Studiové monitory KRK V série – 4. generace "Při práci s KRK V4S4 nepřicházím o žádný detail!!"

Ve studiu Mercury používají pro primární poslech robusní Amphion TWO 18. Jak proti nim v sekundárním poslechu obstojí monitory KRK V4S4? Doplní je, anebo ne? Hodnotí perfekcionista Roman Šandor.

Témata: krk

Americká společnost KRK je známá výrobou studiových monitorů a to nižší a střední rozpočtové kategorie. Mezi jejich nejznámější monitory patří zřejmě série Rokit, která se řadí mezi levnější monitory, dále je tu série VXT a série Expose, která již zastupuje střední třídu, a konečně série V, která se dočkala již čtvrté generace s označením S4. Ty budou předmětem našeho zájmu.

Čtvrtá série nabízí tři modely, které se liší velikostí wooferů (basových reproduktorů), a tím i velikostí monitorů samých. Vyrábí se v těchto provedeních:

V4S4 – se 4“ wooferem

V6S4 – s 6,5“ wooferem

V8S4 – s 8“ woferem

 

Všechny tři modely jsou aktivní nearfield dvoupásmové monitory pro blízký poslech s Bi-Amp zesilovači třídy D, které se liší jen velikostí, výkonem a frekvenční odezvou. Jinak jsou na pohled stejné. K porovnání jsem měl ve studiu pouze V4S4 a V6S4, takže u V8S4 uvedu pouze jejich specifikaci.

Musím říci, že provedení je velmi kvalitní a masivní, i když mně trochu zarazila přední MDF deska pokrytá černě eloxovaným hliníkovým plechem. Měl jsem obavy, aby při provozu nedocházelo k vibracím, ale vše bylo v pořádku a nakonec musím uznat, že je to pěkné. Každý z boxů má na spodní části zhruba 1cm silnou EVA podložku pro oddělení od stolu ke snížení rezonance. Tradičně jsou použity  reproduktory se žlutou kevlarovou membránou, a to jak pro woofer tak pro tweeter. Součástí balení je vždy i mřížka pro ochranu reproduktorů, kterou můžete a nemusíte namontovat, síťový kabel a manuál.

Zadní panel

Na zadním panelu najdeme IEC síťovou zásuvku s vypínačem a pojistkou, XLR – TRS combo pro signálový kabel, sedmipolohový Level Atenuator 0 až-3dB pro snížení hlasitosti vždy po 0,5dB, dále System settings – multi přepínač pro nastavení systému:

A – groundlift – odzemění

B – input – volba nesymetrického -10dB a symetrického +4dB vstupu

C – standby – automatické vypnutí po 30 minutách ticha – spánkový mód

D – logo dim – zeslabení intenzity svítivosti loga KRK, pokud nás ruší

DSP – procesor je tvořen dvěma sedmi polohovými přepínači, z nichž jeden Low Control slouží k nastavování a úprav nízkých frekvencí a druhý High Control pro nastavování a úprav středních a vysokých frekvencí. Nabízené frekvence se liší u Low Control u všech tří modelů v závislosti na frekvenčním rozsahu monitoru. Čím větší monitor – tím nižší rozsah a tím nižší upravované pásmo. 

Nakonec je tu i micro USB konektor pro nastavování DSP pomocí počítače, ale nikde jsem nenašel ani software, ani jinou zmínku o tom, jak ho využít, tak nevím, zda je vůbec funkční. Naopak zde oproti sérii Rokit nenajdete RCA konektor, čímž jsou V monitory pasovány do profesionální sféry.

 Specifikace V4S4:

LF reproduktor: 4“ kevlarový s hliníkovou kostrou

  • HF reproduktor: 1“ kevlarový
  • Frekvenční rozsah: 50Hz - 24kHz
  • Maximální SPL: 110 dB
  • Výkon: 55W LF + 30W HF
  • Konstrukce: MDF / hliník
  • Mřížka: součástí balení
  • Rozměry: 256 x 166 x 218 mm
  • Hmotnost: 5,8 kg

Specifikace V6S4:

  • LF reproduktor: 6,5“ kevlarový s hliníkovou kostrou
  • HF reproduktor: 1“ kevlarový
  • Frekvenční rozsah: 40Hz - 24kHz
  • Maximální SPL: 115 dB
  • Výkon: 125W LF + 30W HF
  • Konstrukce: MDF / hliník
  • Mřížka: součástí balení
  • Rozměry: 353 x 231 x 288 mm
  • Hmotnost: 9,4 kg

Specifikace V8S4:

  • LF reproduktor: 8“ kevlarový s hliníkovou kostrou
  • HF reproduktor: 1“ kevlarový
  • Frekvenční rozsah: 29Hz - 24kHz
  • Maximální SPL: 118 dB
  • Výkon: 200W LF + 30W HF
  • Konstrukce: MDF / hliník
  • Mřížka: součástí balení
  • Rozměry: 435 x 284 x 347 mm
  • Hmotnost: 14,4 kg

V praxi

Jako hlavní monitory ve studiu Mercury používáme Amphion TWO 18 a musím říci, že jsme s nimi velmi spokojeni. Jejich předchůdci, monitory Genelec 1038A byly pro naší režii příliš velké a navíc mám pocit, že dnes jsou již překonané. V době, kdy byly vyvinuty, neexistovala jiná možnost, jak se dostat k nižším frekvencím, než koupit boxy s 15“ wooferem a váhou 60kg. Dnes díky technologiím a konstrukcím máme úplně jiné možnosti.

K Amphion Two 18 jsem již zkoušel různé sekundární poslechy: od Yamaha NS-10 přes PMC TB2S až po APS koax. Každé měly něco do sebe, ale většinou jsem pracoval na Amphions a sekundární boxy jsem zapínal velmi zřídka. Nejvíce mně bavily APS koax, opravdu skvělé monitory se skvělou definicí detailu, ale jejich cena není zrovna nízká pro sekundární poslech.

Přemýšlel jsem, jaké boxy zvolit. Monitory s dostatečným low endem máme, potřeboval jsem něco menšího s dostatečným detailem na středech a výškách, na čem můžu pracovat delší dobu a neunaví to mé uši a zároveň se bude dobře doplňovat s Amphions. Měl jsem tři adepty. Novinku Neumann DSP80, Focal Shape 50 a KRK V4S4. Všechny tři monitory mají zhruba stejnou frekvenční odezvu a nacházejí ve stejné cenové třídě. Nakonec jsem se rozhodl vyzkoušet KRK V4S4 pro jejich dostupnost u firmy Disk Multimedia Boskovice, která je zárukou včasného dodání a případného servisu.

Při práci na KRK V4S4 spolu s Amphions TWO 18 nepřicházím o žádný detail, a proto jsem schopen vytvořit mix za kratší dobu a bez revize. KRK V4S4 hrdě obstály vedle těchto Hi-End monitorů. Skvělé pro nahrávání a editaci, kdy nemusím pouštět „velké“ Amphions, protože KRK V4S4 mají skvělý detail v celé šířce zvukového spektra, které mají ve své specifikaci. Přes to, že se jedná o monitory s bass reflexem, jsou basy pevné, nejsou bahnité, středy s jasnou definicí a čisté, hladké a neunavující výšky. Dokonce i 3D šířka se o moc oproti Amphions nezměnila. Je neuvěřitelné, jak můžou hrát boxy se 4“ wooferem. Jedinou úpravu na DSP, kterou jsem udělal, bylo přidání 3,5kHz a 10kHz o +1dB.

Při použití V6S4 jsem sice dostal větší Low End, ale vytratily se mi středy. Ani při různém nastavování DSP jsem je do zvukového obrazu nebyl schopen dostat. V6S4 hrají na basech a výškách, ale postrádají středy, a tím i detail svých menších bratříčků V4S4. Přičítám to větší konstrukci monitoru. V4S4 jsou dle mého názoru vyrovnanější a pravdivější. Samozřejmě, že se mohou chovat v jiné režii jinak a to oba modely, ale dostatečným měřítkem je pro mně porovnání s Amphions.

Závěr

KRK série V jsou velmi podařené studiové monitory s DSP jednotkou, která je dostatečná pro většinu nastavení. Velmi dobře technicky a řemeslně provedené. V poměru cena výkon skvělá volba obzvlášť u modelu V4S4, který vřele doporučuji pro menší režie pro jeho dostatečný frekvenční rozsah, skvělý detail a zvukovou neutralitu.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře