logo Disk

Boris Carloff hodnotí ribbonový mikrofon NTR Přední český studiový inženýr hodnotí nový páskový mikrofon RODE

Nedávno jsme vám představili nový páskový mikrofon NTR z dílny RODE. Jedním z prvních, kdo si jej otestoval, je přední český studiový inženýr a producent Boris Carloff, mimo jiné známý i svou vybíravostí, pokud jde o audio hardware, a proto jsme se ho nemohli nezeptat, proč si právě tuto novinku vybral a jak ji hodnotí.

Kategorie: Studio - Recenze
Boris Carloff (Milan Havrda) | 28. dubna 2015

Můžeš nám něco říct obecně o technologii páskových mikrofonů?

Ribbonové mikrofony jsou mikrofony, jejichž základem je elektrický vodivý pásek, který je umístěn mezi póly permanentního magnetu. Vibracemi pásku se vytváří změny napětí. Páskové mikrofony mají většinou osmičkovou charakteristiku.

Na co ve studiu používáš páskové mikrofony a v čem je jejich výhoda/nevýhoda oproti dynamickým nebo kondenzátorovým?

Páskové mikrofony používám většinou na elektrické kytary overheady  a akustické nástroje. Jejich hlavní výhodou je to, že mají měkčí a tlustší zvuk než většina kondenzátorových mikrofonů. Také daleko lépe akceptují následnou ekvalizaci bez nepříjemných frekvencí.

Vidíš využití páskových mikrofonů třeba i při live produkci?

Ano určitě, spousta kapel je vozí třeba na elektrické kytary.

Dostal jsi na test nový pár páskových mikrofonů RODE NTR, jak si je testoval?

Mikrofony jsem zkoušel ve stereu i jednotlivě na OH, akustickou kytaru i elektrickou kytaru.

Přečtěte si také některou z dalších recenzí páskového mikrofonu RODE, které na DISK Magazínu najdete.

Jak ti připadaly v porovnání s jinou značkou ? Co vlastně z páskových mikrofonů máš ve studiu?

Jsem poslední dobou ribbonový nadšenec. Takže mám 2x vintage Abbey Road EMI mikrofony, 2x RCA 77DX, 2x AEA 84, aktivní  2x Royer R122, 2x asi nejlepší moderní ribbon Sandhill 6011A. Byl jsem z RODE ribbonů hodně překvapený, a podle mého názoru je to asi nejlepší mikrofon ze současné RODE produkce. Asi nejvíc bych je přirovnal k aktivním Royerům 122. Zněly výborně, jak na elektrickou kytaru, tak i na overheady. Dokonce se mi zdálo, že na akustickou kytaru šuměly méně než Royery.

Doporučil by jsi za sebe NTRka? Kam až by ses nebál je nasadit? Má to potenciál až do nejvyšší ligy, tedy k tobě do studia? 

Můžu je s čistým svědomím doporučit pro všechny střednětřídní studia jako náhradu za některé, až dvakrát, dražsí mikrofony. A ke mně do studia? Mikrofonů není nikdy dost:)

Jak znějí mikrofony NTR při náběru kontrabasového orchestru?

"Z výsledku jsem byl tak nadšený, že jsem při mixáži neustále přehodnocoval poměry hlavních a lokálních mikrofonů ve prospěch dvojice NTR. Nakonec tam kapacitních “boďáků” bylo jen jako šafránu. Hráči z orchestru byli zvukem nadšeni a ohlasy na snímání barokních varhan, trubky a zpěvu byly obdobné." (Václav Vlachý)


Přečtěte si celý rozhovor s Václavem Vlachým i s audioukázky náběru kontrabasového orchestru mikrofony NTR.

     
     
  Kde koupit RODE NTR?  
     
     

Chcete se dozvědět více?

Pavol Behún

Pavol se dlouhodobě věnuje studiovým mikrofonům a pódiovému vybavení pro kytaristy, klávesisty i další hudebníky. Jako dlouholetý kytarista a zkušený producent má k těmto produktům velmi blízko.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře