Case Study: Podcast studio
Problém: Statické záběry z kamer na stativech na moderátora a hosty jsou pěkné pouze do chvíle, kdy se osoba v záběru pohne, sedne trochu jinak nebo si narovná záda. PTZ kamera tento problém vyřeší a moderátor nebo video technik ze střižny mohou na ovládacím pultu s joystickem záběr snadno upravit.
Kombinace Canon PTZ kamer a kamer XA a XF – stejné podání barev, technologie čipů a obdobné nástroje pro nastavení obrazu umožňují kombinování záběrů i přestože se jedná o jinou modelovou řadu. Nejvyšší modely mají navíc i barevný profil EOS standard, který zajistí barevnou shodu i s bezzrcadlovkami a cinema kamerami.
Nejvíce nám dává smysl využití kamer CR-N500/CR-N700 v kombinaci s XF605, které mají stejné obrazové senzory a je možné je ovládat z pultu s joystickem RC-IP100. XF605 nebo např EOS C300 mk.III s vestavěnou IP funkcionalitou je pro tuto kombinaci ideální. Pro využití NDI videa jsme vybavili XF605 převodníkem HDMI na NDI od značky Kiloview. Kamera XF605 je využita pro statický centrální záběr a PTZ kamery jsou použity na detailní záběry na moderátora a hosty.
Proč se člověk rozhodne při výběru PTZ pro Canon kameru? – první důvod je DualPixel autofocus s ostřením na obličeje a velmi rychlými reakcemi. Na druhém místě je velký 1“ obrazový senzor s nízkým šumem a tolerancí na dynamické osvícení. Na třetím místě jsou XLR audio vstupy. A třešničkou na dortu jsou softwarové nástroje pro obsluhu na míru pro vlastní kamery. Jedním kliknutím do obrazu můžete polohovat záběr.
Velkou výhodou je také škálovatelnost systému podle náročnosti a schopností uživatele. PTZ kamery můžete využít s malou hardwarovou střižnou jako je ATEM mini Extreme ISO nebo s broadcastovým televizním IP systémem Tricaster a využít NDI technologie pro přenos obrazu. Systém lze snadno rozšířit o další kamery a periferie.
Video střižna umí dělat záznam všech vstupů i stříhaného výsledného videa případně vkládat grafiku. Ovládací prvky mohou být u rukou moderátora a není potřeba další obsluhy ve střižně, ale nutné podotknout, že takový přístup je pro moderátora velmi náročný. Druhá varianta počítá s obsluhou ve střižně v oddělené místnosti. Obsluha se plně soustředí na obrazovou kvalitu a je schopna během show řešit změnu a vylepšování pozic záběrů a hladin hlasitosti zvuku.
Tuto video techniku v audio studiu kromě rozhovorů a podcastů mohou uživatelé využívat i pro vizuální záznam při nahrávání desky, pro BTS a nebo pro online koncerty. Kamery je možné na stativech po studiu přesouvat a využívat presety pozic a zoomu pro rychlé přepínání mezi záběry. Výsledná show se pak může jevit, že byla natáčená na větší množství kamer než ve skutečnosti.