logo Disk

UAD pluginy jsou bomba! Moc se nám líbí Precision Maximizer i Reverb! Aneb kdybychom měli mít všechny pluginy ve formě analogu, potřebovali bychom panelák!

Kapela tělesně handicapovených muzikantů TAP TAP spolupracuje s dámami z vězení! A pokřtila své akusticky vylepšené studio nahráváním kapely Wsedě (tedy v sedě za mřížemi)! Šlo to? Nebáli se? A jak dopadl výsledek? A mimochodem, jaké efekty pro takovou muziku používají? Ptali jsme se Šimona Ornesta.

Kategorie: Studio - VIP
Ondřej Jirásek | 30. června 2018
Témata: uad

Sebou jsem cukl, když mukl na mě mukl - o vězeňských mužských i ženských kapelách

Šimon Ornest je člověk zapálený pro věc a taky tak trochu nevyzpytatelný. Když s ním dělám interview o akusticky vylepšeném studiu pro kapelu TAP TAP, rozhovor se po chvilce překlápí zcela jinam. Na spolupráci TAP TAP s muzikanty z vězení....

Když jsme spolu naposledy mluvili, říkal jste, že vaše studio vypadá spíše jako zkušebna, ale máte s ním velké plány do budoucna. Pokročili jste nějak?

Ona to tehdy vlastně ještě zkušebna byla. Podařilo se nám provést zásadní akustické úpravy a propojit prostor odhlučněné hudebny s vedlejší kanceláří, kde vznikla režie. Můžeme teď nahrávat zvuk v profesionální kvalitě.

Učí se v ní vaši studenti i režírovat, vést své kolegy muzikanty? A baví je to?

Prozatím jsme nahrávali jen jednou, režíroval jsem já a pár lidí z kapely bylo u toho. Nahrávali jsme s kapelou vězňů z Kuřimi, která má celkem vtipný název Wsedě. Všechny to bavilo a výsledek je super.

Super? ...a...koho to vlastně napadlo spolupracovat s vězeňskou kapelou?

Asi to byl původně můj nápad, už to připravujeme 6 let. Přišlo nám prostě zajímavé naplánovat turné po věznicích. Ony se občas ve věznicích koncerty hrají, ale ještě se, myslím, nestalo, že by ta kapela, která tam koncertuje, byla složená z lidí s různými handicapy. Tak jsme si ve vězení zakoncertovali, muzikantsky tam navázali vazby a teď dokonce spolupracujeme se dvěma vězeňskými tělesy - s mužskou kapelou Wsedě a dívčím souborem. S dívkami právě probíhají „workshopy“, kdy výstupem bude koncert, kde sborově zazpívají všechny naše písničky. A podařilo se prosadit, že 28.06. jej od 19 hodin v přímém přenosu odvysílá ČT2 a souběžně bude koncert „stremovat“ i Seznam.

Tak to je, myslím, velký úspěch…

No, trvalo to rok vyjednávání a samozřejmě, že v některých těch jednáních pokračujeme za pochodu. Myslím si, že koncert bude pěkný. Chceme tím ukázat na fakt, že podobně jako od lidí s handicapem ani od lidí ve výkonu a po výkonu trestu společnost nic moc nečeká. Ale stejně jako u lidí s handicapem je strašně důležité maximálně se pokusit, aby se i vězňi ve společnosti chytili. Je to náš společný zájem. Málokdo si uvědomuje, že většinová veřejnost vnímá věznice jako izolaci a nedochází ji, že 99,9 % lidí ve vězení jde zpátky mezi nás.

Báli se vaši chráněnci nebo nebáli vězňů?

Určitě nebáli, ale poprvé, když jsme byli na obhlídkách a seznamovali se s "dámami", tak samozřejmě na nás vězeňské prostředí nějak půsoilo. Spíš než bychom se báli (je tam samozřejmě zvýšená ostraha), uvědomili jsme si, že málokdo, kdo se nepotká s těmi lidmi osobně, tak si nedovede představit, z jakých sociálních podmínek většina vězňů pochází. Došlo nám, že naše startovní čára, naše sociální podmínky byly ve většině případů daleko lepší než u nich. Jejich sociální prostředí je deformuje a hlavně jim neumožňuje na sobě pracovat. A taky to, že bez nadsázky pro většinu vězňů znamená čas ve věznici první příležitost, jak nějakou práci na sobě odvést.

Odkoud jsou, jak říkáte, tyto dámy?

Z věznice ve Světlé nad Sázavou, je to jediná ženská věznice v Čechách. A samozřejmě dámy mají přednost, tak pokud děláme turné po věznicích, musíme začít u holek.

UADéčka jsou skvělým řešením pro toho, kdo nemá tak veliký prostor a finance, aby mohl na všechny vstupy nasadit ty nejlepší existující HW zesilovače.

Hrají vězeňské dívky i na nástroje nebo jen zpívají?

Možná i na nějaké nástroje hrají, ale my je chceme využít především ve zpěvu. „Workshopů“ je naplánovaných asi 7, některé ve věznicích a třikrát přijedou divky s eskortou na oplátku k nám. A zazpívají si s celou kapelou. Intonace a artikulace jsou práce na mnoho a mnoho hodin.

Dívky účinkují jen ve vašich písničkách?

Ano, učí se naše refrény, sborové části a budou je zpívat na koncertech. Ale zazní tam i písnička od jejich kolegů z Kuřimi, od zmíněné kapely Wsedě, co u nás natáčela. Složili song k programu Žlutá stužka, ve kterém jde o začleňování vězňů po výkonu trestu do společnosti.

Co hrají Wsedě za muzikantský styl?

Napůl popovo-rapovou písničku.

Je těžké zorganizovat, že k vám musí vězni jezdit s eskortou?

Pro věznici je cestování určitou zátěží, ale vypadá to, že pro chod zařízení je lepší variantou vypravit vězně s eskortou k nám, než když my tam s celým štábem našich kameramanů a muzikantů hrajeme a natáčíme.

Handicapovaní muzikanti potřebují pult, který jde ovládat iPadem či jakýmkoliv padem

A jdeme na jádro, tedy jak dle muzikantských uší hraje akusticky vychytaná místnost. Bude zajímavé porovnat čertsvé dojmy hudebníků, kteří zkoušeli a točili v mokré-nazatlumené místnosti s dlouhým dozvukem a v místnosti přesně upravené, aby byl dozvuk tak akorát. Sice sušší, ale výtečný pro záznam zvuku.

Jak se vlastně nahrává v akusticky izolované a odhlučněné nahrávací místnosti? Je to poznat na zvuku i výkonu lidí?

Je to  samozřejmě pro muzikanty skvělé a na jejich výkonech je to znát. 

Jak fungují a co přinášejí DSP procesory UAD?

Jak fungují a co přinášejí DSP procesory UAD?Co je to DSP processing, co přináší uživatelům domácích a profesionálních studií a na jakém principu fungují DSP produkty UAD-2 a Apollo značky Universal Audio? Přečtěte si přehledný souhrn zkušeného produktového specialisty Milana Včelaře.

Jaké akustické prvky jste používali pro odtlumení místnosti?

Tohle přesně nevím. Celý tenhle projekt nám vypracoval pan Rostislav Daněk, což je profesionální akustik, který nám byl doporučen. Pro nás je hlavně důležité, že akustika funguje.

Je čitelný rozdíl v akustice před a po úpravách?

Je to rozdíl strašlivý. Místnost zněla zvukově úplně špatně, protože byla navíc nahoře vysoká a přepážená takovým žebrovím. A my jsme tam léta při běžném nácviku trpěli. Teď je to skutečně prostor, kde se dá profesionálně nabrat jakákoliv muzika. Náš plán je ale takový, že v kanceláři máme režii, 2 monitory a zvukařské okno. Prozatím jsem vybaveni na to, abychom mohli v režii nabírat. Do budoucna z tříleté sbírky, kde jsme vybrali cca 154 tisíc, proběhnou veřejná výběrová řízení a budeme moct finalizovat nahrávky v místnosti vybavené digitálním pultem od Avidu. Ten jsme zvolili proto, že na něm mohou pracovat lidi s těžkým handicapem. Digitální technologie jim umožňuje pult ovládat iPadem či jakýmkoliv Padem.

Nezdá se vám, že v odtlumené místnosti jdou slyšet všechny chyby?

To je odpovědnost, která by měla mířit hlavně k zodpovědnosti těch muzikantů … (smích). Nám to takhle vyhovuje a jsme rádi. Na zvuku se dá právě následně skvěle pracovat např. s UAD efekty, které máme moc rádi.

Kdybychom to, co od DISKU dostáváme ve formě SW, měli mít jako analog, potřebovali bychom panelák

Víme, že TAP TAP patří mezi studio inovativní - hledající. A že do jejich do výbavy studia  zařazují nejnověší krabičky i SW. Ale na druhé straně jako nezisková organizace na ně nemají přehšli peněz. Jakou volí strategii?

A kam jste se za 2 roky posunuli ve vybavení? Přibyly vám nějaké nové programy či HW?

Přibyly. Hlavně při finalizaci mixů všech nahrávek používáme nový UAD 2 Satelite. Vzhledem k tomu, že máme v podstatě všechny pluginy, je to radostná práce a objevování nových možností.

Který máte nejraději?

Všechny jsou bomba! Nejvíce ale pracujeme s Precision Maximizerem a Revebem.

     
     
  Více o rozhraních Apollo  
     
     
     
  Kde koupit produkty Universal Audio?  
     
     

Můžete být konkrétnější? Kde všude jste Precision Maximizer použili a co udělal s barvou?

Maximizer je malý zázrak, který umožňuje zkomprimovat zvuk tak, aby třeba při rádiových spotech, ale samozřejmě i u profi nahrávek prostě vylezlo z nahrávky přesně to, co potřebujete. A aniž byste šel do červenýho. My jej využíváme hlavně při výrobě radiových spotů. To je i případ Reverbu, kdy si u signálu nahraném v sušší místnosti mohu určit a přidat požadovanou míru dozvuku. Reverbem dodám prostor a Maximazer mi umožní, aby textu, který je podbarven hudbou, bylo skvěle rozumět. Celkově pak ještě upravujeme finální hlasitost. Abych mohl spotem konkurovat tomu, co se dnes do médií pouští, a to je většinou naprosto nejvyšší možná hlasitost.

Mají UADéčka svoji vlastní chuť? Barvu?

Nejsem asi ten, kdo by to mohl perfektně posoudit. Ale máme zároveň i „Neve“ předzesilovače a „Manleyho“ a musím říct, že bych rozdíl železa od identických plugin nepoznal. Nevylučuji, že je někdo, kdo to rozezná a vysvětlí, v čem je analog, ty velký krabice pořád zvukově dokonalejší a vysvětlí to. Ale já to nepoznám.

Používali jste UAD i v minulosti nebo jste začali až s řadou UAD 2?

My jsme se radili s našimi spolupracujícími zvukaři, co by bylo po tuhle práci nejvhodnější, nejjednodušší a vlastně i cenově dostupné. Kdybychom na to měli, tak si vybavíme všech 32  kanálů, kterými teď disponujeme, analogovými Preampy. Ale to by bylo cenově samozřejmě nesrovnatelně někde jinde. Takže si myslím, že UADéčka jsou skvělým řešením pro toho, kdo nemá tak veliký prostor a finance, aby mohl na všechny vstupy nasadit ty nejlepší existující HW zesilovače.

Navíc když před každým natáčením máte nastavovat 32 analogových předzesilovačů…

Jasně, v Sono Records to chápu, jejich studio tomu prostorově odpovídá a jejich zvukaři si na tom vysloveně i zakládají. Nám by se tam ale ani tolik analogových zesilovačů nevešlo. Proto vlastníme jen dva "Nevey" plus Manlyho, používáme je hlavně na vokály, kdy si s nimi pohráváme do detailů. Ale pro zbytek je UADéčko skvělá, mimořádně úsporná varianta. Kdybychom všechno, co od u dostáváme ve formě SW, měli mít analogově, tak bychom asi potřebovali panelák.

A klasická otázka nakonec. Co nového TAP TAP chystá?

Chystáme zmíněný workshop a koncert s vězenkyněmi v ženské věznici ve Světlé nad Sázavou, CD pro malé děti, výstavu interaktivních soch členů The Tap Tap v domě U Prstenu.

Průběžně chceme “za běhu” dokončovat a vylepšovat podmínky nahrávání v našem pilotním bezbarierovém studiu. Jsme přesvědčení, že v práci se zvukovým záznamem mají lidé s handicapem velkou budoucnost.

Produkty, o kterých se píše v tomto článku, najdete i v našem eshopu:
Líbí se Vám tento článek? Pošlete ho dál!
Přečtěte si také další související články:

Komentáře