V předešlé části seriálu jsme řešili, jak se připravit na nahrávací session. Dnes se podíváme na další kritickou část příprav, a to na nastavení odposlechů.
>>>Den D je tady. Píseň je vymyšlená, zaranžovaná. Všechno je zkontrolováno a připraveno na nahrávání – nástroje i vybavení studia. Dříve než začneme, je třeba udělat ještě několik rozhodnutí.
>>>Začínáte s nahráváním? Snažíte se v celé problematice zorientovat? Nový seriál domácí (nahrávací) studio na startovní čáře vás provede základy. Dozvíte se, jak vybrat správné vybavení. Ukážeme vám, jak jej efektivně využít a také jaké jsou základní kroky při vzniku nahrávky.
>>>Dříve než začnete nahrávat, neměli byste podcenit přípravu na nahrávací frekvenci. V profesionálním prostředí je běžné, že se o technickou část studia stará přidělený technik.
>>>Co je to zvuková karta? Abychom dokázali analogové signály převést do digitální podoby, potřebujeme zařízení, které tento převod provede. A k tomu používáme zvukovou kartu.
>>>V předchozím dílu seriálu domácí (nahrávací) studio na startovní čáře jsme popsali pět nezbytných komponent pro vybavení nahrávacího studia. Pokud tedy chceme začít nahrávat, neobejdeme se bez počítače, zvukové karty, mikrofon(ů), nahrávacího softwaru a monitorů.
>>>Byť je nahrávání ve výsledku disciplína umělecká, opírá se nevyhnutelně o techniku a technologie. Na začátku je tedy třeba studio správně vybavit. Pro začínajícího zvukaře je vhodné si věci nekomplikovat. Proto vám ukážeme 5 základních komponent nahrávacího studia, bez kterých se skutečně neobejdete. Pojďme na to.
>>>Dobrý sampler obsahuje kvalitní banku precizně upravených a perfektně znějících vzorků. Při jejich přehrávání jde ale poznat, že jsou spojovány uměle. Pokud k nim živým nástrojem dohrajete další spoje či vrstvy, melodie, figury a akordy ožijí. A nemusí jít o nijak složité pasáže.
>>>Nahrávání systémem postupného vrstvení stop má své zaručené výhody, ale nemusí vůbec dopadnout tak, jak když písníčku hraje kapela společně na pódiu. Co udělat pro to, aby skladba vestudiu dopadla stejně dobře jako na koncertu? Anebo ještě lépe?
>>>Ve studiu, zkušebně, učebně, koncertním sále ad. potřebujeme vyrovnanou kmitočtovou charakteristiku. Výšky a středy případně odtlumíme relativně snadno i lacino. Horší je to v basech. Tam už potřebujeme absorbéry rozměrnější, sofistikovanější a tím i dražší: basové pasti.
>>>