logo Disk

Recenze: Rode NT1 Kit Velkomembránový kondenzátorový mikrofon s příslušenstvím

Mikrofon NT1 australské značky RODE patří dlouhodobě mezi nejprodávanější studiové mikrofony na trhu. Vděčí za to nejen kvalitě zvuku, kterou nabízí, ale především obrovské univerzálnosti. Po více jak 10 letech se nyní "entéjednička" dočkala nové verze, kterou pro časopis Muzikus otestoval Dan Šustr.

Kategorie: Studio - Recenze
Muzikus | 26. května 2015

Do ruky se mi dostal model velkomembránového kondenzátorového mikrofonu od renomované australské firmy Rode. Jedná se o variantu vlajkového a nejprodávanějšího produktu této firmy, kterým je slavný studiový model Rode NT1-A. Po předcházející asi dvouleté zkušenosti s párovým setem NT-1A od stejného výrobce (používali jsme pár při natáčení demo sessions akustického projektu Decadent Theatre - ve složení klavír, akustická kytara, baskytara a zpěv), jsem proto byl v dobrém očekávání a jsem rád, že mohu napsat, že mě tento mikrofon opravdu nezklamal!

Nejsem sice zvukař, takže o studiové zkušenosti se tady s vámi nepodělím, ale jak lze mikrofon využít na takové to „malé domácí nahrávání“ nebo skládání, či demáče chcete-li, jsem vyzkoušel opravdu důkladně. A kdo to zná, tak ví, že prvotní demo není pro autora v žádném případě nějaká druhořadá záležitost, protože při vzniku skladeb dochází rovnou k vytváření jejich zvuku a moodu. A mikrofon, který dokáže pokrýt všechny potřeby akustického sejmutí zpěvu a strunných či dechových nástrojů, je vstupní branou nabírání soundu nahrávky a vytváření jejího feelingu.

Pro časopis Muzikus napsal Dan Šustr

Protože jsem měl na vyzkoušení celkem tři měsíce, mohl jsem si v klidu dovolit experimentovat a vystřídal jsem veškeré dostupné nástroje (klavír, akustické kytary, další strunné nástroje od bendža po cello, dechové nástroje, zpěv i ambientní zvuky). Vyzkoušel jsem i různé postupy nahrávání, od společného „live“ hraní dohromady po playbacky. Nahrával jsem přes zvukovou kartu MOTU, ale „pouze“ do Garage Bandu, v němž jsem zvyklý skládat. Výsledný „dojem“ z užití mikrofonu je nadmíru pozitivní. Jedná se o všestranný mikrofon s velmi kvalitním záznamem, na němž slyšíte i nejjemnější nuance akustických nástrojů i ambientních zvuků. Díky vysoké citlivosti slyšíte doslova i položení trsátka. K tomu jedna rada - nepodupávejte si nohou a pozor na vrzající židle. Výsledný záznam tónu je čistý, vyrovnaný a nezkreslený. Kromě nadšení z krásné práce a dynamicky a zvukově věrného záznamu je zde i část praktická, totiž finanční, neboť vás srovnatelný mikrofon od AKG či Neumannu vyjde mnohonásobně dráž.

RODE NT1: Univerzální mikrofon do studiaNT1 je skutečně univerzálním mikrofonem do studia o čemž svědčí například video ke skladbě "Before we say Goodbye" od kapely Achoo! Bless You. Pro kompletní náběr nástrojů, bicích i vokálů v této skladbě byl použit výhradně mikrofon NT1 a jednotlivé party si díky jedinečné aplikaci RODE SoundBooth můžete poslechnout

Originální balení obsahuje samozřejmě mikrofon, shockmount a popfiltr. Kabel výrobce nepřikládá, je třeba si ho buď dokoupit anebo použít nějaký, který již máte. Výstup je XLR cannon, mikrofon je napájen fantomem. Je tedy třeba myslet i na zdroj jeho napájení, protože ani ten není součástí krabice.

Základem mikrofonu, jeho srdcem a duší, je dle informací od výrobce nová jednopalcová kapsle HF6 s interním odpružením Lyra Rycote. Výrobce dále inzeruje, že se jedná o nejtišší studiový kondenzátorový mikrofon s pouhými 4,5 dBA vlastního šumu ! To je oproti původnímu modelu NT1-A o půl decibelu méně.

Mikrofon je samozřejmě špičkově a kvalitně zpracovaný. Jeho hliníkové tělo má černou povrchovou úpravu. Jak jsem již zmínil, v originálním balení je dodáván v setu se schockmountem a popfiltrem. Shockmount je - oproti běžným kovovým shockmountům s gumičkami - celoplastový, což mě trochu zarazilo, protože plasty budí všeobecně moji nedůvěru. Protože když plast praskne, nelze jej opravit. U této celoplastové konstrukce jsem tedy sice nejprve trochu váhal, jakou bude mít životnost, ale protože výrobce nabízí desetiletou záruku (při registraci na jeho stránkách), předpokládám, že se bude jednat o velmi kvalitní plast.

Podobně mě překvapila i nerezová obdélníková mřížka popfiltru, který je integrovaný do držáku shockmountu. Vskutku netradiční design (obdélníkovitý) i zpracování (nerezová lékařská ocel rovněž s černým povrchem jako mikrofon), ale svoji funkci plní na výtečnou.

RODE NT1Pokud vás zajímá co všechno najdete v balení mikrofonu NT1 a jak vypadá jeho zpracování, nepřehlédněte video Patrika Veltruskéjho, který se právě nové "entéjedničce" podíval pod sukni.

Chcete se dozvědět více?

Pavol Behún