Svět diskžokejů a pouštěčů muziky byl v posledních několika letech velmi zásadně ovlivněn nástupem digitálních technologií, jejichž základem je osobní počítač a nějaký sofistikovaný software. Uživatelé těchto zařízení nesou hanlivé označení „laptop DJ“ a jsou velmi často a neprávem odsuzováni těmi ortodoxními a konzervativními vyznavači gramofonů a „starých“ principů, kteří začali svou dráhu v době, kdy hlavní disciplínou bylo co nejdokonalejší sladění taktu (BMP) a neexistovala technologie pro ulehčení.
Je pravdou, že pokud bychom dnešní mladé talenty postavili k standardnímu analogovému setupu tvořenému dvěma gramofony a analogovým pultem, budou mít nemalé potíže s rovnáním dvou skladeb. Ale nebuďme nespravedliví a zatvrzelí, neboť nové technologie jsou přece cestou k nalezení nového směru. Proč se tedy zdržovat nastavováním rychlosti přehrávání (když to za nás udělá program) a odsuzovat někoho, kdo si usnadňuje situaci (i když má velmi dobrý výběr skladeb), když tento čas můžeme věnovat smyčkám, samplům, efektům a dalším doplňkům, které mohou od základu změnit skladbu k našemu obrazu.
Prohlédněte si také videorecenzi Mariana Veselého ze shop4djs.com.
Výrobci DJského vybavení se tedy rozdělili na dvě skupiny. První z nich tvoří ti, kteří jsou konzervativní a snaží se vytvořit zařízení, jež co nejblíže a nejvěrněji napodobuje gramofon alespoň velkým kruhovým ovladačem, kterému se říká Jog Wheel a jež samozřejmě slouží k ovládání přehrávání skladby a vytváření různých efektů jako je backspin nebo scratchování. Druhá skupina si řekla, že toto je přežitek a není problém tyto funkce nahradit jedním nebo dvěma knoflíky, nebo je zcela vynechat. Touto druhou cestou se vydala firma Akai známá svým vybavením, samplery, sekvencery atd. Vytvořila koncept dvou modulů, které jsou určeny pro ovládání aplikace Serato.
Akai AMX
Jedná se o zařízení nebo chcete-li modul MIDI kontroléru a vstupně výstupní zvukové karty. Tahovými potenciometry řídíme hlasitost a křížový prolínač. Otočné ovladače jsou určeny k řízení citlivosti, třípásmového ekvalizéru a funkce parametrického filtru, to vše standardně pro dva kanály. U některých knoflíků existuje dotyková horní plocha, která vyvolá Kill u příslušné funkce (stažení parametru na minimum). Toto chování lze zapnout Touch knoflíkem. Pro pohodlné procházení skladeb slouží otočný knoflík Browse, jehož stlačením se provádí výběr. K načtení do stopy přehrávače slouží tlačítko Load. Střední část modulu, respektive její tři knoflíky fungují jako ovladače přehrávání (Play, Stop, Cue) a aktivace synchronizace skladeb (Sync). Síla výstupního signálu je řízena tlačítkem Master. Pro výběr signálu pro sluchátka máme u každého kanálu knoflík a hlasitost ovládáme potenciometry Cue-Mix (poměr mezi kanálem a výstupem) a Cue-Gain (síla signálu ve sluchátkách). Pro lepší kontrolu síly signálu obou kanálů zde máme lineární LED indikátory.
Toto zařízení nelze používat v režimu bez osobního počítače, pouze jako obyčejný mixážní pult (nemá tedy funkčnost hybridního kontroléru), přestože má vstupy s nastavitelnou citlivostí (Line - Phono). Signálová cesta tedy vypadá tak, že analogový zvukový signál vstupuje zvukovou kartou do počítače, tam se příslušně upraví (síla, ekvalizace, efekty) a pak vystupuje zvukovou kartou do výkonového aparátu. Díky tomu veškeré dění prochází aplikací Serato a zvukovou kartu tak můžeme využít i pro zpracování signálu z nosiče s časovým kódem (Time Code - Vinyl) a tím ovládat skladbu externím, konvenčním způsobem.
Pro komunikaci s PC je použito USB rozhraní s konektorem typu USB B. Jako signálové se použivají výhradně RCA. Sluchátkovým výstupem je konektor Jack 1/3.
Akai AFX
Toto zařízení je doplňující „efektovou jednotkou“. Ne tedy doslova, jedná se opět o MIDI ovladač, který zjednodušuje přístup k funkcím aplikace Serato.
Využít můžeme dvojitou efektovou jednotku s třemi efekty, z nichž každý bude mít jeden parametr, nebo s jedním složitějším efektem s třemi parametry. Pro ovládání jsou na obou stranách knoflíky FX1 až FX3 a u nich otočné ovladače. Výběr efektu se provádí stejnými knoflíky, ale tentokrát při stlačeném Shiftu. Efektory lze přiřadit k libovolným kanálům (Serato umožňuje až čtyři) pomocí tlačítek FXA a FXB Assign.
Další funkcí je možnost vytváření smyčky (Loop) se zobrazením její délky v dobách na displeji, což považuji za velmi praktické - je to přehlednější než hledat tuto informaci na LCD v laptopu. Funkce spodní banky obdélníkových gumových knoflíků jsou podřízeny vybranému módu. Zvolit můžeme Cues, Auto, Manual, Slice či Sampler, přičemž knoflíky svítí nebo blikají v závislosti na vybrané funkci. Můžeme tedy vyvolávat až osm Cue bodů, vytvářet a řídit smyčky a nebo odbavovat sampler a zvuky v něm uložené. Spodními čtyřmi tlačítky v příslušné funkci suplujeme ovládací knoflíky jednotky AMX pro řízení přehrávání skladby.
Kontroler AFX otestoval také DJ Roxtar a jako obvykle to pojal dosti svérázně. Především doprovodné video. Celou jeho recenzi najdete v článku: AKAI AFX: Recenze DJ Roxtara
V horní části se nachází lineární dotyková plocha, díky které se lze snadno pohybovat po skladbě (Search), nebo ji lze využívat jako další parametr, který je často řešen tahovým potenciometrem (např. Pitch - rychlost skladby). Výběr přislušné části - stopy - v aplikaci, kterou hodláme řídit, je řešen knoflíky Deck 1/3 a 2/4. Tím nám i takto malý ovladač umožňuje využívat všechny funkce, které Serato nabízí. Jediným rozhraním je USB pro spojení s počítačem.
Pro portál DJForum.cz napsal Václav Klouda. Zkráceno. Plná verze zde.