Zvuk s hodinami Antelope je blíž, hmatatelnější a agresívnější Filip Mošner o zkušenostech s "mozkem", který vyladí celý digitální systém

Filip Mošner zvučí velké fesťáky, jezdí se skupinou Slza. Ve svém vybavení má i hodiny Antelope. Mašinu, která synchronizuje datový tok mezi všemi digitálními komponenty - pulty, stage racky a dalšími periferiemi. Pomáhá to výrazně ve zvuku?  Ušetří práci? A jak? Filipa vyzpovídal Pavel Vlach.

Témata: antelope audio

Mě by nejdřív zajímal tvůj koncept analogově digitálního hybridu, co používáš. Docela se mi líbí, protože ve studiové technice teď běží trend hybridního řešení. Lidi mají digitální převodníky, před to cpou analogové PreAmpy a točí vlastně přes ně. Pak to posílají do počítače a zase naopak na výstupu používají další analogový krabičky, třeba kompresory.

Dneska doba je taková, že na live zvučeních se všichni zbavují analogového outboardu, nechtějí tahat těžký pulty a racky i jiný blbosti. Kupují digitály, protože je to malá a kompaktní věc. Ty jsi jeden z těchhle předvídajících zvukařů.  Vlastně jsem ještě nikde neviděl, že někdo jede s digitálním pultem obrovskej koncert jako ty a má tam tradiční analogový outboardy ….

Hele, základ toho řešení je, že je digitální kompletně. Aby se ti vyplatilo jít s digitálem zase ven do analogu, tak jsem přišel na to, že je potřeba mít hrozně dobrý převodníky. Já jsem ze začátku koupil dobrej digitál, kterej funguje, protože i na podiu používám nějaký digitální mikrofony jako od Neumannu Solution - DS. Snažím se mít na pódiu co nejkratší analogovej řetězec od nástroje do zvukovky. Hned to převést. Tím získáváš pevnej signál a získáváš možnost virtuální zvukovky, což je super věc, protože stačí, když ti muzikanti přijedou pět minut před začátkem koncertu, nemusíš nic řešit. Maximálně si prohvízdáš mikrofony. Pokud to máš všechno smíchaný, tak ta virtuální zvukovka je v podstatě jenom otázka toho, že si upravíš věci, který jsou jinak. A obvykle jenom místnost. Takže celý nastavování systému se smrskne na to, že děláš takovej mastering, dalo by se říct. Nástroje a zpěvy jsou už smíchaný, čistě teoreticky fungujou a není potřeba s nimi - zdroji nic dělat.

A na to nastavení soundu na daný sál používáš nějaký vzorek z live koncertu nebo ze studia…?

Mám smíchaný, nebo respektive jako zdroj pro tu virtuální zvukovku používám věci, který byly natočený na koncertě bez „peáčka“. Takže jsem eliminoval přeslechy z „péáčka“ do mikrofonu, ale jde o čistej náběr ze stejnýho řetězce za stejných podmínek. Mám samozřejmě i záznamy přímo z koncertu, ale tam už dochází ke zkreslení vnímání, protože máš nabraný v mikrofonech nazpátek už něco, což tam nemá být.

Ale abychom neodbočili od toho digitálu, tak v podstatě pro kluky používám jednu konzoli, nepoužívám žádnej odposlechovej pult, jen separátní mixy do odposlechu. V podstatě mám v tom pultu jakoby pět monitorovejch pultů. Všechny věci mám „naroutovaný“ pětkrát plus po šestý do peáčka, kde používám analogovej outboard. Všechny věci automatizace, „ snapšoty“, to všechno je právě výhoda digitálu. Bez toho ani ránu a ten analog je pak v podstatě o celkové barvě. Analogový mix používám tak, že mám smíchaný nějaký „subgrupy“, který posílám ven z pultu přes masteringový převodníky do analogovýho pultu, ze kterého to zase teče nazpátek do pultu, kde to distribuji po matrixech digitálně do digitálního systému.

Základ je mít co nejkvalitnější řetězec, aby to celý dávalo smysl, protože celý to hraje tak blbě, jak hraje nejblbější součást – nejužší hrdlo. Super analogový lampový mašiny ti budou k ničemu, když to prostě převedeš něčím, co nedává smysl. To jsem si sám ověřil.

Část digitálních pultů nehraje špatně. Jedna z věcí, které na nich mám rád je, že rovnou zapneš mikrofon, pustíš to rovně a hrají hezky. Ale u spousty digitálních pultu, které se normálně používají, tak tam ještě něco musíš udělat, abys z nich dostal více.

Ale i přes ty standartní převodníky, který digitální pult má, jsem došel k tomu, že nemá cenu signál posílat do outboardu, protože tam přijdeš o informace. Na „lajvce“ se to pak projevuje hlavně tím, že je více náchylná na zpětný vazby i signál je pak tenčí.

A z toho digitálu to jedeš ven po čem? Po Dante?

Já mám vlastně hybrid: Innovason, mikrofony, stagebox, pult. To všechno teče po Ethersoundu a outbourd a převodníky posílám po virtuální kartě Dante, takže si převádím Dante na Ethersound a naopak. Hybridní sít, všechno je to 24bit/48kHz a všechno je komplet "klokovaný (clockovaný - počítaný) tou Antelope. Mám tam Myteky 8X192 na převedení na Dante.

Ještě mi řekni, ten outboard používáš na grupy nebo na sólovej zpěv nebo nástroje?

V podstatě i tady mám dva systémy: jeden celo pásmovej, kterej je na kapelu, druhej středovejškovej, bez sub-sekce, kterej je vyloženě na zpěv. Kapela je míchaná přes analogovej pult, přes toho Thermionika. To znamená, že mám poslaný sub-grupy, nějakých šest, sedm sub-grup, který tečou přes Termionika, přes kompresor poslaný nazpátek do pultu, kde se to míchá do matrixu. A na výstupu jakoby „péáčkovýho“ mám ekvalizér analogovej s přepínatelnou typologií a za tím mám ještě ten více pásmovej kompresor od Tube Tech. A zpěv ten jde naprosto separátně, dávám na něj paralelní komprese, dvě barvy, přes SPL Vari-Mu kompresor dva kanály a ten pasivní ekvalizér. S tím, že cesta je, pokud bych chtěl využívat ten duální PA systém, tak by se mně líbilo mít ještě jeden ekvalizér zase jiný typologie na to, abych si mohl nastavit ten systém separátně. Což je otázka investice. Vůbec jestli je možnost používat ty duální PA systémy nějak obecně častěji nebo ne.

A teďka to máš duálně? 

Přesně tak, venkovní hraje zpěv, vnitřní kapela.

Samozřejmě by byl nesmysl, pouštět stejný zdroj do těch dvou „bananů“. Ale je to o tom digitálním míchání nuly a jedničky, víme, jak to funguje, je to placatý, analogový míchání přes tu lampovou bestii je super, ale nejlepší míchání je akusticky, že jo.

Ještě se vrátím k těm hodinám. Chápu, že to máš „kloklý“? Celý i ten stagebox na podiu? Co všechno je na tom pověšený?

Já ještě abych vysvětlil, jak jsem k tomu pultu vlastně došel. Prvně jsem měl jen jeden převodník. Postupně jsem ale zjišťoval, že ty analogový věci by bylo nějakým způsobem dobrý taky používat. Měl jsem Lavry Blue, a jelikož to byl i masteringovej převodník, tak jsem zkusil vymyslet, co se stane, když pověsím ten systém na různý hodiny. Co bude v okamžiku, kdy „naklokuji“ celý systém, protože etersound si bere hodiny za zařízení, který definuješ. Pokud to zařízení definuješ jako master, tak distribuje ty hodiny, který si označíš.

Etersound je na rozdíl od Dante konstantní. Tam je definovaná latence, takže neexistuje žádná variace, že by si ten „clock“ vymejšlel, jak chce. Takže i to, že stagebox není pověšenej vyloženě na Worldclocku nebo na EASu, ale je vyloženě blokovanej z toho  ethersoundu, a tak zajištuje, že ten "clock" je v pořádku.

A tohle nefunguje u Dante zařízení, protože tam existuje zásadní rozdíl v tom, jak to hraje, pokud použiješ nějakej "switch" nebo je někde špatnej kabel. Dante ti neřekne, jestli to hraje v pořádku nebo ne. Takže ty Dante zařízení striktně visí na Wordclocku nebo existuje možnost, že pult mám "dekapovanej", že je primárně na AESu a sekundárně na Wordclocku – pro případ, kdyby se něco stalo.

No a abych se vrátil. Takže když jsem vyzkoušel systém "naklokovanej" z toho Lavryho a na první poslech jsem zaznamenal zřetelný zásadní brutální progres, začal jsem řešit, co dál. Pořídil jsem si jiný převodníky. Ty rozdíly od těch Myteku třeba nebyly už tak markantní nebo respektive ten "clock" z toho Lavryho se mi líbil víc esteticky. Navíc jsem narazil na nějakej problém, tykající se „lajvky“ - když používáš studiový vybavení, který není dělaný na koncerty, objeví se problémy s proudem. Ne že by šlo vyloženě o podpětí, ale narazil jsem na to, že ty převodníky, vyloženě ty Myteky, nemaj rády, když dostanou z „katky“, jakoby z toho přívodu Dante nebo z Worldclocku něco, co tam nemá bejt. Což není na různých festivalech až tak neběžný. Takže se mi stalo, to bylo tuším na Trnkobraní, že jsem dostal zpětně po Worldclocku po převodníku nějakou věc, nějakej bludnej proud nebo něco podobnýho. Chytlo to takovej chaos, že se prostě hrálo půl minuty, Dante se vyplo, rána jak z děla a ticho.

Takže jsem začal řešit, co dál? Což se mi stalo "by the way" ještě jednou s Antelope. Tam ale prostě neexistuje řešení, jako oddělit galvanicky všechno: katku neoddělíš, jestli se ti dostane nazpátek po Worldclocku do čehokoliv nějakej bludnej proud, nějaký rušení, je to neovlivnitelný.  

Zjistil jsem, že Myteky posílají nějaký hodiny, ale ta kvalita toho zařízení nebyla to, co bych hledal. A šel cestou Antelope hodin, kdy se už dostáváme do odvětví Estetic Clocking, nebo jak tomu lidi říkají. Je to jiný, zaleží, kolik převodníků se na to pověsí, kolik těch převodů v tom systému je. Obecně platí, že čím větší počet blbějších převodníků v tom systému je, tím větší bude rozdíl, když to pak „naklokuješ“ hodinami.  Takže když budeš mít jeden opravdu dobrej mastering převodník, tak je diskutabilní, jestli něco získáš, nebo ne. Když se budeme bavit o jitteru a podobných věcech, dostáváme k otázce, jestli jitter určitýho chrakteru taky není kvalita, kterou by někdo hledal? Takže samozřejmě interní „clock“ je vždycky dobrej, ale v okamžiku, kdy máš velkou digitální sít, tak je nesmysl, „klokovat“ ji. Pokud to „klokuješ něčím, co má jitter, kterej třeba je hezkej, nebo jde opravdu o estetická kvalitu, tak proč ne?

Obecně systém s těma Antelope je agresivnější, celej zvuk jde víc dopředu a všechno se to děje od kila a půl vejš. Standardně ve studiu používám hodiny od Rosendahl Nanosync a rozdíl oproti tomu čistému Nanosyncu, pokud Nanosync pověsím na Antelope, ať na běžné řady a speciálně pak na atomovky, je velice markantní. Není to o jen přirozenosti. Záleží na tom, co tam mám zas další komponenty. Když používám třeba ty digitální mikráky, tak systém prostě „naklokuješ“ rovnou na digitální mikrofon.

 A jak bys barvu charakterizoval, když máš celý systém „naklokovaný“ hodinama? Zvuk je to pevnější? Je to víc do analogu?

To rozhodně ne. Je otázka, co je víc do analogu. Když mícháš v systému, který je „naklokovanej“ těma hodinama, tak existují prostě převodníky, u kterých to dává smysl. Zvuk je blíž, je hmatatelnější a automaticky třeba používáš míň hallů, protože nástroje jsou víc slyšet. S Antelope je to agresivnější, na masteringu pak prostě používáš obezřetněji ekvalizér, slyšíš víc kompresory. Leckdy je to těžko specifikovatelný, pro spoustu lidí na hranici placeba, ale rozhodně v okamžiku, kdy ty hodiny vypneš, tak všechny tyhle zvukové vlastnosti zmizí.

Pokračování rozhovoru na:

http://magazin.disk.cz/cs/takhle-hutne-nakrmis-jenom-lab-oscilator-nebo-hodiny-antelope

 

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře