logo Disk

Předzesilovač Warm Audio WA73-EQ Těžký jako tank a stejně tak výkonný!

Roman "Masha" Šandor přichází s novou recenzí. Tentokrát se zaměřil na nového člena z rodiny amerického výrobce studiové techniky Warm Audio. Jak před ním obstál WA73-EQ? Kolikrát dal Roman palec nohoru? A obstál tento předzesilovač v testu na sociální síti?

Kategorie: Studio - Recenze
Roman "Masha" Šandor | 26. dubna 2018

Dnes si představíme novinku amerického výrobce studiové techniky Warm Audio, která se zaměřuje na výrobu studiové techniky podle slavných předloh, které se buď již nevyrábí, nebo jejichž originály jsou velmi drahé. Z toho vyplívá, že se jedná o ty nejzásadnější a nejžádanější zařízení, která ve studiové historii známe a která měli na zvuk studiových nahrávek největší vliv, ať už se jedná o mikrofony, předzesilovače, kompresory nebo ekvalizéry. Ten dnešní, nový výrobek, vlastně řada čtyř nových výrobků jsou předzesilovače, vyrobené podle topologie slavného předzesilovače ze začátku 70´let a to Neve 1073.

Neve 1073 - historie a současnost:

V roce 1970, byl Rupert Neve osloven nahrávacím studiem Wessex v Londýně, aby pro ně postavil nový mixážní pult, který by více vyhovoval jejich tehdejším potřebám. Rupert Neve tedy navrhnul a sestavil modul 1073, což byl předzesilovač s ekvalizérem, a tento modul se stal hlavním prvkem nové konzole A88. Modul 1073 byl polovodičový s transformátory na vstupu a výstupu, což bylo na tu dobu velmi nezvyklé, ale Rupert Neve znal riziko degradace signálu hlavně z rozhlasu, a tak zvolil tuto “transformátorovou“ cestu a té se drží dodnes. Přednosti a zvuk této konzole se roznesli poměrně rychle, a tak se začala velmi dobře prodávat do komerčních studií. Žádný jiný předzesilovač od Neve nikdy nezískal takový věhlas a oblíbenost jako 1073 až snad na 1081, což je vlastně 1073 s rozšířeným ekvalizérem. V současné době digitálního záznamu se většina studií chce vyhnout zvukové sterilitě, plochosti a ostrosti svých nahrávek, a tak při záznamu začala opět používat analogové předzesilovače pro záznam nástrojů a vokálů. Neve 1073 je i po téměř padesáti letech jedním z nejvyhledávanějších a to pro svou zvukovou barvu a univerzálnost.

V současné době je spousta výrobců, kteří vyrábí, nebo se snaží vyrábět :-) předzesilovače podle předlohy NEVE 1073, od GAP s označením PRE-73 za 300,-USD přes Chameleon Labs s cenou 800,-USD až po BAE a AMS NEVE s cenou okolo 3.000,-USD. Originál vintage kus koupíte za nějakých 5.000,-USD a to ke všem těmto cenám nezapomeňte připočítat DPH a Clo. Názory na tyto výrobky se různí, ale mezi těmi nejlepšími jsou vždy uváděny Heritage Audio a BAE, i když BAE je někdy vyčítána až přílišná „bachratost“ na basech. Ale to už jsou opravdu věci, které jsou osobními názory různých zvukařů a producentů. AMS NEVE si sice drží jakýsi standard, ale s původními 1073 má po zvukové stránce málo co společného tvrdí spousta uznávaných zvukových inženýrů a producentů, kteří měli možnost porovnat AMS NEVE s původním NEVE. Pokud tedy nemáme po ruce originál vintage NEVE 1073, a to bohužel nemáme, budeme se snažit porovnat a posoudit nové produkty od Warm Audio s produkty Heritage Audio, které patří k současné světové špičce, která vyrábí předzesilovače podle topologie NEVE 1073 a RND Shelford Channel, který také tento 1073 předzesilovač obsahuje.

Warm Audio přináší na trh celkem čtyři modely a to pouze samotné předzesilovače bez EQ v jednokanálovém a dvoukanálovém provedení v 19“ šasi o výšce 1U s označením WA73 1 Channel British Mic Pre pro jednokanálovou jednotku a WA273 2 Channel British Mic Pre pro dvoukanálovou jednotku. Pro další dva předzesilovače tentokrát s přidaným EQ jsou tato označení: WA73-EQ 1 Ch. British Mic Pre & EQ pro jednokanálovou jednotku opět v šasi 19“ a výšce 1U a pro dvoukanálovou jednotku je označení WA273-EQ 2 Ch. British Mic Pre & EQ a ta jako jediná disponuje výškou 2U. Do studia Mercury jsme dostali k otestování dvě single jednotky s EQ tedy WA73-EQ 1 Ch. British Mic Pre & EQ a tak se pustíme do testů a porovnávání s originálem 1073 předzesilovačem, který je součástí našeho Shelford Channelu od Ruperta Nevea a dvoukanálového předzesilovače Heritage audio DMA73, jakož to nejlepšího klonu na současném světovém trhu. Přímé srovnání bude pouze na předzesilovačích, protože na Shelfordu jde o jiný EQ a na Heritage DMA73 žádný není, ale pokusíme se k nim třeba udělat test s přidanou pluginou od UA Neve 73. Nejprve si ale pojďme říci něco o konstrukci a specifikaci těchto předzesilovačů.

Konstruktéři ve Warm Audio pochopili, že pokud chtějí opravdu dostat zvuk co nejvíce shodný s původními 1073, nejde jen o zapojení, ale důležitou roli zde hraje výběr součástek a to především transformátorů, na které Rupert NEVE ve svých výrobcích klade velký důraz a považuje je, a to zcela právem, za nejdůležitější část, která ovlivňuje výsledný zvuk vycházející z přístroje. K různým zvukovým barvám totiž dojdete důsledkem sycení vstupního a výstupního transformátoru v určitých poměrech nastavení, podobně jako u lampových zesilovačů, kde ale tuto funkci zastávají elektronky v předzesilovači a koncovém stupni. Konstruktéři Warm audio tentokrát nesáhli po ničem jiném než po transformátorech Carnhill předního britského výrobce, jehož transformátory byly použity v původních NEVE 1073, což považuji za skvělý krok. Tyto transformátory používá i Heritage Audio a ta patří mezi světovou špičku, takže palec nahoru poprvé. Úplně první transformátory pro 1073 byly od Marinair s označením LO1166, ale Marinair nebyl schopen dodávat požadované množství, a tak Neve začal používat transformátory Carnhill, které byly Marinair nejblíže – myslím tím zvukově. V historii výroby 1073 došlo k několika změnám použití transformátorů, ale nejvíce jsou ceněny právě ty s transformátory Marinair a Carnhill. Další prémiové součástky jsou opět od britského výrobce Blore Edwards a jsou to přepínatelné potenciometry na EQ, nejsou tedy použity na samostatných předzesilovačích, ale jen na těch s EQ. Jedná se o vysoce kvalitní komponenty používané ve vojenské technice apod., za což dávám palec nahoru podruhé. Samozřejmě i u kondenzátorů a výstupního tranzistoru zde byly kladeny vysoké nároky na kvalitu. Celá rodina těchto čtyř předzesilovačů je ručně montovaná a dokonce i jednotlivé tištěné spoje jsou podle výrobce osazovány a kabelovány ručně. Pojďme se podívat na specifikaci námi testovaného přístroje, tedy jednokanálového předzesilovače s EQ, který má vše, co mají jeho ostatní soukmenovci z této rodiny Warm Audio, a tak je pro test vlastně ideální.

Popis:

Jak jsme již od Warm Audio zvyklí, vše pečlivě zabaleno v barevně potištěném kartonu a vypolstrováno pěnovými výlisky, samotný přístroj ještě v igelitovém obalu, síťový kabel, manuál, samolepka a produktový katalog firmy Warm Audio. Celá konstrukce přístroje je velmi robustní a nese se v duchu vintage jednotky Neve 1073. Nejvíce tomu přispívají Markoniho knoflíky na všech potenciometrech a stylové šedomodré provedení.

Na předním panelu najdeme zleva logo Warm Audio, dále XLR vstup pro mikrofon, dále je tu šest bílých přepínačů 48V – pro fantom s LED indikací zapnutí, POL – polarita, TONE – změna vstupní impedance, dva přepínače vstupů LINE a Instrument a jako poslední tlačítko pro aktivaci Insertu. Vedle těchto šesti přepínačů najdeme TS konektor pro Instrument a následuje vínový přepínatelný potenciometr vstupního signálu. Následuje další, tentokrát modrý přepínatelný potenciometr Hipass pro oříznutí spodních pásem a pak už pokračuje EQ jednotka. Ta je tvořena třemi tandemovými přepínacími potenciometry, kdy přepínatelným prstencem nastavujeme pásma a středním plynule otočným potenciometrem pásmo přidáváme nebo ubíráme. Oproti původnímu Neve 1073 jsou zde přidána dvě nová pásma na výškách, a to 10 kHz a 16 kHz. Původní předloha měla pouze pevné výšky na 12 kHz, a za to dávám palec nahoru potřetí. Vedle EQ najdeme opět bílý přepínač pro aktivaci/deaktivaci EQ pro přímé porovnání s čistým signálem a za to palec nahoru po čtvrté. Setkal jsem se totiž na některých přístrojích, že pokud jsem chtěl porovnat oba signály, musel jsem všechny potis vynulovat a pak zase zpět… prostě špatně. Dále je tu potenciometr výstupní úrovně s pěti LED pro indikaci výstupního signálu – opět palec nahoru (po páté :-) ) a nakonec vypínač POWER opět s LED indikací pro zapnutí a vypnutí celého přístroje, za což dávám opět palec nahoru a to po šesté. Jistě víte co to je za námahu lézt pod studiové stoly nebo odkrývat zadní stěny racků ve studiu pokud je tento vypínač umístěn na zadním panelu…..navíc v mých letech :-) a energií je třeba šetřit ne?

Zadní panel z leva nabízí IEC síťový konektor s pojistkou, přepínač 115/230V, přepínač Ground – Lift pro odzemnění přístroje a také šroub Ground, a pak už následují TRS, TS a XLR vstupy a výstupy pro mikrofon, linku a insert. Vše přehledně popsáno bílým písmem stejně jako na předním panelu.

Specifikace:

  • Jednokanálový, britský mikrofonní předzesilovač třídy A, '73 s EQ
  • Britské transformátory Carnhill Transformers
  • Velkoformátové přepínatelné potenciometry Blore Edwards na EQ
  • Ručně kabelované, ručně sestavené
  • 80dB zesílení - odporový krokový přepínač zisku
  • Plně diskrétní
  • Tónové tlačítko - Změní impedanci vstupního transformátoru pro různé zvukové barvy
  • Přepínač polarity
  • 48v fantomové napájení
  • Induktorový 3- pásmový ekvalizér s možností Bypass
  • Basy - 35, 60, 110, 220 Hz
  • Zesílení a vyříznutí středního pásma na frekvencích - 360, 700, 1600, 3200, 4800, 7200 Hz
  • Výšky - 10, 12, 16 kHz
  • Další přidaná 2 pásma na výškách EQ oproti původnímu NEVE 1073
  • 4- polohový indukční hi-pass filtr - 50, 80, 160, 300 Hz
  • 2 Vstupy XLR pro mikrofon (přední a zadní)
  • Nástrojový TRS vstup na předním panelu      
  • Insertní konektory TS Send / Reeturn s možností vypnutí na předním panelu
  • Výstupy na zadním panelu v provedení XLR i TRS
  • Linkový vstup a výstup na zadním panelu
  • Možnost řízení výstupního signálu pomocí Output potenciometru
  • Indikace úrovně led
  • Frekvenční odezva 20 Hz - 20 kHz +/- 5 dB
  • 19 "rack provedení
  • Napájecí přívod IEC 115v / 230v
  • Přepínač Ground –Lift pro odzemnění na zadním panelu

No jak už je zřejmé ze specifikace a popisu samotného přístroje, nabízí nám tento předzesilovač s EQ mnoho možností pro práci a spoustu konektivity pro připojení různých signálů nebo třeba použití kompresoru pomocí Insertních konektorů. Tím se dá získat kompletní channel strip což je výborné. Pojďme se podívat na studiové testy, které jsme prováděli s akustickou kytarou a hlasem. Při testech jsme použili lampový mikrofon Warm Audio WA-47.

Přečtěte si také:

Recenze: Warm Audio WA73-EQ (Audiozone.cz)

Porovnání a testy:

Jako první jsme porovnávali předzesilovače na mluvené slovo s použitím mikrofonu Warm Audio WA-47 a z předzesilovače jsme pokračovali do převodníků UA Apollo. Vzdálenost od mikrofonu byla cca 15 cm. Po zveřejnění všech čtyřech ukázek na FB stránkách Studio professionals CZ/SK se nám nepodařilo sestavit žebříček od nejlepšího po nejhorší tak úplně transparentně. Většina preferovala Heritage DMA73 pro jeho mírně otevřenější, nebo chcete-li jasnější středy, ale Warm WA73 nebyl v žádném případě nijak pohaněn. Měl identický Low-end a výšky. Stačilo mi ale na 4 kHz zvednout toto pásmo o 1 dB a bylo to opravdu stejné. Ovšem s poloviční cenou přístroje :-). Někteří dokonce za Warm WA73 posunuli i můj 10x dražší RND Shelford channel, z čehož je zřejmé, že tady jde opravdu jen o vkus každého z nás, a že se ve všech třech případech jedná o TOP přístroje s jemnými zvukovými odchylkami, které v mixu jen stěží někdo pozná, a které je možné jemnými korekcemi doladit. Všichni se ale shodli, že nejhorší byla ukázka pořízená s digitálním předzesilovačem v Apollo převodníku a s Unison pluginou NEVE 1073. Ta byla skutečně plochá, bez života, dynamiky a oproti analogovým třem předzesilovačů velmi sterilní. Samozřejmě, že tento plugin bude lepší než nic, pokud pracujete jen s Apollem, nebo jiným převodníkem a zůstáváte pouze v DAW. Je ale jasné, že tyto analogové transformátorové předzesilovače jsou mnohem přirozeně hudební z hlediska frekvenční odezvy - rovnováhy a dynamiky než sebelepší digitální předzesilovač, který je součástí Vašeho převodníku nebo sebelepší digitální emulace.

To, co bylo ještě před pár lety jen pouhým snem každého studiového zvukaře, producenta nebo hudebníka se stalo skutečností!

Další zvukové ukázky pořízené na mikrofon Telefunken AR-51 a s akustickou kytarou jsme zveřejnili bez pojmenování, takže test naslepo. Tady už pánové zvukaři měli trochu složitější práci, ale nešlo o to uhodnout, který předzesilovač byl použit pro tu kterou ukázku, ale o to, co se jim líbí více a co méně. Většina se tentokrát shodla na tom, že jim nejlépe zní ukázka pořízená na Warm Audio WA73-EQ !!! Jako druhý skončil RND Shelford Channel. Samozřejmě je to vše na osobním vkusu, ale pokud se Vám shodne 10 lidí na jedné věci, je to třeba brát vážně. Je nutno ještě napsat, že na tomto předzesilovači, je tlačítko TONE pro změnu vstupní impedance a tím i změny tonality – barvy, která nabídne uživateli další možnost. Nemluvím už o HP filtru a samotném ekvalizéru, který při těchto testech byl vypnutý.

Ekvalizér jsem ale poctivě vyzkoušel ve studiu mého kamaráda, který zrovna nahrával bicí soupravu. Jeden WA73-EQ jsme použili na Kick a druhý na Snare. Musím se přiznat, že to byla velká legrace dívat se na to, jak se mu protahoval obličej, když slyšel netušené možnosti barev, kterých bylo možné velmi snadno docílit pomocí těchto opravdu podařených EQ. Basy 60 Hz na Kicku byly masivní ale měkké, vyříznutím nižších středů na 360 Hz a přidáním výšek na 10 kHz to znělo opravdu velmi přesvědčivě, prostě hotově super Kick. Snare nám pomohl EQ rozsvítit a přidat více těla. Vše znělo velmi hladce, tlustě a velmi přirozeně. Oba přístroje už jsem tam musel nechat, protože mi je můj kamarád Honza už prostě nechtěl vrátit. Je to zřejmě právě jeden z důvodů, proč jsou tyto předzesilovače a ekvalizéry na nich tak oblíbené. Je to jednoduché použití a přitom vždy velmi dobrý výsledek. Záleží na tom, co chcete, a jakou máte představu, protože možnosti jsou veliké a špatný výsledek z těchto přístrojů dostanete jen stěží. Při testech jsme nezaznamenali žádný brum nebo šum, který by měl na svědomí zdroj umístěný uvnitř přístroje, ba naopak jsem rád za IEC, které mi přijde lepší než pofiderní adaptér s malým konektorem, připomínající napájení dětských hraček, který bohužel pro svou novou řadu Elite zvolili v Heritage Audio. Ale to je jen můj názor, mám radši bytelné a jasné připojení….

Audio ukázky

Mluvené slovo:

UA Apollo Unison UAD-2 plugin NEVE 1073 - Mluvené slovo

RND Shelford Channel - Mluvené slovo

Heritage DMA 73 - Mluvené slovo

Warm Audio WA-73 EQ - Mluvené slovo

Akustická kytara

UA Apollo Unison UAD-2 plugin NEVE 1073 - Akustická kytara

RND Shelford Channel - Akustická kytara

Heritage DMA 73 - Akustická kytara

Warm Audio WA-73 EQ - Akustická kytara

Závěr

Pokud se v dnešní době digitálního záznamu rozhodnete používat HW outboarddy, měli-by jste začít záznamem a tedy předzesilovačem. Pro Vás, kteří jste se tak ještě nerozhodli, nebo to byly finance, které Vám to neumožnily, pro Vás nastává ten správný čas. To, co bylo ještě před pár lety jen pouhým snem každého studiového zvukaře, producenta nebo hudebníka se stalo skutečností, a Vy tak máte možnost si dnes koupit špičkové zařízení za zlomek ceny původní předlohy – originálu. Je ale ještě současný originál opravdu shodný s originálem vyráběným před padesáti lety?? Asi těžko. Ať už je to jakkoli, máme tu skvělé předzesilovače, které obstály v porovnávacích testech s takovými „oponenty“ jako Heritage Audio a Rupert Neve Design. Dokonce v některých případech se respondentům Warm Audio líbil více!!! Rozdíly v barvě zvuku, byli schopni s určitostí definovat, jen pokud byly testovací nahrávky označené jménem určitého předzesilovače. V testech naslepo většina z nich preferovala zvuk Warm Audio :-)

Myslím si, že pokud to někdo myslí s nahráváním skutečně vážně, neměl by pár těchto skvělých předzesilovačů chybět v jeho studiu. Stero pár dvou jednotek WA73-EQ nebo jedné jednotky WA273-EQ udělá při záznamu neskutečnou práci se skvělým výsledkem. Pro ty z Vás, kteří nechtějí nahrávat signál upravený ekvalizérem, je tu možnost koupě samostatných předzesilovačů bez EQ.

PRO:

  • Bytelná konstrukce a poctivé provedení
  • Transformátory Carnhill
  • Potenciometry Blore Edwards
  • HP filtr 50, 80, 160, 300 Hz i u samotných předzesilovačů bez EQ
  • Ground – lift přepínač
  • LED indikace výstupního signálu
  • Insert + jeho aktivace tlačítkem na předním panelu
  • Power vypínač na předním panelu
  • Skvěle znějící EQ
  • Celkový zvuk, opravdu ve stylu Neve 1073
  • Skvělá cena

PROTI:

  • Nic 
Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře