Preludium
Jsem ukázkový příklad šílence-muzikanta, co je téměř každý víkend v jednom kole. Mám malou kapelu hrající svatby, narozeniny, plesy a tu a tam ozvučím nějakou menší firemní či větší obecní akci. Dostal jsem se do běžného stavu, kterým trpí většina muzikantů, DJ a zvukařů obecně. „Je potřeba koupit něco nového!“ Pro člověka, který používá takovou tu zlatou střední cestu - nemůže si dovolit koupit aparaturu za statisíce, ale na druhou stranu odmítá hrát na low-endová čínská „šméčka“, to znamená několik let dávat „něco z víkendové gáže“ bokem a pomaličku plnit pomyslné prasátko. A až je pěkně nacpané, tak začít po večerech žhavit internety, vytipovat značky a jejich novinky, které stojí za poslechnutí a pak vyrazit např. do Brna, Velkého Meziříčí, Prahy a… do Boskovic!! Přesně zde je totiž společnost DISK Multimedia s.r.o., která je distributorem PA boxů značek Cerwin – Vega a PreSonus.
A o druhé zmíněné značce bude právě řeč. Konkrétně o modelu ULT12 + ULT18.
Fár plán
Předem podotýkám, že recenze je a bude uživatelská, založená čistě na srovnávacím poslechovém testu. Nenajdete zde žádné výkonové křivky a šílené grafy. Nebudu bednu ani rozřezávat, abych zjistil, jestli má překližka správný počet vrstev a jestli je magnet driveru opravdu feritový. Bude to tedy spíše několik praktických postřehů od člověka, který potřebuje bednu pohodlně přinést na podium, ještě pohodlněji ji „píchnout“ na stojan, propojit, zapnout, nastavit, dopřát sobě i posluchačům kvalitní poslech, po 6-ti hodinách ji vypnout a ideálně jí dát klíče od auta, aby se sama oblékla a naložila. To vše by měla zvládat alespoň 5 let, než bude v prasátku zase dostatečně „našpórováno“ a celý tento koloběh výběru PA systému se zopakuje.
V rámci srovnávání jsme vedle PreSonusů postavili náš stávající aparát jedné americké společnosti. Nebudu uvádět konkrétní značku – potřebuji, aby mi v těch obchodech ještě něco prodali. Jenom prozradím, že se jedná o cenově rovnocený aparát, který je stále v prodeji.
(Lá)kráska, která se pronese!
Hned při přebírání si nešlo nevšimnout, jak je bedna zpracovaná do nejmenšího detailu, no zkrátka krasavice k pohledání. Design je opravdu povedený a přitom funkční. U satelitů nalezneme 2 hnízda umožňující klasické usazení i náklon, gumové „packy“ pro použití bedny jako odposlech, 2 velká madla (nahoře a na straně) umožňující pohodlné nošení i usazení na stojan. Tohle nadšení trošku pošramotí o fousek vyšší hmotnost. Inu kvalita něco váží, jak s úsměvem poznamenal skladník, který mi bedny předával. Oba vršky jsem však odnesl najednou, takže to není žádná hrůza a při delším nošení si alespoň trošku zaposiluji.
Naopak 18-ti palcový subwoofer je co se velikosti týče doslova „prcek“. Váha je v této kategorii průměrná. Reprobox však dle mého názoru stále spadá do kategorie „jednochlapovka“ – tzn. Průměrný jedinec bez vyhřezlé ploténky a kýly si ji při vynaložení většího úsilí dokáže dopravit, kam potřebuje, aniž by ho výše zmíněné zdravotní komplikace postihly.
(S)vršky
Hned po zapnutí na mě blikají informační ledky DSP jednotky FOH, MON, DJ, HPF, Led, ... no je tam toho požehnaně. Podle pravdy všechno „naťukávám“ a konečně točím gainem, abych si ty krasavce mohl poslechnout! Rozdíl byl (bohužel pro nás, náš aparát a obávám se, že výhledově i pro stav účtu) slyšitelný okamžitě. Speciálně konstruovaná horna se širokým vyzařováním(110°x50°), způsobuje absenci hluchého místa bezprostředně před pódiem. Vše je hezky čitelné a příjemně ostré, a to i při větším zesílení. Naopak velmi mě potěšilo, že nikdy nenastala situace, aby se výšky změnily v nepříjemnou motorovou pilu, tak jak jsem již měl tu čest u spousty boxů při vyšší zátěži slyšet.
Až za roh!
Ultra Throw Distance – Bedna s dalekým dostřelem. Tak asi takhle bych si to po zkušenostech a poslechu přeložil já. 25 metrů od pódia byly jasně čitelné a srozumitelné výšky a to i při minimálním výkonu. Čili pokud při produkci narazíte na ono oblíbené „mohli byste to prosím ztlumit, my si chceme povídat“, můžete hrát piano pianissimo a stejně bude vám i nástrojům velmi dobře rozumět. 12“ reproduktor umí sám o sobě velmi slušně zabasovat a na menším prostoru si rozhodně dokážu představit variantu bez subwooferu.
Prvním pohledem na panel jsem postrádal možnost nastavení přední LED diody jako indikátor PEAK, v praxi jsem však zjistil, že až bedna začne lapat po dechu, přední LEDkou na mě začne šibalsky pomrkávat. (tohoto jevu jsem však dosáhl cíleně, neboť na moje použití jsem 100% výkonu zatím nepotřeboval) Diodu Peak (resp. CLIP) ale samozřejmě najdeme i na zadním panelu. Ten je na zadní straně trošku „šejdem“ – kvůli odposlechovému zkosení. Ono vlastně o nic nejde, jen jsem byl ze začátku lehce nervózní, že z pódia nevidím svítit ledku SIGNAL, POWER atd. Zarazilo mě chlazení – tak obrovská bedna, takový výkon a chladí to takové nic. Jsem podezřívavý, nedivte se mi, zatím jsem byl zvyklý na pořádné železné žebrování, anebo aktivní ventilátor. Nutno říci, že i po dlouhé sérii, kdy se výkonem nešetřilo, byl chladič jen mírně zahřátý.
Roproboxy PreSonus ULT našli své místo také v kapele DoDna a o tom, jak se jim líbí, nám napsali na Facebooku:
"Za naši tlupu hudebních nadšenců co baví lid na Pardubicku, Blanensku, Vysočině i na jižní Moravě :) chceme poděkovat a tímto i doporučit DISK Multimedia, s.r.o. Vážíme si jejich spolupráce, přístupu zaměstnanců v této věci kdy jsme se zdlouhavě rozhodovali zda opustit a prodat ověřený stávající aparát a udělat krok ke značce PreSonus a typu aparátu ULT. Za nás jsme moc rádi že jsem do toho šli, protože oproti starému aparátu máme aparát nový se zárukou, troufnu si říct že rozměrově i poloviční, co si budeme povídat muzikanti mají záda jen jedny :) a když dvakrát za víkend je potřeba aparát postavit a složit byla fyzická zdatnost značně potřeba. To nemluvím o tom jak ULT hraje, ale parametry a co se týče zvuku je potřeba nechat vysvětlit a ukázat kluky z DISKu :) ti tady jsou pro vás a za mě tomu rozumí opravdu hodně! Takže v poslední řadě můžu za nás říct, pro kapely jako je ta naše, pokud hledáte a vybíráte ozvučovací techniku, mikrofony, mixážní pulty a jiné věci nebojte se kontaktovat firmu DISK Multimedia."
Podělte se i Vy se svými postřehy a zkušenostmi s reproboxy ULT. Napište nám na našem facebooku nebo přímo na presonus@disk.cz.
Hej mistře basu!
Subwoofer je kapitola sama pro sebe. Při pohledu na jeho velikost jsem měl obavu, že nemůže mít dostatečně velkou ozvučnici, bassreflex a bude to nějaký „huhla“. Opak je však pravdou. Hluboký a pevný bas, který se pomocí funkcí DSP jednotky a volitelných frekvenčních rozsahů dal přizpůsobit všem prostorům, které jsme s kapelou navštívili. Na DSP jsem si oblíbil režim NATURAL, kdy se stal subwoofer ještě konkrétnějším. I při menším vzrůstu tato bedýnka něco váží, proto bych určitě doporučil tunning pomocí koleček, na které je zadní stěna už předpřipravena. Samotný ovládací panel s DSP jednotkou má bohužel nešťastné rozložení i umístění. Po připojení XLR kabelů jsou pidi-tlačítka a potenciometry hůře dostupné a musíte ladit doslova poslepu, avšak ruku na srdce- prakticky se k bedně během večera sehnete 3x: 1) Když bednu zapnete a nastavíte. 2) Když si poslechnete sál a doladíte detaily. 3) Když, ji po akci vypnete. Vzhledem ke zvukovým vlastnostem to však lze považovat za opravdu jen drobnou kosmetickou vadu. Hnízdo se závitem na distanční tyč je snad již v dnešní době standart.
Hraje to vůbec?
Otázka, která mě na podiu napadla hned při první písničce. Za bednami totiž panoval nezvyklý klid. Myslím, že je to důležitá a často opomíjená informace. Najdete spoustu recenzí, jak bedna hraje dopředu, ale že za ní není slyšet vlastního slova a mnohdy ani odposlechu, to už se zmíní málo kdy. Samozřejmě to nelze srovnávat s „kardiem“ a jinými technickými fígly, ale i v tomto ohledu jsem oproti našemu stávajícímu aparátu slyšel znatelné zlepšení.
Hlas lidu
Na těch pár akcích jsem oslovil několik známých, vysvětlil jim, že testujeme nový aparát a jestli by mi mohli po akci nebo i během ní dát nějakou referenci. Jednalo se jak o absolutní amatéry, tak lidi od zvukařského a muzikantského fochu. Názory se kupodivu shodovaly: Zvuk je ostrý, všechno je hezky čitelné a vyvážené/ Je Vám strašně dobře rozumět / Pěkně to (subwoofer) kope od spodu / A samozřejmě… Pěkný, ale bylo to nahlas. Poprvé a rozhodně ne naposled jsem zejména mezi těmi znalými viděl překvapení, že PreSonus vůbec dělá nějaké Reproboxy.
Sázky a dostihy
Je to pro mě takový černý kůň v kategorii s největší konkurencí, která je v dané cenové relaci nekompromisní. Na bednu v kamenném obchodě narazíte jen velmi zřídka, ale to je spíše otázka času, než se trošku „proflákne“ a dostane do podvědomí. Jsem přesvědčen, že svými kvalitami, zvukovým přednesem, variabilitou a universálností dokáže zaujmout spoustu lidí, co si na ni rádi vsadí. Ono se není čemu divit, při 6-ti leté záruce je to defakto sázka na jistotu.
Technické specifikace:
ULT 12
- Aktivní dvoupásmový
- Nízkofrekvenční reproduktor: 12"
- Průměr cívky: 2,5"
- Vysokofrekvenční reproduktor: 1,75"
- Maximální výkon: 1300W
- Frekvenční rozsah: 55Hz – 18kHz
- Dělící frekvence vyhýbky: 1.6kHz
- Maximální SPL: 135dB
- Úhel vyzařování: 110 x 50°
- Montáž, zavěšení: Na stativ, 12x M10
- Rozměry: 64 x 35 x 35 cm
- Hmotnost: 23 kg
- Materiál ozvučnice: Eukalyptová překližka
ULT 18
- Aktivní subwoofer - Bassreflex
- Reproduktor: 18"
- Průměr cívky: 4"
- Maximální výkon: 2000W
- Frekvenční rozsah: 42 – 250 Hz
- Dělící frekvence vyhýbky: 90 Hz
- Maximální SPL: 135dB
- Montáž, zavěšení: Na stativ, 12x M10
- Rozměry: 57 x 62 x 64 cm
- Hmotnost: 40,5 kg
- Materiál ozvučnice: Eukalyptová překližka
Kde poslechnout reproboxy PreSonus ULT?
Přečtěte si také:
PreSonus ULT 10
Řada aktivních repro soustav se rozrůstá o nejmenší model – desetipalcový full-range ULT 10. Tento model doplňuje již dostupné ULT 12, ULT 15 a subwoofer ULT 18. Série ULT se vyzn…
Video návody: Jak na digitální mixpulty PreSonus StudioLive?
Zákaz volného pohybu kvůli šíření COVID-19 stále přetrvává a tak se Jirka Sedláček odebral do domácí zkušebny, aby natočil sérii videí o těchto oblíbených digitálních pultech. Nauč…
PreSonus Studiolive ARc: stroj moderních hudebníků pro mix i nahrávání
Nenechte se zmást vizáží klasického analogového mixu, StudioLive ARc byl stvořen pro nahrávání. Dokonalý analogový frontend, mikrofonní předzesilovač XMAX s velkým rozsahem gainu,…