logo Disk

Takhle hutně nakrmíš jenom Lab oscilátor nebo hodiny Antelope! 2. díl interview s Filipem Mošnerem

2. díl o zkušenostech Filipa Mošnera s Antelope Live Clock: Jak hraje s různými mix pulty? Jak na ně reagují kolegové – zvukaři? Filipa vyzpovídal Pavel Vlach.

Kategorie: Pódium - VIP
Ondřej Jirásek | 25. května 2017
Témata: antelope audio

Jestli jsem pochopil správně, čím víc prvků dáš do řetězce, tím je pak horší, že nemáš systém pořádně „naklokovaný“.

Spousta zařízení má prostě problém se vstupem. To je právě problém převodníků, že když je „naklokuješ“ externě a je úplně jedno čím, jejich nedokonalý vstupní obvod blokuje výsledný zvuk. Jejich vstup - „word cklock in“ je pak do určité míry zkreslený. Neumí se správně pověsit na další zařízení a kvalita zvuku takového převodníku je prostě mnohem horší, než když pracuje pouze v interním režimu. Těžko se to specifikuje a je třeba si poslechnout konkrétní řešení a konkrétní případy.

Například dodávali jsme někde „PéÁčko“. Přivezl jsem svůj pult a byl tam i nějaký Soundcraft. Říkám: „Hele mám tady hodiny, zkusíme je?“ Prý: „Co to je?  Tak to zapněte a uvidíme, jestli se něco změní.“ Zapnuli jsme je a najednou barva hrála zcela jinak – pěkně. A náš partner na to: „Chtěl bych zkusit rozdíl bez hodin.“ Tak jsme ty hodiny vypnuli a hutný zvuk zcela zmizel. Posunul se dozadu, celý se to „rozblemclo“.

S hodinami jsi prostě slyšel drive, slyšel jsi normální elektrickou kytaru, čistý kombo. Jakmile se hodiny vypnuly, bylo to, jako když pustíš kytaru v úplně jiný místnosti. Ale jak říkám, čím lepší budeš mít zařízení, tím menší bude existovat rozdíl.

Ty máš to nejlepší, co může být. Myslíš, že má smysl jí do Antelope „Live Clocku“, který stojí třeba osmkrát méně? Pracuje i on dobře?

Je dobrý! Pro mě smysl „Live Clocku“ je v tom, že se umí nakrmit deseti megaHertzovou referencí a má čtyři nezávislé „WordClocky“ plus osm „Clock“ výstupů, že jo. Takhle nakrmíš v podstatě jenom laboratorní oscilátor nebo převodník od Antelope.

Jo, ale myslíš si, že jde použít „Live Clock“ jen samostatně?

Hele, určitě to bude mít smysl vzhledem k tomu, jakej používáš systém. Když budeš mít třeba CL Yamahu, myslím si, že jo. Když budeš mít Lawo, tak asi ne.

A je co zlepšovat, ne?

Přesně tak. U převodníků od Antelope to má stoprocentně slyšitelnej smysl. Rozhodně význam. A je to otázka investice.

Je to o přístupu - pokud např. řešíš detaily. Já dělám hodně vážné hudby a tam už je to o tom, že hodiny mají skoro stejný význam, jako když postavíš blbě mikrofony. Když budeš dělat „fidlajdu“ o šedesáti vstupech, tak to sakra poznat je! A když budeš točit jen akustickou kytaru, investice do hodin není úplně na prvním místě, pokud nemáš vyřešený „preampy“ a mikráky. Ve velkých systémech hodiny stoprocentně smysl mají.

Kolik v Česku znáš lidí, kteří hodiny používají?

Vůbec nikoho.

A když začaly tyhle „Live Clock", tak jsem mluvil s Radkem Veselým, co jezdí „Redhoty“. Říkal: „Hele, já bych něco takovýho do svýho systému do budoucna určitě chtěl."

Tam si, myslím, že je zásadní problém s tím Dante. Protože dneska Dante je na cesty standard a opravdu co se děje s tím „clockem“ po síti, je prostě totální peklo. Stačilo, že jsem náhodou narazil na to, že když přepneš „unicast“ a „multicast“ na jednom kanále. Rozhraní hraje úplně jinak. Levej kanál mastruju jako „unicast“, pravej kanál mastruju jako „multicast“. Omylem jsem pak řešil regulérně reklamaci zařízení, protože prostě nefungovalo. Pak jsem si dovnitř pustil šum a prostě vidím úplně šílenej graf. Jediný co se stalo, že jsem prostě zaklikl něco v Dante. A není to chyba, že jo? Co se děje s tím „clockem“ dál v distribuci, je fakt šílený peklo.

Takže to nemá smysl, „clock“ by se musel blokovat a ještě vést zvlášť bokem.

Přesně tak. Po tom etersoudnu jde všechno komplet do sítě digitálně, takže každej zesilovač, každá věc dostává derivovaný hodiny z těch atomovek. Samo o sobě už tohle dělá přesnost systému markantní.

Já mám třeba problém, že za sezonu objíždíme spoustu festivalů a zapojit se do nějakejch řetězců pokud se spojují digitálně, tak říkám zásadně: „Pošlu ti svůj „WordClock“ a nebudeme se o tom bavit!“ Jenže spoustu lidí jednak neví, co to je, jednak neví, proč by to měli dělat. A bojí se, že se něco stane. Což je třeba v okamžiku, kdy se třeba spojuji s Dante, mají strach z cvakání v jejich „Yamaze“. Já říkám: „Neboj se! Zapni si normálně „control“, já ti tady posílám na těch kanálech levou pravou. Prostě natočíš si to na clicku, definuješ si svůj pult jako „mastr“ a já ti ho „naklokuji workoutem“. Prostě vůbec nic se nebude měnit, jenom dostaneš jiný hodiny.“  „No já nevím, já jsem to nikdy nedělal?“ „No a teďka už víš, že je to zásadní měřítko pro to, aby se posunula kvalita celého tvého zvuku.“

Takže tě mají rádi, když přijedeš na festival.

No jasně, hlavně nakonec hodiny jsou až to poslední. Když sebou vozím ten svůj „níftekovej kulomet“, a vyskládám svůj „outboard“ a potřebuju místo tři na tři. „Jéžiš, ty toho máš hrozně moc.“ Tak říkám: „Máme napsaný v „rideru“, že potřebujem místo tři na tři.“ „No ale sorry, sem se musí vejít všichni.“ No tak někdo používá pluginy a někdo používá věci, ze kterých se ty pluginy dělaj´, no!

A nezkoušel si třeba nějaký mezikrok, že bys tam měl třeba počítač s „univerzálií“ a nějakou akcelerační kartou?

Vzhledem k tomu, že mám spoustu zkušeností ze studia, tak už jenom, že si vezmeš tu hardwarovou mašinu, vedle toho si dáš ten „plugin“ a zkoušíš na „clocku“ to stejný, tak prostě ten … ten je mnohem muzikálnější.

Myslíš, že by pro někoho mohl existovat mezistupeň, že vynechá „hodiny“ a řeší míchání „z venku“? Bude používat „pluginy“ z venku?

Určitě. Je to o tom, co komu vyhovuje a jakým způsobem se k tomu dostane.

U Dante jsi schopný dostat do počítače šedesát kanálů tam a zpátky a můžeš si těch inzertů udělat mraky, že jo?

Jasně, je to tak. Ale pořád si myslím, že když budeš mít vyřešený vstup, že budeš mít prostě dobrý mikrofony na podium, tak ten plugin ti s tím neudělá to, že zvuk nafoukne. Když budeš mít velkýho Neumanna, plus „Nívovky“ přes dobrej převodník, tak s tím vlastně nemusíš nic dělat. A korekce jsou od toho, aby korigovaly to, co je špatně. A nevím o pluginu, který by mně udělal něco se zvukem, co by vyloženě změnilo charakter tak, že by zvuk byl následně lepší než dobrej základ. Co se týká automatizací, prostě analogovej hardware je k ničemu. Když chceš např. měnit v čase rychle úzký kvéčka a podobně, to bych se zbláznil. Jednak bych se nedoplatil na tom, že červenej ekvalizér, co mám od „EsPéElka“, se dělal s motorovými ovladači, jenomže to stálo celý „bambilion“. Tak si představ, že bys tohle měl mít na každém vstupu tak, aby se ti mohl automatizovat každý hlas separé a ještě to sebou vozit.

Spoustu „outboardu“ používám vyloženě na „tracking“, na koncerty. Když víš, co chceš a nebojíš se do toho sáhnout, tak ty věci dělaj´ jenom to, co mají dělat. Kdežto na „pluginu“ nakroutíš na jednom pásmu plus dvacet a na druhém pásmu, který nastavíš na stejnou frekvenci, minus dvacet, tak z toho může být fázový peklo.

Tady na tom ekvalizéru to prostě drží. To je ta základní věc, že se nemusíš bát dělat zásahy, protože dělá jenom to, co chceš. A pravděpodobnost, že se stane něco spatně, je menší, řekl bych.

Zajímavé odkazy:

http://en.antelopeaudio.com/products/live-clock/

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře