logo Disk

Případová studie Podcast studio s Canon PTZ

Cílem je vysoce kvalitní obraz pro audio či podcastové studio s co nejmenší obsluhou a možností úprav záběrů v průběhu.

Kategorie: Film & Video - Reference
Vít Valenta | 31. března 2023

Case Study: Podcast studio

Problém: Statické záběry z kamer na stativech na moderátora a hosty jsou pěkné pouze do chvíle, kdy se osoba v záběru pohne, sedne trochu jinak nebo si narovná záda. PTZ kamera tento problém vyřeší a moderátor nebo video technik ze střižny mohou na ovládacím pultu s joystickem záběr snadno upravit.

Kombinace Canon PTZ kamer a kamer XA a XF – stejné podání barev, technologie čipů a obdobné nástroje pro nastavení obrazu umožňují kombinování záběrů i přestože se jedná o jinou modelovou řadu. Nejvyšší modely mají navíc i barevný profil EOS standard, který zajistí barevnou shodu i s bezzrcadlovkami a cinema kamerami.

Nejvíce nám dává smysl využití kamer CR-N500/CR-N700 v kombinaci s XF605, které mají stejné obrazové senzory a je možné je ovládat z pultu s joystickem RC-IP100. XF605 nebo např EOS C300 mk.III s vestavěnou IP funkcionalitou je pro tuto kombinaci ideální. Pro využití NDI videa jsme vybavili XF605 převodníkem HDMI na NDI od značky Kiloview. Kamera XF605 je využita pro statický centrální záběr a PTZ kamery jsou použity na detailní záběry na moderátora a hosty.

Proč se člověk rozhodne při výběru PTZ pro Canon kameru? – první důvod je DualPixel autofocus s ostřením na obličeje a velmi rychlými reakcemi. Na druhém místě je velký 1“ obrazový senzor s nízkým šumem a tolerancí na dynamické osvícení. Na třetím místě jsou XLR audio vstupy. A třešničkou na dortu jsou softwarové nástroje pro obsluhu na míru pro vlastní kamery. Jedním kliknutím do obrazu můžete polohovat záběr.

 

Velkou výhodou je také škálovatelnost systému podle náročnosti a schopností uživatele. PTZ kamery můžete využít s malou hardwarovou střižnou jako je ATEM mini Extreme ISO nebo s broadcastovým televizním IP systémem Tricaster a využít NDI technologie pro přenos obrazu. Systém lze snadno rozšířit o další kamery a periferie.

Video střižna umí dělat záznam všech vstupů i stříhaného výsledného videa případně vkládat grafiku. Ovládací prvky mohou být u rukou moderátora a není potřeba další obsluhy ve střižně, ale nutné podotknout, že takový přístup je pro moderátora velmi náročný. Druhá varianta počítá s obsluhou ve střižně v oddělené místnosti. Obsluha se plně soustředí na obrazovou kvalitu a je schopna během show řešit změnu a vylepšování pozic záběrů a hladin hlasitosti zvuku.

Tuto video techniku v audio studiu kromě rozhovorů a podcastů mohou uživatelé využívat i pro vizuální záznam při nahrávání desky, pro BTS a nebo pro online koncerty. Kamery je možné na stativech po studiu přesouvat a využívat presety pozic a zoomu pro rychlé přepínání mezi záběry. Výsledná show se pak může jevit, že byla natáčená na větší množství kamer než ve skutečnosti.

 

 

Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře