logo Disk

Warm Audio WA-47 a WA-47jr: Svatý grál mezi mikrofony, zn.: Za babku Roman Šandor srovnává mikrofony vycházející z legendárního Neumanna U47

Roman Šandor testuje nové studiové "hračky" velmi rád a velmi často. Když přišla zpráva o nových mikrofonech typu '47 od Warm Audio, nemeškal ani chviličku. Do Mercury studia si přizval posily aby společně otestovali oba nové modely a srovnali je také s dalšími klony legendárního Neumanna U47.

Kategorie: Studio - Recenze
Roman "Masha" Šandor | 16. ledna 2018

Americkou společnost Warm Audio, si již nemusíme dlouze představovat, takže jen stručně. Je to společnost, která se zabývá výrobou studiových zařízení podle předloh těch nejvyhledávanějších modelů, které již dnes nejsou na trhu, protože společnosti které je vyráběly, již zanikly nebo nezanikly, ale jejich výrobky jsou velmi drahé. Tato zařízení, ať už to jsou předzesilovače, ekvalizéry, kompresory nebo mikrofony, jsou neustále vyhledávána pro jejich skvělé vlastnosti, které se osvědčily při nahrávání studiových alb největších hudebních velikánů, a která jsou pro většinu z nás zvukově zásadní.

Zpravidla jde o nahrávky, které vznikaly ve druhé polovině 20. století a proto všechna tato zařízení jsou dnes spojována jedním přídavným jménem a to „Vintage“. No a společnost Warm Audio se snaží tato zařízení vyrábět tak, aby byla svým předlohám co možná zvukově nejblíže, ale za zlomkovou cenu originálů, a navíc se snaží své modely i o něco vylepšit, to v případě, že dnešní moderní technologie je přínosem pro určitý model (např. WA-412 apod.).

Dnes Vás chceme seznámit s jejich posledním výrobkem, nebo vlastně výrobky a to lampovým mikrofonem WA-47 a jeho menším bratrem FET mikrofonem WA-47Jr. Již z názvu je zřejmé, že se tu jedná o mikrofon, jehož předlohou byl svatý grál mezi mikrofony Neumann U47, který byl použit při nahrávání Beatles, Franka Sinatry a spousty dalších legendárních hudebníků, a dodnes je velmi vyhledávaný pro svůj zvukový charakter, plnost, důrazné vyšší středy a jemné, sametové výšky. Pojďme se ale nejprve poohlédnout do minulosti a něco si říci o původním U47, který byl pro WA-47 předlohou.

Mikrofon Neumann U47, byl vlastně první mikrofon, který měl více přepínatelných polárních vzorů a to kardioidu, a všesměrovou (kouli). Vyráběl se od roku 1947 do roku 1965. Původně v něm byli použity kapsle M7, vyvinuty pro mikrofon CMV 3, ale membrány PVC v těchto kapslích rychle stárly a tím se měnil i zvuk celého mikrofonu. Proto v roce 1960 dostal U47 novou kapsli s označením K47, která používala metalizovanou polyesterovou membránu, která neměla tak rychle stárnout.

Vnitřní elektronika byla založena na elektronce Telefunken VF14, kterou tato společnost původně vyráběla pro vojenské vysílačky. Právě ukončení výroby této elektronky firmou Telefunken došlo i ukončení výroby tohoto mikrofonu. Od roku 1957 se vyráběl i model U48, který měl stejně jako U47 také dvě polární charakteristiky, ale místo všesměrové (koule), měl osmičku a kardioidu.

Dnes je velmi těžké s jistotou určit ten správný zvuk mikrofonu U47, protože většina původních U47 byla za ta léta repasována a prodělala si nějaké úpravy. Je spousta společností, které se snaží vyrábět své mikrofony, nebo chcete-li klony, a přiblížit se tak původní předloze a zvuku tohoto velikána. Nejvíce známé jsou Telefunken U47, Wunder CM7 a Flea 47, přičemž právě slovenská Flea 47 je považována za nejlepší a zvukově nejbližší k původnímu U47.

Pak je tu samozřejmě spousta dalších výrobců za pakatel, ale jejich mikrofony se zvukem U47 moc společného nemají. Není totiž vůbec lehké vyrobit součástky, které byly použity při výrobě původní U47. Zásadní je elektronka, kapsle a transformátor, ale je to i košík, který chrání kapsli U47, co dělá zvuk tohoto mikrofonu. No a my se pojďme podívat, jak si s tím vším poradili ve Warm Audio.

Mikrofon WA-47

WA-47 je lampový, kondenzátorový mikrofon určený pro studiové aplikace, jehož předlohou byl slavný mikrofon U47. Mikrofon je zabalen v kartónové krabici s fotografiemi a technickou specifikací. Uvnitř se nacházel zdroj s možností přepínání napětí 110/220V, odpružený držák, dřevěný box se samotným mikrofonem, sedmi pinový kabel pro propojení mikrofonu a zdroje a síťový kabel. Dále náhradní gumičky pro elastický držák, samolepka s logem WA a produktový katalog společnosti. Vše uloženo v měkké šedočerné pěně, která má celý set chránit při transportu.

Všechny díly jsou vyrobeny z kvalitních materiálů a vše funguje jak má. Není zde sice úplně stoprocentní designové zpracování detailů jako u renomovaných výrobců jako je třeba Neumann nebo Royer Labs, ale je třeba si uvědomit, že je tu obrovský rozdíl v ceně. Nicméně důležité je pro nás to, jak tento mikrofon bude znít. Nechci tím ale v žádném případě říci, že tu bylo něco zanedbáno, nebo že není vyroben kvalitně a dobře.

Polární vzory měníme pomocí otočného přepínače přímo na zdroji. Je jich celkem devět a jsou tu tedy i mezipolohy.

Technická specifikace:

  • reprodukce legendární kapsle ´47 od Warm Audio
  • výstupní transformátor TAB-Funkenwerk (AMI) USA
  • lampa JJ Slovak 5751
  • 9 směrových charakteristik - kardioida, omni, osmička a mixy jmenovaných
  • Interní šum: 9dBA
  • Dynamický rozsah: 138dBA
  • Maximální SPL: 140dB (<0,5% THD)
  • Frekvenční rozsah: 20 Hz - 20kHz Výstupní impedance: 200 Ohmů
  • Odstup signál / šum: 82dBA
  • Externí IEC uzemněný zdroj
  • Kabel 3 metry od mikrofonu ke zdroji - Gotham 7-pin
  • Dřevěný kufřík, shockmount a napájecí kabel součástí dodávky


WA-47 v praxi:

Musím nejprve napsat, že jsem většinou skeptický, když dostanu do rukou něco, co stojí 10x méně než originál a navíc vím, že výroba něčeho takového je velmi náročná a většině výrobců se to nedaří. Byl jsem tedy trochu nervózní, a tak jsem do studia Mercury pozval ještě další dva zkušené kolegy, abych na to nebyl sám.

Mikrofon jsme testovali spolu s předzesilovačem Phoenix Audio DRS-8 Mk2 a převodníkem Apollo od Universal Audio. Nepoužívali jsme EQ ani kompresor. Test probíhal na mluvené slovo a akustickou kytaru s použitím kardioidní charakteristiky. Phoenix Audio jsme použili, protože je to osmi kanálový předzesilovač a my jsme zároveň s testem WA-47 porovnávali další dva mikrofony stejné topologie a to Arabella od Bees Neez - Austrálie a Flea 47 NEXT - Slovensko.

WA-47 byl nejblíže mikrofonu Flea 47 NEXT, měl ale jasnější vyšší středy a o trochu méně nižších středů. Když jsem prováděl srovnávací test naší Flea 47 NEXT s originálem Neumann 47 Borise Carloffa, bylo to přesně tak, že když jsme na Flee 47 NEXT mírně přidali 4kHz asi o 1.5dB  a ubrali 200Hz o 2-3 dB, zněla Flea s Neumannem téměř stejně. To ale znamená, že WA-47 je k originální předloze zvukově blíž. WA-47 má o něco větší zdvih na vyšších středech než Flea podobně jako originální předloha a jde i frekvenčně více nahoru. To ale neznamená, že je na výškách nepříjemná, jako většina dnešních mikrofonů, což se neblaze projevuje právě v dnešní době při použití digitálního záznamu. Naopak její výšky zní opravdu sametově a nezdůrazňují sykavky, protože jsou posunuty nad frekvenční spektrum sykavek.

Opravdu v hudbě stačil HP filtr na 80 Hz a zpěv krásně seděl v mixu, není třeba nic dalšího. U akustické kytary také zněla WA-47 krásně, nádherně se prosazovala a stačil také HP filtr na 100Hz. Naproti tomu na Flee jsem musel dát HP už na 160Hz, protože zní dole víc „bachratě“. I podle testů naslepo, které jsem dal na FB do skupiny Studio professionals CZ/SK většina z tipujících zvukařů měla problém s tím určit co je Flea a co je WA-47. Tyto dva mikrofony zvítězily a často se zde mluvilo o velké zvukové podobnosti. Je tedy jisté, že mikrofon WA-47 skutečně nese podpis předlohy U47 a že se tento počin opravdu společnosti Warm Audio povedl na výbornou, nemluvě o ceně.

Cena originálu Neumann U47 v dobrém stavu je dnes okolo 15.000,- Euro, Telefunken U47 stojí 10.500,- Euro, Flea 47 stojí 4.330,- Euro a Beez Nees Arabella stojí 3.000,-Euro. To jsou neskutečné ceny, a v mnoha případech platíme za značku jako v jiných případech. Cena WA-47 je 1.100,-Euro.

Audio ukázky

Srovnání mikrofonu Flea 47 Next (ukázka 1) a Warm Audio WA-47 (ukázka 2):

Mluvené slovo

(Stáhnout zdroje ve formátu WAV: Flea 47 Next | Warm Audio WA-47)

 

Akustická kytara

(Stáhnout zdroje ve formátu WAV: Flea 47 Next | Warm Audio WA-47)

 

Mikrofon WA-47Jr

Také mikrofon WA-47jr přišel v kartonové krabici vypolstrované šedočernou pěnou, ve které byl odpružený držák s náhradní gumičkami, pevný držák pro umístění mikrofonu do méně přístupných míst (např. u bicí soupravy), koženkové pouzdro na mikrofon a samolepka s logem WA. Mikrofon je pěkně zpracován a velikostí bych ho přirovnal k CU-29 Copperhead od Telefunkenu.

Tento mikrofon používá stejnou kapsli jako jeho větší lampový bratr WA-47, ale jeho topologie je založená na FET tranzistoru, který pro tento mikrofon dodává společnost Toshiba. Mikrofon má tři polární charakteristiky, všesměrovou (kouli), osmičkovou a kardioidní. Bude tedy možno ho použít i pro stereofonní aplikace MS. Přepínač charakteristik je na přední straně mikrofonu. Po stranách je pak přepínač pro útlum -10dB a přepínač HP -70Hz. Všechny přepínače jsou pevné a snadno ovladatelné.

Technická specifikace:

  • reprodukce legendární kapsle ´47 od Warm Audio
  • FET tranzistory Toshiba, elektrolytické kondenzátory Panasonic a tenkovsrstvé kondenzátory Wima
  • 10db PAD (útlum), 70 Hz hi-pass filter (ořezání nízkých frekvencí)
  • 3 směrové charakteristiky - kardioida, omni, osmička 
  • Interní šum: 11dBA
  • Dynamický rozsah: 130dBA
  • Maximální SPL: 147/157dB (@1kHz 1kOhms 0.5% THD, 0/-10dB)
  • Frekvenční rozsah: 20 Hz - 20kHz
  • Výstupní impedance: 100 OhmůOdstup signál / šum: 85dBA
  • Vyžaduje napájení phantom 48Vpozlacený XLR konektor
  • odpružený a pevný držák + měkké pouzdro jsou součástí dodávky 

WA-47Jr v praxi:

Tento mikrofon jsme opět testovali na hlas a akustickou kytaru. Použili jsme předzesilovač Rupert Neve Design Schelford channel a převodník Apollo od Universal audia. Mikrofon díky kapsli WA-47-B-80v, kterou pro oba mikrofony vyrábí australská firma,(mluví se o butikové Bees Neez) zní velmi plně a srozumitelně. Nemá transformátor ani lampu, takže jeho zvuk není tak saturovaný jako u WA-47, ale zní fantasticky v obou případech.

Díky vysokému SPL a to až 157dB je to skvělý mikrofon na basový buben (Kick), Ower Heady u bicí soupravy, basový aparát, zkrátka velmi univerzální mikrofon, jehož pár by mělo mít každé studio. Pokud se podíváme například na Neumann FET47, je tu přímé srovnání použití, protože zde jde o shodnou topologii a shodné použití kapsle. Když totiž došlo k ukončení výroby U47 u Neumanna, snažili se jeho vývojáři vyrobit mikrofon bez elektronky VF14 s použitím stejné kapsle, ale s pomocí FET tranzistoru. Vznikl tak další významný mikrofon FET47, který zní sice jinak než původní U47, nicméně se stal velmi oblíbeným ve všech studiích pro svou variabilitu a velký, tlustý zvuk. Cena WA-47Jr je zhruba 9.000,-Kč vč. DPH.

Audio ukázky

Warm Audio WA-47jr

Mluvené slovo / Akustická kytara

(Stáhnout zdroje ve formátu WAV: Warm Audio WA-47jr - mluvené slovo | Warm Audio WA-47jr - akustická kytara)

 

Závěrem

Za svou kariéru (25 let) studiového zvukaře jsem vyzkoušel a vlastnil spoustu kondenzátorových mikrofonů s velkou kapslí od Neumann U149, RODE Classic II, AKG C414, AKG Solidtube, Bees Neez Arabella, Lauten Oceanus, Bees Neez Elly, Telefunken CU-29 Copperhead, Neumann TLM 103, až po současné hlavní pracanty Telefunken AR-51 a Flea 47 NEXT. Některé z nich ještě vlastním, ale vím, že chci mít určitě po páru od obou novinek Warm Audio.

V obou případech se jedná o vynikající mikrofony, které mají zvuk vintage předloh, kterými byly inspirovány. Jsou vyrobeny velmi kvalitně s použitím opravdu kvalitních prémiových součástek jako AMI funkenwerk, Wima, Toshiba, Panasonic a JJ. Mají skvělý zvuk a jejich použití při mé každodení práci určitě nabídne dobré výsledky. A pokud mluvíme o ceně, tak je to spíš neuvěřitelné. Vždyť před patnácti lety nebylo možné koupit nic jiného než Neumann nebo RODE. Neumann určený pro profesionální aplikace ovšem za vysokou cenu a RODE určený spíše pro domácí studia s nízkou cenou.

Teď jsou tady stoprocentně profesionální mikrofony za neuvěřitelné ceny, čímž Warm Audio dále drží svou tradici – hodně muziky za málo peněz. Oba mikrofony vřele doporučuji a těším se na nové předzesilovače typu NEVE 1073, o kterých Vám budu psát v únoru a do budoucna třeba na další mikrofon od Warm Audio………co třeba takhle C12 :-) ???

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře