logo Disk

Jan Holzner ze Smeček: získal jsem Grammy za spolupráci na albu Adele! Hlavní téma 15ti zvukařů bylo o tom, kam se půjde prostě pařit!

Jan Holzner se studia Smečky patří do týmu zpěvačky Adele. Podílel se na získání Grammy 2017 za nejlepší popové vokální album. Co a jak ve Smečkách natáčel? Jaký byl ceremoniál v LA? A o čem si povídalo 15 zvukařů-kolegů točících CD Adele 25?

Kategorie: Co se děje - Události
Ondřej Jirásek | 5. dubna 2017
Témata: -reportáž

Které písně z alba „25“ se natáčely ve studiu Smečky?

Bylo to jenom jedna písnička Love in the Dark.

https://www.youtube.com/watch?v=0_snCu0qhIg

Proč si skladatel a producent Samuel Dixon vybral právě FILMharmonický orchestr a studio Smečky?

Šlo tam o nějakou vazbu, kterou úplně přesně nedokážu popsat. Samuel Dixon se znal s někým, kdo zase znal pana Petra Pýchu, což je manažer od orchestru FILMharmonic orchestra Praha.

Kdo orchestr řídil?

Adam Klemens.

 

levé foto: dirigent Adam Klemens, ilustrační foto vpravo: zvukový mistr Jan Holzner sedící napravo + skladatelé Nic a Ben Foster, autoři hudby k seriálu "Thunderbirds are go!" a producent  James Fitzpatrick

Byla u nahrávání fyzicky přítomna Adele?

Ne, ne, ne, ona tady nebyla, ani nahrávání na dálku neposlouchala, ale byl tady Samuel Dixon a byl tady i kolega zvukař Cameron Craig.

Kdo píseň finálně aranžérsky a zvukově připravil?

Domnívám se, že Samuel Dixon a Cameron Craig. Oni v podstatě dodávali tuto jednu písničku do celého alba a na jiný písničky vliv neměli. Celý projekt pak realizovalo asi dvacet dva zvukařů celkem. Finální učesání a make up pak proběhl v New Yorku.

Producent Samuel Dixon druhý zprava

Kolik vás vlastně bylo na předávání cen Grammy?

No, já mám pocit, že nás tam bylo asi dvacet celkem, přičemž v tom bylo ještě pět producentů, kteří se na CD nějakým způsobem podíleli.

Když se na předávání Grammy sejde tým tolika muzikantů a sound inženýrů, o čem si povídají?

No bylo to veselý, protože samozřejmě že se probírali různý věci. Hlavně se mluvilo o tom, jakým způsobem to všechno spěchalo. Já jsem třeba bavil se Samuelem o tom, že voni vstali někdy ve čtyři ráno, sedli na letadlo a letěli do Prahy a tam jsme natočili během jedný frekvence celou písničku, letěli hned večer zpátky a druhej den ráno to hned míchali. Takže jsme se smáli, jak to bylo všechno "last minute". Nicméně jsme se především bavili o tom, jestli jít na oficiální afterparty od "recording academy" a nebo jestli jít na "afterparty" pořádanou vydavatelskou firmou Adele. Jednomyslně jsme se shodli, že jdeme na afterparty s Adélkou, to bylo někde v Beverly Hills. V  krásným, dekadentním, starším hotelu, v takový zahradě. A tam prostě se pařilo. Takže hlavní téma bylo o tom, kam se půjde prostě pařit.

foto nalevo: mistr Jen s Adélkou

Plácali jste se po zádech nebo občas do kolegů zaryli?

No já myslím, že to bylo tak půl na půl, ale nicméně v takové situaci jsme se víc plácali po zádech.

Točilo se ve Směčkách nebo jiném sále?

Ve studiu ve Smečkách … ano, bylo to ve Smečkách.

Jak početný byl smyčcový orchestr?

Byl spíš menší asi kolem třiceti lidí.

studio Smečky (foto Jiří Skupien)

Dohromady s klavírem?

V písničce je klavír, ale s klavírem jsme to nenahrávali. Dělaly se jenom ty smyčce.

Orchestr točil na playback nebo volně?

Na playback.

A na sluchátka?

To je standartní věc, že mají všichni sluchátka. Je tam klik a nějaký perkuse, klavír a pomocnej zpěv, jestli už byl …

Sluchátka jsou uzavřená bez přeslechů?

Sluchátka jsou zavřená, co možná nejvíc, aby nedocházelo k únikům playbacku. Samozřejmě s přeslechy, když pak je orchestr velkej, se musí bojovat, abychom neměli v nahrávce orchestru kliky. Když má osmdesát lidí sluchátka, tak je to samozřejmě problém. Ale když jde o menší smyčcový orchestr, tak ani není potřeba, aby měli poslech moc nahlas. Tady to problém není.

Vzpomenete, jaké jste měl mikrofony a jak byly rozestavěny? Např. po sekcích, kontaktně, ambientně apod.

Jo, to si myslím, že dokážu interpretovat přesně, jak to bylo. No, hlavně používám „decca tree“ - základní set up tří mikrofonu, což jsou Neumanny M150ky, lampové s omni-kulovou charakteristikou.

Máte ověřenu právě tuhle sestavu a typy mikrofonů?

Víte co, ono je to tak, že jsme používali celá léta „šepsy“ (Schoeps CMC) s kulovou charakteristikou. Fantastický, vynikající. A pak se pan Pokluda, manažer studia rozhodl investovat do těchhle těch tří Neumannů. Musím říct, že to jsou skvělý mikrofony. Třeba jako v tomhle případě, když jde jenom o čistý smyčce, tak doporučuju použít v mixu výhradně tuhle trojici. Pokud není potřeba vypíchnout nějakej sólovej hlas houslí, nějakej detail, tak prostě nechat jen tyhle tři. Jsou spolu spárovaný, že to prostě hraje fantastickým způsobem. 

Takže u smyčců Love in the Dark byla jen tahle trojice decca tree?

Ne, já pak používám ještě dva krajní mikrofony, takzvaný „autrigy“ (outriggers), v tý vejšce zhruba jako „decca“. Taky s kulovou charakteristikou. Jeden je víc vlevo a jeden je ještě víc vpravo. Tady mám osmdesát trojky Neumanny, KM83. 

umístění mikrofonů seshora (foto Jiří Skupien)

A to už je celá sestava?

Ne, ne, ne, já jsem to vlastně předtím nedopověděl. K decca tree  přidávám ty "autrigy“ a ještě používám dva mikrofony v sále za dirigentem v případě, že by eventuálně zákazníci chtěli nějaký pěti kanál. U Adele ale nevím, jestli je vůbec použili.

Mikrofony pro pěti kanál stavíte blízko za dirigentem?

Za jeho zády, ale dejme tomu až takovejch 7 metrů na konci sálu. Takže co nejdál. No a mimo to samozřejmě stavím i spoty k jednotlivejm sekcím. Tam teda používám na housle a violy KM 184, zase Neumanny, a na violoncella a na kontrabasy Účka 87. Takže vlastně jsou to všechno Neumanny… 

A u komplet symfonického orchestru?

Kdybychom točili plnej orchestr, tak dejme tomu, na hornách mám zase Neumanny U87, ale na dřeva používám šepsy, a když se točí žestě, tak tam s oblibou stavím páskový mikrofony AEA R44.

Máte rád zvuk páskových mikrofonů?

Ty páskáče jsou úžasný na zvuk z blízka, u silných vřeštivých nástrojů maj´ schopnost udělat zvuk krásně měkkej a takovej pevnej. Takže proto je mám rád. Jsou ale výborný i na zvuk zblízka na saxofon, ale vlastně i na housle, třeba sólový, na sólový cello, hodně z blízka. Vynikající zvuk. 

Jak moc kontaktně dáváte mikrofony k nástrojům?

No to záleží na nástroji. Ale v tomhle případě, když se bavíme o smyčcích, tak nejsou příliš blízko. Mám rád, když je sekce samozřejmě pokrytá i spotama, aby se s tím dalo pracovat, bude-li třeba. Vzdálenost je dejme tomu … houslista má mikrofon od nástroje nějakej metr, metr a půl.

smyčcový orchestr (foto Jiří Skupien)

A nasměrování mikrofonu?

Na housle a jakoby nad nima a s kardiodní charakteristikou. Ale aby to nebylo moc z úhlu.

Takže raději kolmo na horní rezonanční desku?

Ano, jistě. 

Na jakou zvukovou kartu jste točil? A do jakého DAW?

Jsou to Pro Tools, to je takový standart ve studiích, celkem asi po celým světě. Převodníky jsou Apogee ADX 16. AD a DA zase nazpátek.

V jakém frekvenčním a bitovém rozlišení?

To se hodně odvíjí samozřejmě od toho, co si klienti přinesou, nebo jakej mají požadavek. V tomhle případě si přivezli Pro Tools Session a já bych řekl, že to bylo 48 kHz, 24 bitů. 

Točíte i na vyšší rozlišení?

Samozřejmě natáčíváme 96 kilo a taky 32 bitů, ale ne zdaleka tak často, jak by člověk očekával. Spíš se všichni "profíci", co znám, většinou přiklánějí k 48 kHz.

Stříhali jste hodně?

Moc si to už nepamatuju, nahrávali jsme někdy 2015. Obecně ale preferuji, když se udělají dva nebo tři kompletní snímky a pak eventuálně opravuje několik taktů. Ne aby se lovila nota po notě a zarputile se stříhalo. Lepší jsou spíš fráze nebo větší úseky.

Editace - výběr proběhla v Londýně?

Jo, konečná úprava smyčců byla provedena v Anglii. Cameron má vlastní studio, myslím že dokonce s analogovým pultem, kde si to míchal a čistil.

A finální mix?

Víte, smyčce jsme točili v Praze ve středu, v noci poté to editovali v Londýně. Ve čtvrtek písničku míchal Tom Elmhirst v Electric Ladyland v New Yorku a v pátek šlo celé album do masteringu. Myslím že to album je zaslouženě Albem roku :)

Líbí se vám konečný mix?

Líbí se mi. Pop není můj hlavní žánr, ale když jsem slyšel Adele naživo, kdybych měl klobouk, tak ho smeknu! Finální mix písničky je velice vkusně udělaný. A orchestr mě neuráží. Samozřejmě že je tam „hall“, ale je slyšet přirozeně. To existují mnohem horší situace, kdy se ke mne dostane cédéčko a výsledek je strašný ……. 

Nepoznáváte svoji práci :-)….

No, nepoznávám ji a přitom každýmu říkám: Používejte především ty ambienty, hlavně decca tree. Voni jako kejvaj a pak je zamáčknou někam do kouta a použijou ty spoty, což samo o sobě prostě není hezkej zvuk. V tomhle případě jsem spokojenej a za spolupráci jsem rád. Samozřejmě.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře