logo Disk

Recenze: Numark Mixtrack Pro 3 Kompaktní DJ kontrolér se zvukovou kartou pro začínající DJe

DJ ovladače Numark Mixtrack patří ve své kategorii dlouhodobě mezi nejprodávanější na světě a jejich 3. generace na tuto tradici navazuje. Model Mixtrack Pro 3, který je oproti modelu Mixtrack 3 osazen zvukovou kartou, otestoval pro portál DJ Forum Mirek Píša. Přečtěte si jeho recenzi.

Kategorie: DJing - Recenze
DJ Forum.cz | 23. října 2015

Již jsme si zvykli na to, že při hudebních produkcích hrají DJové z počítače a jen hrstka z nich používá CD nebo dokonce LP desky. Počítače zkrátka zaplnily náš svět a všechny sféry, i tu hudební. Existuje mnoho výrobců, kteří nabízejí ovládací kontroléry pro usnadnění hraní. Ty dovolují DJům manipulovat s parametry programu, jako by se jednalo o hardwarové zařízení. Jedním z takových výrobců je i firma Numark, jejíž výrobní program nabízí celou řadu kontrolérů pro začátečníky i profesionály. Letošní novinkou představenou na NAMM 2015 je Numark Mixtrack Pro 3.

Pohled zblízka

Ač je kontrolér zaměřen na začátečníky a méně náročné uživatele, rozhodně tak nevypadá. Po rozbalení je hned na první pohled znát, že si firma dala záležet na kvalitě zpracování a ergonomii. Pro 3 je vlastně označení třetí generace kontrolérů Mixtrack. Oproti druhé generaci trojka rozměrově narostla, hlavně do šířky, která činí 550 mm, zatímco hloubka 233 a výška pouhé 30,3 mm. Tělo kontroléru je vyrobeno z odolných polymerových kompozitů, takže při svých rozměrech není až takový cvalík, jak by se mohlo zdát. Navíc mu dodává pevnost tvarování spodní části.

Hlavní podíl na váze má dvojice 127milimetrových ploten, které jsou vyrobeny z kovu a jsou dotykově citlivé. To znamená, že pokud se uživatel dotkne jejich plochy, může skrečovat, pomocí okrajů ploten pak ovládá rychlost přehrávání. Funkci skrečování lze vypnout tlačítkem Wheel, které dotyk na plotnách deaktivuje a pak se ovládá pouze rychlost. Při současném stisku tlačítka Shift lze za pomoci ploten rychle rolovat na požadované místo ve skladbě.

Tlačítko Shift je obecně takový kouzelník, který dává většině tlačítek a knobů další funkci. Některé jsou popsány červeným písmem přímo na vrchním panelu, jiné jsou uvedeny v návodu k programu a na některé si uživatel musí přijít sám, neboť nejsou nikde zmíněny.

Videorecenze: Numark Mixrack Pro 3Numark Mixtrack Pro 3 otestoval také Marian Veselý ze shop4djs.com. Prohlédněte si jeho povedenou videorecenzi.

Kromě standardních prvků má ovladač pro přehrávače také několik zajímavých vylepšení. V první řadě je to 100mm slider pro řízení rychlosti, který dovoluje mnohem jemnější nastavení než malé 60mm slidery.

Dále je to osm padů pod plotnami. Čtyři spodní jsou pevně přiřazeny k volitelným Cue bodům. Vrchní tlačítka mají přepínatelné funkce, mohou sloužit k manuálnímu zadávání bodů pro smyčku, k automatickému vytváření smyčky a nebo k ovládání čtyř sample přehrávačů. Funkce se vybírá pomocí současného stisku malého tlačítka Pad Mode a jednoho z popsaných tlačítek. Tato kombinace je poměrně šikovná a ušetřila dost prostoru na vrchním panelu pro další ovladače.

Jedním z ovladačů, které potřebují místo na panelu, je i dotykový pásek umístěný nad plotnami. Jeho standardní funkcí je ovládání síly tří efektových jednotek. Uživatel aktivuje efekt a páskem řídí poměr mezi čistým signálem a efektem, v případě filtrů řídí frekvenci filtru. Celkem dobře lze vytvářet i skokové hodnoty, což by při využití běžného otočného knobu nebylo možné.

I zde je možné zapojit do funkce tlačítko Shift. Z efektového pásku se pak stane vyhledávací pásek pro rychlý pohyb ve skladbě, kdy pásek prezentuje celou skladbu a poloha prstu pozici ve skladbě.

Prostor uprostřed ovladače je již tradičně vyhrazen pro mixer. Jak už můžeme být u firmy Numark zvyklí, opět chybí ovládaní Gain. Nevím, co k tomu firmu vede, ale z praxe musím říci, že je to jeden z nejpoužívanějších prvků na mixu. Je ovšem pravda, že dodávaný program Serato DJ Intro má vestavěnou funkci Auto Gainu, která na rozdíl od konkurence pracuje spolehlivě.

Osazení mixu je dále standardní - ovládání výšek, středů, basů, filtru, odposlechu a hlasitosti. Všechny prvky mají příjemně tuhý chod, takže se nemůže stát, že by se během hlasité produkce samy pohybovaly. Snad jen Crossfader má volný pohyb, ale tam se předpokládá rychlý pohyb například při skreči a odpor pohybu by byl na škodu.

Kontrolér nabízí procházení browseru přímo z vrchního panelu. Jedná se pouze o jediný otočný knob s tlačítkovou funkcí. Průchod adresáři se stiskem mění na průchod soubory, pokud se stiskne Shift, vrací se kurzor ze souborů na adresáře. Na stranách knobu jsou dvě tlačítka pro nahrání zvoleného souboru přímo do přehrávače.

Celkově zpracování kontroléru určitě odpovídá vyšší cenové kategorii, než ve které se nachází. Profilovaná spodní část zaručuje pevnost, kvalitní ovládací prvky mají příjemný a pevný chod a celková ergonomie je zvolena velmi dobře.

Videorecenze: NI Traktor Kontrol S5Multifunkční pady a jogy Mixtracku umožňují naplno popustit uzdu fantazii doslova rozbořit parket. Stačí jen troška cviku. Doslova "naživo" pak můžete hrát třeba s konzolí Traktor Kontrol S5 a multiformátem STEMS, který posouvá DJing na zcela novou úroveň.

Připojení k počítači

Připojení bez instalace na počítačích s Mac OS nás již nepřekvapí. Zařízení se prostě spojí s počítačem a funguje. Ale už dlouho jsem neměl stejně bezproblémovou instalaci i na Windows (7 64-bit). Kontrolér se prostě jen připojil k počítači a hotovo. Žádné hledání a stahování ovladačů nebo několikanásobná instalace, jen zapojení USB kabelu do kontroléru a počítače. Propojení dává kontrolér najevo ďábelským podsvícením pod plotnami.

Audio část

Kontrolér Mixtrack Pro 3 nabízí vestavěný audio převodník s rozlišením 24 bitů při pevné vzorkovací frekvenci 44,1 kHz. Dva stereo výstupy převodníku jsou vyvedeny na zadní a přední panel kontroléru. Zadní slouží jako hlavní výstup a je v podobě standardních RCA konektorů. Přední slouží jako sluchátkový odposlech a je na předním panelu v podobě 3,5 a 6,3mm konektorů. Uživatel tak nemusí zbytečně používat redukce pro svá oblíbená sluchátka. Sluchátkový výstup je dostatečně dimenzován a dovoluje hrát hodně hlasitě. O řízení výstupu se stará potenciometr Cue Mix na panelu mixu.

Hlavní výstup hraje velmi vyrovnaně bez vlastního šumu. Ostatně odstup od šumu je více než 80 dB, což už je prakticky neslyšitelné. Zvuk je ovlivněn především kvalitou komprimovaných souborů, ze kterých se dnes hraje, ale zde už záleží na uživateli.

Škoda jen, že kontrolér nemá výstup i XLR konektory, se kterými by ho šlo připojit přímo k aktivním reproduktorům, neboť díky mikrofonnímu vstupu by nebylo nutné vozit žádné jiné zařízení.

Když už jsem zmínil mikrofonní vstup, ten je umístěn vpravo na předním panelu jako velký Jack konektor a lze do něj připojit pouze dynamický mikrofon. Kontrolér nemá žádné korekce na mikrofon, pouze zesílení.

Videorecenze: Numark NVNumark Mixtrack Pro 3 je svým poměrem ceny a výkonu výbornou volbou pro ty, kteří s DJingem začínají, ovšem ocení jej i zkušení profíci, kteří sází na spolehlivost a jednoduchost. Pokud si můžete připlatit, určitě nepřehlédněte konzoli Numark NV, která je vvybavena jednak 4 kanálovým mixem, ale především pak dvojicí vestavěncch LCD displejů, díky kterým už není potřeba koukat na obrazovku počítače a spíše se věnovat mixu a publiku.

Softwarová výbava

Kontrolér je přímo navržen k ovládání programu Serato DJ. Standardně bych očekával nějaký CD-ROM, kde by byl instalační program, a kartičku s licencí pro aktivaci. Zde nic takového není, ostatně jako již u většiny podobných produktů. Jelikož CD mechaniky z počítačů pomalu mizí, například spousta notebooků je již nemá, je vše vyřešeno on-line.

Uživatel si zaregistruje konzoli na stránkách výrobce a po několika krocích se mu do počítače stahuje instalační soubor programu Serato DJ Intro. Dále má k dispozici textury balíčku Artist Pack ze zvukové knihovny ToolRoom a šest balíčků Remix Tool Kit od Prime Loops, který nabízí přes 380 souborů rytmických a melodických smyček a samostatných samplů. To vše dovoluje uživateli rovnou začít hrát, aniž by musel investovat do další výbavy.

Videorecenze: AKAI AMX a AFXZajímavou alternativou ke klasickým DJ konzolím jako je Mixtrack Pro 3 nebo NV můžou být i kompaktní modulární ovladače AKAI AMX a AFX. První z ních představuje mixážní kontroler, druhý pak výkonnou efektovací a samplovací jednotku a oba dva jsou určeny, stejně jako Mixtrack nebo NV, právě pro software Serato.

Pro portál DJForum.cz napsal Mirek Píša. Zkráceno. Plná verze zde.

Více o konzoli Numark Mixtrack Pro 3

Kde koupit Numark Mixtrack Pro 3?