logo Disk

RØDE Wireless Pro – jeden přijímač, dva vysílače s dosahem až 260 m V sadě dva klopové mikrofony včetně protivětrné ochrany, magnety, nabíjecí pouzdro, kabely…

32bitový interní záznam, ale také nabíjecí pouzdro a spousta doplňků, které budete potřebovat. Pokud vybíráte bezdrátové mikrofony, duální set RØDE Wireless Pro nabízí spoustu výhod. 

Lukáš Fronk | 26. března 2024

Wireless Pro je sice o něco dražší než předchozí varianty, ale vybavení za to stojí. V balení najdeme dvě pouzdra. Už tohle rozdělení do tvrdších obalů mi přijde velice praktické, protože se o nic nemusíme bát a všechno má svoje místo. Navíc někdy se bez všech doplňků prvního pouzdra obejdeme, a tím pádem nám systém ve druhém pouzdru zabere poloviční místo.

To nejdůležitější mezi doplňky jsou externí klopové mikrofony. Lavalier II už několik recenzí testuji a musím napsat, že snese větší zátěž. Zvuk je z něj o něco plnější. Stále je to klopák, ale má prémiovou kvalitu. Výhodou je pozlacený závit, kterým je možné mikrofon k vysílači našroubovat. Je to standardní závit a funguje napříč značkami, ale právě s mikrofony Lavalier II a systémem Wireless Pro už je recording v pohybu bez starostí, protože takto zajištěný konektor se neodpojí.

V prvním pouzdru najdeme také magnetické uchycení MagClip GO. Je to velice jednoduché řešení, jak rychle vysílač Wireless Pro s integrovaným mikrofonem připojit na oděv. U základních variant GO a ME se magnety dodávají extra a budete je potřebovat.

S Pro variantou můžeme natáčet okamžitě, i na mobil. V balení totiž nechybí kabely, se kterými můžeme mikrofony připojit k mobilu nebo k počítači. Znovu: Pro balení obsahuje víc doplňků. Lightning u Wireless GO nenajdeme a musíme si ho dokoupit jako samostatný produkt s označením RØDE SC21, podobně jako kompatibilní RØDE SC17 k ostatním mobilům.

Pokud používáte iPhone, magnetickou sponu MagClip GO je možné nasunout také na přijímač a dál už k jeho uchycení nemusíme řešit nic dalšího. Bude držet přes MagSafe. Pak už stačí jen handka RØDE Interview GO a můžeme vést rozhovory jako mobilní reportéři. Společně s 32bitovým záznamem je tohle ideální kombinace a další důvod, proč se rozhodnout pro komplexní ekosystém RØDE.

Ale pojďme na to nejdůležitější. Jeden přijímač, dva vysílače, chcete‑li mikrofony v dobíjecí dokovací stanici Charge Case PRO. Právě ta zjednodušuje produkční postupy. Pouzdro jednotky chrání, působí skutečně odolně a je na zip, takže se nám nebude otevírat samovolně jako některé konkurenční produkty. To celé zakončuje ještě poutko. To jsou všechno praktické detaily.

Bezdrátové mikrofony RØDE Wireless Pro – 32bitový záznam a doplňky, které budete potřebovat

Zpracování přijímače a dvou vysílačů se od předchozích variant zásadně neliší, což je škoda. Přinejmenším bych u Pro varianty nečekal lesklý povrch, ale zároveň chápu, že díky stejné formě je možné využívat všechny původní doplňky.

Samotné vysílače vydrží v provozu 7 hodin, s pouzdrem všechny tři produkty dobijeme ještě dvakrát a přiznám se, že během testování a natáčení recenzí jsem nikdy nedošel až do nuly. Obvykle jsem dobíjel z nějakých 20 %, a tím pádem můžu potvrdit přímo nekonečnou výdrž. Pozitivní je, že vysílače mají diodu navíc, která lépe informuje o stavu baterie, kdy zelenou barvu střídá oranžová, jež představuje 10–30 %, a poté červená informující o kritickém stavu méně než 10 %.

Nejzajímavější na vysílačích je extra tlačítko Record a kontrolní dioda, která korektní červenou barvou signalizuje interní záznam. U předchozích variant jsme si funkci mohli přiřadit na jediné multifunkční tlačítko, ovšem blikání modrých diod nepůsobilo na první pohled tak jednoznačně. Právě tohle extra tlačítko a červená dioda dělají z vysílače minimalistický 32bitový rekordér a kvůli této změně sám Wireless Pro zvažuji, protože už Wireless GO II používám samostatně bez přijímače, třeba když se točím na akční kameru na eboardu. A právě tady se hodí připomenout 10% slevu s kódem lukasfronk pouze v e‑shopu DISK Multimedia.

Zatímco u mě v recenzi na YouTube si můžete zvuk z Wireless Pro přímo poslechnout, v tomto psaném projevu vás mohu ujistit, že samotné vysílače produkují dle výrobce broadcast kvalitu, dle mého velmi uspokojivý zvuk, se kterým si v osobní produkci mnohdy vystačím, ale zároveň vás musím nalákat na přibalené mikrofony, protože ten zvuk s lépe popsanými basy prostě poznáte. Ze všeho nejlépe pak zní kombinace interního záznamu a klopových mikrofonů, ovšem hlavním důvodem je odstranění slabého místa celého výrobního procesu, což je velmi špatný předzesilovač bezzrcadlovky. Dalo by se přímo napsat spousty bezzrcadlovek. Tedy i tady může být interní záznam velkým přínosem.

S tím souvisí fakt, že přijímač je vybaven výstupem, který posílá zvuk nejen do kamery, ale také s ním můžeme zvuk monitorovat, když do něj místo kamery zapojíme sluchátka. Je vybaven zesilovačem, jenž zvládne vybudit i náročnější sluchátka pěkně nahlas. Mně osobně by se líbilo, kdyby Pro varianta měla pro sluchátka extra výstup a nemusela se o něj dělit s výstupem do kamery.

Přijímač je znatelně rychlejší, než jak tomu bylo u předchozích variant. Po zapojení do bezzrcadlovky se zapíná automaticky, a po vytažení se sám i vypíná. Je to sice drobnost, ale šetří baterii. Automatiku můžeme i vypnout, ale díky obrovskému skoku v rychlosti nechávám funkci aktivní.

Nová je také grafika na displeji. Nebudu vás zdržovat detaily, na ovládání si zvyknete okamžitě, ale zásadní je, že zde vidíme, co které tlačítko dělá. Konečně můžeme přímo na zařízení nastavit téměř každou funkci. Už nemusíme tak často startovat RØDE Central.

Vysílače mají 32bitový interní záznam, tzv. On Board Recording. V případě přerušení signálu zvuk ukládají lokálně. Stačí stisknout Record na vysílači a na přijímači se objeví červená tečka, která nás bude neustále uklidňovat, že v případě přerušení signálu najdeme zvuk bezpečně uložený v paměti vysílače. Vysílače takto zvládnou ukládat 40 hodin záznamu do 32 bitů a ty fungují jako zaříkávadlo, protože záznam se nedá přebudit. Určitě už jste slyšeli, že 32bitů float je něco jako fotit nebo natáčet do formátu RAW. Máme k dispozici obrovský dynamický rozsah, v němž nemusíme nastavovat ani decibely. Pokud takový záznam exportujeme z vysílače do počítače, můžeme zvolit buď surovou variantu, kdy 32bitovou wavku uvidíme se všemi přesahy a poté už uplatňujeme vlastní nástroje, anebo můžeme využít aplikaci RØDE Central, která vyvážení decibelů zajistí během ukládání do 24 bitů za nás.

O správnou úroveň nastavení hlasitosti se dokáže navíc aktivně postarat funkce GainAssist. Máme dva režimy. Auto GainAssist nám zajistí konzistentní zvuk například při záznamu rozhovoru, kde úrovně zvuku hodně kolísají, a režim Dynamic GainAssist vyvažuje zvuk víc přirozeně. Zachovává dynamiku a hodí se do kontrolovaného prostředí, ve kterém nejsou velké skoky decibelů. Paradoxně tohle všechno je ideální pro ty, kteří se nechtějí s decibely vůbec nastavovat.

Tím za mě nejdůležitějším efektem 32bitového záznamu nejsou v běžné produkci ani tak extrémní přesahy nebo pohodlí, že si nemusím nastavovat decibely, ale že záznam i v tichých pasážích obsahuje méně šumu.

V ekosystému RØDE nemůžu vynechat dokonalé aplikace. Pracuji s nimi od samého začátku a vidím, jak je neustále zdokonalují. Tou první je RØDE Connect, kterou si můžeme nainstalovat jak na počítači, tak do mobilu, po připojení vysílačů nebo přijímače přes USB‑C zde můžeme kontrolovat aktuální firmware, upravovat nastavení, např. zda vysílače provádí on board recording, je možné nastavit zisk v decibelech nebo podle profilů kamery, zda zvuk ukládáme v mixu nebo do levého a pravého kanálu zvlášť, nebo využíváme tzv. safety channel, kdy pravá stopa záznamu je víc potichu, a především právě tady můžeme exportovat zvuk, který se nám ukládá do vysílačů. WOW efekt spočívá v tom, že stačí jediným kabelem zapojit nabíjecí pouzdro, tedy dokovací stanici, a nemusíme připojovat každý produkt zvlášť jako u předchozích variant.

Další významnou aplikací je RØDE Connect, která nabízí bohaté funkce samotného recordingu. V podstatě je to takový softwarový mixážní pult, v němž můžeme ovládat různé typy mikrofonů značky RØDE. Já osobně mám rád také aplikaci na mobilu RØDE Capture, protože v ní mám neustále přehled, že probíhá záznam zvuku, vidím decibely, ale také proto, že na rozdíl od aplikace Fotoaparát ukládá audio do tradičních 48 kHz, nikoli 44,1 kHz.

S nastavením souvisí také časový kód. Ve zkratce, timecode představuje přesné interní hodiny, podle kterých je později možné ve střižně synchronizovat obraz se zvukem, pokud je ukládáme zvlášť. Bavíme‑li se o malé produkci, obvykle není problém synchronizaci podle zvuku provést automaticky a u delšího záznamu funguje třeba ve Final Cutu spolehlivě. Ale pokud je náš záznam rozdělen do spousty kratších klipů, automatické hledání podle zvuku mnohdy nefunguje a manuální synchronizace se může skutečně protáhnout. Nerad se tím chlubím, ale mám s tím bohaté zkušenosti a časový kód představuje metadata, která ve střižně tento proces zcela usnadňují.

Bezzrcadlovky obvykle nemají přímo port, čímž připomínám oblíbený dotaz: „Na co kameru, když mám bezzrcadlovku?“, ale stále je možné audio synchronizovat i s bezzrcadlovkou. V aplikaci RØDE Central aktivujeme timecode, zvolíme počet snímků, do kterých natáčíme, no a od té chvíle začne Wireless Pro posílat do levého kanálu zvuk a do pravého kanálu pípá čas. To poznáme tak, že na displeji svítí oranžově zvolená snímkovací frekvence. Přijímač stačí do bezzrcadlovky zapojit klasickým způsobem do mikrofonního vstupu.

Bohužel pro mě, Final Cut neumí interpretovat řídící zvukovou stopu, aby ji proměnil v metadata časového kódu. S kamerami, které umějí pracovat přímo s časovým kódem, nemá problém. Můžeme ale exportovat časovou osu z Final Cutu do DaVinci, tam ji synchronizovat a poté exportovat zpět do Final Cutu. Upřímně, Final Cut je to místo, kde se cítím nejlépe, jinak bych takový tělocvik tam a zpět nedělal, protože DaVinci je samozřejmě super.

Moc mě baví, že RØDE na svých produktech neustále pracuje. Právě proto, že všechna tři zařízení se pohodlněji aktualizují přímo z pouzdra. Už nemusíme připojovat každý produkt zvlášť. Nedávno jsme se dočkali např. přidání filtru hi‑pass. Ten tlumí nízké frekvence, což nás na jednu stranu sice připraví o bohaté spektrum, ale takový low‑cut filtr dokáže zrychlit výrobu, protože snižuje nežádoucí ruchy a zvyšuje zřetelnost záznamu. To může být ideální, připomínám, na rozhovory mobilního reportéra v terénu.

Wireless Pro má z dosud uvedených variant nejlepší dosah 260 m. Varianta Me nabízí 100 m a varianta GO 200 m. Celkově lze Wireless Pro klasifikovat jako bezpečnější zařízení pro přenos v rozumných podmínkách. Toto jsou samozřejmě hodnoty v otevřeném prostoru při přímé viditelnosti. Pokud se s vysílačem otočíme zády, záznam se přeruší mnohem dřív, ale to platí i pro konkurenční varianty s anténkami, které někteří stále považují za spolehlivější, přestože přerušení probíhá podobně. I dřív. Proto píšu, dejte RØDE šanci. Produkty běží v pásmu 2,4 GHz, mají 128bitové šifrování. Sám používám Wireless GO II od uvedení do pRØDEje jak na YouTube, tak během zakázek – a je spolehlivý.

Pokud bych měl přírůstek v podobě Wireless Pro zhodnotit, obrovskou výhodu vidím v celkové sadě. Dva klopové mikrofony včetně protivětrné ochrany, magnety, nabíjecí pouzdro, kabely. To vše vyzdvihuji proto, že režim 32 bitů float je sice super, ale po většinu času budete chtít vyrábět rychle, což znamená, že zvuk budete ukládat přímo do bezzrcadlovky. Proto zůstávám s 32 bity naprosto v klidu a používám je jen jako pojistku, kdyby bezdrátový zvuk nebyl v pořádku. Jako samostatná jednotka bych se tím pádem nebál pořídit i cenově atraktivní Wireless Me. Ale pokud bych točil rozhovory, dnes už bych přeskočil Wireless GO II a připlatil si za Wireless Pro. Zpátky do práce.

Přečtěte si také:

Porce novinek od společnosti RØDE

Společnost RØDE představila sedm novinek a aktualizací stávajících produktů. Jedná se tak o největší meziroční přírůstek nových produktů v historii společnosti.…

RODE Wireless PRO – recenze od Honzy Zemánka

V následující video recenzi se podíváme na kompaktní bezdrátový mikrofonní systém řady RØDE Wireless, který nabízí špičkový zvukový záznam pro vaše video a audio projekty. Verze PR…

RØDE: řada Wireless - zkuste to bezdrátově, Marconi

Bezdrátově nebo kabelem? Je bezdrátové spojení bezpečné a kvalitní? Jak spolehlivě a za všech okolností zaznamenat mluvené slovo? Tyto i jiné otázky si klade většina tvůrců příspěv…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře