Hluk a nesrozumitelnost
Hlavní negativní charakteristikou nevhodně řešeného akustického komfortu našich školních tříd je dlouhý dozvuk, který má za následek všudypřítomný hluk. Tyto vlivy bývají příčinou nesrozumitelnosti řeči vyučujících i žáků, ale také stresu a nesoustředěnosti. Navíc, ve specializovaných třídách (pro hudební výchovu nebo výuku jazyků) mohou tyto jevy dokonce zapříčinit zásadní bariéru pro rozvoj specifických dovedností spojených s poslechovými činnostmi. Aby vyučující v takto nevhodně akusticky upravených třídách byli slyšet, jsou nuceni zvyšovat hlas. Tato praxe má za následek v lepším případě hlasovou únavu; v horším způsobuje trvalé změny na hlasivkách.
Jednou z odpovědí na napravení těchto nežádoucích akustických jevů je Akustický obraz DISK Art. Představuje moderní přístup k řešení úpravy akustiky prostoru, který nabízí spojení funkcionality a estetiky v jednom. Vypadá jako klasický obraz visící na zdi, ale díky svému materiálovému složení se aktivně podílí na snižování nežádoucích akustických efektů.
Detailní popis
Základem Akustického obrazu DISK Art je 8cm PES‑PET materiál. Ten pohlcuje nežádoucí frekvence, které mají na svědomí vysoký dozvuk v místnostech (zjednodušeně ozvěnu). Díky speciálnímu materiálu jsou tyto nežádoucí frekvence a ruchy pohlcovány, a v místnosti je tak lépe rozumět mluvenému slovu, provedení hry na hudební nástroj, ale také reprodukovanému zvuku.
Tento materiál je následně potažen speciální perforovanou banerovinou, na níž je vytisknuta grafika nebo fotografie.
Vyklízet třídu? Netřeba
Co když je žádoucí, aby si třída při akustické úpravě ponechala stávající řešení rozmístění nástěnek a grafiky? Klasické metody výzdoby třídy se odkazují na materiál jako papír, karton, případně laminované nebo plastové prvky. Tyto materiály zvuk neabsorbují a podílejí se na celkovém špatném stavu akustického komfortu třídy.
Řešení existuje a je jednoduché. Nástěnky je možné kvalitně vyfotit a nechat zpracovat do stejného rozměru v podobě Akustického obrazu DISK Art. Na zdi pak bude viset totožný didaktický prvek, jenž však svou materiálovou kvalitou podpoří akustický komfort. Nezáživná akustická instalace se díky tomu přibližuje přirozenému procesu úpravy interiéru, který se vyznačuje umístěním obrazů, grafiky nebo velkoformátovými fotografií.
Ideální řešení pro …
Akustický obraz najde své uplatnění ve školních třídách a učebnách, třídách pro výuku hudebních oborů, studiích, menších jídelnách, specializovaných učebnách (IT, jazykové učebny …), kancelářích, kabinetech, šatnách, čekárnách atd. Není však řešením pro takové situace, které si žádají úpravu akustiky velkých prostor. Pokud je třeba řešit akustiku sálu, tělocvičny, chodby nebo podobných typů místností, je nutné zvolit komplexní postup s pomocí odborníků.
Rozměry obrazu
Akustický obraz DISK Art nabízíme ve třech standardních velikostech:
- 60 × 60 cm,
- 120 × 60 cm,
- 60 × 120 cm.
Kromě možnosti vlastního potisku je k dispozici široká galerie předem připravených motivů. Pro větší prostory lze vyrobit obrazy s délkou jedné strany až 240 cm, případně lze kombinovat více segmentů a vytvořit tak velkoformátová díla. Díky ostrým hranám segmentů působí obraz složený z více částí jako jeden celistvý kus.
Grafické motivy a návrhy
Speciálně pro instalaci ve školských zařízeních jsme vytvořili sady Akustických obrazů, které zpracovávají určité téma. Do školních jídelen můžete objednávat sadu pěti čtvercových obrazů, které lze umístit v rozestupu nebo libovolně do prostoru nad sebou. I pro tyto kombinované grafické sady můžeme připravit grafický návrh dle vaší specifikace umístění obrazů. Otevírají se tak možnosti uplatnění kompletního kreativního přístupu.
Konzistentní způsob výroby Akustického obrazu zaručuje stejnou kvalitu obrazu i materiálu. To umožňuje realizovat sestavení obrazu průběžně v čase. Pomocí Akustického obrazu můžete např. realizovat výstavu absolventů, tabla nebo třeba časosběrný průběh rekonstrukce vaší školy.
Závěrem
Akustické obrazy jsou v současnosti standardem pro samostatně řešitelnou úpravu akustiky prostoru. Instalace vhodně vybraného obrazu podporuje vnímání jedinečnosti prostoru, jímž se od sebe jednotlivé místnosti budovy odlišují. Takto je umožněn individuální přístup a daná výzdoba prozrazuje něco z osobnosti třídy, třídního učitele, případně vyučujícího. Jsme rádi, že nabídkou Akustických obrazů můžeme takovou myšlenku podpořit s ohledem na funkci prevence akusticky nežádoucích jevů v jednom řešení.