logo Disk

Perfektní hlas moderátora před kamerou: vzdálenost mikrofonu od úst Z jaké vzdálenosti a jakým mikrofonem točit hlas moderátora? A kam mikrofon namířit?

Má hlas jinou barvu, když jej točíme z pár centimetrů, a jinou ze vzdálenosti několika metrů? Nebudou zblízka příliš slyšet "prskance " a "mlaskance"? A z větší vzdálenosti zase místnost? Existují nějaká pravidla, kterými se řídit?

Kategorie: Film & Video - Tipy & Triky
Ondřej Jirásek | 23. července 2018
Témata: rode

Jak u ručního mikrofonu, tak i směrového mikrofonu na tyči závisí barva hlasu zásadně na vzdálenosti, ze které bude zařízení signál zaznamenávat.

Vzdálenost mikrofonu od úst

Zvukové inženýrství rozeznává celkem 4 zóny vzdálenosti od mikrofonu:

Close miking – mikrofon drží od zdroje, úst vzdálenost od 1 cm do maximálně 30 cm. Získáme tak perfektně prokreslený signál. Na druhé straně budou jednotlivé hlásky různě barevné a různě silné. Rovněž rázy a parazitní jevy (mlaskání, lupání jazyka o patro, chraptění v krku) nestačí s těsnou vzdáleností ještě vychladnout a mohou v mluvě silně rušit.

Tip1: Pěnová protivětrná ochrana dokáže odtlumit nejen nárazy větru, ale i rázy lidského dechu. Hlavně u explozivních nebo retozubných hlásek.

Accent miking – mikrofon je od zdroje vzdálen mezi 30 cm až 200 cm, v praxi však bývá nevytíženější zóna od 60 do cca 80 cm. Zde se dynamika a témbr všech hlásek ustálí, souhlásky a slabiky se propojí ve vyrovnaná slova i věty. Nic nebude příliš vyčuhovat.  S větší vzdáleností se ztiší – vychladne – i většina parazitních jevů. Na druhé straně signál zbledne, sníží se jeho čitelnost a prokreslenost.

Tip: pouzdro BLIMP dokáže výborně odstínit většinu parazitních jevů

Existují nejrůznější protivětrné ochrany: pěnové, kožešiny, pouzdra, ale i pop filtry.

Distant miking – mikrofon už je od zdroje vzdálen nad 2 metry. Při záznamu se podstatně sníží intenzita užitečného signálu, a tím mohou dynamicky vystoupit i přeslechy nežádoucích okolních zdrojů (auta, letadla, hluk ulice ad.)

Ambient miking – mikrofon leží od zdroje rovněž vzdálen nad 2 metry. Podstatné ale je, že v záznamu začínají výrazně dominovat odrazy prostoru (čekárna, tělocvična, katedrála, jeskyně, kaňon), ve kterém nahrávání probíhá.

Výhodou teleskopické tyče BoomPole je, že můžeme rychle měnit pozici mikrofonu a ovlivňovat míru ambience.

Dalším důležitým faktorem ovlivňujícím jakost hlasu je směr, ze kterého na mikrofonní kapsli přichází signál, tedy hlas mluvčího.

Kam nasměrovat mikrofon? Osu mikrofonu na ústa, anebo mírně stranou?

Bude-li mluvčí mluvit přímo na mikrofon (na tak zvanou nulovou osu), vyzařovaná energie se nejlépe zúročí a signál bude nejčitelnější. Pokud bude ale mikrofon citlivý a vzdálenost malá, hrozí, že lehce dojde k rázům a lupancům. Zvláště pak u výbušných hlásek.

Možností, jak rázy omezit, je mírný odklon úst od nulové osy – jako bychom nemluvili přímo na mikrofon, ale o fous stranou.

Tip2: Každá ústa i každá hláska mají jinou směrovou charakteristiku – šíři vyzařovacího sloupce. Odklon od nulové osy je proto individuální záležitostí. Mluvčí si jej buď sám vyzkouší na sluchátka, nebo ho bude navigovat kameraman či zvukař. Najdou společně nejlepší polohu spíkra.

Polární graf Rode NTG3 ukazuje, kde leží nulová osa, a že signál je z boku a zezadu zaznamenáván mnohem slaběji.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře