logo Disk

Grilovali jsme 5 kondenzátorových mikrofonů pro domácí studia Je rozdíl mezi RODE NT1-A, Monkey Banana Bonobo, iRig Mic Studio, ESi CosMik 10 a PreSonus PX1?

Zvažujete, jaký mikrofon je do vašeho domácího studia nejvhodnější? Testovali jsme 5 našich zásadních značek - kondenzátorové mikrofony, které jsou cenově dostupné, ale také každý z nich je vhodnější pro malinko jiné účely. Poslechněte si řadu ukázek, podívejte se na doporučení a začněte vybírat!

Kategorie: Studio - Recenze
Ondřej Jirásek | 20. září 2020

Dostali jsme od DISK Multimedia do Studia Škroupova ke srovnání 5 studiových mikrofonů určených především pro domácí studia. Všechny jsou kondenzátorové, s kardioidní směrovou charakteristikou. V některých parametrech vykazují dle svých technických listů blízkou shodu (maximální úroveň akustického tlaku), v jiných se už lišily (vlastní šum, impedance a citlivost). Většina z nich má kapsli jedno palcovou, jen v jednom případě i větší. A samozřejmě, že každý z nich má jiné rozměry a jinou hmotnost.

Jak srovnat takových pět kondenzátorových mikrofonů?

Za prvé můžeme vedle sebe položit jejich technické paramety vydané výrobcem a porovnat jejich směrovost, citlivost, frekvenční graf, vlastní šum, odstup užitečného signálu od šumu, maximální úroveň tlaku ad. To však budou „techničáky“ od výrobců, na které by měl být spoleh, ale…

Mnohem tvrdší je, porovnat pětici za co nejpodobnějších podmínek v praxi. Postavit ve frekvenčně vyrovnané místnosti mikrofony kapslemi co nejblíže k sobě a zdroj zaznamenávaného signálu umístit tak, aby měl vůči celé pětici co nejpodobnější dráhu i úhel dopadu.

Měřené mikrofony by měly být kapslemi tak blízko u sebe, jak jen to jde.

To jsme díky studiovému vytlumenému boxu i větší nahrávací místnosti (změřila a provedla firma AVA – Ing. Rostislav Daněk) měli k dispozici. Při nahrávání jsme pak dbali, aby zdroj signálu přísně dodržoval rovnoměrnou vzdálenost a co nejpřísnější nulový úhel.

I tak se samozřejmě stane, že třeba na kapsle postavené více na bocích dopadne vlna o několik milisekund později než na kapsle ve středu a dochází tak k mírnému fázovému posuvu. Jestliže ale sledujeme a porovnáváme spektrum v delším čase, zásadní roli to nehraje.

Jako převodníky posloužily RME UFXRME FIREFACE

Pozor na stejné nastavení zisku

Velice důležité je nastavit stejné zisky na všech vstupech AD převodníku. Prozradí nám to, jak jsou na tom mikrofony s citlivostí. To se díky propojeným kartám RME UFX a FIREFACE relativně dobře podařilo (otázkou byl vždy pátý mikrofon připojený přes FIREFACE). pro záznam i ukázky v tomto článku jsme zvolili rozlišení 48 kHz a 24 bit hloubku.

Gainy byly nastaveny v aplikaci Total mix na stejnou úroveň.

Jestliže měl potom některý ze signálů díky nižší citlivosti mikrofonu slabší intenzitu, při porovnání složek spektra jsme nevycházeli z absolutních hodnot, ale relativních poměrů. Např. rozdílů intenzit mezi centry formantových oblastí.

Prošumíme

Jednou z technicky správných metod měření je zaznamenání SWEEP glissanda sinusu nebo nahrání bílého šumu, jež je ve všech pásmech energeticky vyrovnaný. Žádá to ovšem frekvenčně vyrovnanou, nejlépe pak všesměrovou reprobednu (můžeme použít i směrovou, ale shluk mikrofonů by potom měl ležet vevnitř laloku vyzařované energie) a frekvenčně rovně vytlumenou místnost. 

Použili jsme reprobedny GIBSONKRK ve vzdálenosti cca 2,5 m od hvězdice mikrofonů.

TIP: Pokus, hokus, marokus aneb co šum větráků?

Co když doma nemáte dobré reprobedny? Jak na to? Není to stoprocentně přesné, ba i amatérské, ale mohou vám pomoci třebas obyčejné větráky. Řekli jsme si, že to jako příklad „změř si na koleně v domácím studiu“ jako příklad ověříme. My jich spustili celkem tři, od malého, přes střední až po větší kompresory nahánějící vzduch do větracích trubek. Samozřejmě že s výkyvy, ale pokryly velkou část spektra (končily na cca 10 kHz). V horní poloze se jim nepodařilo zaplnit část pásma nižších výšek a celé pásmo vyšších výšek. Ale leccos z nich už slyšet bylo.

Rychlé přepínání mezi stopami hodně prozradí

Věnujme se bílému šumu z reprobeden. Už pouhé rychlé přepínání mezi jednotlivými stopami s mikrofony díky bleskurychlému skoku vašim uším odhalí, ve kterých pásmech má mikrofon své typické zdvihy. Lidově řečeno, jestli přidává na hlubokých, středních či vyšších basech, zda na nižších, středních či vyšších středech nebo zda na nižších a vyšších výškách. Právě díky skokovému srovnání, dříve než si ucho na přepnutou barvu zvykne, jako posluchač poznáte hodně. Zdali jste frekvenční zdvihy odhadli správně, můžete dál ověřit na instrumentech hrajících v různých polohách: basových, tenorových, altových a sopránových.

TIP: Pokud potřebujete poznat nebo si připomenou dílčí dělení pásem od basů, přes středy po výšky, otevřte si článek Malujeme barvy ekvalizérem.

Přečtěte si také:

Jak vybrat správný mikrofon do studia. Potřebuji drahý?

Za kolik koupit kvalitní mikrofon, aby zaznamenával plný, sytý signál? Mohu mikrofony střední třídy vyrobit nahrávku jako s těmi Hi End ? Které technické vlastnosti vzít v úvahu př…

Malujeme barvy ekvalizérem

Většina ekvalizérů dělí člověkem slyšitelné spektrum do tří pásem: basů, středů a výšek. Každé z nich však obsahuje ještě další podúrovně. Dílčí pásma. Víte, odkud a kam sahají? A …

Harmonický nástroj zaplní spektrum

Druhým srovnáním je natočení harmonického nástroje, který akordy pokryje co nejširší spektrum. Měl by mít nejen velký rozsah, ale i tzv. širokou, plnou barvu. Takovými nástroji jsou samozřejmě varhany nebo klavír. Ale může být i kytara. A my použili akustický Ibanez typu Dreadnought. Úmyslně jsme zvolili tóniny, kdy zní akord nejsilněji i nejplněji: E a blízké k ní. Akordy pokryly pásmo od cca 80 Hz do cca 20 kHz.

Nástroj byl umístěn v rovnoměrné vzdálenosti od pětice mikrofonů a zčásti vyzařovacím kulatým otvorem a zčásti horní rezonanční deskou namířen na kapsle. Jak podle uší při přepínání, tak podle spektrografů objevíte znovu frekvenční pásma, na kterých mikrofon přidává na intenzitě.

Pro úplnost jsme na kytaru doplnili riff v basové poloze a akordy v poloze sopránové.

Navíc jsme zaznamenali i 3 lidské hlasy: bas, Američana Tima recitujícího kousek básně Havran od E. A. Poa, anglický gospel tenor Iain zapěl kus melodie a česká dabérka Ivana, zvonivý soprán vyšvihla úryvek z povídky O prasátkách a vlkovi.

Poslechněte, porovnejte.

RODE NT1-A

Palcová kapsle, rozsah 20 Hz – 20 kHz, maximální tlak 137 dBSP, citlivost -31,9 dB (25 mV), vlastní šum 5 dBA, poměrně robusní 190 mm x 50 mm x 50 mm i těžší 326 g.

Rode NT1-A ukázal v šumovám spektru několik mírných lomů/úbytků energie, např. na cca 400 Hz, 800 Hz a 2,3 kHz. Měl z měřené pětice i na ucho nějvíce výrazné subbasy a hluboké basy. Nízké středy vykazují průhyb, ale vyšší basy a nižší středy až na několijk výjimek už formují relativně rovnou křivku. Vyšší středy a výšky má pak poměrně rovné - standardní, pro ucho bez nepříjemných skoků v barvě. Šum hezky dosáhl až do 20 kHz.

V případě šumu je pro vždy pro ukázku zobrazen časově okamžitý spektrograf, ale vedle i v čase déle probíhající spektrogram.

Díky silnějším basům působí hutně, sytě a mírně temněji. To se kladně projevilo i na basovém kytarovém riffu a nižších mužských hlasech. Díky vyrovnaným vyšším středům je čitelný i patřičně ostrý. Nezvoní ani necinká. A má mimochodem dobrou citlivost.

V případě harmonické kytary je u všech mikrofonů zobrazen stejný čas 4s 485 ms, třetí akord v sekvenci, akord Emi7. A i zobrazená vlna vám doplní, jakou má mikrofon frekvenční charakteristiku a co umí vykreslit .

RODE NT1-A

Použití: Rode NT1-A je univerzální, bude dobře zaznamenávat sólové nástroje i celý soubor a zvláště dobře basovější nástroje.

Monkey Banana Bonobo

Kapsle 1,5 palcová, tj. 34 mm, rozsah 20 Hz – 20 kHz, maximální tlak 132 dB, citlivost -34 dB ±2 dB, SNR 80 dB, poměrně robusní 181 mm x 51 mm i těžší 360 g.

Monkey Banana Bonobo měl z měřené pětice nevýraznější úbytek energie v basech a nižších středech (výrazné lomy na 120 Hz, 404 Hz). Od cca 950 Hz je již dynamická křivka rovná a narůstá až k cca 15 kHz.

Mírně posílená pásma od středních středů po polovinu vysokých výšek jsou charakterem i výhodou Monkey Banana Bonobo. Tahle silná stránka se projevila méně v plných akordech, ale hlavně u sopránového hlasu a u akordů ve vyšší poloze.

Monkey Banana Bonobo

Použití: Monkey Banana Bonobo díky svým posíleným výškám pomůže horním hlasům - sopránům, altům i vyšším instrumentům. Plným akordům přidá na obrysu a jasu a částečně inklinuje i k zvonivosti. Jeho záznam bude dobře znít v mobilních telefonech, na tabletech apod. Při určitých konstelacích barev se však důsledků lomů může projevit mírný úbytek nazálnosti i ostrosti, barva nemusí působit tak plně.

iRig Mic Studio XLR

 

Kapsle palcová, rozsah 20 Hz – 20 kHz, maximální tlak 142 dB, citlivost -37,5 dB, vlastní šum 17 dB (A)dB, malý 45 x 117 mm a lehký 218 g

V šumovém spektru je maličký ťutínek“ iRig Mic Studio XLR frekvenčně poměrně vyrovnaný. Mírné úbytky v barbách sice vykázal: zvláště v pásmu nižších středů mezi 380 a 820 Hz a menší propad na 1,3 kHz, ale uchu to tolik nevadí. Tvoří jeho charakter.

Jeho výšky, střey a basy jsou pomerně dynamicky srovnány. Co do rozpětí, dokázal zobrazit šum do cca 15 kHz, poté křivka strměji klesá (v pásmu obrysů tónů).

IK Multimedia, iRig Mic Studio XLR

Použití: iRig Mic Studio XLR je univerzální mikrofon, podle uší mu ve spektru nic zásadního neschází. Zněly na něj dobře i akordy i hlasy. Bude vhodný pro melodické i harmonické nástroje i celé soubory. Je zkonstruován tak, aby už při svém náběru lehce posiloval spodní výšky. Dle našeho názoru tak úměrně a nenásilně přidává vyšší ostrost i vyšší jas.

ESi CosMik 10

Palcová kapsle, rozsah 30 Hz – 18 kHz, maximální tlak 135 dBSP, dynamický rozsahe > 132dB, vlastní šum 5 dBA, váha 160 g.

Při šumu ESi CosMik 10 vykresluje trojitě prohnutou dynamickou křivku, která se snižuje v hlubokých basech, na nižších a středních středech (270 Hz, 780 Hz) a mírné lomy najdeme i ve vysokých středech (např. na 3,7 kHz). 

Díky prosetějším středům je ESi CosMik 10 mírně průhlednější, méně nazální a bryskní. Projeví se to i v akordech i sólových hlasech či melodiích.

ESi, CosMik 10

Použití: Ve zvuku akordů kytary i hlasů ale tyhle mírné lomy nemusí tolik vadit. Počítejte ale s tím, že lehce zjemní ostré barvy. Subjektivně se tak stane barva i o fous temnější, ale zůstane stále plná. To se hodí zvláště při zjemnění agresivních témbrů např. žesťů nebo zvoních kytar.

PreSonus PX-1

Palcová kapsle, rozsah 20 Hz – 18 kHz, maximální tlak 135 dBSP, citlivost 25 mV, vlastní šum 18 dBA, rozměry 50mm x 199mm

PreSonus PX-1 je velkomembránový mikrofon s rozsahem 20 Hz - 18 kHz. Ve spektru šumu měl lomy na např. na cca 120 Hz, 400 Hz, 1,6 kHz a rozdroběnšjí středy. V souladu s jeho "techničákem" se ukázalo, že už nezobrazuje tolik výšky nad 18 kHz.

Že je jeho frekvenční rozsah limitován hranicí 18 kHz v poslechu vůbec nepoznáte. Spíše je otázkou jeho skutečná nižší citlivost, která se projevila oproti  stejně nastaveným kolegům. Rovněž např. ve srovnání s Rode NT-1A mu chybí hlubší hutnost, tu mu odebírá průhyb mezi 400 a 600 Hz.

PreSonus, PX1

Použití: Při subjektivním poslechu zní osobitě a mírně jemněji. Díky snížení nižších a části středních středů lehce oslabuje dutost i hutnost, nemusí pak tolik vyznít těla nástrojů. Na druhé straně však mluvenému slovu a třeba příliš cinkavým nástrojm ubere na přehnané ostrosti a zušlechtí je.

Který je teda pro mne dobrý?

Je jasné, že čekáte odpověď, co z pětice vám doporučíme nejvíce. Budete zklamáni, ale neexistuje zde jednoznačná odpověď. I v té nejvyšší high end třídě existují typy, které jsou vhodné pro určitý hlas a instrument a pro druhý už méně. Je to prostě dáno vytažením a posílením toho správného frekvenčního pásma a přidáváním dalších složek ve spektru. A v nižší třídě je to podobné. Pokud jste flétnista či pikolista, nebo sopranistka, nebo chcete mít hercův hlas ostrý a průrazný při poslechu na mobilu, Monkey Banana Bonobo vám může zcela sednout a někdo náročnější z většího studia nad ním naopak ohrne nos. A hrajete-li na harmonický nástroj a dáváte přednost plnější syté barvě, RODE NT1-A může být pro vás tím pravým ořechovým, ale lidem preferujícím vyšší ostrost se už tolik líbit nemusí.

Proto jsme pro vás připravili větší množství vzorků a popsali barvu, jakou každý mikrofon z pětice generuje. Poslechněte si je všechny detailně na dobrých monitorech i sluchátkách, přečtěte si i doporučení. Měly by vám pomoci! Šťastnou ruku při výběru!

Další audio ukázky:

BARYTON ZPĚV

RODE NT1-A

Monkey Banana Bonobo

IK Multimedia, iRig Mic Studio XLR

ESi, CosMik 10

PreSonus, PX1

BAS RECITACE

RODE NT1-A

Monkey Banana Bonobo

IK Multimedia, iRig Mic Studio XLR

ESi, CosMik 10

PreSonus, PX1

SOPRÁN HRA

RODE NT1-A

Monkey Banana Bonobo

IK Multimedia, iRig Mic Studio XLR

ESi, CosMik 10

PreSonus, PX1

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře