vidím v UAD kartách. Všechny pluginy jsou napsány na jeden typ hardware. Nikdy se mi nestalo, že by se mi jakýkoliv plugin od UAD sekl.

Můžeš nám závěrem říct, co chystáš v blízké době se svým projektem?

V současné době mám u Ecsona Waldese dva nové tracky na master, pracuji na desce, rýsuje se spolupráce s několika labely. Hlavně bych se chtěl vrátit zpět k živému hraní, kontakt s lidmi je vždy pro mě velkým impulsem a také dobrou zpětnou vazbou. Ještě bych rád nechal nahlédnout pod pokličku mé spolupráce s časopisem Music Store. Se šéfredaktorem Luďkem Bohovičem se chystáme na seriál rozhovorů s českými producenty a o jejich práci a studiích. Myslím si, že u nás v České republice je mnoho kvalitních producentů, které bych mohl také vyzpovídat. Na závěr bych chtěl DISKu popřát hodně síly a energie na jejich cestě. Je to moc fajn, že pořádá eventy spolu s výrobci hardware pro veřejnost. Byl jsem na představení produktů od Native Instruments a cítil jsem se tam, jako bychom byli všichni jedna velká komunita. Díky moc za podporu a těším se na další spolupráci.

 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře