logo Disk

Mladí a neklidní: Recenze PreSonus Studio 192 Mobile Ušima nekompromisních studentů zvukového inženýrství

Studenti "sound  engineeringu" na VUT v Brně dokáží být nadšení, ale leckdy i nesmlouvaví a kritičtí. Dáváme jim slovo. Pokračujeme s rubrikou MLADÍ A NEKLIDNÍ, kde dostávají prostor pro recenze. Dnes to bude přenosná karta PreSonus Studio 192 Mobile, kterou otestoval Matěj Ištvánek.

Kategorie: Studio - Recenze
Matěj Ištvánek | 21. listopadu 2016

Kartu PreSonus Studio 192 Mobile jsem vyzkoušel při nahrávání generální zkoušky sboru Motýli Šumperk v kostele Zvěstování Panny Marie v Šumperku. Propojil jsem ji s digitálním mixážní pultem Soundcraft Si Compact 16 a použil na nahrávání piana (celkově jsme totiž těleso snímali za použití třinácti mikrofonů). Všechny mikrofony byly pomocí XLR kabelů připojeny do vstupů digitálního mixážního pultu Soundcraft Si Compact 16 (nahrávání bylo zprostředkováno zabudovanou MADI-USB combo card), kromě dvou Rode M5 nahrávajících piano, které byly spojeny se zvukovou kartou Studio 192 Mobile. Toto zapojení jsem mohl provést díky dvojici připravených počítačů – výstup z pultu pomocí USB 2.0 rozhraní vedl do jednoho, výstup USB 3.0 externí zvukové karty do druhého.

PreSonus Studio 192 Mobile se na rozdíl od svého stacionárního „příbuzného“ nedá jednoduše připnout do rackové skříně, což v mém případě bylo jednoznačně pozitivní, protože bych zmíněnou funkci vůbec nevyužil, a tudíž mi kompaktnost této verze vyhovovala. Již od pohledu mi karta připadala jednoduchá a snadno ovladatelná. Přední panel obsahuje hlavní tlačítko pro vypnutí/zapnutí karty se světelnou indikací stavu synchronizace s počítačem, dále sluchátkový výstup s regulátorem úrovně a potenciometr Main, řídící výstupní úroveň signálu, dva mikrofonní/linkové vysokoimpedanční vstupy, řídicí jednotku s možností nastavení fantomového napájení pro jednotlivé vstupy a zisku (gainu) pomocí šipkových tlačítek, otočného enkodéru a displeje (pohodlné ovládání a rozlišení 1 dB).

Na zadní straně zvukové karty se nachází zdířka pro zapojení napájecího konektoru, USB 3.0 rozhraní ke komunikaci s dalším zařízením (laptop v mém případě), dvojice optických vstupů a výstupů ADAT a jeden Cinch pro vstup a druhý pro výstup S/PDIF, IN a OUT BNC konektor pro WC, levý a pravý TRS Main výstup, čtyři klasické linkové TRS výstupy a nakonec dva další vysokoimpedanční linkové vstupy bez možnosti zapojení dalších XLR konektorů (bez možnosti kontroly vstupního gainu).

Zvuková karta zvládne simultánní využití až 22 vstupů a 26 výstupů se vzorkovací frekvencí 48 kHz. Zkoušel jsem zapojení více vstupů a výstupů a nenaskytl se žádný problém, ani při využití maximálně 8 vstupů a 14 výstupů se vzorkovací frekvencí 192 kHz (nepoužitelné pro ADAT a S/PDIF rozhraní). V projektu jsem nevyzkoušel, ani nevyužil dálkové ovládání XMAX předzesilovačů a rozšíření pomocí externího převodníku.

Tento zvukový převodník je testery velice vyhledávaný, přečtěte si proto také recenzi od Ondřeje Urbana psanou pro portál Audiozone.cz nebo Oldy Turečka pro hudební portál Muzikus či recenzi Martina Sillaye ze slovenského hudebního časopisu Nový Populár.

Z poslechu a analýzy mohu říct, že použité převodníky Burr-Brown a předzesilovače mají velmi nízký šum a skvělý dynamický rozsah (118 dB). Osobně mám zkušenosti třeba s kartou Focusrite Scarlett 6i6, které nemohu ve funkčnosti téměř nic vytknout, nicméně cenový rozdíl je zde znát na kvalitě provedení hlavně zmíněných preampů ve prospěch dražší zvukové karty Studio 192 Mobile.

Se softwarem ani s ovladači jsem neměl žádný problém, ovládání je intuitivní a relativně přehledné. Myslím, že jsem pro mé účely výhody tohoto produktu nedostatečně využil. Díky DSP mixu s nízkou latencí a možností zapojení velkého počtu vstupů a výstupů se hodí spíše pro studia nebo na složitější živá nahrávání. USB 3.0 je samozřejmě výhodou, ale nakolik je výhodné si za toto rychlejší rozhraní připlatit (pro studentské účely), je otázkou. Přesto bych u mobilní verze ocenil více XLR vstupů, abych nemusel například pro 4 mikrofony připojovat další externí zařízení při živém nahrávání.

Celkově se mi se zvukovou kartou PreSonus Studio 192 Mobile pracovalo velmi dobře.

Autorem článku je Matěj Ištvánek

 

***

 

Přečtětet si také:

DAW zdarma ke zvukovým kartám PreSonusDAW software zdarma ke zvukovým kartám PreSonus

PreSonus nabízí širokou škálu zvukových karet od bohatě vybavených základních modelů, až po profesionální multifunkční zařízení splňující ty nejpřísnější požadavky hudebních profesionálů. Všechny karty mají už v základní výbavě zdarma výkonný DAW Studio One Artist.

Vyzkoušejte si Studio One zdarmaVyzkoušejte si PreSonus Studio One zdarma

Za zkoušku nic nedáte. Zkušební verze programu Studio One Professional vám umožní vyzkoušet všechny výkonné editační a masteringové funkce programu včetně celé sady Native Effects™ plug-inů po dobu 30 dnů zcela zdarma.

 

     
     
  Kde koupit produkty značky PreSonus?  
     
     
Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře