logo Disk

Pierre Savage: Sphere L22, nejlepší mikrofon, jaký jsem kdy slyšel Mikrofonní modelingový systém ve studiu zvukaře a producenta projektů iMucha, Vivaldianno a dalších

Rád bych vás seznámil s prvními zkušenostmi při práci s mikrofonem Townsend Labs Sphere L22. Nahrával jsem zpěvy na několik mikrofonů (Neumann U87Ai, Neumann TLM67 a AKG C414 Gold), a také tedy na Sphere L22.

Kategorie: Studio - Recenze
Pierre Savage | 30. června 2022

Nyní již k samotnému nahrávání. Simulace mikrofonu je naprosto fantastická. Zvuk modelů U87 a C414 na Sphere L22 v porovnání s originálním modelem je dle mého názoru k nerozeznání. Důležité je nastavit stejně hlasitosti a případně si pohrát s nastavením simulace. Lehce se také mezi sebou lišily různé verze stejných mikrofonů pluginu Sphere (tedy například Modern U87 vs Vintage U87 a pak také různé verze pluginů a mikrofony v nich simulované (Ocean Way Mic Collection, Putnam Mic Collection…). Plugin Sphere také obsahuje část ISO Sphere, kde si uživatel nastaví vzdálenost a typ izolačního filtru, pokud jej používá. Tím jsou kompenzovány basové frekvence, které tento filtr přidává.

Používám verzi pluginu UAD pro má Apolla a tudíž tedy mohu slyšet simulaci v reálném čase, bez zpoždění. Nahrával jsem zpěv pouze v módu Monitor, takže poté při porovnávání jsem na stopu vložil plugin Sphere znovu a mohl tak simulované mikrofony a jejich parametry upravovat. Nahraná stopa byla neutrální a simulace probíhala až v insertu DAW.

Skvělé je, že v případě nahrávání nástrojů, lze v nahrávce pomocí pluginu upravovat, zdali byl zdroj v ose kapsle, či nikoli (parametr Axis), jakou měl charakteristiku (parameter Pattern – na výběr je jich devět! A to i v případě, že simulovaný mikrofon tuto charakteristiku nemá.) nebo vzdálenost mikrofonu od zdroje zvuku (parametr Proximity – tedy, čím blíže je zdroj, tím víc bass frekvencí… a tyto lze dále upravovat Prox EQ).

Naprosto fantastická je také funkce Off Axis Correction. Pokud nahráváme v módu Stereo (L22 je totiž stereo mikrofon s dvěma kapslemi)  můžeme pomocí této funkce kompenzovat basové a výškové frekvence obou mikrofonů. Je známo, že, pokud nahráváme zdroj ve 180° mimo osu kapsle, mění se dramaticky snímání basů a výšek a to ještě různě v závislosti na použitém patternu (Cardioid, Supercardioid, atd.). Výsledek je pak mnohem lepší.

Za obrovskou výhodu považuji jednak to, že plugin Sphere, který simuluje mikrofony, je ve verzi UAD bez latence a mikrofon se chová přesně jako simulovaný model, a pak také to, že signál se nahrává Dry, tedy suchý a mohu libovolně nastavovat již v nahrávce typ mikrofonu s veškerými nastaveními. 

Mikrofon mohu vřele doporučit. Mám jej krátce, ale jsem naprosto unešen. Simulace znějí fantasticky a mikrofon bez pluginu Sphere také. Ovládání je intuitivní, mikrofon je krásný s “rock solid” konstrukcí. V neposlední řadě vás mikrofon naučí porozumět tomu, jak parametry jako osa nahrávání, vzdálenost od mikrofonu, změna patternů, chování různých simulací k sobě ve stereo módu ovlivňují výslednou nahrávku a jak ji změna některého z nich může ovlivnit a také jak se různé typy mikrofonu hodí na nahrávání různých druhů zvuku.

Koupit Sphere L22 na shop.disk.cz

Přečtěte si také:

Townsend Labs Sphere L22 – Modelingový duální mikrofon

Jediný mikrofon, který dokáže přesně nasimulovat detailní otisky několika desítek legendárních a nejpoužívanějších mikrofonů v čele s U87, SM57 či SM7 a upravovat jejich parametry…

Universal Audio Sphere DLX, Próteus mezi mikrofony

Modelingové mikrofony od firmy Universal Audio jsou výjimečné mnohostí podob, které na sebe dokážou, podobně jako bájný bůh Próteus, brát. Jedná se ovšem o přesné nápodoby? Jaké ma…

Velkomembránový lampový kondenzátorový mikrofon Avantone BV-1 MK II

Manželka nejmenovaného známého hudebníka (těžko dnes určit, kdo to byl, je to městská legenda) jednoho dne přišla za manažerem kapely a zvolala: „Prosím vás, nedělejte už ty turné,…

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře