Doba digitálního DJingu, která před několika lety velmi zásadně ovlivnila taneční scénu, přinesla nekonečné možnosti v oblastech reprodukce hudby, používání efektů a skládání nových tracků naživo. Celý tento koncept je tak omezen pouze lidským faktorem a kreativitou. Tato éra s sebou přinesla také nový pohled na vybavení DJe, techniku a práci s mixem skladeb. Beat-matching (srovnávání rychlosti dvou skladeb a jejich dob - jakési sfázování) se již považuje za naprostou samozřejmost a velmi často se tato disciplína přenechává technickému vybavení, ať už v podobě aplikace nebo přehrávače, díky čemuž se vystupující může více věnovat smyčkám, samplování, efektování a podobně. Není tedy nutné tak často a tolik agresivně zasahovat do hrající skladby, tedy posouvat ji vpřed či vzad, zpomalovat a zrychlovat apod. Díky tomu nejsou nezbytně nutné primární ovládací prvky pro tuto činnost (u přehrávačů jde o tzv. Jog Wheel, která jsou svým chováním ekvivalentní gramofonové desce), proto byly v řadě konzolí od firmy Native Instruments vynechány. My se dnes zaměříme na kontrolér Traktor Kontrol S5, který je řekněme zjednodušenou a tím i cenově dostupnější verzí velmi flexibilního modelu S8.
Popis zařízení
Navzdory inovacím není tak jednoduché opustit klasický koncept rozmístění jednotlivých komponent, které diskžokej potřebuje pro svou produkci. Klasikou tedy bývá centrální mixážní pult a po jeho stranách zleva i zprava několik přehrávačů propojených s příslušnými kanály pultu. Výsledkem by měl být intuitivní a přehledný setup. Zmíněné prvky byly postupně integrovány do jednoho modulu, který byl označen jako konzole DVS. Nezbytným vybavením je laptop, se kterým je konzole spojena USB rozhraním. Uvnitř se skrývají MIDI ovládací a indikační prvky (pro ovládání daného softwaru), vstupně výstupní zvuková karta a rozhraní v podobě konektorů. To vše najdeme i v nové S5.
Prohlédněte si také povedenou videorecenzi konzole Traktor Kontrol S5, kterou připravil Marian Veselý z internetového obchodu shop4djs.com.
Funkce ovládacích prvků
Nejprve se podíváme na prostřední část, kterou je modul čtyřkanálového mixážního pultu. Každý kanál má samozřejmě regulátor hlasitosti v podobě tahového potenciometru a dále třípásmový ekvalizér a citlivost (Gain), které jsou řízeny potenciometry otočnými. K dispozici je u každého z nich i funkce parametrického filtru, kdy frekvenci řídíme opět otočným knoflíkem a aktivaci provádíme stiskem knoflíku Filter. Tlačíka Cue jsou určena pro zapnutí kanálu do sluchátek. Trochu nezvyklá je konfigurace kanálů (zleva C, A, B, D), díky které máme první dva kanály bliže ke středu konzole. Mezi skupinami C, A a B, D můžeme rychle přecházet díky Crossfaderu. Nad ním se nachází skupina ovladačů s modrým textem, která řídí hlasitost sluchátek - Cue Vol, prolnutí poslouchaného kanálu a výstupu z mixu - Cue Mix a hlasitost hlavního (Main) a odposlechového (Booth) výstupu. Rotačním enkodérem Tempo lze globálně ovlivňovat rychlost přehrávání skadeb, efektů apod. Zelené tlačíko Aux umožňuje připojit přímo do cesty hlavního signálu externí linkový vstup (konektory RCA na zadní straně pultu) a vyřešit tak případné zřetězení několika hudebních modulů.
V horní části každého kanálu najdeme knoflíky s šipkami vlevo a vpravo, kterými lze přiřadit efektové moduly, jež mají ovládací prvky tentokrát v oblasti odpovídající přehrávačům, tedy na levé a pravé straně. Jedná se vždy o čtveřici potenciometrů se stejným počtem podsvícených knoflíků, které nám poskytují rychlý přístup k parametrům elementárních nebo komplexně řízených efektů a umožňují jejich rychlé spuštění. Pod zobrazovačem máme banku osmi velkých padů. Jejich funkčnost se mění v závislosti na zvoleném módu, jehož výběr provádíme dalšími menšími tlačítky. V Hot Cue módu lze do každé skladby umístit až osm návratových bodů, takzvaných Cue Points. Druhý mód, kterým je Freeze, nám „zmrazí“ zobrazování průběhu skladby a rozdělí její aktivní část do osmi elementů, které můžeme odbavovat jako smyčky. Remix mód je velmi komplexní funkcí, která vlastně změní tuto část konzole ve čtyřstopý sampler s efektovou jednotkou. Skladbu, která se nám nelíbí, protože má řekněme dlouhou off-beat pasáž, lze tedy velmi jednoduše doplnit o smyčku s bicí a basovou linkou. Flux mód nám zajistí pokračování přehrávání i v případě, že provádíme návraty do Cue Points nebo loopujeme, abychom stále zůstávali v tempu a tím pádem synchronní s ostatními stopami a skladbami.
Přehrávání řídíme spodními knoflíky Play, Cue a Sync. Většina funkcí je navíc zdvojena v kombinaci s klávesou Shift.
Důležitým a netradičním ovladačem je Transport slider. Jde o lineární dotykovou plochu určenou nejenom pro ovlivnění přehrávání (posun skladby lehce vpřed a vzad), ale i pro rychlý přechod do daného místa a řízení několika dalších prvků.
GALERIE: Traktor Kontrol S5
Zobrazovací jednotka u obou dvou modulů přehrávačů je komplexním rozhraním pro dohled nad přehrávanou skladbou a její správou pro řizení a parametrizaci efektů a sampleru. V důsledku nám vlastně odpadá práce s osobním počítačem a všechny standardní úkony při vystoupení lze řešit právě tímto rozhraním. Na okrajích displeje je osm tlačítek pro pohyb v menu, nastavení, přechod mezi skupinami samplů a nastavení jejich efektů. Základním zobrazením bude nejčastěji průběh buďto jedné nebo několika křivek skladeb, které přehráváme. Zde lze postranními tlačítky se symbolem čtverečku zobrazit tempo a tóninu, další dvě pak řeší funkci Zoom. Knoflík s dvěma okny přepíná mezi náhledem na detail jedné hrané skladby a náhledem více stop. K nastavení zobrazovače slouží knoflík u levého horního rohu. Poslední dvě tlačítka ve spodních rozích se symbolem šipek přepínají například nabídky pro řízení hlasitosti, efektů a dalších parametrů sampleru. Funkci a délku smyčky lze přímo měnit knoflíkem Loop.