logo Disk

Martin Hájek otestoval Successor od Heritage Audio Prý je nejlepší na master, ale zkusil jsem i jiné varianty!

Martin Hájek je nejen zvukovým mistrem, ale i aranžérem a hudebním autorem. Spolupracoval například s Michaelm Davidem, Helenou Vondráčkovou, skupinou Argema, Lucií Vondráčkovou, Peterem Pechou ad. Má vlastní studio postavené přímo na míru a v něm plno procesorů a efektů. Porovnával s nimi mastering kompresor Successor od Heritage Audio.

Kategorie: Studio - Recenze
Martin Hájek | 19. října 2020

Successor: lepidlo, tmel, zvýrazňovač…

Vlastně ani nevím, kde začít. Přeskočím, kdy jsem tenhle kompresor objevil a že mám jako spousta majitelů nahrávacího studia druhé jméno “teď hned”, i to, že nešlo odolat, aniž bych věděl do čeho jdu. Byl jsem asi jeden z prvních, kdo ho objednal, a tak nebyla ani možnost si ho vyzkoušet. Ale musím konstatovat, že risk se vyplatil a to zatraceně. Vyplatil a stroječek už má nějakou dobu svůj domeček a hned tak ho neopustí.

K věci. Po namontování do racku a připojení kompresoru do krevního oběhu studia jsem začal kroutit a mačkat. Jsou pryč doby, kdy jsem byl i na toaletě s návodem a hledal možnosti nastavení a výhody zařízení. Konečně tento bus kompresor disponuje stejnými prvky jako jeho konkurence, takže ani není co študovat. Dokonce u něj najdete ještě navíc od jiných: SC.filter a externí Sidechain. Což si myslím, že je pro některé moderní zpracování zvuku poměrně přínos, protože track (nahrávku) můžete pěkně napumpovat a pak si taky rozhodnout v jakých frekvencích má zabírat.

Mě však zaujala jedna věc a tou je poměrně široké použití. I když se běžně uvádí, že jde převážně o kompresor vhodný na master, tak jsem neváhal a zkusil jsem i jiné varianty. Třeba hodně dobře začala znít “nagrůpovaná” sada bicích. Najednou to začalo dýchat. Začal jsem mít pocit, že i bez většího kroucení mám výsledek. A nebyl to jen pocit, výsledek to byl!!! Bicí začali hrát a neznamenalo to nutně ztrátu dynamiky. Vlastně se mi to tak líbilo a pořád a pořád jsem to potřeboval poslouchat a neustále zkoušel všechno nastavovat, že jsem s tím kompletně strávil celý nedělní večer. No doma měli radost..:-)

To samé jsem pociťoval, když jsem pomocí Successoru začal opečovávat basu.

Přečtěte si také:

Martin Hájek otestoval Successor od Heritage Audio

Martin Hájek je nejen zvukovým mistrem, ale i aranžérem a hudebním autorem. Spolupracoval například s Michaelm Davidem, Helenou Vondráčkovou, skupinou Argema, Lucií Vondráčkovou, P…

Recenze: Heritage Audio HA-609A (audiozone.cz)

Kompresor je jedním z nepoužívanějších přístrojů pro zpracování zvuku. Snad kromě vážné hudby může být také vhodným tvůrčím prostředkem pro práci s jednotlivými nástroji, skupinami…

Heritage Audio Successor ve studiu Michaela Vašíčka

Skvělý muzikant a vyhledávaný studiový zvukový mistr Michael Vašíček se rozhodl obohatit své studio o několik nových analogových pomocníků. Jedním z nich je i Successor od Heritage…

Začalo to mít “hloubku”, tělo, přidanou hodnotu. Těžko se to popisuje. Bavilo mě ale, že je basa v mixu najednou slyšet, že je v rytmice výrazná. Neměl jsem vůbec problém, že tady vyleze a naopak tady ji zase musím přidat a musím použít automatiku. Krásně se srovnala. 

Rozměr dostala i akustická kytara. U akustiky mě bavilo, že získá ostřejší nástup a nebo vlastně naopak, pěkně se zabalí a přitom neztratí ostrost. Samozřejmě, že stále záleží jak to “nakroutíte”, jak to slyšíte, jak to chcete. Moc mě ale bavil fakt, že mi jeden stroj umožní tolik variant. Samozřejmě samostatnou kapitolou je master. To pro mě bylo překvapením a tady jsem se vlastně dostal k tomu, v co jsem od začátku doufal. “Lepidlo, tmel a zvýrazňovač” v jedný bedně. Je spousta dobrých, špičkových kompresorů, ale tady mám pocit, že standardní věta cena-výkon se hodně, ale hodně kloní na stranu výkonu. Takže po všech těch vzorcích a desítkách brigádnických hodin zkoušení na jednotlivých nástrojích jsem pochopil, proč je kompresor uváděn jako vhodný pro master.

Mám pár špičkových kompresorů, ale nejsou tak univerzální a nebo naopak jsou vhodné pro peč jednotlivých stop, ale nelze je použít jako master kompresor. Tady bych asi skutečně vyzdvihl situaci, kdy si kompresor zavěsíte jako master. V prvním případě lze nastavením dosáhnout neuvěřitelného výsledku komprese a přitom zachování dynamiky a k tomu ostrosti. U některých kompresorů je z toho pak placka, i když to jen “líznete”. Tady si mix zachová svojí tvář. Moc mě baví, že každý nástroj je konkrétní a přitom nahrávku stmelíte dohromady a všechno, co znělo humpolácky, se schová. Samozřejmě, že je třeba mít především dobře smícháno a zaranžováno, protože žádný kompresor vám nepomůže, když nemáte dobrou aranž a když vám to nezařezává. Ale když uděláte co máte, tak tohle bude váš majsterštik. Zapomeňte na pluginy, zapomeňte na to, že jakýkoliv preset, který si ve vteřině zmáčknete udělá práci za vás. Tady máte dělníka. Na kompresoru jsem míchal Pop, rock, RnB a vždycky to bylo super. Bude to znít divně, ale já se na ten kompresor i rád dívám. Design Heritage mě baví. Ale souhrnem…. měkké příjemné ovládání, žádné těžké, tvrdé knoflíky a o to víc mě baví kroutit a kroutit a kroutit…Má to výsledek…Doporučuji!!!!

Martin Hájek, Studio ProRecords

Poslechněte si vzorky!

A to bez master kompresoru Successor Heritage a s ním. Porovnejte je ve zvuku i vizuálně (vlnu).

Připravili jsme pro vás ukázky akustické kytary, bicích, baskytary, celé skupiny. Vždy jako DRY (bez) a vzápětí jako WET (s efektem).

Acc Guitar - DRY, sem tam se objevují špičky (ostré attacky)

  

Acc Guitar - WET, špičky jsou srovnány, kytara dynamicky vyváženější, přibylo tělo, pocit mohutnosti, zdůraznila se okolní ambience

Drums - DRY, standardní náběr, trošku vévodí HiHat

Drums - WET, zdůrazněn BD i SD, lehce se ukáznila HiHat a přibyla nádherná přirozená ambience (netřeba už efektovat)

Bass - DRY, standardní basa nabíraná linkou

Bass - WET, attacky zachovány, sníženo tělo (pocit dunění) a prodloužený tón

All Mix - DRY, pěkně hrající suchý mix

All Mix - WET, jednotlivé party se srovnaly, staly se čitelnějšími, prodloužil se dozvuk SD a HandClaps, nahrávce přibyla vzdušnost i pevnost zároveň, zdůraznila se přirozená ambience nástrojů.

Přečtěte si také:

Heritage Audio: GRANDCHILD 670 500 – lampový zázrak v API 500 formátu

Španělská značka Heritage Audio opět přichází s novinkou, která rozproudí krev všem hudebním producentům a inženýrům. Po ikonických modelech HERCHILD 670 a 660 představuje nový kom…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře