Studio 3 bees: srovnávali jsme 40 velkomembránových mikrofonů Jak obstály renomované značky proti mladším?

Ve studiu 3 bees porovnávali značky mikrofonů AKG, Apex, Audio-technica, Golden Age, Lewitt, Neumann, Rode, Tascam, Warm Audio, SE Electronics, Sennheiser, Studio Project. A jak to dopadlo?

Témata: presonusrode

Proč jste se vlastně pro tyhle testy rozhodli?

Tak za prvé pro sebe, protože tak jak to běžně při provozu děláme, že člověk něco na něco natočí, pak si to při mixu poslechne, nestačí. Když pracuji s kapelou, tak mohu vyzkoušet dva, maximálně tři mikrofony. Déle muzikanty zdržovat nemůžu, tudíž mám pak poměrně malý rozhled.  Za druhé protože vybíráme, doporučujeme a prodáváme mikrofony.

Pro koho bude výsledek testování užitečný?

No úplně pro všechny. Já vlastně miluju levné věci, a jak mikrofony prodáváme, tak se i na ty drahé díváme spíš s podezřením, že jde spíš o nějakou cenovou politiku než kvalitu. Srovnáváme mikrofony, které stojí míň než tisícovku s mikrofony, které stojí třeba osmdesát tisíc.

V jaké fázi porovnávání se teď nacházíte?

Ono to bylo asi deset kol. Testování probíhá v zásadě skoro celý rok, takže některé výsledky už jsou zpracované a může si je poslechnout kdokoliv. Některé si mohou poslechnout jen ti, co mají program Logic, ve kterém jsme projekty natáčeli. Myslím, že později směrem k Vánocům budu mít víc času resty dotáhnout a připravit, aby vše bylo kompletně dostupné pro veřejnost.

Jak bude struktura vzorků vypadat?

Někdy jsme postavili 15 mikrofonů k pianu, jindy jsme to museli dělat po čtyřech, např. u zpěvu, tam se nedá dát víc mikrofonů. Záběry musím proto přidružit k sobě, srovnat je hlasitostně, vyexportovat, pojmenovat, nasložkovat.

Jak jste dali vůbec počet 40ti mikrofonů dohromady?

No asi od 6ti distributorů. Museli jsme si polovinu těch mikrofonů vypůjčit, bylo potřeba zorganizovat akci.

A proč zkoušíte mikrofony na nástrojích?

Je to nejširší zdroj, kde se mikrofon projeví jako celek. Naopak když zkouším mikrofon třeba jen na lidských hlasech, ty mají témbr už užší. Zasáhnou jenom určitý výsek spektra mikrofonu. Takže piano nebo bicí nám dávají široký rozsah, který mikrofon ukáže v potřebném světle.

Jak vlastně hodnotíte? Jen racionálně nebo i subjektivně?

Máme už léta takovou zvukařskou wiki a tam přikládáme ke každému testu hodnocení, které děláváme vždycky společně, když se sejdeme se včelkama na rojení nebo bzučení. Vypisujeme a hodnotíme. Je to taková naše zábava.

Jaké směrové charakteristiky volíte? Je vám jedno, jakou máte nastavenou?

To neděláme. Vždycky, když si nějaký mikrofon vypůjčím, tak si na něj sám tady v masterovacím studiu zpívám a zjišťuji a zkouším více charakteristik, abych věděl, jak se liší. Při porovnávání ale jedeme všechno na ledviny. Jinak to nejde. Výsledky by pak byly úplně nesrovnatelné. Ještě jsem chtěl říct, že víc než test je to srovnávání. Je to ta první fáze, kdy člověk jakoby potřebuje otevřít oči. Něco jako je Platónova jeskyně. Dokud jsi v ní zavřený, nevíš, že může existovat nějaké otevřené nebe. Já vlastně mám od testování monitorů zkušenost, že dokud člověk nesrovnává, neví nic. Takže nejdřív srovnáváme. Když mikrofon vyjde ve srovnávání dobře, tak později probíhá test a on projde celým řetězcem. A až se stopy smíchají, začneme zjišťovat, jak mikrofon funguje v mixu a další poznatky.

Měřili jste jen velkomembrány, anebo i tužky?

Teď jsme se zaměřili pouze na velkomembrány. Nejvíc lidí, kteří mě oslovují, když vybírají mikrofon, požadují velkomembránu do deseti tisíc. Ideálně kolem pěti. A takových jsme našli celou řadu. Na tužky, na ručky, na zpěvové mikrofony, na živáky nebo mikrofony na kopák, na to všechno se chystáme. Opravdu teď celý rok děláme výhradně velkomembrány.

To znamená, že srovnáváte jen kondenzátorové a lampové mikrofony, žádné dynamické?

Jo. A myslím, že se tam ještě někam vloudila nějaká páska. Ale ty chceme dělat taky zvlášť. Jde o přímé porovnávání mikrofonů stejného typu, ale různé cenové kvality.

Volíte stejné dynamické nastavení? Jak?

No snažíme se. Chvilku to vždycky trvá předzesilovače vyrovnat, aby to bylo zhruba stejně nahlas. Ale v záznamu je potom ještě dorovnáváme. To se nikdy nedá dopředu úplně srovnat.

V jakém prostoru nahrávání provádíte?

Máme báječný prostor, který má velmi otevřený zvuk, jenž se už blíží hraní na otevřeném prostranství s minimálními odrazy. Studio měří 15 x 11m a skoro 5 m strop a navíc je poměrně akusticky ošetřené. A pokud jde o zpěv, tam ještě dáváme asi 15 čísel tlusté paravany. Zvuk je potom hodně neovlivněný prostorem.

Jak je to se stejnou vzdáleností mikrofonů od zdroje signálu?

Případ od případu. Třeba u piana jsme postavili a srovnali celý les mikrofonů. Ale stejně jde vždy o částečný kompromis, aby všechny mikrofony měly alespoň +- stejné podmínky. Prostě je potřebuji mít ze stejného jetí. Jakmile jde o jiné jetí, o jinou verzi hraní či zpívání, získávám zavádějící informaci. Člověk to mohl zahrát nebo zazpívat trochu jinak, a proto potřebuji dostat co nejvíce mikrofonů do jednoho jetí, tudíž na jedno místo. A to jedno místo musí být prostorově tak akorát. Když bych třeba snímal saxofon dejme tomu třeba z 60 cm, tak tahle vzdálenost, když tam chceme nacpat 10 mikrofonů, je nedostačující. Musíme ji zvětšit. Ale paradoxně získáme pravdivější signál. Pokud to ovšem není opravdu daleko - třeba více jak 2m od nástroje. To už je zvuk nepřirozený, příliš rozpuštěný v prostoru. Ale úměrné vzdalování se od nástroje ukazuje lépe a lépe rozdíly v tom, co který mikrofon umí. U zpěvu jsme se drželi nějakých 20 cm, taky podle toho, jak která zpěvačka je hlasitá.

Existuje u AKGéček nějaký rozdíl mezi typy C 414 a spodními 314 či 214?

No je to obrovský rozdíl! Tak, jak firmy obvykle inzerují, že něco z něčeho pochází, a potom se už nese takto vybudovaná pověst, tak nám to tak vůbec nepřipadá. Protože 314 má vycházet ze 414, ale zvuk nemá vůbec takový a 214 je v podstatě úplně jiný mikrofon. Já bych si třeba myslel, že 214 bude něco jako 314 jenom s  jednou charakteristikou ledviny, ale hraje to úplně jinak. No 214 je dělaná víc jako zpěvový mikrofon. Má takové vysoké ostré výšky a hodně basů. 314 je dělaná víc jako nástrojový mikrofon, ale oproti 414 je trošku dutá, víc basovější a jenom jemné výšky. Nemá prostě tu přirozenost, kterou všechny 414 ky mají. Takže tohle bylo pro nás trošku zklamání. Myslíme, že se v tomhle případě pořád vyplatí do té 414 ty peníze dát.

Co Lewitt? Existuje tam také rozdíl mezi horní řadou, např. 640 a spodnějšími, např. 240?

Mikrofony u Lewittů jsou si strašně podobné, ještě jsem u žádné značky nezažil takhle jednotný charakter, který se liší jen strašně drobně. Jen ta nejlevnější 240 je trochu tenčí na basech a už od té 400 do té 600 v tom není téměř nějaký rozdíl, který by měl běžný člověk zaznamenat. Tam u té 640 je spíš zajímavost, že nabízí variantu s možností natočit signál pro všechny charakteristiky, které se dají pomoci pluginu vybírat. Člověk se může rozhodnout poté. Vlastně se natáčí na obě dvě membrány.

Vyčuhují Neumanny silně svou kvalitou oproti ostatním značkám?

Pro nás ne. Neumanny řadím do jedné ze značek, která je značně nadceňovaná. Nemůžu říct, že by byla špatná, ale přeceňovaná je u většiny lidí strašlivě. Vlastně ty staré typy mi přijdou, že se opravdu přežily. Doba je dnes prostě jiná a zvuk je celý posunutý jinam. Proto nás nejvíc nadchly SEčka, což jsou moderní mikrofony, nic nekopírují, nezabývají se nějakými ideály minulosti a jdou dopředu a inovují. Dělají třeba s Rupertem Nevem. A už na ně řada zvukařů přísahá. My Neumanny používáme stejně jako jakoukoliv jinou značku.

A co srovnání mezi SE Electronics 4400 a T2?

Ta 4400 je ten nejuniversálnější mikrofon, který jsem v životě slyšel, pro mě to je nová 414, která je ale modernější, trošku širší, má stopově více vyšších středů a výšek a dá se použít i s menší ekvalizací. Ale přitom je pořád universálně rovná. T2 je proti tomu taková vykrásněnější, něco tam chybí, něčeho je tam trochu víc, na něčem je to úplně nádherné a vlastně to má takový hotový zvuk a na něčem to zase ubírá. Asi takhle bych je rozdělil.

Obstojí mezi ostatními značka Rode?

U RODE se pořád vracíme ke K2 což je hrozně universální mikrofon, kde se nám nestalo, že by na něčem zněl špatně. Málokdy úplně zvítězí nad vším, ale opravdu je to držák, který když někdo nemá na to, aby si koupil těch mikrofonů dvacet, tak tohle je dobrá volba. NTK je mikrofon, který zní velice podobně, je na stejné úrovni. RODE jsou, myslím, jedny z nejoblíbenějších.

 

Kakaxa: Rode K2 je universální mikrofon, kde se nám nestalo, že by na něčem zněl špatně. Je to držák!

Jsou Warm Audio 14 a 87 věrné svým vzorům?

Sschválně jsme dělali srovnání, kde jsme je postavili právě k sobě. A Warm je měkčí, širší. To co mi na originální U 87 vadí, je určitá tenkost, taková lehká pokroucenost na nějakých dvou, třech kilech. Na druhou stranu mi přijde rozmazaný a spíš do nižších středů. Takže je to poměrně jiný mikrofon, který rozhodně není špatný, nějak zvlášť nadšený z něj ale nikdo nebyl.

Rozmazaností rozumíš, že je signál hůř čitelný?

Jde mi o hrany (špičky, tranzienty) versus doznění (sustain, release), o poměr mezi nimi. Warm je víc plošný, kdežto U 87 obsahuje víc výšek, ale má i zřetelnější, ostřejší hranu. Má celý zvuk vykreslenější a konkrétnější. Warm je opravdu teplejší, tak jak se to slovo používá - měkčí a jemnější. Nemám moc rád, že se tyhle věci klonují. To co třeba dělají SEčka, že udělají 4400, která je na bázi 414, to je fakt úplně něco jiného! Byl bych radši, kdyby WARM nepropagovali, že to je nějaká 87, ale řekli zcela normálně, tohle je mikrofon, který jsme vymysleli. Protože není principiálně špatný!

Jo a k té Warm 14 - to je hodně zvláštní mikrofon, ten zase se 414 nemá ale vůbec nic společného, jen že je dost středový a má zajímavé lehce nižší nebo střední středy. Některým zdrojům tato pásma mikrofon krásně vytáhne a přiblíží. Ale řekl bych, že je naprosto neuniversální. Třeba na zpěvech to fungovalo výborně na jednom z dvaceti případů, kdežto originální C 414 je záruka, že ať mám jakkoliv problematický hlas, tak když ho naberu, ničemu neublížím.

Jaké kurzy Deccart letos chystáš?

Dříve jsme neustále přetahovali o několik hodin. To mě vedlo k tomu, že jsem kurzy rozdělil vždycky na dva. První část je teorie, kde se předvádí věci od nás ze studia, a potom běží druhý kurz, který je o něco kratší, je taky levnější a lidi, kteří byli na prvním kurzu, na něj mají slevu. Tam se zabýváme vlastní prací kurzařů. Žádná teorie. To zaručí, že se na všechno dostane. Já se oproti kolegům víc věnuji nejen těm technikám, které ty kluky baví, ale i vlastně lidem. Tomu, že ten zvukař je ten nejdůležitější nástroj ve studiu, psychice, psychologii poslechu. Vidím to tak nějak komplexněji, ženštěji než jen technicky zaměření kolegové.

Co témata?

Velké kurzy jsou rozdělené na mix, ten je nejobsazenější a je první. Často lidé, kteří jdou na mix, tak přijdou i na ty další kurzy. Následuje mastering a pak mám hodně zvláštní kurz, který vychází z toho, že teď už nějakých 5 let porovnávám a vybírám monitory. Lidi je ke mně jezdí poslouchat. Vysvětluji jim a předvádím, v čem se liší. Věnuji se různým vibracím, mýtům, se kterými se neustále setkávám, a hodně řeším akustiku. Kam ty monitory dát, jak upravit místnost. Zvuk je třeba ze 30 – 40% ovlivněný prostorem a umístěním.

Budeš tam mít nějaké nové monitory na poslech?

To se vždycky snažím. Vyvinu větší aktivitu a vždycky nabízím nějakou novinku. Teď jsou takovou velkou bombou APS Germano, což je hrozně zvláštní model. APS je polská firma a není to nějaká proslavená značka. Avšak jedno z nejslavnějších studií na světě, Germano v New Yorku, které produkuje ty největší hvězdy, má od APS úplně všechny monitory, které udělali. Asi dva roky vyvíjeli společně s tímhle studiem model, který je drahý, stojí 90 000Kč. Patří ale do první pětky mých doporučených monitorů, které jsem prošel. Krom toho budou mít ještě nějaké HEDDy. HEDD je značka, kterou teď udělal odcházející dlouholetý šéf Adamu. Tak na to jsme taky zvědaví. Jinak tady mám taky výborné modely od KRKu. O KRKu V8 si myslím, že je to to nejlepší, co kdy KRK udělal. Opravdu špička!

Kakaxa: O KRKu V8 si myslím, že je to to nejlepší, co kdy KRK udělal. Opravdu špička!

Máš zpětnou vazbu, jak jsou tvé přednášky posluchačům užitečné?

Já s posluchači navazuji další spolupráci, často si ode mě něco kupují nebo se jezdí o něčem radit nebo u mě začnou masterovat. Ptám se jich, jestli mé pasáže o té psychice a psychologii nebyly jen nějaká pitomost.  A už jsem se setkal s lidmi, kteří mi říkali, že tohle vlastně bylo to nejlepší z kurzu. Každý si samozřejmě rád hraje s  věcmi, které jsou technického charakteru. Nejsou názorové, jsou jasné a dají se změřit. Jenomže děláme umělecké řemeslo a člověk musí mít nějaký názor. Tam už hrozí tzv. horká půda. Takže hodně mluvím o kulturnosti, jak ovlivňuje to, co člověk dělá, jeho rozhodnutí, kam zakormidluje. Nejde jen o techniku, ale o úroveň vkusu.

Vzorky ke stažení:

https://www.dropbox.com/s/d50qtl1jxcqarab/wav.zip?dl=0

Zkoumané značky a typy:

AKG:             C414 XLII, C414 XLS, C414 B-ULS, C314, C214, C3000

Apex:             435B

Audio-technica: AT4050

Golden Age:   FC1, R1 Tube Active

Lewitt:            LCT 640, LCT 550, LCT 450, LCT 240

Neumann:       U 87, U 47 FET, U67, TLM 49, TLM 103

Rode:              K2, NT1000, NT1-A, M3

Tascam:          TM-180, TM-80

Warm Audio:  WA-87, WA-14

SE Electronics: Gemini, Z5600, Titan, 4400, T2, 2200, X1 S, X1 R, X1 T, Magneto

Sennheiser:     MK 4

Studio Project: B1

Nahrané vzorky: piano, bicí, trubka, tenor, alt, příčná flétna, housle, zpěv asi 10 kluků a asi 15 holek, mluvené slovo

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře