logo Disk

Kytarový pedál UAFX Lion '68 Super Lead Amp Zvuk britských zesilovačů proslavený desítkami legend jako Jimi Hendrix, AC/DC, Led Zeppelin…

Je hezké, jak nás výrobci klonů a simulací kytarových boxů a aparátů nechávají řešit oblíbený rébus. O jaký aparát to asi půjde, když se jmenuje Lion ‘68 Super Lead? A modří vědí. Marshall „čtyřdíra”, legenda legend. Zahrát si na originál dnes ovšem může málokdo.

Kategorie: Pódium - Recenze | Studio - Recenze
vlada.svanda | 18. června 2024

Když se podívám namátkou na internet, abych v prasátku musel mít více jak tři a půl tisíce eur. No nekup to. Ale k pedálu.

Kovová konstrukce, hodně knoflíků, přepínačů… na zadním panelu stereo vstup i výstup, USB‑C a tlačítko párování bluetooth. A dva nožní přepínače, LED diody… Klasika, jak to dnešní krabičky mají. Ovladače v ikonickém designu se zlatou čepičkou s funkcemi jako na své předloze. Tedy Volume 1, Volume 2, Bass, Middle, Treble a Presence. A co tu máme navíc? Room (hall), Boost (další nakopnutí) a Output (celková hlasitost krabičky). Jeden přepínač umí volit mezi boxy a mikrofonem, který box snímá.

Další přepínač volí mezi Super Leadem, Super Bassem a Brownem (aparát s více gainy). Nožní přepínače mají tři režimy a docela fikaně vám nabídnou herní situace jak pro live, tak pro studio, s kombem či přímo do pultu. Nastavení si můžete ukládat anebo čerpat z banky presetů, které demonstrují jak na firemních, tak na známých a slavných zvucích, co Lion doopravdy umí. Určitě vás zajímá, zdali umí to klasické propojování mezi čtyřmi dírami. Umí. Ještě je zde noise gate, což předloha určitě neměla, a naopak funkce Ghost Notes, která napodobuje brum, jehož zdrojem byl napájecí zdroj. Toliko k ovládání. Něco na krabičce, něco v aplikaci UAFX Connect Mobile App.

A teď tedy několik zkušeností z hraní. Ovládání (včetně nastavení) není úplně intuitivní. Takže po chvilce kroucení se člověk stejně uchýlí k manuálu. Možností je tolik, že nejlepší cestou pro mě bylo projíždět nabízená nastavení slavných zvuků, a když tak trochu pokroutit knoflíky. Zvolil jsem režim, kdy využiji všech vlastností krabičky včetně speaker simulatoru, a poslal to přímo do digitálního pultu X Air XR16 a do monitorů KRK Rokit 5.

Chvilku jsem byl rozpačitý. Člověk je zvyklý trochu na průvan od nohavic a tady nic. I když jsem Rokity vytavil o poznání víc, kýženého tlaku reálného 4×12 boxu jsem samozřejmě nedocílil, ovšem ta marshallovská barva zvuku, ta tam prostě byla, a to v jakékoliv úrovni hlasitosti. Reakce pedálu na úpravu hlasitosti přímo na kytaře byla taky lehce nepřirozená, což ale považuji za výhodu. I při snížené hlasitosti se zvuk pouze vyčistil od zkreslení, ale zůstal stále brilantní na výškách, což se v reálném světě většinou nepodaří. Je to Marshall, není to Marshall? Je! Rozsah gainu je opravdu veliký od clean přes crunch až po hi‑gain. I boxy mají zásadní vliv na zvuk a dostáváte se do situace, která v reálu nejde snad ani realizovat. Tolik aparátů vedle sebe nepostavíte, abyste mohli přepínat a porovnávat. Pocit ze hry je hodně diskutovaná záležitost, jak tzv. jde za rukou. Trošku bych duchařil, kdybych tvrdil, že to není jako u lampy. Ale troufám si říct, že za onen pocit hodně může akustická vazba mezi reprákem a kytarou, takže až opravdu na pódiu to začíná fungovat. Už je to tak, simulace vyrostly z plenek a můžu říct, že v nasazení v kapele je rozdíl už nepoznatelný.

Mít v gigbagu kytary stowattový stack? Proč ne. Stačí trochu slevit z purismu a vlajících nohavic a vaše plotýnky vám na stará kolena poděkují. Jeden z režimů zapojení (4 jacky na zadním panelu nejsou jen stereo, ale umožňují nespočet různých zapojení) dovoluje přidat do efektové smyčky kytarového aparátu krabičku jen v sekci předzesilovače a rozšířit ji tak vlastně o další kanál pre‑ampu ve vašemu aparátu. I tady bez postupů propojení vyčtených znávodu byste přišli jen na pár z nich, jako třeba na propojení tří pedálů UAFX do jedné smyčky na aparátu… Možná bych vám doporučil trochu netradiční postup, pokud byste o Lionu uvažovali. Projděte si nejprve návod na stránkách Universal Audio, ať víte, do čeho jdete. Zvuk si vás pak už získá sám.

Koupit UAFX Lion ‘68 Super Lead Amp Pedal na shop.disk.cz

Přečtěte si také:

Universal Audio Woodrow '55, Dream '65 Reverb a Ruby '63 Top Boost

Jsem přesvědčený, že tyto tři pedály budou jednou historici elektrifikované kytary považovat za milník. Ne že by dosud nikdo nezkusil namodelovat vintage aparát a „vměstnat“ ho do…

Modelování aparátů a efektů v IK Multimedia TONEX

Čím více se svět modelování kytarových zesilovačů rozšiřuje, tím více se objevuje nových variant a možností. Je radost sledovat, jak výrobci přicházejí s novými nápady. IK Multimed…

Universal Audio: ANTI 1992 High Gain Amp – řádná metalová nálož

Americká značka Universal Audio všem příznivcům řádně zkreslených šťavnatých kytar nadělila pekelný dárek. Nový kytarový stompbox ANTI 1992 High Gain Amp věrně emuluje ikonické zes…

Universal Audio: UAFX Enigmatic '82 Overdrive Special Amp

Co vás přitahuje na zvuku kytaristů, jako John Mayer, Larry Carlton, Joe Bonamassa či Carlos Santana? Nezaměnitelnou živočišnost aparátů Overdrive Special můžete mít teď i vy díky…

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře