logo Disk

iRig HD X – nezbytnost pro všechny (cvičící) kytaristy a baskytaristy

Nevím přesně, byla to tehdy doba ještě neokoukaných iPhonů, iPodů a především prvních iPadů, která mě jakožto uživatele počítačů Macintosh/Mac totálně semlela, takže uvedení prvního iRigu nemohlo mít lepší načasování.

Tomáš Bouda | 28. listopadu 2023

První iRig představila dnes již renomovaná společnost IK Multimedia před 10 lety. A myslím si, že právě díky němu se povědomí o společnosti IK Multimedia zásadně rozšířilo, a dnes, se svou širokou produktovou řadou hardwaru a softwaru, patří ke světovým špičkám v produkci audiotechniky.

Je to kapesní zvuková karta (chcete-li převodník), která z vašeho iPhonu, iPadu (ale i PC/Mac) dokázala udělat mobilní „nahrávací studio“ s možností ihned zaznamenat všechny momentální hudební nápady s obstojným zvukem, širokou paletou použitelných efektů a užitečných funkcí (ladička, metronom, automatický bubeník, looper…). Tento koncept, který je dneska možná naprostou samozřejmostí, mi před těmi 10–12 lety připadal jako sen a vlastně všechny moje hudební nápady jsem s pomocí iRigu nahrával a hlavně vymýšlel.

Měl jsem hned první model, mám iRig2 a teď se mi do rukou dostal nejpokročilejší iRig HD X, který jsem nedávno, ještě jako horkou novinku, zakoupil u DISK Multimedia, kde mají IK Multimedia zastoupení pro ČR.

Možnost záznamu vaší kytary či jakéhokoliv zvukového zdroje přímo do mobilního zařízení bez nutnosti použití PC dnes nabízí již mnohem širší paleta konkurenčních výrobků – iRig ovšem stále vnímám jako průkopníka v této disciplíně. Navíc díky nativnímu spojení s (podle mě) bezkonkurenčním softwarem určeným pro kytaristy a basáky, ať už je to AmpliTube nebo nový Tonex, je pro mě iRig nejrozumnější volba – vždy se mi nějaký válí v batohu nebo futrálu od kytary.

Nutno dodat, že se iRig nevyrábí jen ve verzi pro kytaru/basu – v nabídce jsou verze pro DJ's, streamery, podcastery a zpěváky (s XLR vstupy a fantomovým napájením), a dokonce i verze pro vícestopé nahrávání.

To nejlepší „cvičítko“

Pro ty, co mě a mou hru trochu znaj, to možná bude překvapivý, ale ano, i já docela dost cvičím a během dne vlastně furt tak pobrnkávám… že to není poznat, je jen smutný :-)

Ale přesně to je ten způsob, jakým iRig využívám dnes a kdy je pro mě nenahraditelný.

Je prostě skvělý cvičit s hotovým zvukem, mít po ruce, respektive v telefonu hromadu všech vysněnejch zesilovačů, nejpoužívanějších kytarovejch krabiček, výběr kytarových kabinetů, mikrofonů… mě osobně hraní se skvělým zvukem baví a v tvorbě inspiruje víc než hra na suchej zvuk všemožnejch cvičítek nabízejících pár přednastavenejch presetů clean/crunch/rock, ze kterejch si nevyberu ani jeden… nebo zkoušet vyloudit kloudnej tón na nejnižší možnou hlasitost svýho zesilovače a hlídat se při úhozu do strun, abych nerušil okolí, což myslím neprospívá ani technice hry.

Jasně, že si vždycky zahraju radši na „živej“ zesilovač, ale ten si s sebou na dovolenou, na hotel a na další pracovní cesty zkrátka nevemu. Další zásadní benefit je, že to všechno probíhá (ne nutně) na sluchátka, takže když cvičíte téměř denně jako já a většinou teda běhy a stupnice, co neumíte, proto je cvičíte… tak i přesto můžete vést poměrně normální život s lidma kolem. Mám holku, kamarády, sousedi se na mě smějou… všechno je fajn. :-)

Jak to zní?

A to je to nejdůležitější, proč iRig miluju. Na sluchátka, na záznamu, či zapojený přímo do zesilovače to hraje senzačně, neuvěřitelně, božsky a opravdu realisticky, a to včetně pocitu ze hry, který je ve světě simulací nejkritičtější. Všechny tyhle modulace a digitální udělátka za poslední roky udělaly neuvěřitelnej posun a doby, kdy to byly v podstatě nepoužitelný šidítka vydávající prazvláštní digitální šumy s nepřirozeným zpožděním, jsou naštěstí – zdá se – opravdu pryč.

Spoustu kytarovejch nahrávek pro svoji kapelu nebo pro lidi, který ode mě kytaru chtěj, jsem normálně na iRig + AmpliTube nahrál a výsledek je skvělej (co se zvuku týče). Plnej, příjemně komprimovanej, přesto stále dynamickej tón a především zvuk, zachovávající opravdu charakter a tón vaší kytary. A pokud budete přepínat v obsáhlém menu oficiálně licencovaných virtuálních kytarových zesilovačů (Fender, Mesa, Marshall, Vox, Orange, Engel, Roland JC, Carvin, Peavey, pro basáky Ampeg a další... prostě co vás napadne), ten typický charakteristický zvuk těchto nejslavnějších světových zesilovačů tam opravdu je.

Zesilovače Mesa a Fender jsou ty, které fyzicky vlastním a používám nejvíc i živě a jejich nezaměnitelný zvuk opravdu dostanu v instantním balení jedním klikem i v aplikaci. Ovšem zesilovače jsou zde vyobrazeny naprosto věrně, včetně všech funkčních ovládacích prvků…  „svůj“ zvuk tak nakroutíte během chvíle.

Software

Tonex a AmpliTube. To jsou ty nejsilnější zbraně celého ekosystému IK Multimedia a důvod, proč jsem právě iRigu již před lety propadl. Mít svůj plnohodnotný a osobitý zvuk v kapse, možnost propojit a vyzkoušet všemožné efekty, zesilovače, kabinety, typy mikrofonů, a dokonce možnost měnit i jejich postavení k reproduktoru! Zkrátka, když to dobře zní, je půl práce hotovo.

Baví mě to poslouchat, baví mě na to hrát a baví mě si hrát se samotným AmpliTube. Program sám nabízí úplně vše, co ke cvičení potřebujete. Hrajte s pokročilým automatickým bubeníkem, loopujte a vrstvěte, všechny nápady okamžitě zaznamenejte, rovnou upravte a uložte si všechny své presety, mezi kterými můžete pohodlně přepínat v „Live“ módu jedním klikem pomocí přehledných dlaždic – nebo si naopak zapínat/vypínat a nastavovat jednotlivé efekty a zesilovače v módu manuálním.

Mobilní aplikace AmpliTube

Aplikace TONEX

Máme miniaturní zkušebnu a občas zde s mou kapelou zkoušíme jen s in-earama. Je tak osvobozující pocit sednout na mašinu (no je to skútr padesátka) a vydat se na zkoušku jen s kytarou, kabelem, iRigem a iPadem a mít všechny svoje zvuky a vlastně i vybavení, které v reálu nevlastním, v jednom gigbagu.

Nenahradí mi to sice reálný zesilovač a můj pedalboard, ale to od iRigu ani nečekám. Chci lehké snadné řešení, se kterým můžu cvičit, skládat a nahrávat, a přesně tam pro mě toto řešení od IK Multimedia nemá konkurenci.

Dokázal bych s tím zahrát koncert, nahrát desku…? Myslím, že jo, a vlastně úplně v pohodě, jen by mě to asi trochu míň bavilo. Pro tyto účely ovšem iRig primárně nemá sloužit, ani se tak netváří.

V čem je verze HD X lepší?

Původně jsem si chtěl nový iRig HD X jen vyzkoušet a srovnat s mým klasickým a o více než polovinu levnějším iRig2, který využívám doposud.

HD X slibuje ty nejlepší parametry, špičkový předzesilovač na vstupu, automaticky nastavitelný Gain (ten na iRig2 musíte vždy optimalizovat ručně), ohromující rozlišení převodníku (až 24 bitů / 96 kHz), kompatibilitu s konektorem Lightning, ale i novým standardizovaným USB-C, integrovanou přesnou ladičku a především plnou verzi skvělého softwaru AmpliTube. Jeho plnou verzi mám ovšem zakoupenou již dlouho, takže pro mě žádná úspora. Zajímala mě ale především funkce Loopback +, což je řekněme virtuální efektová smyčka, díky které můžete svůj procesovaný signál z AmpliTube, Tonexu nebo kterékoliv jiného softwaru nahrávat přímo do vašeho DAWu, což v dnešní době už dává smysl a ty zvuky jsou opravdu použitelné, téměř k nerozeznání od reality.

Proč jsem si ale HD X nakonec nechal? 

Je to sluchátkový výstup, respektive jeho (jak výrobce uvádí) „audiofilská“ kvalita. 

Ihned, co jsem nový iRig HD X připojil, jsem slyšel opravdu značný rozdíl v kvalitě zvuku mé kytary a naprosto přesné a neskutečně citlivé reakce na mou hru. Měl jsem za to, že se jedná především o lepší převodníky, předzesilovače, frekvenční rozsah a další parametry… to vše má (alespoň papírově) iRig HD ohromující a samozřejmě do značné míry to svou roli hraje. Srovnatelnou zvukovou kvalitu při záznamu ale předvedl i můj starší a levnější iRig2. 

Když jsem nahrávky z obou zařízení pečlivě srovnával vedle sebe, opravdu jsem nezaznamenal žádný zásadnější rozdíl v kvalitě, obě zařízení jsou srovnatelně použitelná.

Ale při hře a poslechu v reálném čase, tedy tak, jak iRig používám nejčastěji, byl rozdíl obrovský. Bylo tedy jasné, že musí jít o kvalitu sluchátkového výstupu, přes který svou hru poslouchám, jistě i o rychlost AD převodu a v neposlední řadě samozřejmě o jistou dávku placebo efektu. HD X přece musí být lepší, zvlášť když si o něm před tím hodiny čtete a zkoumáte recenze. :-)

Zkrátka kvalita poslechu v reálném čase je opravdu jiná. Kytara zní tak opravdově a živě, vše je neskutečně citlivé a přesné – zvlášť pokud používáte čisté zvuky a hrajete dynamicky, uslyšíte i ty nejjemnější nuance vaší hry. Tady je přímé srovnání neúprosné. iRig HD X je prostě trochu jinde a mě ohromil natolik, že se už ke svému iRig2 neumím vrátit a slyším v něm rezervy, které jsem dřív neslyšel.

Tím ale neříkám, že je základní iRig2 špatný… je skvělý, senzační. Za tu cenu myslím i bezkonkurenční a udělá pro vás hodně práce.

Zpracování

Přestože všechny předešlé řady iRigu byly kvalitní, působily robustně a skutečně i takové byly – byly vyrobeny z toho nejobyčejnějšího plastu a na dotyk působily lacinějším dojmem. iRig HD X je úplně jinde. Je kompletně vyroben z měkčeného, opravdu hodně měkkého plastu, že působí až pogumovaně, ale nemyslím to v negativním slova smyslu, právě naopak – je to opravdu robustní pevný výrobek s příjemným až sametovým dotykem. Krokový hlavní a jediný ovladač má přesný, pevný, ale plynulý chod… celé to skoro působí až jakoby armádně a dává ještě víc pocit toho, co jsem měl rád i na předchozích řadách iRig – že je prostě můžete bez starostí ledabyle hodit do batohu nebo zkrátka někam, po měsících je vytáhnete a vždy budou bezchybně fungovat.

Pár tipů

Aplikace AmpliTube (kterou moc doporučuju) je jistě více než použitelná v základní ořezané free LE verzi, ale pokud zatoužíte po dalších zesilovačích, efektech a funkcích, nekupujte je postupně, protože budete chtít (jako já) zkusit stále víc, budete chtít kombinovat, objevovat, budete tím, jak to zní, víc a víc ohromeni a ve finále zaplatíte mnohem větší sumu za pár samostatně nakoupených kusů virtuálního gearu, než kolik dáte za program v plné verzi se všemi funkcionalitami a virtuálním vybavením.

Telefon je OK, ale na tabletu je s tím mnohem víc srandy a uděláte víc práce.

Kupte si na tablet stabilní stojan. Jste k tomu připoutaný kabelem s kytarou, občas někdo zavolá, občas se necháte v tom „ajfru“ unést a občas vás to pak stojí nový sklo displeje na iPad.

Investujte do toho nejlepšího nástrojového kabelu, rozdíly jsou tady fakt slyšet.

V AmpliTube nenechejte bez povšimnutí sekci týkající se výběru reproduktoru, mikrofonů a jejich nastavení… dělá to minimálně 50 % zvuku (stejně jako v reálném světě).

Díky, pokud jste dočetli. Snad to pro vás bude užitečnou inspirací.

V neposlední řadě děkuju DISK Multimedia za možnost si veškeré vybavení vyzkoušet, konzultovat, a především i ty nejčerstvější novinky ihned objednat.

Přečtěte si také:

IK Multimedia iRig Pro Quattro I/O

IK Multimedia iRig Pro Quattro I/O je 4-kanálové přenosné profesionální audio/MIDI rozhraní se 4 kombo vstupy (mikrofon / nástroj / linka) a 2 symetrickými XLR výstupy, určené pro…

IK Multimedia: iRig Stream Mic Pro

IK Multimedia přišla s novým iRig Stream Mic Pro, který usnadňuje komunikaci i tvorbu a sdílení hudby. Kondenzátorový USB mikrofon se třemi směrovými charakteristikami a stereo mód…

IK Multimedia: iRig HD X – kytarový set do kapsy

IK Multimedia přináší pro kytaristy a basisty absolutní lahůdku. Audio rozhraní iRig HD X nabízí špičkovou technologii modelování aparátů a efektů, reamping, připojíte sluchátka i …

IK Multimedia: iRig USB – kompaktní rozhraní s novými funkcemi

S příchodem iRig USB do rodiny kytarových rozhraní iRig od IK Multimedia se otevírají nové možnosti. Toto kompaktní audio rozhraní pro kytaru a baskytaru je dokonalým společníkem p…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře