Pro lepší přehled jsme provedli test s použitím řady běžných objektivů a příslušných adaptérů, ale ještě než se dostaneme k výsledkům testu, osvětlíme si krátce problematiku velikosti čipu a plochy, na kterou objektivy promítají obraz. Pomineme-li výrobce a typ úchytu objektivu, dostaneme rozdělení dle velikosti plochy, kterou jsou objektivy schopny svým obrazem pokrýt. Fotografické objektivy pro největší běžný formát, jsou pro tzv. full frame fotoaparáty, neboli fotoaparáty s formátem 24x36mm.
Obr. Porovnání nejběžnějších formátů čipů pro focení a video
Tento formát vychází z velikosti kinofilmu šíře 35mm, který byl dříve běžný téměř u všechanalogových fotoaparátů (filmových), čip tohoto formátu dnes používají digitální zrcadlovky nejvyšší řady. Dalším v řadě je formát APS-C, což je přibližně 24x16mm a používají jej zrcadlovky střední třídy a špičkové kompaktní fotoaparáty, dále je to formát MFT, který je názvem svázaný s typem bajonetového úchytu a jehož rozměr je cca 17x13mm a z menších formátů snad ještě zmíníme filmový formát Super 16mm, který je cca 12,5x7,5mm. Nativní formát kamery LS300 je filmový formát Super 35mm, který je cca 25x14mm, i přestože je vybavena bajonetem MFT.
Když porovnáme zmíněné formáty, zjistíme, že fotografický formát APS-C je téměř totožný s nativním formátem čipu kamery LS300, takže objektivy tohoto formátu je možno použít bez ztráty v šířce záběru. Pokud použijeme objektivy fullframe, která mají zobrazovací plochu větší, bude snímaný obraz oproti full frame formátu mírně užší, násobek ohniskové vzdálenosti je cca 1,5. Použijeme-li tedy 50mm full frame objektiv na kameře LS300, bude ohnisková vzdálenost ve skutečnosti 75mm. I když bude užší zorné pole, na druhou stranu ale využijeme obraz vykreslený středovou částí objektivu, takže bude ostřejší a míň deformovaný.
Co se stane, pokud použijeme objektiv s menším vykreslovaným formátem, než kamera potřebuje, např. MFT nebo Super 16mm ? Přestože MFT objektivy lze ke kameře upevnit přímo, není zaručeno, že vykreslovaný obraz bude pokrývat celou plochu čipu Super 35mm, protože jejich projekční plocha je o 26% menší. V případě objektivu Super 16mm jehož projekční plocha je ještě menší, bude kruhový obraz pokrývat pouze centrální část čipu a projeví se ve větší míře tzv. vinětace, rohy a okraje budou tmavé.
Pro tento případ je kamera vybavena funkcí VSE (virtual scan mapping), která umožňuje nastavit aktivní výřez snímaného obrazu, čímž odstraníme nežádoucí neosvětlené okraje. Nastavení je v procentech a může být plynulé i v předem daných krocích. Funkce VSM umožňuje výřez až na formát super 16mm což je 67% plochy čipu. Tímto způsobem sice přizpůsobíme obraz, dochází však k zmenšení aktivní plochy čipu a tím ke ztrátě, která se dá přirovnat k rozdílu mezi natáčením na 35mm a 16mm filmový pás.
Při testování jsme vybrali objektivy, které jsou nejvíce rozšířené, a to, foto objektivy Canon, Nikon, MFT objektivy Panasonic a Olympus. Otestovali jsme taky low-cost Super 35mm objektivy s MFT a EF bajonetem Samyang a objektivy se závitem M42 a pro zajímavost taky objektiv C-mount.
Objektivy Canon EF
Pro testování jsme vybrali Canon 50mm/1,8 II, Sigma 70-200mm f/2,8 . Pro připojení ke kameře jsme použili aktivní adaptér Metabones EF – MFT smart adapter, který disponuje kontakty pro elektronické propojení kamery s objektivem. Současné objektivy Canon nedisponují clonovým prstencem, takže clonu je možno nastavovat pouze elektronicky z kamery. Objektiv Canon zobrazuje na celý čip 1:1, díky smart adapteru (bez optiky) funguje clona v automatickém i manuálním režimu, manuální ovládání je pomocí ovladače na kameře. Ostření lze provádět mechanicky pomocí prstence na objektivu, který je pouze elektronický a nemá dorazy, nevýhodou je také malý zdvih.
Objektivy Nikon
Pro testování jsme vybrali Nikon 35mm f/1,8 AF-S NIKKOR G DX, Nikon 105mm f/2,8 G NIKKOR AF-S Micro IF-ED VR. Pro připojení ke kameře jsme použili mechanický adaptér Metabones Nikon G na MFT, který disponuje kroužkem pro mechanické ovládání clony objektivu. Objektiv 35mm formátu DX zobrazuje na celý čip 1:1, clonu lze ovládat pomocí kroužku na bajonetovém adaptéru, ostření pomocí kroužku na objektivu.
Obr: vlevo objektiv FX s ohniskem 105mm, vpravo objektiv DX 100mm
Objektiv 105mm pro formát FX zobrazuje s násobkem 1,5x, takže se chová cca jako objektiv s ohniskem 158mm (obrázek vlevo, vpravo objektiv 100mm, 1:1). Ovládání funguje stejně, tj, clonu lze ovládat pomocí kroužku na adaptéru, ostření na objektivu.
Objektivy MFT
Pro testování jsme vybrali:
- Lumix G X Vario PX 14-42mm f/3,5-5,6 Power O.I.S.
- Lumix G X Vario PZ 45-175mm f/4,0-5,6 ASPH. Power O.I.S.
- Olympus M.ZUIKO ED 12-50mm f/3,5-6,3 EZ
- Olympus M.ZUIKO 17mm f/1,8
- Olympus M.ZUIKO 45mm f/1,8 ET-M4518
Objektivy byly ke kameře připojeny přímo do ůchytu MFT. Díky aktivnímu propojení kamery s objektivem je možno elektronické ovládání clony, ostření a u některých modelů i zoomu.
Obr: Vinětace - vlevo objektiv pro formát MFT bez ořezu, vpravo s ořezem na 80 % čipu
Objektivy pro formát MFT zobrazují pouze na 85% plochy čipu Super 35mm, takže v rozích a kolem okrajů se projevuje vinětace (obrázek vlevo), kterou lze odstranit výřezem za pomoci funkce VSM (obrázek vpravo). Jelikož jsou objektivy MFT konstruovány pro menší čip než Super 35mm nedochází při ořezu ke ztrátě v šířce záběru, je však využívána menší plocha čipu.
Objektiv Lumix G X Vario PX 14-42mm – velmi kompaktní objektiv, který je vybaven zoomovací kolébkou a je určen pro natáčení videa, na kameře zobrazuje 1:1, z kamery lze manuálně nebo automaticky ovládat clonu a ostření, funguje rovněž ovládání zoom pomocí kolébky na kameře.
Na obrázku vlevo je nejdelší záběr (42mm), uprostřed je nejširší záběr (14mm) při nastavení snímán í celého čipu, přičemž je v rozích obou je patrná vinětace, vpravo je pak pro nejširší záběr aktivován 80% ořez pro snímání. Zoomování pomocí kolébky na kameře je až příliš rychlé, pomalé přiblížení šlo docílit jen velmi obtížně.
Objektiv Lumix G X Vario PZ 45-175mm – zoomový teleobjektiv s velmi praktickým rozsahem ohniskové vzdálenosti. Navzdory dlouhé ohniskové vzdálenosti vyniká velmi kompaktním provedením a nízkou hmotností. Je vybaven zoomovací kolébkou a je určen pro natáčení videa. Na kameře zobrazuje 1:1, z kamery lze manuálně nebo automaticky ovládat clonu a ostření, funguje rovněž ovládání zoom pomocí kolébky na kameře.
Na obrázku vlevo je nejdelší záběr (170mm) bez VSM, uprostřed s 80% VSM a vpravo nejširší záběr (42mm). Zoomování je možné pomocí kolébky na kameře i na objektivu.
Objektiv Olympus M.ZUIKO ED 12-50mm f/3,5-6,3 EZ - zoomový teleobjektiv s velmi precizním zoom. Je vybaven zoomovací kolébkou a je určen pro natáčení videa. Na kameře zobrazuje 1:1, z kamery lze manuálně nebo automaticky ovládat clonu a ostření, funguje rovněž ovládání zoom pomocí kolébky na kameře.
Na obrázku vlevo je nejdelší záběr (50mm) bez VSM, vpravo nejširší záběr (12mm). Zoomování je možné pomocí kolébky na kameře, případně mechanicky kroužkem na objektivu.
Objektiv Olympus M.ZUIKO 17mm f/1,8 – pevný široký objektiv s poměrně velkou světelností, na kameře zobrazuje 1:1, z kamery lze manuálně nebo automaticky ovládat clonu a ostření, ostření lze provádět i ručně, kroužkem na objektivu.
Na obrázku je záběr s aktivovaným 80 % VSM
Objektiv Olympus M.ZUIKO 45mm f/1,8 ET - pevný základní objektiv s poměrně velkou světelností, na kameře zobrazuje 1:1, z kamery lze manuálně nebo automaticky ovládat clonu, ostření lze provádět ručně kroužkem na objektivu.
Na obrázku je záběr s aktivovaným 80% VSM
Speciální VDSLR 35mm objektivy Samyang
Pro testování jsme vybrali:
- Samyang 35mm T/1,5 VDSLR pro EF
- Samyang 7,5mm f/3,8 Cine UMC Fish-eye MFT
- Walimex 50mm T/1,5 VDSLR pro MFT (Samyang)
Objektivy byly ke kameře připojeny přímo do ůchytu MFT nebo pomocí pasivní mechanické redukce EF-MFT . Jelikož jsou VDSLR objektivy konstruovány pro APS-C neboli Super 35mm formát, není potřeba u objektivů s MFT bajonetem provádět VSM korekci, objektivy osvětlují celou plochu čipu. Výjimkou jsou super širokoúhlé MFT objektivy typu „rybí oko“, kde je výraznou vinětaci potřeba potlačit. Propojení kamery s objektivem je pasivní a veškeré ovládání je prováděno manuálně pomocí ozubených kroužků na objektivu. Zdvih ostřícího prstence je velký a jeho pohyb je plynulý a tlumený. Rovněž clonový prstenec se pohybuje velmi plynule. Ozubení je standardní, jako u filmových skel a je určeno pro použití bočního ostření nebo servo ovládání.
Objektiv Objektiv Samyang 35mm je nejlépe využitelný s plnoformátovými DSLR fotoaparáty. Při použití s fotoaparáty s menším snímačem dochází k prodloužení ohniska o násobek odpovídající crop faktoru. Pro Super 35mm je to hodnota 1,5x. Vysoká světelnost f/1,5 umožňuje dosažení minimální hloubky ostrosti i při použití kratších expozičních časů za špatných světelných podmínek nebo s použitím ND filtru vestavěného v kameře.
Na obrázcích je patrná malá hloubka ostrosti při plně otevřené cloně
Objektiv Samyang 7,5mm f/3,8 Cine UMC Fish-eye MFT - Plně manuální objektiv "rybí oko", který je určen speciálně pro kamery formátu Micro 4/3. Díky pokrytí úhlu 180° je objektiv vhodný pro natáčení v malých prostorách nebo natáčení rozlehlých prostor apod.
Na obrázku vlevo je záběr bez korekce VSM s patrnou vinětací po stranách, do horní části záběru se dostal i směrový mikrofon upevněný na kameře, záběr vpravo je s aktivovanou korekcí 80%.
Walimex 50mm T/1,5 VDSLR pro MFT (Samyang) - Plně manuální základní objektiv pro plnoformátové (full frame) kamery, který je vybaven úchytem Micro 4/3 (MFT). Při použití s fotoaparáty s menším snímačem dochází k prodloužení ohniska o násobek odpovídající crop faktoru. Pro Super 35mm je to hodnota cca 1,5x, takže se chová jako objektiv s ohniskem 75mm. Vysoká světelnost f/1,5 umožňuje dosažení minimální hloubky ostrosti i při použití kratších expozičních časů za špatných světelných podmínek nebo s použitím ND filtru vestavěného v kameře.