Warm Audio: Hodně muziky za málo peněz ... aneb sen každého českého studia

Vdechnout digitálním nahrávkám příjemné analogové teplo, vintage charakter nebo jinak zlepšit jejich zvuk se neobejde bez kvalitních studiových procesorů, lampových předzesilovačů a dalších kousků. Sehnat takové vybavení nemusí být úplně levné, ale pokud sáhnete například po značce Warm Audio, cena i výsledný zvuk vás určitě nezklame.

Warm Audio je americká firma, která se zabývá výrobou analogových předzesilovačů WA12 a TB12, ekvalizéru EQP-WA a kompresoru WA 76 použitelných především v nahrávacích studiích. Warm Audio je firma, která vyrábí velmi kvalitní zařízení podle předloh legendárních značek jako API, Pultec nebo UREI, tedy zařízení, která jsou velmi špatně dostupná buď proto, že původní firmy již neexistují a původní výrobky jsou astronomicky drahé, nebo v případě API též vysoká cena. Všechna tato zařízení se snaží vdechnout do našich digitálních nahrávek analogové teplo, vintage charakter a vždy lepší zvuk nebo chcete-li barvu. Warm Audio používá do svých zařízení výhradně prémiové transformátory CineMag vyráběné v USA, a to jak na vstupech, tak na výstupech. Samotná výroba pak probíhá v Číně. Firma má pouze jednoho zaměstnance, a tím je majitel, takže neživí žádný aparát, vyrábí ve větších nákladech minimálně 500 ks, a tím se dostává na velice zajímavé ceny. Největší devizou všech zmíněných mašinek je tedy nízká cena, ale hlavně vysoká zvuková podobnost originálních předloh, kvalitní zpracování a dostatečně robustní konstrukce. Kvalitou stavěna do profesionálních studií, ale díky ceně je možné, aby si je dovolila i studia malá nebo domácí.

Studio Mercury mělo ve svém vybavení předzesilovače WA-12, ale později přešlo na TB12, které nabízí více zvukových možností, ale podstatou je pořád WA-12. Dále máme stero pár EQP-WA a nechybí ani kompresor WA76. Rád bych je technicky přiblížil, a podělil se s čtenáři, jak a kde je používám a v čem vidím jejich přednosti.

Warm Audio WA-12

Analogový mikrofonní předzesilovač, který vychází z předlohy API 312. Na předním panelu najdete ale i vysoko impedanční (HI-Z) vstup pro kytaru, basu nebo klávesy. Dále zleva pak pět tlačítek z čehož první je právě pro přepínání mikrofonního a HI-Z vstupu, druhé pro fantomové napájení 48 V, třetí pro PAD, což je snížení citlivosti vstupu - 20dB, čtvrtý POL nám otáčí fázi a pátý TONE, přepíná vstupní impedanci z 600 Ohm na 150 Ohm. To umožňuje měnit barvu nebo, chcete-li, tonalitu. U každého tlačítka je Led Dioda, která signalizuje aktivní stav daného tlačítka. Pak je tu velice příjemný potenciometr GAIN, který jde velmi přesně nastavit díky jemným krokům, které při otáčení cítíte. Lze jím z tohoto předzesilovače dostat zisk až 71dB, což nemá v této cenové kategorii obdobu. Poslední, úplně napravo, je tlačítko POWER pro zapnutí celého předzesilovače. Na zadním panelu najdete symetrické výstupy Jack a XLR, vstup pro mikrofon a napájecí konektor 24V. Adaptér je vždy součástí balení.

WA-12 je 9,5“ široký předzesilovač, který si okamžitě oblíbíte. Teplý a přitom velice čistý, dodá hloubku signálu a rozsvítí vrchní konec signálu. Používá operační zesilovač 1731, který tvoří brilantní zvuk s velkou zvukovou „přítomností“. S oblibou jsem ho používal na akustické kytary, při snímání elektrických kytar a baskytar. To ale není jeho omezení. Výborných výsledků jsem dosáhl ale i při snímání zpěvu s páskovým mikrofonem, snímání snare a jiných akustických nástrojů. Je velmi univerzální a je to pracant, jehož kvalitu oceníte při mixování vaší skladby, kde poznáte jak se jednotlivé stopy, které jste s ním nahráli, krásně prosazují a jsou čitelné i bez použití různých plugin, kterými jste do té doby tlačili zvuk dopředu a snažili se o jeho prosazení v mixu. Toto platí všeobecně: Pokud použijete kvalitní mikrofon nebo nástroj a kvalitní předzesilovač, máte poloviční práci při mixu a přitom lepší výsledek, protože signál nemusíte deformovat používáním plugin, a tak zůstane více skutečný a autentický. Warm Audio WA-12 doporučuji jak do velkých profi studií, tak do studií malých a domácích. Tam hlavně, protože předzesilovače integrované ve zvukových kartách jsou opravdu velmi slabé, a to jak ziskem, tak barvou a kvalitou, kterou jsou schopny vytvořit. Pokud se budeme bavit o zvukové podobnosti WA-12 a API 312, tak zvukoví inženýři a majitelé obou zařízení se shodují na velmi malé zvukové odlišnosti, kterou jste schopni zaznamenat pouze s výbornými převodníky a kvalitním poslechem. API 312 se dnes vyrábí pouze ve čtyřkanálové verzi za cenu 90.000 Kč, takže 22.500 Kč za jeden kanál. WA-12 stojí o deset tisíc méně, což je skoro polovina, a to už mi málo nepřijde. Tento preamp si můžou koupit i vlastníci Launchboxů, je totiž vyráběn i jako WA12-500 series modul.

Warm Audio TB-12 Tone Beast

19“ jednotka, která opět vychází z topologie API 312, ale je zde několik „vychytávek“, které mu dávají větší variabilitu a nám tak více možností při práci s ním. Umí tedy vše co WA-12 a já tedy budu psát o tom, co má a umí navíc.

Opět se jedná o diskrétní předzesilovač, který vychází z předlohy API 312 s použitím CineMag transformátorů na vstupu a dvou na výstupu. Navíc jsou tu ale dvě patice se dvěma operačními zesilovači (OZ). Můžete tedy přepnutím zvolit mezi 1731 OZ, který je označen na předním panelu jako x731 a OZ 918, který je označen na předním panelu jako x18. Můžete si tedy vybrat s hladším – vintage x731 a ostřejším a čistějším x18. Navíc patice uvnitř přístroje jsou kompatibilní s OZ 2520, které používá API a můžete si je tam sami vyměnit, nebo si můžete vybrat celé řady jiných OZ. Jejich výčet najdete přímo na stránkách výrobce. V zásadě tyto OZ nebo OpAmp, jak je nazývají v anglicky mluvících zemích, tvoří charakter zvuku, který chcete dostat. Ale to není vše, TB-12 navíc nabízí přepínání mezi dvěma výstupními transformátory NIKL a OCEL. Ocelové jádro nabízí bohatý mid-range a může být považován za vintage znějící. Nikl je více lineární a transparentní. Oba transformátory lze také vyřadit tlačítkem bypass, což nám sice sníží výstupní signál o 8 dB, ale signál bude ještě čistější. To najdeme na takových top mašinách jako je například Shadow Hill mastering kompresor. To je opět další možnost, jak ovlivnit zvuk, a s kombinací dvou OZ dostanete vše, co potřebujete k jakémukoliv náběru. A aby toho nebylo málo, je tu ještě přepínání mezi tantalovým (vintage barva) a elektrolytickým (čistější barva) kondenzátorem označené nápisem Capacitor, a to opět přináší další kombinace barev. Některé jsou jemné a jiné jsou slyšet více, ale vždy tu lze nalézt tu správnou kombinaci dle vašich představ.

Chce to jen trochu času a zkoušení a po čase už budete mít jasno, které kombinace se Vám hodí na který zdroj signálu.  Je zde opět tlačítko TONE měnící impedanci z 600 Ohm na 150 Ohm – další možnost barvy tónu. Na předním panelu vpravo najdete navíc oproti WA-12 potenciometr Gain a LED metr. Jako zásadní věc nabízí TB-12 inserty na zadním panelu. Můžete tedy do něj zařadit kompresor WA-76 nebo EQP-WA nebo obojí a pak už tu máte kompletní channel strip. Pokud bych si mohl dovolit pouze jeden předzesilovač, určitě bych si pořídil TB-12. Jeho variabilita a všestrannost použití je neskutečná. Opět je tu zisk až 71 dB, kvalitní zpracování a robustnost. TB-12 se také vyrábí jako modul API 500 pro Launchboxy.

TB-12 požívám hlavně na akustickou kytaru, elektrickou kytaru, baskytaru, snare a zpěv. Používám ho ale i na jiné akustické nástroje a všude tam, kde chci docílit velkou zvukovou „přítomnost“. Miluji kombinaci TB-12 a páskového mikrofonu na akustickou kytaru a zpěv. Oba předzesilovače jsou díky API 312 topologii bohaté na horní mid-range a vysokou zvukovou „přítomností“. Jsou schopny dodávat velmi pevný zvuk, a proto mají u nás ve studiu své jasné místo. Neříkám, že bych je použil třeba na Kick, tam mám radši Heritage, ale pokud bych si mohl dovolit jen jeden předzesilovač, tak díky poměru cena – výkon vyhrává jasně TB-12.

Produkty značky Warm Audio jsou také součástí vybraných sestav modulů Serie API 500, které (nejen) pro vaši inspiraci připravil Boris Carloff.

Warm Audio EQP-WA

Jednokanálový, lampový, plně diskrétní ekvalizér, postavený podle předlohy jednoho z nejproslulejších ekvalizérů používaných v nahrávacích studiích – Pultec EQP-1A. Podobnost není jen konstrukční ale i vizuální. Světle modrá barva a velké černé knoby, to jasně poukazuje na dědictví tohoto velikána.

Jednotka EQP-WA má 19“ šířku a výšku 2U. Warm Audio opět použili transformátory Cinemag a výběrové elektronky 12AX7 a 12AU7. Navíc je zde i CineMag induktor. Jednotka má vlastní zdroj a není u ní adaptér, ale síťový kabel, což je pochopitelné vzhledem k elektronkové konstrukci. Na předním panelu najdete Bypass vypínač, který vyřadí jednotku, ale signál dále prochází skrz lampy a transformátory. Máte tedy možnost porovnávat čistý nebo procesovaný signál. I když ale EQ vyřadíte, dále signálu jemně dodává měkkost a harmonické frekvence. Celkem tu najdete pět plynule otočných potenciometrů pro zesílení a oříznutí vybraných frekvencí a šířku pásma. Pro výběr těchto frekvencí jsou zde tři přepínače. Oproti originální předloze je tato jednotka obohacena o některá pásma, která Pultec EQP-1A neměl.

EQP-WA by nominován na S-o-S Award 2017Ekvalizér EQP-WA značky Warm Audio byl pro rok 2017 nominován na prestižní ocenění portálu Sound-on-Sound v kategorii "Effect & Processing Hardware".

Warm Audio nabízí tato frekvenční nastavení:

  • Nízké frekvence (Boost – přidávání): 20, 30, 60, 100, 200, 400, 800 Hz – 12 db
  • Nízké frekvence (Cut – ořezávání): 20, 30, 60, 100, 200, 400, 800 Hz – 18 db
  • Vysoké frekvence (Boost – přidávání): 3, 4, 5, 8, 10, 12, 16 kHz – 18 db
  • Vysoké frekvence (Boost – ořezávání): 3, 4, 5, 10, 20 kHz – 14 db

Oproti originálu je tady celkem 5 pásem navíc (200 Hz, 400 Hz, 800 Hz, 3 kHz a 4 kHz), což nám umožňuje jemnější práci. Je jasné, že se nejedná o žádný chirurgický EQ, ale o EQ, který nám umožňuje najednou pracovat jen se dvěma frekvenčními pásmy, nebo třemi, počítáme-li Cut na vysokých frekvencích, kde lze nastavit jiné pásmo než na Boost. Pro nízké frekvence je sdílen jeden přepínač jak pro Boost tak pro Cut, tzv. Pultec efekt, kdy přidáváte a zároveň řežete stejné pásmo. Úplně napravo najdete celkový vypínač jednotky.

Na zadním panelu najdete konektor pro síťový kabel, šroub GND pro uzemnění a zdvojené symetrické vstupy a výstupy typu JACK a XLR což je velice praktické při dvojím používání, což vysvětlím později.

Ve studiu Mercury používáme dvě jednotky EQP-WA. Při jejich nákupu jsme dbali na to, aby výrobní čísla šla po sobě. Věděl jsem, že budu chtít používat tyto jednotky i pro zpracování stereo signálu a výrobní čísla jednotek Vám zaručí stejnou šarži součástek používaných při výrobě, a tím pádem maximální podobnost obou jednotek. Už jsem se zmínil o dvojím používání, tak nyní trochu podrobněji. Hlavní práci u nás EQP-WA dělá při mixu, kdy je zapojen spolu s Master Buss Procesorem od Rupert NEVE Design  do hlavního insertu našeho SSL X-Desk. Přesněji je před MBP, toto je vedeno právě přes XLR konektory. Jack vstupy a výstupy jsou vyvedeny na patchbay a tím můžeme EQ insertovat nebo řadit do různých předzesilovačů nebo za ně, pokud nemají inserty. Pozor, můžete ale používat buď XLR nebo Jack. Nikdy ne dohromady, jedná se jen o jednoduchý spliter. Takže toto beru jako výhodu. Při nahrávání občas používám tento EQ na zpěv, akustické kytary, Kick a Snare, ale spíše se snažím barvu primárních náběrů řešit výběrem mikrofonu a předzesilovače a EQ používám až při mixu, a to pluginy API a NEVE od Universal Audio . Těmi to pak už jen jemně doladím a hlavně mám možnost se vrátit – změnit nastavení – kdežto pokud to jednou naberete s nějakými korekcemi, už tam prostě budou a při mixu Vám můžou přestat vyhovovat. Takže vždy s rozmyslem a opatrně.

Hlavní práci náš stereo pár EQP-WA tedy dělá při kompletním mixu. Pomocí něj přidáváme do mixu spodní pásma většinou 60 Hz a výšky na 12k Hz, navíc to celou nahrávku ohřeje a přidá vyšší harmonické tóny, což mají na svědomí elektronky a transformátory. Celkově nahrávka „ztloustne“, ale také se na horním konci rozjasní a „provzdušní“. Toto je jeho hlavní pracovní náplň a musím říci, že ji dělá skvěle. Měl jsem několik EQ typu Pultec, které jsem takto používal např.: Cartec EQ-PRE-2A v ceně 70 tisíc, ten nebyl lampový, a tak jeho výšky zněly trochu tvrdě a nebyly tak jemné jako u Warm Audio, dále to byl integrovaný Pultec style EQ v Thermionic Culture Rooster 2, který byl lampový a zněl velmi pěkně, ale měl velmi omezený výběr frekvencí, a navíc byl trochu nespolehlivý s cenou 85 tisíc. Dále jsem používal EQ AMS NEVE 8803, což byl přístroj, který mix spíše zašpinil, a to hlavně na spodních frekvencích, to byla snad nejhorší volba za 60 tisíc, a nakonec jsem si nechal v Estonsku postavit klon Pultec ve dvoukanálové verzi. Ten vůbec nebyl špatný, ale Warm Audio je lepší. Snad je to díky CineMag transformátorům a induktoru. Navíc, jak už jsem napsal, nabízí o pět pásem navíc oproti originálu. Originál Pultec EQP-1A dnes pořídíte od 150 tisíc nahoru za kanál, podle stavu. Cena 21.500 Kč za Warm Audio je víc než legrační ale jeho výkon v žádném případě.

Recenze: Lampový ekvalizér Warm Audio EQP-WAPřečtěte si recenzi lampového ekvalizeru Warm Audio EQP-WA, kterou pro portál MusicTech napsal John Pickford. 

Studioví inženýři se shodují na tom, že ač se nejedná o přesnou repliku Pultec EQP-1A, je to velice hudební a výborně znějící EQ, který nemá v této cenové kategorii konkurenta. „Spráská“většinu klonů na trhu, a to i renomovaných značek. Tomu odpovídá i ocenění magazínu MusicTech jako excelentní produkt. Můj názor je, že díky topologii Pultec a výběru kvalitních komponentů se jedná o vynikající lampový EQ, jehož síla se projeví hlavně při zpracování širokopásmových signálů, tedy při kompletním mixu, a může se měřit, a to bez ohledu na svou nízkou cenu, s několikanásobně dražšími přístroji. 

Warm Audio WA76

Diskrétní, jednokanálový FET kompresor vyrobený podle legendárního UREI 1176 FET kompresoru. Ten přišel na svět už v roce 1967, kdy Bill Putman předělal svůj lampový Vari-Mu kompresor a použil nedávno vynalezený FET – tranzistor řízený elektrickým polem. Tím vznikl nově znějící kompresor, který později vyráběl i Bill Putman ve své firmě Universal Audio a vyrábí se v UA dodnes pod označením 1176LN. To na úvod.

Celá 19“ palcová konstrukce WA76 je opět velmi bytelná, a řekl bych, na oko i shodná s originálem, včetně ovládacích prvků a výšky 2U. Jen oranžové logo dává znát, že se jedná o výrobek Warm Audio. Bohužel tu opět najdeme externí trafo pro napájení jednotky, což ale vzhledem k ceně celého přístroje chápu, ale řadí ho to na nižší stupeň, než by si zasloužil. U ekvalizéru EQP-WA už došlo k nápravě, protože uživatelé „remcali“ stejně jako já a u Warm Audio pochopili, že tím svoje výrobky povznesou blíže k Hi-Endu.

Na předním panelu najdete dva velké knoby INPUT a OUTPUT s jemnou aretací pro jemnější nastavení, pak dva malé nad sebou pro Atack a Release, dále čtyři přepínače nad sebou pro zvolení kompresního poměru Ratio a to v hodnotách 4:1, 8:1, 12:1 a 20:1. Pak je tu krásný VU metr, který lze kalibrovat, a vedle něj opět přepínače nad sebou, pro volbu Metr – tedy toho, co chcete aby VU metr sledoval. Zadní panel nabízí opět symetrické XLR a Jack vstupy a výstupy, což opět lze použít jako u EQP-WA pro dvojí použití. Pak je tu přepínač, který sníží vstupní signál o 23 dB, a konektor pro externí zdroj. Abych nezapomněl, uvnitř přístroje opět najdeme velmi kvalitní transformátory CineMag, a to jak na vstupu, tak i na výstupu.

Ve studiu Mercury používáme kompresor WA76 ve spojení s předzesilovačem Warm Audio TB-12 a Heritage Audio při snímání zpěvu a to s kompresním poměrem 4:1, dále na kytary a basovou kytaru s poměrem 4:1 až 8:1 a při mixu ho insertujeme do SSL na mono Room. Na bicí je vůbec WA-76 skvělý a já jen doufám, že si budeme brzy moci pořídit ještě jeden do páru a pak je insertovat na kompletní Roomy nebo celé bicí. Je pro ně vhodný díky ultra rychlému Atacku a pro objem. nebo chcete-li tloušťku, kterou je schopný do signálu vnést. Tento „tlustý“ zvuk je právě dílem transformátorů CineMag a tantalových kondenzátorů, které jsou v jednotce také použity. Pokud jsem zjišťoval porovnávání WA-76 s jinými hardware replikami UREI 1176, tak například Purple Audio MC77 má velmi podobný charakter, ale je zvukově tenčí. Jeho cena je navíc o 1000 USD vyšší a UA 1176LN dokonce o 1600 USD vyšší! Tento kompresor doporučuji všem, kdo točí zpěv a akustické kytary na mikrofony, které jsou ostřejší a nemají dolní konec a jsou „tenké“, např. AKG C414, Neumann a Rode. Uvidíte – uslyšíte ten obrovský rozdíl.

Warm Audio: Kvalitní produkty za příjemné ceny

Na závěr bych chtěl říci, že ač mladá a malá firma, dodává Warm Audio na trh velmi kvalitní a konkurenceschopné jednotky, které vám vždy pomohou k mnohem lepším výsledkům jak při nahrávání, tak při mixování. Bryce vsadil na osvědčené značky, které na trhu již nejsou a pokud ano, tak většinou za astronomickou cenu, kterou si mohou dovolit jen velká studia v zahraničí, kde se ještě hudební produkce nesnaží nikdo tlačit na částky okolo sto tisíc Kč, tedy 3.300 Euro. Navíc používá kvalitní komponenty a my všichni už dobře víme, že v Číně se už dávno vyrábí velmi kvalitní výrobky. Ať už je to pro sebelepší a dražší firmy. Výrobky Warm Audio si u nás ve studiu našli místo mezi takovými značkami jako Rupert Neve Design, Manley, Heritage Audio, Phoenix Audio a Universal Audio. A to je co říct, já už se jen těším, kdy Warm Audio přijde s Teletronix LA-2A  kompresorem nebo Fairchild lampovým limitérem. Možná to ale bude API 2500 Buss kompresor nebo 5500 Ekvalizér, kdo ví? Jisté je, že pokud půjde touto cestou, budu se na jejich další počiny velmi těšit, a myslím, že nebudu sám.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře