logo Disk

Být viděn a být slyšen. NEXT Maverick MV6 a MV10 Multifunkční reproduktory pro každou příležitost, hudební produkce i mluvené slovo.

V portfoliu značky NEXT najdeme mimo jiné i přenosné reproboxy, které mají možnost přehrávání pomocí bluetooth a umožňují provoz na elektriku nebo vestavěné baterie, ale jejich primární určení je mnohem univerzálnější.

Kategorie: Pódium - Recenze
Filip Zeiner | 5. prosince 2023

K dispozici jsem měl dva modely, a sice Maverick MV6 a větší Maverick MV10. Použití je všestranné, dovedu si představit prezentační akci, dětskou besídku ve školce, sportovní dny, svatební obřady a já nevím, kde všude ještě se dají použít dva vstupy na linku i mikrofon a k tomu mp3 přehrávač a bluetooth přijímač, to všechno s možností napájení ze sítě i vestavěného akumulátoru. A když vám řeknu, že se každý z nich dá postavit ještě na reproduktorový stojan anebo použít jako odposlech, budete si připadat jako v pohádce.

Vyzkoušel jsem oba na chodníku a příjezdové cestě, v restauračním zařízení i ve vlaku. A všude, kde jsem je měl s sebou, jsem byl rád, že je tam mám.

NEXT Maverick MV6

Velmi pěkné a robustní provedení tohoto ozvučovacího systému dává tušit, že bude nejen dobře hrát, ale že i něco vydrží. Ovládání je jednoduché a natolik intuitivní, že není třeba ani manuál, a přesto si vše nastavíte hned podle potřeb a už se na to nemusí sahat. Prostě už jenom hrajete.

MV6 je dvoupásmový, aktivní koaxiální 6,5“ woofer a výškový 1“ driver. Frekvenční rozsah 70 Hz – 20 kHz (-6 dB). Výkon RMS 100 W a maximální výkon 200 W. Akustický tlak SPL 116 dB.

Konstrukce klasická s prolisem v horní části boxu, která společně s madlem poskytuje příjemný úchop.

Celé je to provedeno v ABS plastu a přední gril chránící reproduktory je kovový.

Celý zadní mixážní „pultík“ je rozdělen do tří sekcí

Sekce první a druhá je identická a nese označení CH1 a CH2. Obsahuje tzv. kombo vstupy, tedy zdířky, kam zapojíte buď XLR (canon), anebo jack 6,3 mm. Oba vstupy jsou symetrické, tedy XLR a jack TRS.

Úroveň signálu nastavíte pomocí otočného potenciometru Level. Zelená kontrolka nad potenciometrem indikuje přítomnost i úroveň signálu. 

Co je velmi pěkná vychytávka, je přepínač vedle vstupů na kanálech CH1 a CH2. Přepínač je třípolohový a polohy jsou označeny Off, kytara a mikrofon. Můj první pohled předpokládal pouhé nastavení vstupní citlivosti vstupů, to se běžně dělá a nikterak by mě to neuráželo, ani nepřekvapilo. Ale jaké bylo moje překvapení! Poloha Off slouží samozřejmě k zapojení běžné linkové úrovně, třeba z mixážního pultu, případně z DJ konzole atd. Poloha s označením kytary a mikrofonu počítá nejen s tím, že upraví vstupní citlivost, ale aktivuje DSP na vstupech, kde jsou výrobcem nastavené presety přímo na mikrofon a kytaru. Nezkoumal jsem tuto funkci po technické stránce. Jediné, co mě u těchto vynálezů zajímá, je výsledek. Nepřišel jsem na nic, co by mi překáželo nebo snad vadilo, prostě to pracuje, jak má. A o to nám jde v populární muzice především, že jo.

Pro přidání prostoru je zde ještě potenciometr reverbu. Je nastaven jednoduše a univerzálně, nicméně na běžnou produkci je to více než dostačující.

Ono těch překvapení zde proběhlo vícero. Například Auto EQ. Jakýsi automatický ekvalizér, který nastavuje výstupní parametry podle toho, jak máte reproduktor umístěn. Jinými slovy se reproduktor přizpůsobí tak, aby při instalaci na stojanu zněly basy stejně plně a pevně, jako byste měli reproduktor na podlaze. Pravdou je, že produkce typu malá vinotéka, hosté posedávají venku, reproduktor na zemi, je přesně ten stav, kdy oceníte, jak výrobce nastavil všechny parametry za vás a vy se nemusíte o nic starat. Podobný scénář se opakoval při hraní ve vlaku. U nás v Brně probíhá každý rok festival Překročme řeku Svitavu. V průběhu celé akce jezdí parní mašinka táhnoucí dva vagony okolo řeky Svitavy tam a zpět, děti jsou nadšené a rodiče jsou rádi, že mají na chvíli pokoj. A naše akustické trio bylo při tom – každý z nás si vzal nějakou tu bedýnku na baterky, aby byl slyšet. Nemusím dlouze opisovat, že jsem zněl nejlíp (díky MV6 samozřejmě).

Sekce třetí, tedy CH3, náleží přehrávání pomocí bluetooth 5.0, jenž spárujete s telefonem nebo s čímkoliv, co má bluetooth. Nemáte-li bluetooth, nevadí – k dispozici je mp3/wav přehrávač, který čte běžné USB flash disky, a má dokonce i displej, takže orientace ve skladbách bude jednodušší. Pod displejem najdeme ovládání přehrávače v klasickém složení, tedy Play, Pauza, přeskakování skladeb, opakování a mód opakování. A komu by nestačilo ani to, může použít 3,5mm stereo jack vstup aux. Celou tuto sekci ovládá otočný potenciometr hlasitosti umístěný pod stylovou zelenou LED diodou, která indikuje průchod signálu. Princip je jednoduchý. Zapneme-li mp3 jako první, hraje mp3. Obsadíme-li vstup aux, bude hrát vstup aux. Pokud není obsazena ani jedna z možností, přehrávač čeká na bluetooth signál.

Nechybí samozřejmě možnost ovládání přes přiložený dálkový ovladač.

Kdo by měl MV6 ještě jednu, může si udělat stereo opět pomocí systému TWS (pro použití přes bluetooth) nebo použít tzv. Mix Out, kdy můžete pomocí tohoto výstupu poslat signál do dalšího MV6 anebo jej třeba posílit připojením subwooferu. Zde se fantazii meze nekladou.

Celé to uzavírá kolébkový přepínač On/Off a zdířka na připojení kabelu 230 V. Ano, čtete dobře. Žádný adaptér, prostě a jednoduše kabel. Je úplně stejný, jaký se používal třeba na Hi-Fi komponentech. Dá se také koupit v jakémkoliv elektru. Zde je dobré zmínit, že pomocí tohoto kabelu můžete reproduktor provozovat na elektřinu, nabíjet a poté hrát i tam, kde elektřina není.

Nabíjení trvalo okolo 5 hodin a výdrž samozřejmě záleží, jak moc tomu naložíte. Výrobce uvádí 12 hodin. Tak s tím už se dá udělat pořádná paráda.

Tvar a celá ergonomie boxu je dobře vymyšlená a počítá s častým převážením a s umístěním na různých místech, včetně různých druhů podlah a jiných povrchů. Jak již bylo řečeno, nechybí hnízdo na klasický repro stojan 35 mm, takže žádné kupování extra příslušenství, prostě a jednoduše obyčejný stojan, jaký máme doma všichni. A kdo jej nemá, má si jej kde půjčit, neboť jej mají všichni.

Madlo pro přenášení je součástí korpusu a je velmi příjemné do ruky. I když je produkt vyroben z ABS plastu, při hmotnosti 7,2 kg se stejně pronese.

Pokud reproduktor postavíte na stůl nebo na zem, můžete jej nechat v klasické svislé poloze, anebo jej naklonit. Další možnost je použít jako odposlech.

Jako příslušenství si můžete dokoupit obal, což doporučuji, neboť se vám MV6 tak rychle nepoškrábe.

NEXT Maverick MV10 

Větší a výkonnější bratříček předešlého MV6. Na první pohled by se mohlo zdát, že vlastně kromě zmínění jistých rozdílů v hmotnosti a velikosti a vyššího výkonu není o čem psát, ale zase taková pravda to není.

Společné vlastnosti typu bluetooth 5.0, TWS – spárování dvou MV10, funkce powerbanky, možnost umístit na stojan, naklonit nebo použít jako odposlech, to všechno tu je. Dokonce Auto EQ, stejně jako DSP a Reverb na obou vstupech je totožný. Stejná je i možnost výstupu Mix Out do dalšího boxu nebo subwooferu. Přehrávač audio souborů a dálkové ovládání jakbysmet.

Co ale totožné není, je výdrž akumulátoru, která činí zhruba 8 hodin při délce nabíjení 3–5 hodin. No bodejť by ne, když zde máme vlastně stejný 5 000 mAh / 7,4 V akumulátor a výkon 150 W RMS (maximální výkon udává výrobce 300 W). Ještě se sluší uvést akustický tlak, který je zde skvělých 119 dB. Napájení je pomocí klasického euro kabelu, tady taky palec nahoru, protože kdyby někdo náhodou neměl plochý kabel k MV6, tak tento na MV10 mají opravdu všichni a všude.

MV10 je opět dvoupásmový, aktivní koaxiální 10“ woofer a výškový 1“ driver. Frekvenční rozsah 42 Hz – 20 kHz (-6 dB). Výkon RMS 150 W a maximální výkon 300 W. Akustický tlak SPL 119 dB.

Konstrukce klasická s prolisem v horní části boxu, která společně s madlem poskytuje příjemný úchop.

Celé je to provedeno v ABS plastu a přední gril chránící reproduktory je kovový.

Další rozdíl je samozřejmě ve velikosti a hmotnosti. MV6: výška 34,2 × šířka 25,8 × hloubka 28,3 cm a hmotnost 7,2 kg.

MV10: výška 47,3 × šířka 34,4 × 36,3 cm a hmotnost 11,6 kg.

Největší rozdíl vás čeká při pohledu na zadní panel, kde se nacházejí téměř shodné ovládací prvky, které jsou akorát jinak rozmístěny, protože nám u každého ze dvou vstupů CH1 a CH2 přibylo ovládání korekcí, a sice výšek a basů. To je, jak sami jistě uznáte, velmi příjemná věc, hlavně při hlasitější produkci. Tentokrát jsem si pro hlasitější produkci zvolil terasu v pivovarské hospodě na Mendlově náměstí v Brně a MV10 umístil na stojan (opět 35 mm). Stejně jako nikdo nepřišel na to, že by nebylo slyšet, tak nikdo nepřišel na to, že je zvuk nepříjemný a že to řve moc nahlas. To je pro MV10 myslím dostatečná pocta, protože zařízení, která hrají nahlas, vyrábí a prodává kdekdo. Ale zařízení, kdy je zvuk krásně vyrovnaný a nikoho neobtěžuje, těch zase tolik není, anebo jsou zbytečně drahá a potřebují ke svému výkonu ještě zvukaře, který to celé hlídá. Tady jsem produkoval sám, jen kytara a mikrofon, nastavil si to na začátku a pak už jsem na to nesáhl. Až na konci, kdy jsem to prostě vypnul, dal do auta a jel domů. A před tím jsem na to nasunul samozřejmě obal.

Vadí, nevadí

Na světě je podobně vypadajících a podobně cenově stojících výrobků spousta a myslím si, že by nikdo z nás nedokázal všechny vyjmenovat. Stejně tak existuje spousta výrobců, kteří jsou bez fantazie a vyrábějí cokoliv, ale většinou nikdo z nich nikdy nehrál před publikem, a tak ani netuší, co muzikanti skutečně potřebují.

Mám radost, že NEXT touto nemocí netrpí, proto ho s čistým svědomím mohu jen doporučit. Samozřejmě i zde najdeme maličkosti, na které si musíme zvyknout. Především mi přijdou přiložené dálkové ovladače zbytečně „překnoflíkované“. Podle mě stačilo pouze ovládání hlasitosti a základní ovládání přehrávače souborů. Absence kontrolky na ovladači a následně i na reproduktoru samém vás nutí při některých operacích stejně přejít k bedně, aby bylo vidět na displej, a to už ztrácí pomalu smysl. Ale jak jsem to psal u bluetoothových repráčků – kdybych ty ovladače v krabici nenašel, tak mě tato myšlenka ani nenapadla. 

Další věcí, na kterou je třeba si zvyknout, je nemožnost vypnutí a zapnutí reverbu třeba pedálem. Je to maličkost, ale je třeba s tím počítat při nastavení na začátku, aby vás to při mluvení mezi skladbami nerušilo. Ale i na to se dá zvyknout. Víc mi to vadilo u MV6, kdy jsem s sebou neměl pedalboard, ve kterém mám umístěn pre-amp procesor na mikrofon. U MV10 už mi to bylo jedno, protože jsem to vyřešil již zmíněným procesorem na mikrofon.

Na druhou stranu jsou oba dva produkty výborně zpracovány a celková konstrukce počítá s podmínkami, které vás můžou při produkcích potkat, a to je důležité. K tomu si připočítejme výborný zvuk a tím pádem není co řešit.

A důležitá věc na konec. Od momentu, co jsem MV6 a MV10 vybalil z krabice, jsem je už jenom používal. Žádný problém s ničím. A zvuk prostě dobrej. A tak to má být. Tak kolegové muzikanti, ať vám to hraje.

Přečtěte si také:

NEXT – nová skvělá značka v našem portfoliu

Rádi bychom vám blíže představili novou značku, kterou jsme přibrali do svého portfolia a jejíž produkty už nyní můžete objednávat na našem e-shopu.

NEXT Modus 2 a Maverick MV3 – zábavní a neúnavní bluetooth pracanti

Ve světě známá a muzikanty hojně vyhledávaná značka NEXT má svoji dlouhodobou tradici i v našich končinách. O to víc jsem rád, že má konečně i pořádné zastoupení firmy DISK Multime…

Řada aktivních reproboxů NEXT HFA

Dnešní článek se bude patrně značně vymykat všem recenzím, co tu na Magazínu DISK můžete najít. Otázkou může být i skutečnost, zdali se následující řádky vůbec dají za recenzi pova…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře